Spring naar bijdragen

Hier ben ik


Amethist

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, zo net vlak voor de feestdagen kom ik me toch maar even voorstellen. Ik kan we wat hulp gebruiken. Zo'n 7 jaar geleden ben ik gestopt met drinken. Dit ging niet van de 1 op de andere dag. Meerdere keren viel ik terug in mijn oude gedrag van een fles wijn per avond. Maar na zo'n 9 maanden stoppen en beginnen lukte het me om te blijven zitten en 5 jaar droog te blijven. Wat me hielp was een timer op mijn mobiel en iedereen vertellen dat ik niks meer dronk. Na 5 jaar "in control" dacht ik op mijn verjaardag wel weer een glaasje te kunnen pakken. De eerste paar weken leek dat ook te kunnen, maar al snel gleed ik weer af in mijn oude gedrag. De alcoholtrek nam mijn leven weer over. Had alleen goede zin wanneer ik wist dat ik die avond weer "mocht". Besloten dat het genoeg is voordat het weer uit de hand loopt. Vandaag op dag 10, dus het begin is er weer. 

Hoop hier steun te vinden, misschien wat tips te krijgen. 

Iedereen vast een fijne Kerst!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Amethist,

aan je naam zal het niet liggen!
Bij ditjes en datjes hebben we een arresleepact,
We helpen elkaar deze periode door te komen zonder alcohol.
Gebruik deze dagen maar goed om bij te lezen hier, alle tips die jij nodig hebt,
zijn vast ook al aan anderen gegeven. En dan lees je gelijk, hoe veel je aan het forum kunt hebben! succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Bob! Jawel, ben een ervaren drinker en stopper. Nu de afgelopen 3 maanden al meerdere keren gestopt. Ik weet van de eerdere stoppogingen die geleid hebben naar die 5 jaar dat voor mij de eerste 3 maanden de grootste hobbel zijn. En verder weet ik nu ook zeker dat af en toe drinken er voor mij echt niet in zit, ook niet na 5 jaar droog. Wel jammer toch. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In die 5 jaar knaagde het bij vlagen ook. Weet je, ik denk dat dat gewoon "trek" is. Ook wil ik gewoon meedoen met de rest en genieten van een glas rosé. Maar ik weet dat ik dat glas leeg klok en me afvraag wanneer ik de volgende mag. Is dat genieten? Nee. Dus laat het dan maar af en toe knagen. Zolang ik dan maar weet waarom en het kan relativeren ipv romantiseren. Want ik weet dat ik het niet meer kan dat genieten van alcohol.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik drink vanaf mijn 17de, maar ik denk dat je bedoeld vanaf wanneer het een probleem werd? Ik ben altijd een "makkelijke" drinker geweest. Ik ben vrouw maar dronk mannen onder tafel. Ik denk dat het rond mijn 27ste is doorgeslagen. Tijdens de 3 zwangerschappen dronk ik niet. Na de 3de ben ik meer gaan drinken. Na meerdere stoppogingen in 2011 gestopt, toen was ik 43 jaar. Toen dus 5 jaar droog, daarna 11 maanden gedronken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was 65 toen ik stopte. Ook bij 17 jaar begonnen. Misschien kun je het gaan zien als iets uit je verleden wat je nu niet meer zo hoeft. Zo ben ik het inmiddels gaan beschouwen en dat maakt het wel zo gemakkelijk. Er geen behoefte meer aan voelen is makkelijker dan alleen het besef dat je het beter niet kunt doen of dat het niet meer mag.

Het is maar relatief wat mensen in gezelschap normaal vinden. Er zijn landen waar veel mensen de hele dag quat zitten te kauwen en daarbij wazig voor zich uit staren met steeds geler wordende tanden. Dat schijnt ook een lekker gevoel te geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat van dat qua kauwen dat vind ik een goeie, inderdaad... het is maar wat je normaal vindt. Misschien is jouw manier van kijken op niet meer drinken ook een goede manier. Je hoeft niet mee. Op zich hoef ik ook niet meer, heb genoeg gehad. In de 5 jaar droog voelde het aan het eind op zich zo ook wel. Ik voelde me alsof ik niet drinkend oud ging worden. Toch dacht ik op mijn verjaardag, nu kan het wel weer. Tricky mind. Ik wordt begin volgend jaar 50 en dan is het dus precies 1 jaar geleden dat ik weer ben gaan drinken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Amethist,

heb naar aanleiding van jouw naam ook maar eens opgezocht wat de betekenis van die prachtige steen op mijn tafel is! Mooi. Goh, zo lang droog geweest. Dat geeft in ieder geval moed. Heb je ook nog een specifieke aanpak, naast de de bekende 'eerste niet nemen', en volhouden tot de voor jou lastige 3 maanden voobij zijn?

In ieder geval weer succes, je weet dat je het kunt!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei kruidenthee67:

Welkom Amethist,

heb naar aanleiding van jouw naam ook maar eens opgezocht wat de betekenis van die prachtige steen op mijn tafel is! Mooi. Goh, zo lang droog geweest. Dat geeft in ieder geval moed. Heb je ook nog een specifieke aanpak, naast de de bekende 'eerste niet nemen', en volhouden tot de voor jou lastige 3 maanden voobij zijn?

In ieder geval weer succes, je weet dat je het kunt!

 

Hallo @kruidenthee67, wat mij helpt is een dagen teller op mijn mobiel en op mijn smart watch. Verder haal ik niks in huis. Ik mijd de wijn gangpaden in de supermarkt. Ik ben hier lid geworden en heb een appje op mijn telefoon die steeds laat zien welke invloed niet drinken op je lijf heeft.  Ook kun je daarin sparen voor iets nagelang hoeveel drankgeld je uitspaart. Op zich ben ik open naar iedereen over mijn niet drinken. De meeste weten niet eens dat ik weer dronk (dus niet open over het wel drinken het afgelopen jaar)  Alleen mijn partner, kinderen, een paar goede vrienden weten dat. De rest denkt dat ik nog steeds gestopt ben. Op zich ook wel weer gemakkelijk. Vandaag eters gehad en ik hoef niks uit te leggen. Vindt het niet erg als zij drinken. Maar het restje in de fles gooi ik weg of geef ik mee. Dat deed ik vroeger ook zo. Het bezoek is nu weg, dus zit nu gezellig te chillen in de bank met een kopie thee. Morgen wordt lastiger want dan komt er een grote groep mensen eten en dat geeft stress. Maar ook dat gaat lukken. 

bewerkt door Amethist
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ik heb ervaring met stoppen en ben langdurig "droog"geweest Smart. Toch maakt me dat niks anders. Ook ik zit 1 drankje verwijderd van drinken tot ik scheel zie. Gelukkig heb ik in het afgelopen jaar minder heftig gedronken dan de tijd voordat ik 5 jaar niks dronk. Dat maakt voor nu dat ik minder afkickverschijnselen heb. Dus het slapen gaat dit keer goed, zonder zweetaanvallen. En heb ook minder onrust overdag. Dat helpt. Vandaag ging goed en het viel mee. Morgen wordt lastiger.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo...het bezoek is weer de deur uit. Zelfs de afwas is al weggewerkt. Moet alleen nog de eetkamertafel en zo weer op de oude plek zetten, maar dat komt morgen wel. Had 3 flessen wijn in huis gehaald voor het bezoek, maar niemand hoefde. Heb het zelf dus ook droog gehouden ;) De dichte flessen zet ik morgen uit het zicht, dan heb ik er ook geen last van. Heb wel knallende hoofdpijn, dus net paracetamol op. Nu een kopje thee en een beetje hier wegwijs worden. Morgen gelukkig een vrije dag, lekker nog wat rommelen in huis. Vandaag was dag 12 en die gaat zeker lukken! 

Bedankt voor jullie steun! :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel. Is wel lief al die support en zeker helpend! Ik had in eerste instantie een andere groep gevonden (een app), maar die is Amerikaans. Ondanks dat ik me wel wat uit kan drukken in Engels is het toch heel lastig. Zeker wanneer het meer in de details schiet en dat doet het toch al snel dan loop je vast. Hierdoor blijft mijn deelname daar oppervlakkig. Fijn dus dat ik nu een Nederlandse groep gevonden heb! Vandaag dag 13 en die ga ik aan. Ik wil me regelmatig op mijn eigen draadje melden. Maar ook op de dagdraad zal ik zeker langskomen. Denk dat ik het begin te snappen hier. Ik lees hier veel. Dat helpt mij ook; weten dat ik niet de enige ben die erin getrapt is. Daarom verbaast het me ook altijd hoe ingeburgerd alcohol is in onze maatschappij. Hoe "gewoon" het is om overal reclame te zien van drank. Dat je het zelfs in de benzinepomp kunt kopen! En dat (wanneer je niet drinkt) iedereen vraagt waarom niet, alsof je een raar natuurverschijnsel bent. Ik weet het: heel veel mensen kunnen gewoon genieten van drank en er maar 1 of 2 drinken. Maar een aantal van deze mensen zullen net als ik steeds meer en vaker gaan drinken en eindigen als alcoholist. Toch raar dat we dat als maatschappij ok vinden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...