Op
Toen ik de laatste keer stopte (inmiddels al bijna 10 jaar geleden) had ik voor mezelf geen absoluut verbod op alcohol uitgevaardigd maar wel op dit forum en in een dagboek voor mezelf de wens geuit om er nu maar eens echt helemaal mee te stoppen. Dat pakte goed uit en ik kon vrij gemakkelijk droog blijven. Soms wel nog wat twijfels maar daar had ik op een gegeven moment het volgende op gevonden: een eventueel besluit om weer wat te mogen drinken nooit op de dag van het besluit zelf uitvoeren maar op zijn vroegst een dag later pas. In de praktijk hoefde het dan niet meer en zo ben ik er vrij snel helemaal van losgekomen.
Als je het af en toe toelaat blijft je er in gedachten steeds mee bezig en dat maakt het veel lastiger en het houd ook maar niet op.