Spring naar bijdragen

Dinsdag 7 januari 2020


Waldorff

Aanbevolen berichten

50 minuten geleden zei Penny:

Hallo forumvriendjes. Ik ben nog op vakantie. Nu hebben we hier een leuk stel ontmoet en en zijn daar goed bevriend mee geraakt, zoals dat kan gaan op vakantie. Nu hadden ze het erover dat hun zoon ws begeleid gaat wonen ivm psygische en verslavings problemen, hij is 25. We hadden het daar zo over. Nu dachten zij, net als ik altijd dacht, dat je met begeleid wonen verantwoording en regelmaat leert. Dat je leert voor jezelf te zorgen. Ik vertelde dat ik daar inm anders over dacht, met het verhaal Myle in mijn hoofd. Ze denken ook dat dit betekent om 7 uur op, ontbijten, naar je dagbesteding/werk tot een uur of vijf, samen koken, je kamer netjes houden, psyg. zorg, sport, op zaterdag grote schoonmaak, ca €20 zakgeld per week. Ik dacht bij mezelf, dit beeld klopt niet, ze wonen in een kamer waar ze een puinzooi van kunnen maken zonder controle, hebben een uitkering vrij te besteden aan wat ze willen en geen zorgen over huisvestings/zorgkosten oid. Hele dag op bed zonder dat iemand daar naar omkijkt. Verder gebeurt er niks. Is mijn beeld nou juist, of niet. Weet iemand wat begeleid wonen echt (zou moeten) inhoud(en)?

Ik heb het in mijn tienerjaren van dichtbij gezien. Ik zat op kamertraining. Voelde me er niet thuis en ik vroeg mij echt af wat doe ik hier. Veel meegemaakt en zien gebeuren om mij heen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie dat begeleid wonen iig als het actief kunnen doorzetten van het niks doen en het doorzetten van een eventuele verslaving. Maar dan met behulp van een sponsor.

En dat is idd anders dan hoe ik er eerder over dacht @Bor. Ik dacht ook altijd dat het een veilige haven is waar je kind begeleid gaat worden naar zelfstandigheid. Door grenzen en begeleiding. Inm denk ik hier anders over. Hier is je sleutel, daar zijn je pillen, dan krijg je je uitkering, doei! Ik zou het iig goed in de gaten houden Bor. 

bewerkt door Penny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beneden was een kantoor. Op bepaalde uren zat daar een medewerker. Je kreeg zakgeld, en geld voor boodschappen. Bij sommigen bewoners ging het op aan drank en drugs. Er werd enorm veel gestolen, zelfs als ik even naar het toilet ging was het noodzaak mijn deur af te sluiten. Kleding werd gestolen, gewoon nat of zelfs nog vies uit de gemeenschappelijke wasmachine gepikt. School en werken was verplicht. Dagelijks moest je op pad en bewijzen van sollicitaties overhandigen. Kwam je niet aan de bak, dan moest je vrijwilligerswerk doen. Sommigen maakten er namelijk een sport van om zolang mogelijk thuis te zitten met niets voor handen. Prostitutie en dealen gebeurde ook regelmatig. 
 

Het hoeft echt niet overal zo te zijn, maar in mijn geval leek het eerder op een wild studentenleven in plaats van begeleid wonen. Ook mensen naar een crisisopvang zien vertrekken omdat ze zichzelf regelmatig wat aan deden. Ik heb leuke bewoners zien komen en gaan, en nog met eentje contact. Maar sommigen zijn helemaal niet goed terecht gekomen. Iedereen had daar zijn eigen rugzak, en dat is ook helemaal niet erg. Ondanks alles waren er ook leuke activiteiten die we deden als groep. 
 

Dit is helaas mijn ervaring. En ik denk wel dat het van groot belang is dat mensen goed research moeten doen bij instanties. In mijn tijd is dat niet gebeurd, toen hadden we nog geen internet / Google 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bor, ervaar het nu eerst eens zelf. De verhalen van Senna zijn van wel heel erg lang geleden en.ik denk ook niet dat je de positie van Myle als uitgangspunt moet nemen. Blijf kalm, kijk voor jezelf, ervaar zelf.

Ook ik heb in een pleeggezin gezeten op die leeftijd, van begeleid wonen was toen geen sprake: zoek het zelf maar uit. Met andere woorden: verwacht niet teveel, Bor,  en breng je zoon aan het verstand dat hij het zélf zal moeten doen. Niks mis mee. Zélf aan de bak, hulpverlenende instanties waren er vroeger ook niet, alleen liefdadigheid. Hulpverlenende instanties maken mensen passief en afhankelijk. Schop onder de kont, toon karakter en gá ervoor. Maak je eigen leven, vul het zelf in, bepaal zelf, en leun niet op instanties die teveel voor je invullen. Het systeem is in Nederland verziekt, de verzorgingsstaat is de doodssteek voor je onafhankelijkheid. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei nancy:

Bor, ervaar het nu eerst eens zelf. De verhalen van Senna zijn van wel heel erg lang geleden en.ik denk ook niet dat je de positie van Myle als uitgangspunt moet nemen. Blijf kalm, kijk voor jezelf, ervaar zelf.

Ook ik heb in een pleeggezin gezeten op die leeftijd, van begeleid wonen was toen geen sprake: zoek het zelf maar uit. Met andere woorden: verwacht niet teveel, Bor,  en breng je zoon aan het verstand dat hij het zélf zal moeten doen. Niks mis mee. Zélf aan de bak, hulpverlenende instanties waren er vroeger ook niet, alleen liefdadigheid. Hulpverlenende instanties maken mensen passief en afhankelijk. Schop onder de kont, toon karakter en gá ervoor. Maak je eigen leven, vul het zelf in, bepaal zelf, en leun niet op instanties die teveel voor je invullen. Het systeem is in Nederland verziekt, de verzorgingsstaat is de doodssteek voor je onafhankelijkheid. 

 

Waarom kan de positie van Myle niet als uitgangspunt dienen? Ze zit daar al een poos, wat is ze ermee geholpen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap wat je zegt @Bor, het gaat mij erom dat de situatie waar ze in zit, niet bepaald uitblinkt qua begeleiding. Dat is niet haar fout, maar het systeem. Dat ze daar kan drinken, een gat in de dag slapen, de boel verwaarlozen. Dat is toch niet wat je msg verwachten van begeleid wonen? Om welke reden danook dat je daar zit. Daar val ik haar niet mee aan. Maar ik val het systeem aan, dit werkt naar mijn idee zeer zeker niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je reactie @Marika. Ik had idd de eerste “kennismaking” met begeleid wonen van de berichten via Myle. Dan denk ik idd, wtf? Maar het is idd fijn te lezen dat het idd ook anders kan!

bewerkt door Penny
Ik zal dat idd wat binnen de perken gaan houden, idd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Biefstuk, broccoli, aardappelen en voor mij een Italiaanse salade. 

Mijn eigen gemaakte kroketten waren overigens een succes. Toch miste ik wat: zout. Waarschijnlijk omdat we er zó aan gewend zijn dat diepvrieskroketten vol zout zitten. Maar goed, ik snák naar frituur- eten, maar hou het toch echt bij een salade. Kilo- killer: here I come! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...