Spring naar bijdragen

Vrijdag 14 augustus 2020


Yvonne

Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Bor:

Tsja

Die link plaatsen was het beste om er uitleg aan te geven want ik ben er nu te labiel voor om het in me eigen woorden te doen. Aangezien ik nu geen (eigen) woorden heb.
Kan maar beter m"n mond houden dan tot het beter gaat want dit ben ik niet zelf. Maar het komt goed.

Psycho killer!
 

Ik vind het een heel leerzaam stuk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik las hier ergens op het forum dat het begrip 'dry drinking' vanuit de AA kwam. Of dat zo is weet ik niet. Maar wel dat, om dat dry drinking te bestrijden, het programma
is ontstaan, die twaalf stappen tot herstel. Met de bedoeling om die stappen te doorlopen in alle eerlijkheid naar jezelf, en om je geest en ogen open te houden
samen met een sponsor, iemand die je durft te vertrouwen als je gevraagd wordt naar je duisterste, kwetsbaarste en 'geheimste' kanten en je helpt daarmee
en met jezelf in het reine te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei Kohtje:

Ik las hier ergens op het forum dat het begrip 'dry drinking' vanuit de AA kwam. Of dat zo is weet ik niet. Maar wel dat, om dat dry drinking te bestrijden, het programma
is ontstaan, die twaalf stappen tot herstel. Met de bedoeling om die stappen te doorlopen in alle eerlijkheid naar jezelf, en om je geest en ogen open te houden
samen met een sponsor, iemand die je durft te vertrouwen als je gevraagd wordt naar je duisterste, kwetsbaarste en 'geheimste' kanten en je helpt daarmee
en met jezelf in het reine te komen.

Bijzonder als je zo iemand vind aan wie je die kanten durft te laten zien.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Jannigje:

Bijzonder als je zo iemand vind aan wie je die kanten durft te laten zien.

 

Ik bezocht destijds verschillende groepen, een paar AA, een paar CA en voornamelijk NA, een stuk of vijftien in totaal in de wijde regio.
De eerste weken/maanden heb ik goed geluisterd naar de ervaringen van andere fellows, vooral wat betreft hun manier van werken met de
stappen en de resultaten die ze daarmee bereikt hadden. Daaruit destilleerde zich een aantal 'sponsorkandidaten' waar ik er uiteindelijk eentje
van gevraagd heb of hij m'n sponsor wilde zijn. Vooral in het begin is het bezoeken van meerdere groepen van grote waarde voor me geweest
vanwege het simpele feit dat hoe groter de vijver is waarin je vist, hoe groter de kans op een goede 'match'.
Wat betreft dat durven laten zien, dat heb ik moeten leren. Naarmate het vertrouwen groeide ging dat makkelijker en makkelijker. We zijn niet
in één dag verslaafd geraakt dus herstel en vertrouwen mag ook z'n tijd hebben.  
We zijn allemaal vefslaafden in herstel die vragen om kalmte om te accepteren wat je niet kunt veranderen, moed om te veranderen wat
je kunt veranderen en wijsheid om het verschil tussen deze twee te durven en kunnen zien. Vooral voor dat laatste is zo'n vertrouwenspersoon
soms onontbeerlijk. Hij wees me er op dat er meer mogelijk is dan ik zelf dacht..
Bijna iedereen die ik kende in die groepen vond uiteindelijk wel een sponsor. Soms niet in één keer de 'perfecte', maar je tekent geen contracten.
Je mag altijd zeggen: bedankt, tot zover,  en een ander vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve @Bor en ook @SanMiquel en allen hier natuurlijk.

Vandaag mijn eerste Emdr sessie gehad weer. Voel me opnieuw verkracht, zoals ik ben verkracht jarenlang als kind. Moet er doorheen maar wil mij het liefst dood zuipen nu. Mijn pinpas aan mijn broertje gegeven anders had ik zeker bier gehaald, wil verdoven=niet voelen=vluchten=verstoppen..

Is goed zo, zoveel weken droog ga ik niet vergooien en dan hebben die sessies ook geen zin.

Zou je appen @Bor maar heb er de kracht niet voor, ga lekker op de bank met de katten, mijn hoofd uitzetten. Probeer het van het weekend. Was zo zwaar, kan het niet goed uitleggen al is het mijn  eigen leven. Het is mij aangedaan, heb nu geen invloed er meer op, wel op het droog blijven. Voelde me weer een kind, pinpas inleveren maar op eigen verzoek, ik beslis dat voor mijn veiligheid ! En ik weet dat het goed voor nu is. Fijne avond. Hoop dat het goed met iedereen gaat.

Een kind van 8 mag nooit verkracht worden! Ik dacht dat het zo hoorde, nu weet ik wel beter natuurlijk.

Fijne avond.


Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kohtje, ik kan me voorstellen dat het inderdaad scheelt dat je veel groepen hebt bezocht en daardoor meerdere sponsors hebt gezien en meegemaakt. Een verantwoordelijke taak, sponsor zijn, je gaat wel iets intensiefs aan met iemand. Ook wel mooi en leerzaam denk ik. 
Wat jij zegt @Fruitvlieg2019 is inderdaad wel van groot belang, de sponsor heeft het zelf ook meegemaakt. Maar dan nog, het vergt wel moed om jezelf helemaal bloot te geven, om alles onder ogen te zien. Én tegelijkertijd is het de enige manier denk ik.

Er voor iemand zijn, de ander zijn eigen tempo gunnen, samen een vertrouwensband opbouwen, en dan eigen grenzen ook goed bewaken,  allemaal belangrijk lijkt me. En ja, vertrouwen bouw je natuurlijk langzaam op.

Zelf heb ik een therapeut gehad die ik volledig vertrouwde en tegen wie ik alles  kon zeggen, mijn grootste falen, mijn grootste angsten. Hij is overleden, ik mis hem nog steeds.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank  voor de link @Bor  zal het thuis eens goed doorlezen  op de laptop ipv mobiel.

@Smaragd   fijn om even van je te horen  ' al heb je het zwaar   dapper dat je de emdr aangegaan bent .      En dat je iig goed  de gevolgen kan inschatten en hulp geroepen  hebt om iig je pinpas  in te leveren  dat vergt moed en zelfinzicht.    

AA sponsor  ik heb ook een sponsor   nog niet zo lang ze bedankte  mij in ieder geval dat ik haar gevraagd had en voelde zich vereerd .   Ze vroeg in eerste  gesprek of ik  het sponsor  schap kon aangaan in goed  vertrouwen naar haar toe en of ik het durfde  . Heb geantwoord  dat dit  er inzit maar dat ik wel tijd nodig heb om hier in te groeien   en die krijg  ik ook heb al 2 real  time  gesprekken  gehad en wekelijks video gebeld.

Lastig vind  ik dat ik eigenlijk in een heel proces  zit van mijzelf  en mijn situatie  en dat ik met behandelaar  echt in een kern terecht gekomen  ben.

Ze is geen behandelaar  natuurlijk maar wat moet  ik nou wel en niet  vertellen  .. vooral als je de balans  opmaakt hier  komt  veel verleden  bij zitten.    Daar strubbel ik wel wat mee .    

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Bor:

Misschien vergeleek ik nog teveel met niwi of zo. Ik weet dat niet maar ik vertrouwde niwi zo erg. Hij was de eerste die ik tegenkwam doe mijn ' taal'  kon verstaan. 

En ik mag zijn. Dat is fijn. Net als dat hier mag. Dankjulliwel daarvoor.

Want dat is een groot goed.

Ik kan me dat heel goed voorstellen Bor, natuurlijk vergeleek je die persoon met Niwi. Zeker als die jouw taal sprak, vind maar weer eens zo iemand. 
“Dat je mag zijn”,  ja, dat is een groot goed.

 

@Fruitvlieg2019, die opluchting herken ik wel, het is fijn om te mogen zijn, wat Bor ook al zei., MaaR wat bedoel je als je zegt dat je geen rekening hoefde te houden met gevoelens van anderen? Tijdens de gesprekken met je sponsor,  bedoel je dat? Want dat snap ik, het is fijn om dan inderdaad te mogen zeggen wat je bezig houdt zonder dat weer zo in te moeten pakken dat niemand er last van heeft of zich gekwetst voelt.

Jij schrijft dat je door je bloot te geven daarna bevrijd bent van een last, dat je die niet meer voelt. Daar had en heb ik meer voor nodig vrees ik, herhaling, steeds weer opnieuw doorwerken voor ik bevrijding kan voelen. Hier aarzel ik, want voel ik die bevrijding wel echt

@Lieke7777, de twee contacten hoeven elkaar toch niet te bijten? Met je behandelaar zit je in een proces waarbij je tot de kern doordringt zoals je zelf zegt, dat is heel waardevol. Bij de sponsor kun je toch kijken welke invalshoeken er zijn voor de gesprekken? Hij of zij is zo wie zo een andere persoon, dat levert al andere gesprekken op. Mooi dat je een sponsor hebt gevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 15-8-2020 om 01:25 zei Jannigje:

Ik kan me dat heel goed voorstellen Bor, natuurlijk vergeleek je die persoon met Niwi. Zeker als die jouw taal sprak, vind maar weer eens zo iemand. 
“Dat je mag zijn”,  ja, dat is een groot goed.

 

 

@Lieke7777, de twee contacten hoeven elkaar toch niet te bijten? Met je behandelaar zit je in een proces waarbij je tot de kern doordringt zoals je zelf zegt, dat is heel waardevol. Bij de sponsor kun je toch kijken welke invalshoeken er zijn voor de gesprekken? Hij of zij is zo wie zo een andere persoon, dat levert al andere gesprekken op. Mooi dat je een sponsor hebt gevonden.

Ja zekers  blij  met sponsor  '   de tijd zal het  leren hoe hier  mee om te gaan.   Moet  zeggen dat het wel goed  voelt  '   ze heeft eigenlijk weinig woorden  nodig  en ze  heeft mensenkennis  heb  ik het gevoel..     ik moet  het gewoon  over mij heen laten komen en accepteren en vooral  blij zijn dat  ik mensen gevonden  heb die mij  willen helpen  en de vriendschap vertrouwensband  aan willen gaan .   'Zonder  er iets  voor terug  hoeven '  daar zit een knelpunt bij mij .    Heb altijd  veel offers  geleverd  voor vriendschap  zonder  dat het misschien om mij daadwerkelijk  ging daar moet ik aan werken  .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...