Spring naar bijdragen

Hohoho!


Pytje

Aanbevolen berichten

Heerlijk @Pytje! Veel beter toch. Moet zeggen dat ik nooit tv keek toen ik nog dronk. Ik ging juist wel mensen bellen en appen enz. Vaak nog tot diep in de nacht. Volgende dag kon ik me er vaak niks meer van herinneren, verschrikkelijk. Of ik ging afspreken met vriendinnen die ook wel van een glaasje houden en vroeger namen we dan nog een lijntje ook, dat is gelukkig al heeeel lang geleden. Dat kan ik me nu eigenlijk niet meer voorstellen. Tuinieren, musea, lezen, sporten. Genieten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 6/9/2018 om 10:09 zei Pytje:

Soms vind ik het heel moeilijk om mij het echte gevoel te herinneren, dat ik had als ik dronk/gedronken had. Ik weet dat ik vaak ontremd was en dat dat werd gevolgd door een schuldgevoel. Ik weet het, maar ik kan het niet echt terughalen. Is dat belangrijk? Ik lees bij anderen vaak dat ze het gebruiken op de momenten dat het moeilijk is. En dat werkt natuurlijk preventief.

Wat ik wel heb gekregen en waar ik me ook goed van bewust ben is: meer tijd. Vroeger vulde ik de avonden met drinken en tv kijken. Bij drinken hoort nu eenmaal een passief tijdverdrijf. Je kunt niet tegelijkertijd sporten, lezen is lastig in combinatie met alcohol (ik vergeet wat ik lees) en creatief bezig zijn wil alleen tot en met een beperkt aantal glazen. Dus op de bank hangen en zappen was haalbaar. Op z'n hoogst wat suffe spelletjes op de telefoon. Whatsappen deed ik na een bepaalde hoeveelheid niet meer (uit lijfsbehoud vaak) en bellen al helemaal niet. Ik was altijd bang dat er iemand onverwachts langs zou komen en mij (en mijn man) in "kennelijke staat" zouden aantreffen. Zelf afspraken maken voor de avond deed ik nauwelijks. 

Hoewel ik nu vroeger naar bed ga, zijn mijn avonden heel anders gevuld. En wat geniet ik daarvan! Deze vergelijking houdt me momenteel verre van de alcohol... ik denk voor velen herkenbaar toch?

Myep dat is iets waar ik nog meer mee wil doen. Ik zit nog heel erg in het automatisme van bankhangen voor de tv en tegelijkertijd dwangmatig lezen. Er kan zo veel meer nog inderdaad... 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

3 uur geleden zei bumperjim:

Myep dat is iets waar ik nog meer mee wil doen. Ik zit nog heel erg in het automatisme van bankhangen voor de tv en tegelijkertijd dwangmatig lezen. Er kan zo veel meer nog inderdaad... 

Dit had ik ook maar gisteren mij zelf maar eens een schop onder de k.... gegeven we gaan weer leven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen zaterdag een barbecue met de familie. Over mijn broer kan ik twee dingen zeggen: 1) het is een prima vent, maar hij houdt zich niet echt bezig met het welzijn van zijn familie  en 2) hij is een stevige drinker, die hierdoor in het verleden regelmatig in de problemen is gekomen. Plotseling de vraag aan mij: "drink je niet meer". "Nee". "Hoelang al?" "Afgezien van wat korte intermezzo' s vanaf september". Even later..... "bedoel je met intermezzo's dat je terugvallen had?" "Ja, dat bedoel ik". Weer een half uur later: "en wat is nu de volgende stap... het klooster?"

Ik weet dat het echt meer over hem zegt dan over mij, maar we hadden het de laatste tijd hier nogal eens over saai als je niet meer drinkt....Dit verwoordt het wel aardig;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net met manlief uit eten geweest. Ik was toch wat onrustig. We zaten midden in de stad tussen talloos veel mensen met hapjes en heeel veel drankjes. Maar misschien was ik met alcohol ook onrustig geweest.. kan best. Aan de andere kant is het bemoedigend dat ik geen trek meer heb als het einde van de dag nadert. Het hunkerende gevoel in m'n lijf naar die eerste slok. Het is gewoon weg. Zelfs als het even moeilijk is, is het er niet. Een enorme stap vooruit is dat toch. Vanavond voor het eerst voorzichtig begonnen over vakantie. Tot nu toe kon ik me niet voorstellen dat ik ergens lekker voor de tent zou zitten of aan een zwembad op een zonnig eiland zonder een glas wijn. Tis niet dat ik er nu verlangend naar uit kijk, maar ik begin het te visualiseren en het begint een vorm aan te nemen. We zullen zien.... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat goed dat die hunkering weg is! Wat een stap vooruit idd. Een nieuwe uitdaging, de vakantie! Snap dat je er nu nog wat tegenop ziet, het is weer zoiets waarbij de wijn rijkelijk vloeide. Het is vakantie dus het mag... wat zal je nu echt uitgerust thuiskomen.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja. Ik was met weer een andere collega op stap deze week. Jonge gast, marathonloper. We zaten in een restaurant, hij zegt ik ga weer een marathon doen in september, ik drink niks, ik heb trouwens afgesproken dat ik dit hele jaar niks ga drinken. Ik dronk sowieso al weinig dus das niet moeilijk te realiseren.

Klonk volstrekt normaal van iemand die precies weet wat hij wil. Was gezellige avond ook, niks saais aan. 

Het zit allemaal in je hoofd hè... ;) 

Hoe minder je erover nadenkt hoe beter het gaat. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei bumperjim:

Tja. Ik was met weer een andere collega op stap deze week. Jonge gast, marathonloper. We zaten in een restaurant, hij zegt ik ga weer een marathon doen in september, ik drink niks, ik heb trouwens afgesproken dat ik dit hele jaar niks ga drinken. Ik dronk sowieso al weinig dus das niet moeilijk te realiseren.

Klonk volstrekt normaal van iemand die precies weet wat hij wil. Was gezellige avond ook, niks saais aan. 

Het zit allemaal in je hoofd hè... ;) 

Hoe minder je erover nadenkt hoe beter het gaat. 

Voor mij werkt dat toch anders, BJ. Ik moet er af en toe over nadenken om gefocussed te blijven. Ik denk nu nooit meer over roken na omdat daar weer mee beginnen echt geen optie is voor mij. Maar drank... ik neem me iedere dag voor om het niet te doen, maar ik heb ook nog iedere dag een moment (of twee) waarop ik denk : ja, maar als... Ik neem die momenten niet meer echt serieus, maar in het  verleden behaalde resultaten.....

@Francoise, grappig dat je het zegt van die wandelschoenen. Ik zei gisterenavond tegen mijn man dat ik een actieve vakantie wel zie zitten. Gek genoeg durf ik dan nog niet onder woorden te brengen dat ik eigenlijk heel bang ben voor een luie vakantie, waarin er alle ruimte is voor zuipen. We hebben een superdruk jaar achter de rug, dus hij kijkt alsof hij water ziet branden als ik dat zeg. Ik moet het dus echt uitleggen waarschijnlijk (bedenk ik me nu ik dit schrijf). 

Is het de angst om hiermee ook zijn vakantieinvulling te bepalen of is het meer de angst dat we dat gezamenlijke genieten (wat nu genieten:face-icon-small-shocked:) van de overvloedige hoeveelheid drank gaan missen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Pytje:

Voor mij werkt dat toch anders, BJ. Ik moet er af en toe over nadenken om gefocussed te blijven. Ik denk nu nooit meer over roken na omdat daar weer mee beginnen echt geen optie is voor mij. Maar drank... 

Ja daarmee vat je het precies samen ;) 

Klinkt misschien hypocriet van mijn kant omdat ik wel af en toe drink (maar zit ruim beneden het GR advies) maar waarom zie je dan roken als echt geen optie en drank eventueel wel? Wat wil je ermee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Pytje grappig dat jij en @Francoise nadenken over actievere vakantie, ik ook. Denk dat t best genieten kan zijn, het wordt gewoon een heel ander soort vakantie. Vind het een heel slim plan. Het enige lastige vind ik zelf de vakantieavonden, op vakantieavonden ben je toch minder geneigd vroeg naar bed te gaan en voel je jezelf een spelbreker ( ik dan). Verder denk ik: doen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zat vorig jaar rond deze tijd ook in een droge periode. Tijdens de eerste week van de vakantie geen druppel gedronken. Wel af en toe een lastig moment maar ach, verdween vrij snel en als ik dan fris opstond was dat echt ontzettend fijn, heerlijk ontbijten, kop koffie bij het zwembad.... Tijdens de tweede week ontmoetten we een gezellig Nederlands stel. Eind van de middag iedereen aan de koude biertjes... ik ging voor gaas. Dus bij het eten ook een wijntje en nog een afzakkertje voor het slapengaan op het balkon. Voor mijn ‘normale’ doen niet eens heel veel alcohol. Maar ik werd me toch wakker met een kater! We gingen de volgende dag een stuk rijden met een huurauto. Ik heb de hele ochtend en begin van de middag koppijn gehad, voelde me misselijk, zweterig en chagrijnig. Maar... ‘s-avonds was dat weer verdwenen, dus hoppa, weer aan een biertje, wijntje bij het eten...en jawel de rest van de vakantie is dat zo gebleven. Wat had ik een spijt! Ik zat op de heenweg fitter in het vliegtuig dan op de terugreis.

bewerkt door Debber
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bumperjim, ik ben vijf jaar geleden gestopt met roken. Het proces was ongeveer hetzelfde. Ook daarbij moest ik in het begin gefocust blijven. Ik rookte niet, maar was in mijn beleving nog een roker. Heb vaak op het punt gestaan om naar de snackbar te gaan. Vooral 's avonds laat als ik gedronken had. Heb dat nooit gedaan. De aandrang verdween en op een gegeven moment constateerde ik dat die er ook nooit meer was. Dat het roken echt passé was. Daar gingen wel twee jaren ongeveer overheen.  Ik voel mezelf nu echt een niet-roker. Als ik naast iemand sta, die een pakje sigaretten koopt, is dat geen feest van herkenning meer. Hoe anders is dat nog met drank. Ik drink niet, maar voel me (nog) een drinker. Ik vraag mijn man om de flessen rode wijn niet in het zicht te zetten. Ik zit op een terras en voel plaatsvervangend genot bij mensen om me heen die een glas koele witte wijn bestellen. Ik zie mensen met kratten pils op de fiets voorbijkomen. Ik verheug me op etentjes totdat ik me plotseling realiseer dat die wel alcoholvrij zullen zijn. En zo kan ik nog even doorgaan. Het wordt minder zoals ik gisteren schreef, maar ik kan nog echt niet zeggen dat het me niet veel meer doet. Dat ik een niet-drinker ben dus.

Wat is overigens de GR-grens?

@Francoise, mijn man is ook erg meegaand. Ik denk ook dat hij mijn gedachten over de vakantie zal respecteren. Hij was, net als ik, een stevige drinker. Is minder gaan drinken doordat hij zijn "partner in crime" kwijt is, maar houdt nog steeds van gezellige avonden, waar de drank rijkelijk vloeit. Wat hij echt voelt bij mijn hele proces weet ik niet zo precies. Ik denk dat hij bepaalde dingen mist: de avondjes samen doorzakken en de daarbij behorende gesprekken (en sex af en toe). Hij weet tegelijkertijd wel dat mijn rem kapot is en dat de illusie van minderen aan diggelen is. Maar ook hij zou, net als ik, natuurlijk willen dat het anders is. 

En, @Rosee en @Francoise, ik heb het eigenlijk best gemakkelijk als ik het vergelijk met jullie verhalen deze week. Jullie moeten in die komende vakantie ook nog rekening houden met kinderen met een gebruiksaanwijzing. Ik alleen maar met mezelf, mijn partner en mijn dranklust;). Maar we wandelen die laatste er wel uit, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ja hoor, helemaal onverwachts kwam gisterenavond met een linkse directe de onverwachtse aanval. Ik dacht: IK GA DRINKEN. Me vastgehouden aan wat ik zelf op het draadje van Francoise schreef eergisteren: denken over hoe moeilijk het weer zou zijn in de dagen erna. Mezelf een alcoholvrije bubbel ingeschonken, als een gek gaan zitten knutselen, vroeg naar bed en daarmee wastie weg. Vanochtend toch een naar gevoel: wat was ik er weer dichtbij en please, please, laat dat duveltje zich vandaag koest houden:face-icon-small-shocked:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het blijft lastige hè. Ik probeer nu ik alle voor en nadelen een beetje op een rijtje heb gezet voor mezelf mijn gedachten te verzetten van vechten tegen naar vechten voor. Ik probeer de don Quichot las te laten en de koene ridder te worden die vecht voor nuchterheid, een helder hoofd en een gezond lichaam.

sorry ik krijg dat vet gedrukt niet meer uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17-6-2018 om 10:16 zei Pytje:

En ja hoor, helemaal onverwachts kwam gisterenavond met een linkse directe de onverwachtse aanval. Ik dacht: IK GA DRINKEN. Me vastgehouden aan wat ik zelf op het draadje van Francoise schreef eergisteren: denken over hoe moeilijk het weer zou zijn in de dagen erna. Mezelf een alcoholvrije bubbel ingeschonken, als een gek gaan zitten knutselen, vroeg naar bed en daarmee wastie weg. Vanochtend toch een naar gevoel: wat was ik er weer dichtbij en please, please, laat dat duveltje zich vandaag koest houden:face-icon-small-shocked:

Gisteren niks aan de hand. Geen aandrang meer gelukkig. Wel een andere vreemde ervaring: dronk bij het eten een glas alcoholvrije bubbels en had het gevoel dat ik aangeschoten begon te raken. In mijn gedrag was het blijkbaar ook te merken, want manlief vertrok naar de koelkast om te kijken of ik niet per ongeluk de verkeerde fles had opengemaakt. Het ontbrak er vanochtend nog maar aan dat ik een kater had.  Er gebeuren vreemde dingen de laatste dagen (alcoholtechnisch gesproken) :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herken dat wel, als ik af en toe een alcoholvrij biertje drink voel ik me ook aangeschoten en dan krijg ik bovendien de neiging om zo snel mogelijk nog een flesje open te trekken, effe lekker doorzuipen zeg maar. Kennelijk raakt ons brein in de war van zo'n glas waar vroeger alcohol in zat, zeker als er eerst nog een kurk 'plop' heeft gezegd of een kroonkurk 'pok-ssshhht'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik drink geen alcohol vrije bubbels en ook geen alcohol vrij bier, watertje is goed,

alcohol vrije wijn of bier zou voor mij het vuur weer aanwakkeren om toch maar een echte te nemen

en als ik dat zo hier boven lees, misschien toch eens een alcohol meter er in doen

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de zoveelste keer toch weer fout gegaan. Het zat er misschien al aan te komen. Heb een fles wijn achterover gekieperd. En mijn gal gespuwd over alles wat niet goed gaat in mijn leven en in mijn relatie. Ik hoor het mezelf doen en denk: "ben ik dit"??

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...