Spring naar bijdragen

Afbouw oxazepam


Alina

Aanbevolen berichten

@Doorgaan

Ik denk inderdaad dat de huisarts wil kijken of sertraline gaat werken zodat ik rustiger word en uiteindelijk kan slapen enzovoorts.

Ben heel de ochtend onrustig en eng gevoel.. sertraline verergert in het begin je klachten en dit is dag 6 dus geel naar en toch bezweken en net een halve oxazepam ingenomen. Niet te doen dit. Bedoel je 2 weken 5 mg en daarna 2,5 mg?

Oxazepam word vaak gebruikt om de opstart van antidepressiva te helpen. Dit omdat je klachten onrust paniek heviger worden in het begin. Dus ik denk dat ik daar last van heb. En geen ontwenning van de oxazepam?

Klopt ik heb altijd 40 uur gewerkt als bedrijfleidster. Voor allebei mijn zieke ousees gezorgd allebei overleden  aan kanker.  Zware jeugd gehad ga zo maar door. En ik ben altijd door gegaan. Niet zeuren gewoon doorgaan. Niet willen falen perfectionistisch zijn enzovoorts.

En nu is dit het resultaat denk ik.. baal ben 34 jaar en zit er zo bij. Dus vind het lastig om te accepteren idd.

Heb wel net 3 kwartier gelegen op bed dus ik heb naar je geluisterd  hoor :)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi. 

Oh dat is ook erg als he kind zo  rieh wakker wordt, ook zal ben je er wakker naar dan kan je nog blijven liggen. 

Die vermoeide armen en benen komt van de burnout. Ik had voor de zwangerschap al een bus out en niet van opgeknapt want ik werd zwanger. 

Alhoewel ik juiste bij afbouw wel vermoeider ben geworden en doorgaan voelde uiteindelijk minder die vermoeidheid. Toch doorgaan of heb ik het verkeerd gelezen.

Ja jezelf pesten doe ik ook. Ik wil ook aan mezelf bewijzen dat ik naar een winkel moet kunnen gaan omdat andere dat ook kunnen. En nog wel meervan die dingen..

Dootje ben jij ook moe zo moe in je hoofd. 

Ik ben Ook benieuwd wat jullie eten op en dag. 

En zweten jullie overdag ook zo veel.

 

Liefs alina

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Alina

Ja mijn kinderen zijn geen uit slapers helaas haha. Ik ben ook moe in mijn hoofd..  oxazepam ingenomen net was niet te doen die onrust en spanning. Sertraline maakt het erger in het begin pfff. Nog weken geduld hebben zegt de huisarts..

Vanmiddag een bbq corona proof bij vrienden.. Ik was laatst ook mee geweest. Dag erna helemaal gesloopt.  Dus nu twijfel ik of ik ga.. voelt rot tegenover mijn vriend en kinderen.. Maar het is gewoon nog te vermoeiend.

Ik eet rijstewafels brood veel fruit cafeïne vrije koffie water als het lukt avond eten. Maar door de buik spanning is het wisselend.

Dus die vermoeide armen en benen is echt de burn out? 

Liefs dootje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Alina

Ik eet wel te weinig hoor.. door de spanning gaat dat lastig. En heb weinig lichaam beweging.. vroeger at ik zo een Griekse schotel  op kon daar zo van genieten. Mis dat erg.. 

Ik heb wel een eetmeter op mijn mobiel van de schijf van 5. Daar vul ik in wat ik eet. Super handig! Ze geven goede adviezen en je ziet wat je te weinig binnen krijgt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dootje

Die bbq is weer zo'n leermoment. Ik snap dat helemaal.  Wat voel je diep van binnen? Dat is het antwoord.  Kiezen voor jezelf is een leerproces.  

Ik voel nu ook dat ik steeds wil reageren op jullie vragen en dat ook graag doe. Maar ik merk ook dat ik mijn grenzen aan het tegenkomen ben. Voel dan hoofdpijn.  Dus ik dien te luisteren nu naar mezelf. Ik spreek met mezelf nu af dat ik 1x in de ochtend reageer en 1x in de avond. Heeft niets met jullie te maken hoor. Maar met mijn enthousiasme en mijn patroon van over mijn grenzen gaan.

Tot vanavond en sterkte

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alina, begrijp ik het nou goed dat je 9 tot 10 uur slaapt per nacht? Dat is erg veel, dan heb je totaal niks om je druk te maken met slaap te kort. Dat is meer dan iedereen met een benzodiazepineafbouw durft te dromen.

 

En waar je last van hebt is tussentijdse afkick. De oxazepam is s'ochtends volledig uitgewerkt, tot je het s'avonds weer neemt. Die 2.5mg die je voor je avonddosering neemt heeft totaal geen nut. Jouw lichaam heeft een tolerantie voor 25mg oxazepam. Onder de 25mg 'hunkert' je lichaam naar die 25mg. Alles daar onder is te weinig waardoor je dus die afkickverschijnselen krijgt. Daarbij vergeleken is die 2.5mg nihil. 

 

Enige oplossing is om je oxazepam goed te verdelen over de dag, maar ook dan krijg je last omdat je geen 25mg per keer neemt. Dus Diazepam is de uitweg..  of je moet het op deze manier willen uitzingen tot je er vanaf bent. Maar het is geen goed afbouwschema die je hanteert. Dat zou geen probleem zijn als je het makkelijk volhield, maar aan je berichten te lezen is dat niet het geval.

bewerkt door angstmetbenzos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Doorgaan

Ja het is wel een stap om te gaan. Sociaal gezien ook wel heel leuk want je bent er even uit. Alleen laatst was ik de dag erna zo moe en beroerd dus ga ik over mijn grenzen heen.. Dus ik ga nog even aankijken. Wil niet mijn lichaam teveel belasten. 

Super hoor dat je je grenzen aangeeft! Is een goed idee moment voor mijzelf. 

Geniet van je dag als het kan. :)

tot vanavond!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi ik kom even binnen vallen...maar moeie armen en benen kan heel goed door de benzo's komen, heb het zelf ook gehad en ken er genoeg die het ook hebben... Ik ben zelf na 'maar' zes wkn gebruik in één keer gestopt en heb een hele heftige ontwenning gehad, dus probeer het ajb niet teveel meer te gebruiken...ik gebruikte ook maar 5 tot 15 mg. En soms een paar dgn niks, mijn lijf was wel ook al op van een bevalling etc... Daarnaast kunnen klachten zoals onrust, nervositeit, angst 's morgens heel goed erger zijn, omdat dan je cortisol gehalte hoger is, vaak zakt het in de middag of avond af... 

Sterkte iedereen! X

Nog even een toevoeging, misschien een idee om benzo crisis van Lisa Ling te kijken, wel heftig, maar veel info. 

 

bewerkt door EefjeJ
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi angstmetbenzos@

Neeee was dat maar waar ik slaap geen 9 a 10 uur. Tussen de 4 a 6 uur en dat nog niet eens aaneengesloten. 

Ik typte dat ik op Google had gelezen over iemand die tips gaf bij een burnout. Dat als je niet zo veel slaapt dan 9a 10 uur en overdag nog 2uur dat je dan geen herstel hebt. Oftewel beter wordt.

Ik pr9beer op de 20 mg te komen dan kan ik het op diazepam zetten, anders moest ik of hogere of langer gaan slikken 25mg was niet te krijgen in diazepam zei de apotheker. 

Ik merk nu sinds een paar dagen meer overprikkeling of het allemaal openstaat. En soms slaap ik beter dus rond e 6buur maar nog blijf ik me zo brak en moe.

Ik hoop zo dat dit echt minder wordt. Ik wil van alles maar mijn hoofs kan het niet hendelen. Zou die overprikkeling ook met de gaba te maken hebben. 

 

Liefs alina 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@EefjeJ

Dankjewel! Fijn dat je reageert! Ik heb vanmorgen om half 11 een halve ingenomen. Opbouw van de sertraline veroorzaakt erge onrust. Hield het niet meer :( heb sinds 6 april 28 tabletjes gebruikt verdeeld. Soms word de buik spanning enzo mij echt teveel. Maar ik moet afbouwen zoals doorgaan aan zei? Hoe lang heb jij ontwenningsverschijnselen gehad? In 1 keer gestopt wat knap!

Cortisol? Nog nooit van gehoord :) kan ik daar iets aan doen?

Liefs dootje

bewerkt door Dootje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi eefjej@ 

Ja dan heb ik het nu denk dubbel zo hard van mijn armen en benen  nu van de afbouw ontwenning en burnout. 

Zou je cortisol ook te laag kunnen zijn. Als je moe wakker wordt en heel de dag uitgeput bent. Of zou dat miss ook weer los staan. En pure ontwenning zijn. 

Slik al extra vit c maar dat helpt ook niks. Wil zo graag weer een beetje meer fit voelen en wat kunnen doen. Of lekker tv kijken of een rondje kunnen wandelen zo dat de tijd wat sneller gaat. Ik houd ook van tekenen en knutselen maar die hobby is nu zelfs teveel. Is dit herkenbaar voor jullie. 

En sorry dootje als ik je verkeerde info heb gegeven. 

Lief dat iedereen elkaar steunt. Ben blij met deze forum. 

 

Liefs alina 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Alina

Hoe bedoel je verkeerde info? :)

ben je een beetje de dag doorgekomen? Mijn energie level is ook laag.. ben weer onrustig echt een naar gevoel.

mijn vriend en kinderen zijn nu naar die BBQ. Mijn oudste dochter van 9 knuffelde mij en zei mama het is zo gezellig ga mee ik wil je niet alleen laten.. En nu zit ik hier alleen met gemengde onrustige gevoelens..  Ik denk dat ik oxazepam beter kan afbouwen als de sertraline gaat werken? Doorgaan of EefjeJ wat denken jullie? Ssri verergert namelijk de klachten eerst in het begin. 

Ik vraag me af als ik na 2 dagen geen oxazepam op heb ontwenningsverschijnselen kan krijgen of het aan de ssri ligt. Wat ik al zei dinsdag avond 1 halve op. Moeilijk en maakt mij onzeker.. liefst wil ik er nu 1 nemen om rustig te worden en bij mijn vriend en kinderen te zijn.

bedankt voor jullie steun! :)

Liefs dootje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je moe wakker wordt kan dat idd ook door cortisol komen, maar ook door ontwenning... Benzo's kunnen werkelijk alles in de war schoppen en de lijst met symptomen is eindeloos, bizar gewoon. Ik was vorig jaar soms ook zo intens moe, dat kon me ook ineens overvallen of ik voelde me zo de hele dag. Je zou evt magnesium kunnen proberen, bij mij werkte het niet, maar sommigen hebben er baat bij. 

Dootje ik zou zelf zo snel mogelijk stoppen, maar ja dat komt door wat ik heb meegemaakt. Jij hoeft helemaal niet zo heftig te reageren op de oxa. Sommigen gebruiken het weken of maanden en hebben geen last. Ik zou wel adviseren als de sertraline na zes wkn niks doet, dan dat weer rustig af te bouwen, want tegen die tijd moet het wel helpen zeggen ze altijd. Ik heb behoorlijk last van ontwenning gehad, terwijl de arts ook zei dat dat niet kon en ik vond hier zoveel herkenning. 90% van mijn klachten zijn ontstaan tijdens en na gebruik van de oxa. Maar ik reageer sowieso heftig op van alles ;) koffie, de pil etc... Ik heb ontspanningstherapie gehad icm ademhaling oefeningen, mindfulness. Ik deed heel weinig, want alle prikkels waren teveel en werd ik onrustig en nerveus. Heel langzaam ging ik weer wat wandelen en naar mijn paard. Maar verjaardagen etc... waren maanden not done. Het is belangrijk dat je nu aan jezelf denkt, want ik zeg altijd als je niet goed voor jezelf zorgt, kan je ook niet goed voor een ander zorgen ^_^ dan maar even geen BBQ, het is tijd om voor jezelf te kiezen. X

Nog een zeer informatieve site over benzo gebruik https://w-bad.org/symptoms-list-a-z/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@EefjeJ

Ja het is zo dat ik al 3 maanden zo goed als binnen zit.. daarom heb ik nu de drang om een halve oxazepam te nemen en daarheen te gaan. Even genieten.  Zo lastig dit. Ik denk dat mijn oxazepam gebruik mee valt  nouja zegt mijn huisarts..  en als de ssri werkt stop ik daar vanzelf mee denkt hij ook. Hij vind dat ik er normaal mee om ga. Hoe verwarrend? 

Bedankt voor je tip! Hoe snel ging jij verhogen? De ssri bedoel ik? Hoe heb je oxazepam afgebouwd? 

 

Liefs!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Dootje ik heb de ssri geweigerd, dus zelf heb ik er geen ervaring mee. Je zou ook @Kannietmeer een pb kunnen sturen voor advies, zei is oa afbouwcoach en heeft ervaring met het gebruik van benzo en AD. Tja de huisartsen weten er helaas over het algemeen weinig tot niks vanaf, want volgens hun duurt ontwenning ook maar twee weken....koekkoek. Er is zoveel onwetendheid helaas. Daarom heb ik ontzettend veel Engelse sites doorgespit en benzobuddies. Ik snap dat je er graag uit wilt, ik was het binnen zitten na weet ik hoeveel maanden ook wel zat, maar werd snel terug gefloten als ik teveel had gedaan. Ook binnen krijg je al prikkels, buitenlucht is wel goed, maar niet teveel prikkels. Maar ik snap dat je het toch wilt proberen. Je kan het ook zonder oxa proberen, wat is het ergste dat kan gebeuren? Gaat het niet, ga je naar huis en probeer je het over een paar wkn weer een keer. Maak het niet te moeilijk voor jezelf. Het komt echt ooit weer goed. Ik zei altijd tegen mezelf, volgend jaar ga je weer genieten en leuke dingen doen. Ook al heb ik nog steeds wat lichte klachten, ik doe weer een hele hoop en raak niet snel meer heel overprikkeld. Je zenuwstelsel is ook compleet van slag, dat heeft echt tijd nodig. Sterkte! 

Oja cortisol kan je zelf niet zoveel aan doen, dat komt uiteindelijk ook weer in balans met genoeg rust :)

bewerkt door EefjeJ
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@EefjeJ

Ja misschien zit dat tussen mijn oren dat ik niet naar buiten kan zonder oxazepam ? :( geen idee net uit paniek genomen.. lekker stom maar Goed. Sorry ik dacht dat jij ssri had. Maar die medicijnen veroorzaken ergere klachten de eerste weken. Dus vandaar om dat te overbruggen met  oxazepam. 

Ik doe overdag niet veel. Zitten bij mijn kinderen en af en toe iets in huis. Vandaag wel 1 keer drie kwartier op bed gelegen en vanmiddag anderhalf uur. Slapen niet echt maar gewoon rusten:) was een tip van @doorgaan . 

Bedankt voor je positieve woorden! Ik ben nogal ongeduldig maar heeft tijd nodig.. 

Liefs!

bewerkt door Dootje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@EefjeJ 

Ik heb geprobeerd om wat info te lezen en ik heb ook de Aston Manuel gelezen maar na 5 of 10 min lezen gaat me hoofd weer inwendig trillen en ben ik zwaar overprikkeld. Ik blijf nog zo in de fase van ongeloof zitten. Ik kan het nog steeds niet begrijpen dat die kleine witte Kut pillen ( ik begin die pillen te haten)mij zo onderuit halen. Ik moet constant ergens afgezonderd gaan zitten en dan ergens een keer 10 min wat minder intens moe in me hoofd of overprikkeld. Ik had vorige week nog iets betere momenten en was ook en in de veronderstelling dat door weer een kwart eraf dus nu 22.5mg ik me nu beter ging voelen doordat ik paar betere momentjes had. En ik voelde me trots. 3 dagen terug auto gereden sinds maanden en even naar de winkel weken niet gedaan , het was ook allemaal op dezelfde dag. Nu echt hard naar beneden gedonderd. Ik kan het maar niet onder de knie krijgen om het te accepteren, want elke dag huil ik er nog om. En soms bekruipt me ook een hopeloos gevoel. Ik voel me dan op die momenten en dat is bijna heel de dag nu al een paar dagen dat ik vast zit en niks meer kan of kan verdragen. En op bed liggen en wachten en hopen dat de storm een keer gaat liggen en ik weer energie krijg. 

Ik voel me rot dat de kinderen en me man me zo moeten zien, of altijd maar moeten horen mama is moe en stil zijn. 

@EefjeJ hoe ging jij dan om met de dagen of maanden waar je het over had dat je zo overspoeld werd door de vermoeidheid En dat je nergens naar toe kon. Ik had gisteren heel de dag oordoppen in en dan nog was ik zwaar overprikkeld. Ik doe wel vaak op de dag letten op me ademhaling. En ik ben gisteren in bad gaan liggen. Maar echt ontspannen lukt niet, waarom weet ik ook niet. Die schommelingen zijn ook zo intens. Soms onrust uit niks en dan hoofdpijn  en dan hoppa is dat ineens weg, dan ineens gaat slikken even moeizaam met eten of alles staat ineens gespannen en vorige week ineens deden me boven benen pijn of ze in brand stonden. Alles komt en gaat plus Ook weer weg. Bijhalve die uitputting. 

Ik vind het erg dat ik soms de kracht niet eens heb om fatsoenlijk me baby in bad te doen. Dat voelt zo als falen. 

 

Dootje, het blijft lastig wel of niet slikken, ik heb daar ook vaak gedachte over. Soms denk ik als ik me zo overprikkeld Voel om er ook eentje te pakken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Dootje ja ik weet dat het je klachten kunnen verergeren en vind het eigenlijk zo dom van een huisarts om dan een verslavend middel erbij te geven, maar ja zoals ik al zei, ze hebben er helaas geen kaas van gegeten... Kinderen vergen ook heel wat energie, vergis je daar niet in. Daarvoor zorgen is in jou geval al heel zwaar. Ja het heeft echt tijd nodig, ik ben nu ruim een jaar verder en het gaat zoveel beter. Ik zat ook echt compleet in de put en dacht er echt nooit meer uit te komen. Maar het komt goed :) Denk goed om jezelf x

@Alina jeetje wat herken ik mezelf ik jouw verhaal zeg, bizar. Klinkt echt als ontwenning. Verdeel je de oxa goed over de dag? Want dat is wel belangrijk, dan hou je een soort spiegel. Anders krijg je heel snel last van tussentijdse ontwenning... Pfoe hoe kwam ik de dag door...de dagen gingen zo langzaam, niet normaal. Ik huilde heel veel en dacht nooit meer beter te worden. Ik kreeg hulp van mijn moeder en mijn vriend. Ik voelde me ontzettend schuldig eerst, maar we kunnen er niks aan doen. Ook jou lijf is nog compleet van slag door de hormonen en dan de oxa erbij en het feest is compleet...dat zei ik steeds vorig jaar ;) ik probeerde ook te rusten en ontspanningsoefeningen te doen. Tv kijken lukte nog wel een beetje, lezen niet. Ik probeerde wel elke dag een stukje te lopen buiten. Bij mij gingen en kwamen ook de klachten, mijn armen voelde vaak verbrand en heb veel last gehad van spieren. Probeer je niet schuldig te voelen, dit is overmacht...ook jou tijd komt weer en dan kan je weer goed voor je kids zorgen...nu is het even minder. Tegen mijn dochter zeiden we dat ik een tijdje ziek was en rust nodig had, ze begreep het redelijk. Maar ja mijn baby destijds begrijpt dat natuurlijk niet, maar gelukkig kwam mijn moeder vaak...anders was het echt een zware dobber geweest. Ik weet dat het moeilijk is om te geloven, maar betere tijden komen er echt aan en je komt ook echt van die troep af... Sterkte x

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste allen

Ja een burn-out duurt gewoon heel erg lang. Ik ben ook een jaar verder en ik zal nog wel een dik half jaar nodig hebben om mezelf nog beter te gaan voelen. In het begin denk je nog met een aantal weken jezelf wel beter te gaan voelen. Maar helaas zat dat niet zo in elkaar. Het is een lange weg en dan dien je wel je levensstijl onder de loep te nemen anders gebeurt het weer. En dan ondertussen nog benzo en andere medicijnen die op je systeem inwerken. 

Dootje 

Wat knap dat je thuis gebleven ben. Ja kan me voorstellen dat dat dubbel voelt. Het is ook allemaal niet leuk. Maar als je nu eerst kiest voor rust dan heb je daar later profijt van in je herstel. Bovendien moet je het ook beseffen het komt allemaal weer goed. Alleen weet je niet hoelang dat duurt. Ligt eraan hoe snel je naar jezelf gaat luisteren en welke leefomstandigheden heb je. Het gaat met vallen en opstaan.  Toch ben je goed bezig. Vertrouw daar op. Ik had in het begin helemaal niemand die mij adviseerde. Later wel maar toen duurde het nog even voordat ik hiernaar kon luisteren.

Je twijfelde of je nog even de oxazepam zou doorslikken totdat de sertraline ging werken. Lastig. Je kunt het doen maar spreek dan een aantal weken af en ga dan afbouwen. En voel dan ook weer of die sertraline een beetje werkt. Wel lastig als je weer afbouw klachten hebt van de oxazepam. 

Alina

Jij zit echt ook in afbouwklachten.  Dat gaat echt niet zomaar even weg in een aantal weken. Zolang je aan het afbouwen  bent en wat tijd daarna zul je je niet altijd prettig voelen. Soms zal het misschien iets beter gaan. Maar echt herstel komt nadat je op 0 mg zit. 

En de twijfels en de onzekerheden horen er allemaal bij door de dag en de nacht.

En ook die vreselijke gevoelens van uitputting. Maar je doet het goed en heb vertrouwen ook al is dat moeilijk. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi 

Oh wat ben ik stom, dit geloof je toch  niet, ik kijk net in mijn medicijnen bakje om nog wat van die 2.5mg te pakken die ik overdag verdeeld neem. Zie ik dat ik nog maar 1 oxa heb voor de nacht en nog wat kruimels wat miss net een halve is. Dus voor de nacht nu maar 15mg ipv 20mg. En nu overdag maar 1.25 mg van de 2.5mg en in de nacht maar 15mg  

Raak nu wel in paniek hoor, dadelijk komen die ontwenningsklachten nog harder aan. Ik hoop dat morgen op goede vrijdag de apotheek open is anders ben ik echt de Sjaak.

Pfff ook dat nog. Mijn hoofd werkt echt niet. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@EefjeJ @Doorgaan wat ben ik blij met de ervaringen die jullie delen. 

Ik was door de zwangerschap de burnout al helemaal vergeten waarvan ik nog niet opgeknapt van was. Want ja vermoeidheid hoorde ook bij een zwangerschap. Dus nu weer pas op de plaats. Ja 4 kids en nu dit gebeuren is een zware last.  

@EefjeJ ik geloof ook zeker dat veel ontwenning is. Voel me ook altijd net een junkie hoor als ik me pillen moet herhalen.  Schaam me dood. Vooral omdat ik ze niet wil slikken maar er nu aan vast zit tot ik het heb afgebouwd. 

Fijn dat tv kijken nog bij je ging. 2 weken terug kon ik ook mijn serie nog wel kijken een uurtje ofzo maar nu helemaal niks. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi alina

Dat is echt balen. Kijk even op internet of Je apotheek open is. Dat moet toch wel? Anders via huisartsenpost. Ik zeg maar wat. Als je hier wat zekerheid over hebt. Hopelijk vanavond dan kun je alles wat je nu hebt nemen. Dus dat is dan bijna 20 mg. Laat het even weten of je terecht kan bij apotheek. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...