Spring naar bijdragen

Ann


Ann

Aanbevolen berichten

Ik wil niet muggeziften natuurlijk, maar volgens mij kan dit stappenplan korter: als je niks in huis haalt, kunnen stap 2 en 3 geschrapt worden. 

Zoals @Kohtje al opmerkt: het wordt dan een stappenplan zonder stappen, dan is het gewoon een plan. 

Sorry @bumperjim, ik houd erg van je koude-grond-theorieën, maar als ik ze onderuit kan halen, zal ik het niet laten natuurlijk;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Pytje:

Ik wil niet muggeziften natuurlijk, maar volgens mij kan dit stappenplan korter: als je niks in huis haalt, kunnen stap 2 en 3 geschrapt worden. 

Zoals @Kohtje al opmerkt: het wordt dan een stappenplan zonder stappen, dan is het gewoon een plan. 

Sorry @bumperjim, ik houd erg van je koude-grond-theorieën, maar als ik ze onderuit kan halen, zal ik het niet laten natuurlijk;)

Jij hebt echt alles begrepen van het stappenplan ;) Natuurlijk staan 2 en 3 er voor spek en bonen. Wie dat begrijpt is op het goede spoor ;) 

Het is zó belangrijk zeker in het begin om het spul niet steeds te zien staan. Het blijft een evenwicht, een krachtenspel en je moet jezelf niet op het spek binden :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Rosee:

Je kan ook altijd nog de kroeg in of het terras op:blush:de eerste niet nemen lijkt me het allerbelangrijkste.

Ja helaas is dit gisteren dus ook weer gebeurt. Snoep en leuke dingetjes kopen voor de inhaal avond van de avond 4 daagse. Goed gestemd en een overvol terras. Eentje dan..... nou dus dat! na 4 bier naar huis,  's avonds gelopen, dus het was er wel weer uit, maar toch..... Waarom? Stap 2 is er ook een om echt niet te vergeten! Stap 1 lukt prima, daar is geen discussie meer over. Vandaag nieuwe dag, opnieuw beginnen. Vandaag neem ik stap 1 en 2! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stappen of geen stappen, alcohol of geen alcohol in de buurt, terrasje of geen terrasje.... ik denk echt dat de overtuiging van binnen moet zitten en dat het dan niet veel uitmaakt of en waar er alcohol om je heen is. De belangrijkste stap is dan ook de overtuiging waar sommigen het hier goed op doen: Niet onderhandelen met jezelf! Moeilijk, maar heeeel effectief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op een gegeven moment maakt het niks meer uit. Dan kunnen je ze verzuipen in een zwembad vol bier en doe je je mond niet meer open. 

Maar daar kom je niet direct. Ik ben daar ook nog niet helemaal. Als je een plan, een gewoonte in de kop hebt, is het simpel. Maar als ik een Antwerpse kroeg inloop met 6000 bieren en ik heb geen duidelijk idee wat ik daar ga doen, dan is het minder simpel. Dan moet ik van tevoren even mezelf inprenten OK BJ wat gaan we hier doen en dan ook echt me eraan houden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Ann:

Ja helaas is dit gisteren dus ook weer gebeurt. Snoep en leuke dingetjes kopen voor de inhaal avond van de avond 4 daagse. Goed gestemd en een overvol terras. Eentje dan..... nou dus dat! na 4 bier naar huis,  's avonds gelopen, dus het was er wel weer uit, maar toch..... Waarom? Stap 2 is er ook een om echt niet te vergeten! Stap 1 lukt prima, daar is geen discussie meer over. Vandaag nieuwe dag, opnieuw beginnen. Vandaag neem ik stap 1 en 2! 

Dan breng je dus jezelf in de moeilijkheden. Je kan beter niet jezelf in een situatie brengen waarvan je vanuit ervaring weet dit kan fout gaan. Dat risico moet je minimaal houden zeker in het begin. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei bumperjim:

als ik een Antwerpse kroeg inloop met 6000 bieren en ik heb geen duidelijk idee wat ik daar ga doen

Ik heb eens iets dergelijks meegemaakt toen ik nog niet zo lang gestopt was. Ik was met iemand een oude stad in Nederland aan het bekijken en aan het eind van de wandeling wilde hij graag het proeflokaal van een bierbrouwerij in; daar had hij zich echt op verheugd. We gingen dus naar binnen en ik heb tegen de ober gezegd dat ik iets zonder alcohol zocht. Daar hielp hij me graag mee en hij wees me verschillende alcoholvrije drankjes aan. Toen kon ik daar dus gewoon iets uit kiezen en bleef het voor ons allebei een leuke dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

49 minuten geleden zei Bob:

Ik heb eens iets dergelijks meegemaakt toen ik nog niet zo lang gestopt was. Ik was met iemand een oude stad in Nederland aan het bekijken en aan het eind van de wandeling wilde hij graag het proeflokaal van een bierbrouwerij in; daar had hij zich echt op verheugd. We gingen dus naar binnen en ik heb tegen de ober gezegd dat ik iets zonder alcohol zocht. Daar hielp hij me graag mee en hij wees me verschillende alcoholvrije drankjes aan. Toen kon ik daar dus gewoon iets uit kiezen en bleef het voor ons allebei een leuke dag.

Ja dat zijn de goeie locaties, de mensen die meedenken met de alcoholvrije genieter :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bumperjim

heb hem even naar mijn eigen draad gekopieerd. raak ik hem niet kwijt, is mooi positief deze.

Yep. We kunnen het stappenplan dus anders schrijven, verbeterde versie: 

1. Verzin iets anders om te drinken

2. Haal het in huis

3. Drink het

4. Maak er een gewoonte van

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Boeken lezen helpt mij echt! fijne afleiding en direct ook goeie informatie tot je nemen. sinds zondag al met 4e boek bezig. Ik vind het heerlijk en nog geen trek gehad in alcohol. Thee is heerlijk (eigenlijk, nooit geweten). naar de ijswinkel fietsen met de kinderen, ook heerlijk! Er gaat een wereld voor me open. Alles kan en alles mag! Alleen alcohol niet, maar verder zijn de mogelijkheden oneindig. Even mijn heerlijke gevoel kwijt! wat kan het leven heerlijk zijn, simpeler omdat ik niet meer hoef te denken en te plannen rondom alcohol. Geen activiteiten meer bedenken die het goed maken om te drinken, nee gewoon lekker zijn! geen druk meer voelen, geen schaamte, geen schuld (oja, alleen van de was in de wasmand, maar zoals we weten die loopt niet weg).

Fijne dag! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lente, gisteren en vandaag thuis vanwege hevige aanvallen. Maar dat mag de pret niet drukken. Merk wel dat ik er echt wel aan moet werken, het gaat zeker niet automatisch, maar ik voel me goed (naast de pijn) en kan de gedachtes, gevoelens laten komen en gaan. Dat voelt erg goed en sterk ofzoiets! Nog niet eerder ervaren, dus kan het niet zo goed benoemen. Weet ook dat stap 1. niet in huis halen, de beste stap voor mij is. Allerlei lekkere andere drankjes halen, dat geeft ook een fijn gevoel. De koelkast openen en daar staat allerlei lekkers en niets met gif erin, geeft ook een aparte rush. 

Dank je wel voor het vragen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Het waren drie mooie weken! Waarom staat die achterdeur dan ineens weer wagenwijd open! Oh en vandaag kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan... Waarom bestel ik niet gewoon een cola. Dat gaat al drie weken goed. Maar gisteren... Blijkbaar zonder plan de deur uit gegaan, dan zet je jezelf voor het blok en gaat het mis.

Teller weer op nul. Vandaag drink ik niet! 

Ben ook van plan om de vrienden in crime, waar we gisteren mee weg waren, in te lichten en te vragen of ze mij geen drank meer willen aanbieden, maar gewoon cola bestellen. Als die eerste cola er staat is het goed. Dan is dat zo, dan hou ik mij aan mijn afspraak met mezelf. Maar als ik de keuze krijg, dan zegt mijn duiveltje ach eentje....

terwijl ik echt wel weet dat het er nooit eentje wordt. En gezelliger wordt het ook niet, dat heb ik wel gemerkt, zonder drank ben ik net zo gezellig of eigenlijk gezelliger. 

Vandaag maar eens goed gaan kijken naar het slot van de achterdeur!!Extra knippen erop! Ik begrijp mezelf werkelijk niet, waarom geloof ik erin dat eentje wel kan! Ken ik mezelf nog niet, Hallo?! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die uitglijder is je leergeld Ann. We leren nu eenmaal met vallen en opstaan.
En jij bepaalt zelf hoe vaak je dat nodig hebt. Niet je partners in crime. Prima om hen
in te lichten en ook te vragen je te steunen, maar jij blijft natuurlijk degene die bestelt en
niemand anders. Duiveltjes bestaan ook niet, de stemmetjes zijn deel van jezelf.
Wat mij persoonlijk heel erg goed heeft geholpen was, hier komen en schrijven, elke dag.
Zo bleef ik alert en actief. Bij de AA zeggen ze; het werkt als jij eraan werkt. succes!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 31-5-2018 om 08:16 zei Pytje:

Stappen of geen stappen, alcohol of geen alcohol in de buurt, terrasje of geen terrasje.... ik denk echt dat de overtuiging van binnen moet zitten en dat het dan niet veel uitmaakt of en waar er alcohol om je heen is. De belangrijkste stap is dan ook de overtuiging waar sommigen het hier goed op doen: Niet onderhandelen met jezelf! Moeilijk, maar heeeel effectief.

Hoi Ann, ik haal deze uitspraak van Pytje even voor je naar voren. Deze gedachte en overtuiging helpt mij heel goed. Gewoon elke weer ook opnieuw beginnen, soms heeft dat wat tijd en geworstel nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het stomme is dat ik het natuurlijk heel goed weet. En dat maakt het zo stom (schaamtelijk) om toch te zwichten... Ik snap dit werkelijk niet! 

En @lady jane je hebt helemaal gelijk, maar die steun zal mij denk ik in dit begin stadium wel helpen, en dan uiteindelijk zal ik dit zelf kunnen, maar dat moet nog in mijn systeem slijten.

Bewust onbekwaam moet bewust bekwaam worden!

Ik ben een rund die met alcohol stunt! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ann,

Ik heb niet zoveel toe te voegen aan alle wijsheden hierboven geschreven. Laat ik de uitspraak van omdenken, van gister, van mijn kalender dan maar aan je meegeven: 'Zelfs als je struikelt,  ben je in beweging'...proceswerk dus...bewegen. 

Zonder plan de deur uit..tja...je geeft al een antwoord op je waarom...tenminste voor een stukje. Dus daar kun je wat mee een volgende keer. Het waarom? Verslaving...en alle daarbij behorende mechanismen. In jou. Je vrienden inlichten, dat is prima. Dat ze weten dat jij geen alcohol wilt drinken.  En het jou niet actief aanbieden. Als het  je helpt om ze voor jou te laten bestellen..ach..lijkt me goed...maar uiteindelijk gaat het erom dat jij je eigen verantwoordelijkheid daar in hebt. Ik bedoel dat niet belerend. Maar ik heb zelf heel sterk ervaren, dat zolang ik nog iets van die verslaving buiten mezelf plaatste, het erg lastig bleef. 

Maar hé, het heet niet voor niets proces...dus blijven bewegen Ann, de goeie richting in.

Zelluf doen, niet alleen :rose:

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel. Ik snap ook heel goed wat je bedoelt met de verslaving buiten mezelf plaatsen. Dat is die egocentrische periode (ergens bij iemand op zijn draadje gelezen) waarin mij nog bevindt. Ik mag niet en zij wel... boehoe! Hier wil ik deze week eens goed naar gaan kijken, want eerlijk is eerlijk, ik moet het zelf doen. Ik wil het zelf doen. Uit die slachtoffer rol. Ik kan dit en ik wil dit. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi inzicht Ann. 

Dat zien, je er van bewust zijn..dat zijn de stappen...denk ik. Inderdaad slachtofferrol, drama :blush: I know..been there..en nog best wel vaak. Maar niet meer met alochol. Ik was ook erg bezig in die periode met de 'waarom'-vraag..snap nu, ook door het bij jou te lezen, dat dat ook een manier was om een verklaring te hebben, zo van: er is een reden, oorzaak...'ik kan er niks aan doen'.  Nu, wat langer droog is die waarom- vraag er niet meer. Wel het kijken naar mezelf en daar wat mee doen. Dat maakt me zelfverantwoordelijk. Best eng ;) maar ook fijn!

Ja, je wilt dit...en je kunt het ook. Bewegen is leren, is groeien. Met alles erop en eraan.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...