Spring naar bijdragen

Vloeibaar afbouwen lorazepam


Krox

Aanbevolen berichten

Hoi

Op welke manier kun je 0.5mg lorazepam  (avond) vloeibaar afbouwen? Ik las wat op een Engelse site, maar begrijp het niet helemaal. Ik wil het graag in water mengen. Sommige mensen hebben het ook over een weegschaal. Maar waar koop je een weegschaal die in microgrammen weegt? Wellicht staat het al ergens, maar ik hoop dat iemand het weet.

Groetjes 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 28-7-2018 om 21:50 zei Krox:

Hoi

Op welke manier kun je 0.5mg lorazepam  (avond) vloeibaar afbouwen? Ik las wat op een Engelse site, maar begrijp het niet helemaal. Ik wil het graag in water mengen. Sommige mensen hebben het ook over een weegschaal. Maar waar koop je een weegschaal die in microgrammen weegt? Wellicht staat het al ergens, maar ik hoop dat iemand het weet.

Groetjes 

 

Hoi,

 

Vond deze ergens op het forum.

http://weegschaaltjes.nl/zakweegschaaltjes/weegschaal-on-balance-mtt200.html

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei karin123:

Dat is em. Je kan online makkelijk weegschalen vinden die tot op 0.001 nauwkeurig wegen. @KroxDit was  de goedkoopste die ik kon vinden. Kan je meer betalen, dan kan je voor een dure gaan. Of het uitmaakt heb ik geen ervaring mee. Ik heb de medicatie gevijld, omdat ook in water oplossen niet echt de juiste chemische samenstelling maakt. Maar je kan wel vragen aan je apotheker of die bereid is je lorazepam in vloeibaar om te zetten zodat je kan afbouwen. Zij kunnen dan kijken hoe stabiel de vloeistof is en de sterkte bepalen etc.

Persoonlijk vond ik dat teveel gedoe en heb het met weegschaal en vijl gedaan. @Cyclad58 heeft ook lorazepam gevijld. Dus dat werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kannietmeer, Dank je wel. Met hoeveel microgram bouwde je af? En had je dan nog last van ontwenningsverschijnselen? Bouwde je per dag af?  Ik ben er als de dood voor.. Ik kreeg van de GGZ lorazepam en nu (na 2 maanden) durf ik er  niet zomaar mee te stoppen. Volgens mij heb ik al problemen gehad, want ze gaven me in het begin 2.5mg voor het slapen en later 1mg met quetiapine. Toen 1mg met mirtazipine. Wat een ellende allemaal. Ik zit nu op 0.5mg met mirtazipine. Maar wil die 0.5mg dus wat voorzichtiger afbouwen.  Heb ook nog 5mg zolpidem erbij.... zowel de zolpidem als de lorazepam werken niet voor slapen....

Gaat het nu goed met je @Kannietmeer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...

@Krox

Ik zal beschrijven hoe ik mijn lorazepam vloeibaar afbouw. Dit is slechts een van de methoden maar deze werkt goed bij mij.

Het betreft lorazepam 1 mg tabletjes.

Omdat de oplosbaarheid in water van clonazepam iets hoger is dan die van lorazepam vermoed ik dat deze methode ook werkt voor clonazepam.

Ik doe mijn tabletje in een glazen potje en voeg 100 ml water op kamertemperatuur toe. Ik sluit het potje af met een plastic dekseltje. Het tabletje van mijn merk valt nu snel uit elkaar. Vanwege de slechte oplosbaarheid wacht ik nu 30 minuten, hierna schud ik het potje krachtig gedurende 10 tot 15 seconden waarna ik weer 30 minuten wacht. Daarna kan ik met een spuit het gewenste volume er uit halen.

De oplosbaarheid van lorazepam in water is 80 mg/liter (Merck index). Dit zou betekenen dat 12,5 ml water voldoende zou zijn om 1 mg lorazepam op te lossen. Dit zegt echter niets over de tijd die het zou kosten om volledig op te lossen, vandaar dat ik lange wachttijden aanhoud, een groter volume gebruik en lange tijd krachtig schud. 

Waarschijnlijk geldt deze oplosbaarheid voor kamertemperatuur of 25  °C. Vandaar dat ik water op kamertemperatuur gebruik.

Het potje dat ik gebruik is een leeg potje pindakaas. Het plastic dekseltje sluit voldoende goed af om geen of nauwelijks water te verliezen bij het schudden. Het is een klein formaat zodat het potje iets meer dan de helft gevuld is bij 100 ml water en ik het water door schudden krachtig in beweging kan brengen.

Voor het opzuigen van precieze hoeveelheden vloeistof gebruik ik een injectiespuit zonder naald met een inhoud van 50 ml en een rubberen zuiger.

Om er zeker van te zijn dat de lorazepam grotendeels is opgelost heb ik het als volgt getest. Ik wacht altijd 30 minuten of langer na het schudden. Inmiddels zijn alle onoplosbare tabletbestanddelen naar de bodem gezakt. Ik zuig er nu het gewenste volume uit, waarbij ik er op let niets van het bezinksel op te zuigen. Als ik dit opdrink is het effect hiervan op mij hetzelfde als wanneer ik een corresponderende hoeveelheid lorazepam in droge vorm had geslikt. Omat ik bij de droge methode een verschil van 10 % duidelijk merk is dat voor mij het bewijs dat dat het bezinksel  vrijwel geen lorazepam meer bevat.

Ik heb de overstap van de droge weegschaalmethode naar deze methode zonder problemen gemaakt.

Het voordeel van deze methode is dat ik ook bij lage doses heel nauwkeurig kan werken. Ik weet wel niet of ik die lage doses ooit ga bereiken maar het is goed er op voorbereid te zijn. Het is bovendien heel eenvoudig om trefzeker het volume tot op 1 ml nauwkeurig, dus tot op 0,01 mg lorazepam nauwkeurig, af te meten. Als ik met het weegschaaltje iets vergelijkbaars wil bereiken is het op zijn minst veel moeilijker.

Een bijkomend voordeel is dat de lorazepam mogelijk niet helemaal gelijkmatig over het tabletje verdeeld is wat bij lage doses tot onnauwkeurigheden zou kunnen leiden. Voor een relatief kort werkend middel als lorazepam zou dat heel vervelend zijn. Daar heeft deze methode in ieder geval geen last van.

Vanwege de slechte oplosbaarheid heb ik het tot nu toe niet aangedurfd de oplossing in de koelkast te bewaren, maar misschien is dat wel mogelijk.

Omdat ik rekening houd met de mogelijkheid van bederf bewaar ik de oplossing nooit langer dan 24 uur.

Het is deze spuit:   https://www.merkala.nl/bd-plastipak-injectiespuit-50ml-3-delig-60-stuks.html

Voor de oplosbaarheid zoek op solubility in https://www.drugbank.ca/drugs/DB00186

 

bewerkt door karel12
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Op 5-8-2018 om 19:38 zei Kannietmeer:

Dat is em. Je kan online makkelijk weegschalen vinden die tot op 0.001 nauwkeurig wegen. @KroxDit was  de goedkoopste die ik kon vinden. Kan je meer betalen, dan kan je voor een dure gaan. Of het uitmaakt heb ik geen ervaring mee. Ik heb de medicatie gevijld, omdat ook in water oplossen niet echt de juiste chemische samenstelling maakt. Maar je kan wel vragen aan je apotheker of die bereid is je lorazepam in vloeibaar om te zetten zodat je kan afbouwen. Zij kunnen dan kijken hoe stabiel de vloeistof is en de sterkte bepalen etc.

Persoonlijk vond ik dat teveel gedoe en heb het met weegschaal en vijl gedaan. @Cyclad58 heeft ook lorazepam gevijld. Dus dat werkt.

Ik ben benieuwd, wie heeft er ervaring met het gebruik van een weegschaal op 0.0001g (tiende mg) voor het afbouwen van 1 mg Lorazepam. Ik heb zitten kijken naar die weegschalen maar die laboratoriumschalen kosten een paar honderd euro en ik twijfel tussen vloeibaar afbouwen van Lorazepam of vijlen. Mijn keuze wordt afbouwen op Lorazepam of equivalent Diazepam, alleen ik twijfel tussen vloeibaar en vast. Iemand die hierover iets kan zeggen ? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei FreeYourMind:

Ik ben benieuwd, wie heeft er ervaring met het gebruik van een weegschaal op 0.0001g (tiende mg) voor het afbouwen van 1 mg Lorazepam. Ik heb zitten kijken naar die weegschalen maar die laboratoriumschalen kosten een paar honderd euro en ik twijfel tussen vloeibaar afbouwen van Lorazepam of vijlen. Mijn keuze wordt afbouwen op Lorazepam of equivalent Diazepam, alleen ik twijfel tussen vloeibaar en vast. Iemand die hierover iets kan zeggen ? 

Vloeibaar afbouwen is denk ik makkelijker dan afbouwen met een weegschaal die zo gevoelig is. In mijn ervaring van de afgelopen 2 jaar is een weegschaal die op 0.001 kan wegen al een uitdaging om te gebruiken. Vanuit mijn netwerk heb ik begrepen dat zelfs een weegschaal van 1000 euro dezelde gevoeligheid vertoond. Dat zou mijn advies zijn als je op lorazepam blijft.
Stap je over op Diazepam, dan is een weegschaal met drie cijfers achter de komma prima.  Je weegt namelijk altijd het gewicht van de tablet en die is veel zwaarder dan bijvoorbeeld 2 mg  diazepam. (168 mg is dan bijvoorbeeld vulmidddel en 2 mg is maar diazepam.)

 

Om vloeibaar af te bouwen  met lorazepam zou ik werken met een makkelijke hoeveelheid water die je makkelijk in 4 delen kunt verdelen. Zorg dat je een ruime tijd neemt om zeker te weten dat de medicatie goed door je water is opgelost als je hiermee begint.  De 4 delen raad ik aan zodat je minder last hebt van de halfwaardetijd van de lorazepam. Wanneer je nog steeds last hebt van tussentijdse ontwenning ( dus dat je naar je dosis toeleeft, omdat je klachten toenemen naarmate de tijd van inname dichterbij komt), kan je zelfs voor 6 inname momenten kiezen, maar dan moet je ook in de nacht je wekker zetten voor inname. ( er zijn mensen die dat doen).

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jazeker, heel erg bedankt voor je informatie, ik heb veel hieraan omdat ik me al afvroeg hoe je met zulke kleine hoeveelheden om zou moeten gaan, maar ik begrijp dat je het vloeibaar af kunt bouwen, alhoewel dat ook best aardig wat werk is. Maar ja, alle beetjes (letterlijk) helpen. Dank je. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
Op 14-3-2019 om 19:00 zei karel12:

@Krox

Ik zal beschrijven hoe ik mijn lorazepam vloeibaar afbouw. Dit is slechts een van de methoden maar deze werkt goed bij mij.

Het betreft lorazepam 1 mg tabletjes.

Omdat de oplosbaarheid in water van clonazepam iets hoger is dan die van lorazepam vermoed ik dat deze methode ook werkt voor clonazepam.

Ik doe mijn tabletje in een glazen potje en voeg 100 ml water op kamertemperatuur toe. Ik sluit het potje af met een plastic dekseltje. Het tabletje van mijn merk valt nu snel uit elkaar. Vanwege de slechte oplosbaarheid wacht ik nu 30 minuten, hierna schud ik het potje krachtig gedurende 10 tot 15 seconden waarna ik weer 30 minuten wacht. Daarna kan ik met een spuit het gewenste volume er uit halen.

De oplosbaarheid van lorazepam in water is 80 mg/liter (Merck index). Dit zou betekenen dat 12,5 ml water voldoende zou zijn om 1 mg lorazepam op te lossen. Dit zegt echter niets over de tijd die het zou kosten om volledig op te lossen, vandaar dat ik lange wachttijden aanhoud, een groter volume gebruik en lange tijd krachtig schud. 

Waarschijnlijk geldt deze oplosbaarheid voor kamertemperatuur of 25  °C. Vandaar dat ik water op kamertemperatuur gebruik.

Het potje dat ik gebruik is een leeg potje pindakaas. Het plastic dekseltje sluit voldoende goed af om geen of nauwelijks water te verliezen bij het schudden. Het is een klein formaat zodat het potje iets meer dan de helft gevuld is bij 100 ml water en ik het water door schudden krachtig in beweging kan brengen.

Voor het opzuigen van precieze hoeveelheden vloeistof gebruik ik een injectiespuit zonder naald met een inhoud van 50 ml en een rubberen zuiger.

Om er zeker van te zijn dat de lorazepam grotendeels is opgelost heb ik het als volgt getest. Ik wacht altijd 30 minuten of langer na het schudden. Inmiddels zijn alle onoplosbare tabletbestanddelen naar de bodem gezakt. Ik zuig er nu het gewenste volume uit, waarbij ik er op let niets van het bezinksel op te zuigen. Als ik dit opdrink is het effect hiervan op mij hetzelfde als wanneer ik een corresponderende hoeveelheid lorazepam in droge vorm had geslikt. Omat ik bij de droge methode een verschil van 10 % duidelijk merk is dat voor mij het bewijs dat dat het bezinksel  vrijwel geen lorazepam meer bevat.

Ik heb de overstap van de droge weegschaalmethode naar deze methode zonder problemen gemaakt.

Het voordeel van deze methode is dat ik ook bij lage doses heel nauwkeurig kan werken. Ik weet wel niet of ik die lage doses ooit ga bereiken maar het is goed er op voorbereid te zijn. Het is bovendien heel eenvoudig om trefzeker het volume tot op 1 ml nauwkeurig, dus tot op 0,01 mg lorazepam nauwkeurig, af te meten. Als ik met het weegschaaltje iets vergelijkbaars wil bereiken is het op zijn minst veel moeilijker.

Een bijkomend voordeel is dat de lorazepam mogelijk niet helemaal gelijkmatig over het tabletje verdeeld is wat bij lage doses tot onnauwkeurigheden zou kunnen leiden. Voor een relatief kort werkend middel als lorazepam zou dat heel vervelend zijn. Daar heeft deze methode in ieder geval geen last van.

Vanwege de slechte oplosbaarheid heb ik het tot nu toe niet aangedurfd de oplossing in de koelkast te bewaren, maar misschien is dat wel mogelijk.

Omdat ik rekening houd met de mogelijkheid van bederf bewaar ik de oplossing nooit langer dan 24 uur.

Het is deze spuit:   https://www.merkala.nl/bd-plastipak-injectiespuit-50ml-3-delig-60-stuks.html

Voor de oplosbaarheid zoek op solubility in https://www.drugbank.ca/drugs/DB00186

 

Hoeveel ml haal jij uit het water per dag of dagen of weken? 

Ik begin morgen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Lynn86:

Hoeveel ml haal jij uit het water per dag of dagen of weken? 

Ik begin morgen 

Bedoel je in welk tempo ik afbouw?

Daar heb je feitelijk niet veel aan want de verschillen tussen mensen in dit opzicht zijn heel groot. Je moet je eigen tempo zien te vinden.

Mijn situatie is ook anders dan die van de meesten omdat ik over het algemeen slechts  4 maal per week een dosis neem.

Als ik het gevoel heb dat mijn klachten te erg worden las ik soms een heel lange pauze in. En als het even kan probeer ik mijn dosis niet meer te verhogen, omdat je dan het risico loopt dat het steeds moeilijker wordt. Dit wordt ook aangeraden door Ashton.

Bovendien is het motiverend om te zien dat je tijdens een pauze toch weer herstelt. En mocht dat niet gebeuren dan lijkt het mij persoonlijk het beste om dan ook voorlopig maar niet verder te gaan met afbouwen.

Zonder de hulp van een Stress B Complex in de juiste dosering  en een Bach Remedie die past bij mijn klachten zou ik ook helemaal niet kunnen afbouwen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
Op 5-8-2018 om 19:38 zei Kannietmeer:

Dat is em. Je kan online makkelijk weegschalen vinden die tot op 0.001 nauwkeurig wegen. @KroxDit was  de goedkoopste die ik kon vinden. Kan je meer betalen, dan kan je voor een dure gaan. Of het uitmaakt heb ik geen ervaring mee. Ik heb de medicatie gevijld, omdat ook in water oplossen niet echt de juiste chemische samenstelling maakt. Maar je kan wel vragen aan je apotheker of die bereid is je lorazepam in vloeibaar om te zetten zodat je kan afbouwen. Zij kunnen dan kijken hoe stabiel de vloeistof is en de sterkte bepalen etc.

Persoonlijk vond ik dat teveel gedoe en heb het met weegschaal en vijl gedaan. @Cyclad58 heeft ook lorazepam gevijld. Dus dat werkt.

@KroxIk vijl ook en ga nu in een dalende lijn naar beneden. Ik doe iedere dag 0,004 minder. Dat is nog best veel. Probeer met 0,002 als je begint. Vijlen werkt echt. Xxxx Lynn 

bewerkt door Lynn86
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-4-2019 om 11:09 zei FreeYourMind:

Ik ben benieuwd, wie heeft er ervaring met het gebruik van een weegschaal op 0.0001g (tiende mg) voor het afbouwen van 1 mg Lorazepam. Ik heb zitten kijken naar die weegschalen maar die laboratoriumschalen kosten een paar honderd euro en ik twijfel tussen vloeibaar afbouwen van Lorazepam of vijlen. Mijn keuze wordt afbouwen op Lorazepam of equivalent Diazepam, alleen ik twijfel tussen vloeibaar en vast. Iemand die hierover iets kan zeggen ? 

Ik heb er ervaring mee. Sterker nog ik bouw nu nog steeds af met vijlen. Heb nu twee mg afgebouwd. Ik haal er elke dag 0,004 meer vanaf maar ik vijl alvast voor een maand vooruit. Dan hoef je er niet mee bezig te zijn en kun je gewoon de dosis pakken voor de desbetreffende dag. Xxx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Lynn86:

@KroxIk vijl ook en ga nu in een dalende lijn naar beneden. Ik doe iedere dag 0,004 minder. Dat is nog best veel. Probeer met 0,002 als je begint. Vijlen werkt echt. Xxxx Lynn 

Hoe doe jij dat vijlen lynn ik heb nu taperingstrips maar het gaat nog te snel ik heb daar best veel last van maar weet niet hoe ik dat vijlen moet doen 

Groetjes pluisje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Louu:

Deed je 0.004mg eraf per dag of gewicht? 

Een pilletje lorazepam van mijn merk weegt 0,104. Is bij ieder merk verschillend. 

De eerste dag vijl je dan tot het pilletje 0,100 weegt, de dag erna tot het pilletje 0,096, dan 0,092 enz elke dag - 0,004

Schrijf de datum en hoeveelheid op in een schriftje zodat je weet waar je bent gebleven in de afbouw. Of vijl zoals ik vast een maand vooruit en schijf waar je de pilletjes in bewaart precies de hoeveelheid aan mg op zodat je wel iedere dag de juiste mindering pakt. 

Maar dit is hoe het voor mij werkt. Als je gaat vijlen kun je het beste eerst kijken wat voor jou werkt want ookal lijkt 0,004 weinig. Het is veel. Beter met 0,002 minderen per dag en dan kijken hoe het gaat en hoe je je voelt. Als je teveel ontwenning ervaart ga je te snel. 

Doe dit ook niet zonder overleg met je behandeld arts!!

Xxx Lynn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Lynn86:

Een pilletje lorazepam van mijn merk weegt 0,104. Is bij ieder merk verschillend. 

De eerste dag vijl je dan tot het pilletje 0,100 weegt, de dag erna tot het pilletje 0,096, dan 0,092 enz elke dag - 0,004

Schrijf de datum en hoeveelheid op in een schriftje zodat je weet waar je bent gebleven in de afbouw. Of vijl zoals ik vast een maand vooruit en schijf waar je de pilletjes in bewaart precies de hoeveelheid aan mg op zodat je wel iedere dag de juiste mindering pakt. 

Maar dit is hoe het voor mij werkt. Als je gaat vijlen kun je het beste eerst kijken wat voor jou werkt want ookal lijkt 0,004 weinig. Het is veel. Beter met 0,002 minderen per dag en dan kijken hoe het gaat en hoe je je voelt. Als je teveel ontwenning ervaart ga je te snel. 

Doe dit ook niet zonder overleg met je behandeld arts!!

Xxx Lynn.

Top. Mijn weegschaal wijkt alleen af. Zou je kunnen zeggen welke jij hebt? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...