Spring naar bijdragen

Nieuw


Blanca

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben Blanca een vrouw van 40 jaar lees al  2 weken mee. En heb net een hele heftige periode achter de rug scheiding na 23 jaar me huis kwijt veel problemen en ben toen steeds meer gaan drinken.

Ben vrijwillig 5 weken in een afkick kliniek geweest, maar sinds ik vrij ben afgelopen zaterdag drink ik weer een beetje tussen de 3 a 5 eenheden. (waren daarvoor ruim 18 eenheden per dag)

Heb wel het gevoel dat het onder controle is en dat ik zeker niet wil dat het de foute kant op gaat slik daarbij ook campral.

Wil niet helemaal stoppen maar niet meer drinken uit verdriet of omdat het moet.  Het helemaal stoppen vind ik moeilijk geeft me gelijk het gevoel ga even 2 flessen wijn leeg zuipen vind de gedachte erg stress vol.   Voor nu was dit het zal zeker meer te schrijven hebben of vragen vind het trouwens heel knap van iedereen die gewoon in 1x stopt met drinken.

 

Groetjes

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Blanca, wat zonde nou joh, was je afgekickt, en een halve week verder drink je alweer te veel. 3 tot 5 eenheden per dag dat kan alleen maar meer worden. Vind je dat zelf niet jammer? Is dit echt wat je wil?

Sorry geen leuke ontvangst maar dit is het eerste dat er uitfloepte :) tis met goeie bedoelingen hè

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, blijf schrijven en nieuwsgierig naar jezelf. Want er zit iets achter waarom je nog niet wilt stoppen natuurlijk. Moet natuurlijk niet, maar van de meeste mensen hoor je dat helemaal stoppen makkelijker is, dan een beetje blijven drinken. Schrijven en lezen hier kan je flink verder helpen. Dus nogmaals: welkom en succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de reacties, en Bumperjim vind je directheid niet erg hoor :). Is alleen maar goed had zelf ook dat gevoel.

Maar toch blijft het aan me knagen waarom zou ik niet beperkt kunnen drinken...  en ben ook wel ergens bang dat het inderdaad meer dan 3  a 5 drankjes worden  en dat wil ik absoluut niet.

Dus begeef me op gladijs maar denk nog steeds dat ik goed kan schaatsen...   Zal jullie op de hoogte houden

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Blanca. Je begeeft je inderdaad op glad ijs. Ik las vandaag: beperkt drinken is een uitvinding van alcoholisten. Iemand die af en toe een drankje doet verzint die omgang met alcohol niet. En iemand die het wel verzint kan het niet. Je bent toch niet voor niks vijf weken in een kliniek geweest? Volgens mij ben je hard op weg om weer terug te willen. Het klinkt misschien, evenals BJ, hard, maar ik geloof er echt in dat er vanaf komen alleen maar lukt als je echt niet drinkt. Sterkte en succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei Blanca:

Dank voor de reacties, en Bumperjim vind je directheid niet erg hoor :). Is alleen maar goed had zelf ook dat gevoel.

Maar toch blijft het aan me knagen waarom zou ik niet beperkt kunnen drinken...  en ben ook wel ergens bang dat het inderdaad meer dan 3  a 5 drankjes worden  en dat wil ik absoluut niet.

Dus begeef me op gladijs maar denk nog steeds dat ik goed kan schaatsen...   Zal jullie op de hoogte houden

 

Dat is niet echt beperkt, 3-5 eenheden per dag. Het is vooral het dagelijkse wat problemen veroorzaakt.

Als je dit echt wil, doe jezelf dan 1 plezier. Probeer 1 van de 7 dagen niks te drinken. En kijk hoe dat gaat/of het lukt. Hoeveel of hoe weinig moeite je daarmee hebt toont aan hoeveel of weinig je verslaafd bent. 

En als blijkt dat je verslaafd bent, maak je dan echt geen illusies. Voordat je een maand verder bent zit je dan weer op 2 flessen. Ik zeg het niet om je te stressen maar DIT is het moment om na te denken wat je echt wil. Als je weer op 18 eenheden of meer zit is het veeeeel moeilijker. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei bumperjim:

Als je dit echt wil, doe jezelf dan 1 plezier. Probeer 1 van de 7 dagen niks te drinken. En kijk hoe dat gaat/of het lukt. Hoeveel of hoe weinig moeite je daarmee hebt toont aan hoeveel of weinig je verslaafd bent. 

Hoewel dit natuurlijk altijd het proberen waard is, lijkt dit me nogal een theorie van de koude grond, Bumperjim.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Blanca,

Wat een nare periode heb jij achter de rug. Je bent in die periode meer gaan drinken.
Geen oplossing voor je problemen natuurlijk, maar goed te begrijpen. Ik ben eigenlijk wel
om minder gaan drinken.:blush:
En wat goed dat je hebt herkend dat het zo niet verder kon én er wat aan bent gaan doen!

Toen ik uiteindelijk in de gaten had dat ik teveel was gaan drinken, ben ik vijf jaar aan het knoeien geweest
met manieren om mijn drankgebruik in te perken. Doordeweeks niet (het weekend begon steeds vroeger), niet meer dan
drie glazen per dag (grotere glazen pakken)...je begrijpt het wel.
De oplossing voor mij was om helemaal niet meer te drinken, veel duidelijker en makkelijker. Maar ik heb dat wel
zelf moeten ervaren.

Het idee van "nooit meer" vloog me in het begin ook aan. Ik las hier op het forum, dat ik het ook dag voor dag
kon bekijken. "Vandaag drink ik niet" was wel te overzien. De volgende dag zag ik dan wel weer. Bij mij was het
wél de bedoeling om niet meer te drinken, maar door daar niet aan te denken en het dag voor dag te nemen, was het
te doen.

Voor de meeste mensen met een alcoholprobleem (verslaving, of hoe je het ook wilt nemen) is het niet mogelijk
om weer gematigd te drinken. Wat gematigd dan ook is, want daar wordt verschillend over gedacht en geschreven.
Slechts een beperkt percentage kan dat en in sommige gevallen dan ook nog alleen met een flinke inspanning om
niet opnieuw af te glijden.
Er wordt wel aanbevolen om dan bijv. 3 maanden of een jaar te stoppen, zodat je echt een tijdlang functioneert zonder
drank. En je lijf meteen de gelegenheid geeft om te ontgiften. Persoonlijk zou ik het op een jaar houden.

Hoe je het ook aangaat, wees eerlijk tegen jezelf. Misschien is het een idee om een "plan B" te hebben, ingeval
je merkt dat je je niet aan de afspraken met jezelf houdt. Dan kun je meteen doorpakken.

Als je wat meer zou willen weten over hoe o.a. alcohol van invloed is op je, dan zou je op youtube.com
een kunnen zoeken op "Els Noorlander". Dat is een presentatie van ruim 30 minuten, die erg veel inzicht biedt.

Veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bianca welkom hier. Succes met onderzoeken welke plaats jij de alcohol in jouw leven wil gaan geven.  Hierboven worden er al veel tips gegeven. Mijn ervaring is dat niet drinken moeilijk is en makkelijk te gelijk. De beloning komt al snel al is het alleen maar de trots die je kunt hebben dat het je lukt om de alcohol te weerstaan. Maar als het goed is heb je dat met die 5 weken al ervaren. Het valt me op dat je benoemd dat je vrijwillig bent afgekickt in een kliniek maar daarnaast zeg je, “ sinds ik vrij ben afgelopen zaterdag”. Als ik dat lees vraag ik me af hoe vrijwillig die opname voor jou gevoeld heeft. Jopie geeft je daarin een goede tip, “wees eerlijk tegen jezelf”. Zoals je al op dit forum kunt lezen volgt een ieder daarin zijn eigen pad. Het is geen kwestie van goed of fout. Het gaat erom dat het voor jou werkt. Soms met vallen en opstaan.

Ik wens je veel succes met je zoektocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Pytje:

Hoewel dit natuurlijk altijd het proberen waard is, lijkt dit me nogal een theorie van de koude grond, Bumperjim.

Nee, niet (voor één keer :) )

Hier in het Buitenland hanteert men het volgende advies: drink max 2-3 (v/m) eenheden per dag en minstens een dag in de week niks. Dan denk je waar is dat goed voor, een dag niks, maar daarmee word je dus elke keer geconfronteerd met je verslaving want oeioeioei wat lastig om een dag niet te drinken!

ik heb dat zelf wel eens geprobeerd een paar jaar geleden en je wordt daar een heel creatief persoon van, zo waanzinnig veel redenen om de 7e dag toch te drinken! Tis me indertijd geen 1 keer gelukt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal

Bedankt voor de reacties en de tips.  Ben inderdaad vrijwillig naar de kliniek gegaan omdat het gewoon niet meer ging lichamelijk zoveel afkick verschijnselen (trillen, zweten, hartkloppingen etc) dat ging alleen maar weg als ik in de ochtend weer ging drinken,  om vervolgens mijn zoon naar school te brengen en zelf naar me werk te gaan.  Schaamde me kapot en wilde dat ook niet meer. Dat is gelukkig allemaal verdwenen. 

En dat ik nu aan het experimenteren ben vind ik ook wel eng want ik wel absoluut niet weer dat je lichamelijk er last van ondervindt, maar ik vind een drankje ook wel erg lekker.  Dus ben wel bewust dat ik erg moet oppassen.

De 5 weken dat ik gestopt was met alcohol merkte ik mentaal totaal geen voordelen voelde(voel) ontzettend somber en weinig tot geen zin om dingen te doen.

Het is geen excuus maar vond het wel een domper, nu dat ik af en toe een drankje doe voel ik me beter.  Weet dat het heel erg klinkt en misschien moet ik inderdaad echt gewoon proberen er vanaf te blijven maar vind het gewoon moeilijk :(

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent nog niet echt klaar met de alcohol zo te lezen. Het is een beetje het sociaal gewenste verhaal hier: ik ben gestopt en het voelt geweeeeeldig!!! Maar dat geldt dus niet voor iedereen. Je praat jn termen van “ik moet” ipv “ik wil” dus je bent zelf niet overtuigd. 

Das niet erg. Dat kan nog komen.

Wat wel erg zou zijn is als je nou weer veel meer gaat drinken dan je zelf wilt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Harp,

Dank voor je reactie erg direct en confronterend voor mij. (wel goed hoor)

Brengt me aan het twijfelen natuurlijk wil ik niet weer een zuipschuit worden.  Ga denk ik vandaag proberen helemaal niks te drinken.

Wil me gewoon weer goed voelen en eigenlijk het liefst niet meer zo met alcohol bezig zijn en misschien af en toe drinken maar begrijp wel steeds beter dat dit misschien een utopia is.

Ben wel overtuigd dat op basis van wilskracht ik zeker de grens niet over zal gaan.  Slik nu ook sinds een paar dagen Campral maar merk er weinig van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei bumperjim:

Je bent nog niet echt klaar met de alcohol zo te lezen. Het is een beetje het sociaal gewenste verhaal hier: ik ben gestopt en het voelt geweeeeeldig!!! Maar dat geldt dus niet voor iedereen. Je praat jn termen van “ik moet” ipv “ik wil” dus je bent zelf niet overtuigd. 

Das niet erg. Dat kan nog komen.

Wat wel erg zou zijn is als je nou weer veel meer gaat drinken dan je zelf wilt. 

Dat klopt vind het wel fijn om hier te schrijven en jullie meningen te krijgen, het steunt me in ieder geval en zet me aan het denken.  Ben wel overtuigd dat ik qua drank niet mijn grens zal overgaan want opnieuw beginnen wil ik absoluut niet.  Kan het ook niet maken tegenover mijn zoon en naasten. 

Moet ook eerlijk zeggen dat als ik dan me drankje doe denk ok dit is het wel lekker maar het is ok zo dus niet de neiging heb om gelijk weer meer te drinken.  (misschien is dat ook de campral die werkt)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Blanca:

...

De 5 weken dat ik gestopt was met alcohol merkte ik mentaal totaal geen voordelen voelde(voel) ontzettend somber en weinig tot geen zin om dingen te doen.

...

 

Blanca, misschien kun je toch binnen kort een rustig moment vinden, om het filmpje te bekijken.

Alcohol maakt op den duur somber, soms depressief zelfs. Als je stopt met drinken, dan duurt het ongeveer een maand of drie voordat je hersenen weer zover zijn dat je dingen echt leuk kunt gaan vinden. Ik heb dat ook zo ervaren. Vijf weken is echt te kort om een conclusie aan te verbinden.

Goed dat je hier bent:rose: 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Blanca.

Zelf dronk ik 3 of 4 flessen wijn per week, en 1 fles per keer. In 2014 in een verslavingskliniek gezeten, daarna 9 maanden nuchter geweest. Toen ik weer begon te werken en steeds slechter tegen de stress en prikkels kon, is de drank er ook langzaam weer ingeslopen.

Wat ik merkte aan de afgelopen 3 jaar is dat de enige momentjes waarin ik 'tevreden' was, dat dat de momentjes waren dat ik thuis in alle rust een fles wijn kon drinken. De rest van mijn leven ging op de automatische piloot, overleven dus.

Ik heb nu hulp bij een verslavingsinstellig, ik wil niet dat ik later op mijn sterfbed moet zeggen dat de enige gelukkige momentjes in mijn leven thuis op de bank waren, met een fles wijn.

Dat wil niet zeggen dat ik niet meer verlang naar die momenten, maar het is het me niet waard om al het andere in mijn leven onbelangrijker te vinden, want dat is wat er gebeurt. 

Ik voel me alleen maar somberder, en ondertussen al 2 maanden nuchter. Psycholoog heeft het nu over ptss, best wel heftig dus, maar ik wil hier iets mee, en ik wil leren leven, ECHT leven.

Iemand van de meetings vertelde mij ooit dat het bij haar 2 jaar heeft geduurt voordat ze weer rust in haar hoofd had. Klinkt niet fijn, maar het is haar uiteindelijk ook gelukt.

Misschien dat het boek 'de grote verdoving' van Erik Stofferis ook iets voor je is. Ik ben het aan het lezen en het is echt geschreven voor de grote groep goed functionerende alcoholisten in Nederland. 

Je bent in ieder geval absoluut niet de enige bij wie het stoppen met drinken van een leien dakje gaat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Mijn gerrit en Klaske,

Thanks voor de reacties.  Ondanks me voornemens heb ik vandaag toch weer wat gedronken 2 biertjes op terras. Is zo mooi weer, nu braaf thuis over op de alcohol vrij bier. Meer mag ook niet van mezelf.  Het is wel heel moeilijk want je hebt zin in meer... zucht 

Misschien toch beter om gewoon te stoppen??

Klaske veel succes wat is ptss?  Mijn gerrit het filmpje heb ik gezien en het het brengt wel veel duidelijkheid maar 3 maanden van piekeren en alcohol willen is lang hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Blanca, welkom.

7 uur geleden zei Blanca:

Ga denk ik vandaag proberen helemaal niks te drinken.

 

8 minuten geleden zei Blanca:

Ondanks me voornemens heb ik vandaag toch weer wat gedronken

'Ga denk ik proberen' is geen voornemen. Een voornemen klinkt ongeveer zo: "Vandaag drink ik niet, wat er ook gebeurt! En als ik trek krijg ga ik .........."
Op de puntjes kun je dan bijvoorbeeld invullen: onder de koude douche staan, op dit forum schrijven hoe ik me voel, hardlopen, mediteren, een vriendin bellen dat ze me moet komen vastbinden op mijn stoel tot de trek voorbij is.

 

17 minuten geleden zei Blanca:

nu braaf thuis over op de alcohol vrij bier

Voor mij is 'braaf' vooral suf en saai. Vind jij dat ook?
Maar geen alcohol drinken vind ik helemaal niet suf en saai, integendeel, het is superspannend om te ontdekken wat er in me leeft en hoe heftig emoties kunnen zijn, het voelt stoer om dat verlangen naar verdoving om te buigen naar de wil om voluit te leven. Het is een bruisend, levendig gevoel om te dansen, te rennen met m'n kop in de wind, om te lachen en lief te hebben met een helder hoofd.

Drank nodig hebben om te kunnen genieten van het mooie weer, dát is pas suf!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @Blanca. Als ik je zo lees lijkt het alsof je met je verstand vind dat je moet stoppen, maar ben je met je gevoel nog niet zover en zie je ertegenop. Kon het maar allebei: normaal met alcohol omgaan en toch af en toe die roes. Ik hoop dat je voor jezelf de knop kan.omzetten. wat @Yana zegt is zo waar. Dat je schrijft hoe moeilijk je het lijkt om 3 maanden te stoppen geeft aan hoe verslaafd je bent. Niet meer 'nooit meer' denken werkt vaak goed, dag voor dag niet drinken. :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

48 minuten geleden zei Blanca:

Hi Mijn gerrit en Klaske,

Thanks voor de reacties.  Ondanks me voornemens heb ik vandaag toch weer wat gedronken 2 biertjes op terras. Is zo mooi weer, nu braaf thuis over op de alcohol vrij bier. Meer mag ook niet van mezelf.  Het is wel heel moeilijk want je hebt zin in meer... zucht 

Misschien toch beter om gewoon te stoppen??

Klaske veel succes wat is ptss?  Mijn gerrit het filmpje heb ik gezien en het het brengt wel veel duidelijkheid maar 3 maanden van piekeren en alcohol willen is lang hoor.

Je moet echt het mogen en het willen en het moeten met elkaar zien te rijmen in alle eerlijkheid. Wat wil je eigenlijk ECHT? Als een goed voornemen zo makkelijk in het water valt dan ben je dus niet overtuigd. 

Het is veel makkelijker (gek genoeg) om helemaal te stoppen dan te blijven hannesen met een paar glazen hier en een paar glazen daar want ik mag niet maar ik doe het toch en dan heb ik weer spijt en daarna heb ik toch weer zin en ik wil niet saai zijn en beperkt drinken dat moet toch kunnen? 

Je moet er denk ik zelf achter komen. Kan je moeilijk overtuigen met een hoop lettertjes op een forum :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blanca, ptss is posttraumatische stressstoornis. Maar dat doet er even niet toe, ik heb op dit moment hulp bij een verslavingsinstelling, dan krijg je al snel een stempeltje.

Ik vertelde meer vanuit mij omdat je er misschien iets van herkent. Er zijn genoeg mensen die lekker in hun vel zitten en helemaal geen alcohol drinken. Alcohol is in principe echt harddrugs, net zo verslavend als cocaine. Alleen is alcohol lichamelijk schadelijker, en de verslaving gaat langzamer, maar dit is wat veel mensen niet weten. 

Ik ben blij dat je het in ieder geval serieus neemt, anders zat je niet hier. Ik hoop echt voor je dat je de knop om kunt zetten naar stoppen met alcohol. Het is niet gemakkelijk, maar op dit moment beheerst alcohol je leven, ook al drink je niet of niet veel, je bent er wel veel mee bezig. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...