Spring naar bijdragen

we gaan er voor.


brazer

Aanbevolen berichten

ik reageerde op  Sandro's draad die  meldde niet te praten over  zijn proces in het hanteren van verslaving met zijn omgeving.

ik  citeer mezelluf hier even op mijn draad om mijn proces te documenteren:

 

 

 

Tsja, , dat is iets waar ik ook een beetje mee zit.

Ik heb wel bij  mijn vrouw aangekondigd, dat ik ging stoppen, en dat  ik  het zelf wilde doen zonder hulp van verslavingszorg,

maar daarna, en dat is nu bijna twee maanden geleden, is er niet meer  over gepraat.

Waarom ?  het lijkt er op, dat  het op deze manier weer 'kleiner' wil maken, alsof het eigenlijk geen probleem was. Zij laat me kennelijk maar begaan wat goed  bedoeld zal zijn.

Helemaal eerlijk is het  niet, ik deel het immers wel hier....

Ik ga er vandaag eens wat  aan doen, het gaat immers best goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Brazer, goed dat je dit zo documenteert, leer ik van. 

Bij mij weet iedereen van mijn probleem omdat ik dat verteld heb. Ik weet niet wat voor anderen goed zal werken. Openheid heeft voor en nadelen. Nadeel is dat ik me nog steeds schaam en die schaamte niet kan ontkennen, want ik weet dat de mensen waarmee ik praat het weten, en daar ongetwijfeld soms aan zitten te denken. En er zijn mensen die een diepe minachting koesteren voor verslaving en je onomwonden veroordelen. Dat is hun goed recht, dat moet je slikken. 

Voordeel is misschien dat het voor komt dat anderen iets in je signaleren, dat je een beetje op de foute tour bent, waar je dat zelf nog niet doet, en je dan weer een stukje in goede richting kunnen duwen. Je staat ook in je recht om het te vertellen, zeker aan intimi. Want het is iets waar je lang mee worstelt, en die mensen houden van je. 

Je gaat goed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren met mijn vrouw gepraat over het proces van niet meer drinken, en nooit meer drinken.

Mijn openheid werd gewaardeerd. Zij gaf aan overtuigd te zijn dat ik het kan. Goed dat  te horen.

Zij zag al de verandering;  ik  ben helder,  niet meer bezig met de dat hele logistieke proces van flessen en trays, uren koken en daarbij drinken,

veel rustiger slapen, zij overigens  ook,   zij als zeer matige drinker een paar keer per week een glas wijn, nu niet of nauwelijks iets meer,  merkt dat verschil.

Dan zegt ze dat ik veel actiever ben geworden, en ik maar denken dat ik al heel actief was...ja op de verkeerde manier..

We gaan samen nog eens de Els Noorlander video bekijken.

Zij mist haar wijntje niet, en zo komen we toe aan  een alcoholvrij huishouden. 

Onze jong volwassen kinderen hebben er ook niets mee,  dus prima de luxe.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gisteren even op de dag draad gelezen. 

geheel ontdaan, ben ik maar wat anders gaan doen.

ben eigenlijk nog steeds ontdaan.

Ik vind het verschrikkelijk om min of meer getuige te zijn van een negatieve ontwikkeling van zo'n  familie, waarbij alcohol een voorname rol zal spelen.

haar hele  bijdrage past beter op de draad 'negatieve ervaringen met drank'

en maar niet inzien dat het anders moet.

voor mij geen dag draad meer.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Terug van vakantie, twee weken kamperen in Zuid-Frankrijk. Fijn om na dat thuisblijven weer eens on the road te zijn.

Er is niet gedronken.

Maar ik voelde  wel een stevig gemis,  vooral rond de maaltijden, maar eigenlijk steeds wel.  Ik gunde mezelf tijdens vakanties vaak wat extra's, en de hele entourage daar en het enorme aanbod van wijn en andere drank in de supermarkten, in combinatie met de prachtige kazen en charcuterie pfffff krijg het er nog benauwd van..

Het idee dat ik mezelf iets aan te ontzeggen was, stak de kop op. En dat moeten we niet hebben.

Mijn vrouw zei, wat zou er gebeuren als je deze dagen bij het eten wat wijn zou drinken?

Haha, dan begint het hele misbruik weer opnieuw. 

Als ik hier ook maar  iets heb opgestoken is dat het wel.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt voor de reacties,  jullie weten natuurlijk precies wat er speelt, 

doet me goed.

Wat me steeds helpt is me  heel simpel realiseren dat ik een besluit heb genomen op zeer goede gronden.

Als er dan een keer drank op mijn pad komt, kan dat  geen reden zijn hierop terug te komen.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

In de afgelopen periode heb ik op momenten wat in het boek 'stoppen met alcohol' van Allen Carr  gelezen.

Zijn schrijfstijl is wat wonderlijk, de vertaler heeft geprobeerd er het beste van te maken, maar het leest belabberd.

Met  de inhoud kan ik eigenlijk best  uit de voeten.

Het is een methodische benadering, waarbij je al lezend (en nog drinkend) je voorbereid op het daadwerkelijk stoppen met het drinken van

alcohol, net als het boek stoppen met roken. (Ook zo'n raar boek.) 

Nu was ik al gestopt met drinken, maar het helpt wel om de mind set goed te houden, die er kortweg op neer komt dat  het drinken van alcohol onzinnig is.

Ik luister ook graag naar video praatjes van Kevin O 'Hara, veelal loopt hij al kletsend door het ( Spaans) landschap en lepelt wat wijsheden op die hem geholpen hebben te stoppen.

Ook hij benadrukt dat een goede voorbereiding op het stoppen noodzakelijk is. Hij verkoopt ook een soort online programma.

Kevin is een Ier en Ieren hebben bij mij altijd een streepje voor. Dus ik zal aan hem denken als het mij onverhoopt niet zou lukken, maar het gaat mij dus wel lukken.

'A Lovely day for a Guinness' zegt een poster  die ik vanachter mijn werkplek zie hangen. Tsja een Guinness in een Ierse Pub na een dag wandelen, dat had wel wat.

Heel klein beetje jammer.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niks verkeerds volgens mij hoor @brazer

De Ieren, niet zoveel ervaring mee. Ik mocht de Schotten wel. Aardige kerels, goed gevoel voor humor. Heel, heel, heel radicaal in hun verslaving sommigen. Maar de mensen die ik in Schotse AA na herstel ontmoette waren even stellig in hoe noodzakelijk het was om te veranderen. Scherp, hard, maar altijd met een begripvolle noot als ze aanvoelden dat je die effe nodig had. 

Ik heb Alan Carr's Stoppen met roken twee keer gelezen. Vreselijke stijl inderdaad, al die zinnen en woorden in kapitalen, overal uitroeptekens.  En ik rook nog steeds een stuk of 30 sigaretten per dag. 

 Wat ik van hem begreep (en volgens mij heeft hij dezelfde benadering met alcohol) is dat je tot een soort fundamentele inkeer moet komen, waardoor je opeens alle gedachten die je verslaving in stand houden kunt identificeren als onzin. En dat het dan helemaal niet moeilijk is om te stoppen, hooguit een beetje ongemakkelijk. 

 Hetzelfde lees ik een beetje terug in AA, na een "spiritueel ontwaken" wordt alles opeens duidelijk. Twee jaar geleden nam ik daar een soort rationele stelling tegen, ook tegen het Godsidee (of dat voor mij onbegrijpelijke toegevoegde "of zoals wij hem begrepen", en dan in de rest van alle tekst het toch wel heel nadrukkelijk over een Christelijke, persoonlijke, vaderlijke God hebben). Inmiddels is dat veranderd, ik denk dat ik niet in de positie ben, of beter: dat ik er geen zak aan heb om me argumentatief op te stellen tegenover zo'n benadering. Dat is winst voor me denk ik, maar moeilijk blijft het. Je kunt niet opeens je hele identiteit afleggen. Maar ik weet ook dat het die identiteit is, die schema's in mijn kop, die alles wel in stand houden, het roken, het drinken..

Maar goed, wat betreft leren, ik heb me zaterdag aangemeld (en betaald, wat dat aangaat) voor een online cursus die bij moet dragen aan stoppen met drinken.. Elke dag psycho-educatief materiaal over de gevolgen van, zodat je de dag lekker ingaat in de wetenschap dat het maar beter is om maar niet te drinken. Volgende dag zou je de eerste mail krijgen, nu dinsdag, niks van gehoord. Daar word ik een beetje chagrijnig van. Maar ik was toch al chagrijnig vandaag, dat zal er wel aan bijdragen. 

Fijn dat jij met Carr uit de voeten kan. En goed dat je eraan blijft werken. Keep it up!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Descartes33 fijn dank je voor de reactie (in verzorgd proza, daar zou Allen een voorbeeld aan kunnen nemen).

Ik heb tien jaar geleden een door de werkgever gefaciliteerde cursus van 6 uur gevolgd.  Ik had nooit eerder een stoppoging gedaan,  omdat ik dacht dat ik een verstokte roker was, waar

geen kruid tegen gewassen was. Ook was er geen duidelijk urgentie aan de orde.

Ik was niet bijzonder gemotiveerd, maar wel nieuwsgiering. 

Op de uitnodigende poster stond  een buitengewoon knappe vrouw,  in de frisse lucht, met wat aanbevelende tekst.

De cursusleidster was helaas een ander, maar de uitleg over verslaving,  en de gefixeerde waanideeën in onze hoofden zette ons aan het denken.

na 6 uur waren we geheel gefileerd en rijp om de laatste sigaret te roken.

Tot mijn niet geringe verbazing heb ik  de knop om kunnen zetten, er volgden een paar weken euforie, 'ik ben een niet roker' riep ik overal,  ik heb die hoedanigheid toch nog een

herhalingsbijeenkomst  bezocht, omdat ik zo blij was en eigenlijk niet kon geloven dat ik tamelijk moeiteloos gestopt was, na 35 jaar aanhoudend paffen. 

Paar maandjes met moeilijke  momenten, daarna nooit meer naar roken getaald.

Je kunt je voorstellen, dat ik met de alcohol, waarbij er wel urgentie speelt, toch weer met de principes van  die gekke Allen  aan de gang ben gegaan.

Tot dusver gaat dat goed. in de zin dat ik nu bijna drie maanden niet meer drink.

ben benieuwd hoe je cursus gaat lopen, succes iig.

bewerkt door brazer
correctie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uiteindelijk heeft deze stoppen met roken methode een hogere successcore in vergelijking met andere 'hulpmiddelen', zoals nicotine producten of bepaalde geneesmiddelen.

Nadruk ligt op het nemen van het besluit te stoppen. Vervangers helpen niet maar suggereren dat je iets zou missen door te stoppen. Met de alcohol volgt hij dezelfde lijn.

Geen vervangers geen pillen.

Hij heeft niet veel op met de principes van de AA, immers die houden je voor ongeneeslijk, waardoor je tot in lengte van dagen bijeenkomsten moet volgen met steeds weer die zelfde

verhalen, dat klinkt weinig aanlokkelijk.

Volgens Carr zou je na geslaagd 'vrij van alcohol 'worden, niet meer verslaafd kunnen raken,  hij heeft dat zelf uitgetest...

Ik ben bereid dat aan te nemen, maar ga zelf niet de proef op de som nemen, dat weet ik nu al.

Los hiervan, merk ik dat het ' niet drinken' gewoner wordt,  er worden andere dingen gedaan in de borreluren,  we drinken, ja we..  vrouw doet inmiddels ook mee,  water en thee.

soms een 0.0.

Dat ik me vergeleken bij drie maanden geleden fysiek 100 % beter voel, is al het nieuwe normaal geworden, maar blijft fijn.

Dat het proces dit keer geen worsteling is, vind ik veelbelovend en geeft vertrouwen op een  goede afloop.

zal ook een keer tijd worden.

 

 

 

 

 

bewerkt door brazer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3-10-2020 om 20:47 zei brazer:

Volgens Carr zou je na geslaagd 'vrij van alcohol 'worden, niet meer verslaafd kunnen raken,  hij heeft dat zelf uitgetest...

 

Dat zou ik ook schrijven als ik heel veel boekjes wou verkopen, maar dat dat niet zo is dat is hier op het forum overbekend. Natuurlijk is het een mindfuck, maar dat betekent niet dat je er in 1 keer niet meer vatbaar voor bent als je t boekje uit hebt. De mindfuck doorhebben is slechts het begin, niet het einde. Stoppen is een langdurig proces met soms vallen en opstaan. Ja en als je een paar jaar droogstaat dan kan je daar erg zelfingenomen van worden, zo erg dat je er een heel boek over gaat schrijven ;) 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Er komen hier met regelmaat lotgenoten voorbij die overwegen weer wat te gaan drinken. Of van tijd tot tijd daadwerkelijk een weinig drinken.

Als ik mezelf in zo'n situatie denk,   dan zou  het zeker weer een fles worden, een enkel ( groot) glas of zelf twee is helemaal niets.

Overigens heb ik eigenlijk geen zucht naar alcohol meer,  ook niet bij het eten. De voorraden, ik had niets weggegooid,  zijn uitgeserveerd  aan gasten. 

Ik krijg nog steeds wel eens een fles, die ik dankbaar in ontvangt neem. No problem.

Zoals ik hier vaak las, als je je leven wat anders gaat inrichten, wordt het snel het nieuwe normaal.

Wat betekende de  corona uitbraak met lock down voor mij? 

Eerst ging ik flink onderuit, met dagelijks veel drinken, wat is het gezellig thuis, we maken er maar het beste van, proost. Iedere dag steeds vroeger, en dan dronken aan de avonddis.

Daarop het besluit genomen dit aan te pakken. Niet halfzacht, zoals al die eerdere keren, maar definitief.  

Deze dagen vindt niemand het vreemd minderen of stoppen met alcohol, eerder logisch, gezien de  leeftijd, beter in conditie zijn mocht je besmet raken,  buik weg.

dat soort dingen, in sommige kringen is het zelfs een hype om niet te drinken.

Zo voel ik me nu ook (bijna)  sterk genoeg om ermee naar buiten te treden,  dat alcohol een probleem voor mij was geworden.

(Dat in de hoop dat mensen niet zeggen ; "dat was ons al wel duidelijk") 

Maar goed nooit gedacht dat ik zover zou komen, de corona uitbraak is voor mij dan toch een soort blessing in disguise gebleken.

so far so good.

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

we zijn weer een maandje verder. Er komt meer en meer afstand tot alcohol.

het gaat zonder echte worsteling, zo zijn gangetje.

Af en toe wel eens het gevoel,  iets te lusten,.... maar ook al is er alcohol in huis, niet de aanvechting het te nemen.

het proces van 'het ontrafelen van de misverstanden die wij onszelf hebben wijsgemaakt over waarom drank voor ons onmisbaar is', zoals  Knakker samenvatte , is gaande.

Als ik terug denk aan al dat routinematige drinken wat ik deed,  wat een mal gedoe is dat toch geweest. Wat doet een mens zich zelf toch aan.

Water en op zijn tijd een kopje thee/koffie is voldoende.  Zelfs voor frisdrank zie ik nu geen rol weggelegd. 

Chocolade, koek, gebak, drop, ijs en zelfs snoep daarentegen, eet ik met graagte.

Zo komt het bereikte gewichtsverlies van een kilo of 3 weer  in gevaar. Niet te gek maken dus.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Het jaar 2020 droog afgesloten.

Nu 6 maanden alcohol vrij. Dat leverde mij veel op.

Bijvoorbeeld;  is het leven is een stuk relaxter geworden.

Ik realiseer me nu wat een gedoe het allemaal was om het drinken, tientallen jaren iedere dag 10-15

eenheden, te combineren met full time werk,  je rol in het  gezin, mantelzorg,   ‘sport’.

Dat hele logistieke proces, steeds maar weer drank kopen, voorraden beheren, lege flessen en

kartonnen, discreet(!) afvoeren.  En dan die kroonkurken die met z’n allen zo lekker konden

rammelen onder in de zak, apart verpakken.

En dan ook nog verborgen voorraden beheren, leegdrinken, emballage (discreet!)  afvoeren.

De verslaafde mens heeft er krankzinnig veel voor over om aan zijn gerief te komen.

In de wetenschap dat je heel erg  verkeerd bezig bent, wil je het ook allemaal nog eens zo veel mogelijk verbergen voor je

omgeving. Dus hou je alles in eigen beheer.

 

Bijzondere ervaring om de jaarwisseling nuchter te laten passeren. Oh, oh wat maakte ik er altijd een

bende van.

Ik  ben erg blij met de nu ontstane situatie.

Ook dat het mij gelukt is zonder professionele hulp en middelen als pillen er af te raken. Nooit

gedacht dat het zomaar zou kunnen lukken. Maar het kan dus wel!

Het lezen op  het forum, heeft zeker geholpen om de motivatie op peil te houden, en ik wil dat nog

wel even volhouden.

bewerkt door brazer
typefout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

In de dag draad ging het gisteren over trots.

Je 'trots voelen' of 'trots zijn' bleek bij sommigen toch wel een beetje moeilijk te liggen.

Ik ben best een beetje trots op het nu bereikte resultaat,...of eigenlijk behoorlijk trots.

Toch uit ik het niet, want er is ook schaamte over al de jaren dat ik het heb laten liggen.

dus maar op mijn eigen draadje.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...