Spring naar bijdragen

Doorhakken die knoop..

Rita50

Aanbevolen berichten

Goedemiddag mede-forummers,

Ik heb me net aangemeld en zal mezelf even voorstellen. Ik ben Rita, 59 jaar en ben...volgens de berichten die ik op internet lees een alcoholist.

Ik ben een alleenstaande vrouw, heb twee volwassen kinderen en drie heerlijke kleindochters. Ik ben in 2005 gescheiden na een huwelijk van 26 jaar. Dat ik alcohol dronk had daar niks mee te maken. Het is eigenlijk zo, ik ben 6 jaar geleden gestopt met roken, ik rookte ca. 40 sigaretten per dag. Ik heb 35 jaar gerookt en ging na mijn scheiding steeds meer roken. Op een dag baalde ik er zo van en walgde zo van de dwang die er achter zat, het geld wat kostte, mijn slechte uithoudingsvermogen etc. Het is me dus prima en snel gelukt om met behulp van Champix te stoppen. Ik blij!! Maar van lieverlee ben ik meer alcohol gaan drinken en heeft de alcohol de plaats ingenomen als relaxmiddel. Het is ook een gewoonte die er in geslopen is, overdag drink ik niet, ik werk gewoon. Als ik thuis kom dan begin ik al gelijk bij het eten koken en ga in rap tempo door dat de fles leeg is. Dat is meestal binnen 3 a 4 uur. Ik koop expres nooit meer dan 1 fles wijn omdat als ik eenmaal heb gedronken ik geen rem meer heb en dan alles opdrink tot ik niet meer kan. Ik kan er tegenwoordig niet meer zo goed tegen en kan dus echt niet meer dan 1,5 a 2 flessen op, dat is natuurlijk al veels te veel! Soms kan ik me bepaalde dingen niet meer herinneren en dat heeft me doen besluiten te stoppen met drinken. Ik heb volgende week een afspraak bij de huisarts en wil evt. met behulp van medicijnen gaan stoppen.

Ik hoop op dit forum wat ondersteuning te krijgen bij mijn strijd tegen de alcohol, ik ben benieuwd!

Groetjes,
Rita 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Rita! Goeie zet van je om hier te komen.

Als je zoveel rookte (pfff) en er helemaal mee gestopt bent, geeft mij dat veel vertrouwen in deze stap. Roken is zo'n gemene verslaving, alcohol is ook geen makkie, maar toch.
Sporten als nieuw relaxmiddel? Of heb je fysiek al pittig werk?

Ja, een fles per dag, doorhakken die knoop, inderdaad. Kom maar veel schrijven en lezen hier! En succes bij de dokter, er is ook een refusal-draadje, ik geloof bij 'onderwerpen&thema's'.

Héél veel succes!

bewerkt door basta
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, Rita. Goed dat je je hebt aangemeld en goed dat je nu echt stappen neemt om ook met de alcohol te stoppen. Lees maar een beetje wat anderen hier schrijven, daar zit veel ervaringsdeskundigheid bij. Ga ervoor, zou ik zeggen, want of je jezelf nu wel of niet alcoholist, verslaafde of wat dan ook noemt, de hoeveelheden die je gewend was dagelijks tot je te nemen slopen gewoon je lichaam. En nog een doordenkertje: als je overdag tijdens je werk goed functioneert zonder alcohol, waarom zou je het dan 's avonds ook niet zonder doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Rita,

Ook hier van harte welkom!

Het is die overbekende knop.. en die moet om. Dat weet je en als je eenmaal voor jezelf de beslissing hebt genomen is er geen weg meer terug. Je zult anders altijd bezig zijn met   'eigenlijk..'.

Je verhaal is heel herkenbaar hoor! Been there, done that. Ook gestopt met roken, cold turkey en nooit weer naar omgekeken. Ook met drank is het wonderwel heel erg goed gegaan. Je mag wel drinken, maar je wil het niet meer.

Het is echt te doen, kom maar veel hier lezen en schrijven, dat helpt op de lastige momenten. Terugkijken, ervaringen van anderen lezen, dat het helemaal niet zo gek is wanneer je bepaalde dingen ervaart.. Er verandert namelijk nogal wat.

Succes!

Ph. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 16-2-2017 om 19:32 zei Lika:

Hoe gaat het Rita?

Allereerst allemaal bedankt voor het hartelijke welkom, doet me goed!! Hey Lika, ik ben een tijdje niet geweest op het forum, ik kom weer een beetje snuffelen en informatie opdoen. Vandaag ben ik bij de huisarts geweest en ik heb begrepen dat er twee verschillende trajecten zijn. Een via de huisarts en een ander traject via de Bouman kliniek. Verder moet ik een beslissing maken of ik "cold-turkey" wil stoppen of een programma wil doen via minderen met drinken. Op dit moment vind ik dat een moeilijke beslissing om te maken, ik ben benieuwd hoe anderen dat gedaan hebben. Weet je, ik dacht eigenlijk altijd dat een alcoholist een paar liter alcohol per dag dronk en dacht dat het bij mij wel meeviel...tot ik besefte dat ik soms niet meer wist wat ik tegen iemand gezegd had pfff toen ging die knop wel om hoor! Ik ben wel blij dat ik op mijn werk normaal functioneer, alleen zodra ik thuis kom staart die fles me aan haha (lacht zij als een boer met kiespijn ;) ) Nou eerste stap is genomen, volgende week eerst bloed prikken en dan verder bespreken hoe ik het wil gaan aanpakken. Wat hardstikke goed van jou dat je al direct zo lang niet meer hebt gedronken Lika, toppie!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei Vasja:

Wat fijn dat je je al fitter voelt op je werk! Minderen met drinken lijkt me erg moeilijk!! Ze geven je toch ook wel medicatie tegen ontwenningsverschijnselen? 

Ja minderen lijkt mij ook erg moeilijk hoor, ik moet nog veel lezen om hier een goede beslissing over te kunnen maken, Ik kan inderdaad wel medicatie krijgen ook daar moet ik me eerst nog in verdiepen. Daar ben ik dan weer een rare in, ik vind alle medicijnen vergif! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

42 minuten geleden zei Pelle:

Hoi Rita,

Het bestaat, leven zonder wijn drinken! En ik ben er nog niet ongelukkiger van geworden, integendeel! 
Ik zou mijzelf niet kwellen door eerst te minderen alvorens te stoppen, ik ben daar denk ik ook wat te ongeduldig voor. Maar fijn om dat te kunnen bespreken met de huisarts, is ook een lekkere stok achter de deur.

Succes ermee!

Ha Pelle,

Ja ik denk ook dat ik er achteraf blij om zal zijn, dat vond ik van stoppen met roken ook! Ja minderen is lastig volgens mij, wel fijn de huisarts maar uiteindelijk moet ik de beslissing toch nemen. Echt goed van jou dat je gestopt bent, super!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb veelvuldig geprobeerd te minderen, maar dat lukte eigenlijk nooit. Helemaal stoppen bleek veel makkelijker te zijn, alleen al omdat ik er dan niet steeds in gedachten mee bezig was. Althans, zo ging het bij mij al vrij snel. Het ging prima zonder medicijnen. Ik heb een week of twee weinig geslapen en dat lees je bij meer mensen hier, dus het zou misschien een goed idee zijn te beginnen als je vakantie hebt, zodat het je werk niet nadelig beïnvloedt. Als je wilt kun je mijn verhaal via onderstaande link nalezen.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei Bob:

Ik heb veelvuldig geprobeerd te minderen, maar dat lukte eigenlijk nooit. Helemaal stoppen bleek veel makkelijker te zijn, alleen al omdat ik er dan niet steeds in gedachten mee bezig was. Althans, zo ging het bij mij al vrij snel. Het ging prima zonder medicijnen. Ik heb een week of twee weinig geslapen en dat lees je bij meer mensen hier, dus het zou misschien een goed idee zijn te beginnen als je vakantie hebt, zodat het je werk niet nadelig beïnvloedt. Als je wilt kun je mijn verhaal via onderstaande link nalezen.

Succes!

Ja je hebt gelijk ik raak er steeds meer van overtuigd dat gelijk stoppen de beste methode is Bob! Ik vind het zo knap van je dat je dat zonder medicijnen hebt gedaan, petje af hoor! Bedankt voor de link, ik ben nog een beetje aan het zoeken hier :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Rita, wat ben je goed bezig. Ik dronk ongeveer een fles wijn per dag. Geen last gehad met stoppen. Ook niet minder geslapen. Zal voor iedereen anders zijn? 

Minderen was de weg die ik jarenlang dacht te kunnen volgen. Voor mij ging dat niet. Maar met roken ook niet. Daarmee moest ik uiteindelijk ook in 1 keer stoppen. 

Succes! Ik lees graag wat je hebt gekozen uiteindelijk en hoe het gaat. Linksom of rechtsom: het kan hoor en jij kunt het ook. Zeker weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, ook nog van mij!
Het ouder worden doet je meer voelen hoe alcohol er inhakt he? Hoeveel mag een vrouw per week ook al weer drinken? 13 glazen? Ik schrok destijds omdat ik dat veelvuldig overschreedt! Een onschuldige trekremmer is Campral; dat heeft mij goed geholpen destijds. Maar het daadwerkelijke stoppen is een proces wat zich tussen je oren afspeelt; op enig moment vond ik het geknaag van schuldgevoel te vervelend en ik kreeg meer rust door helemaal te stoppen. Nu een week of zes, heerlijk! (het voelt al als veel langer)

Ik wens je veel succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

46 minuten geleden zei Lika:

Dag Rita, wat ben je goed bezig. Ik dronk ongeveer een fles wijn per dag. Geen last gehad met stoppen. Ook niet minder geslapen. Zal voor iedereen anders zijn? 

Minderen was de weg die ik jarenlang dacht te kunnen volgen. Voor mij ging dat niet. Maar met roken ook niet. Daarmee moest ik uiteindelijk ook in 1 keer stoppen. 

Succes! Ik lees graag wat je hebt gekozen uiteindelijk en hoe het gaat. Linksom of rechtsom: het kan hoor en jij kunt het ook. Zeker weten.

Ha Lika, nou ja goed bezig ik heb besloten om te stoppen met drinken, nu nog doen! :) Knap van je zeg, aha ook een fles per dag net als ik dus. Ik heb het idee dat ik juist lichter en slechter slaap door de alcohol. Ja ik neig al naar de beslissing om gewoon in een keer te stoppen hoor, je hoort het nog in ieder geval!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

48 minuten geleden zei smart:

Welkom, ook nog van mij!
Het ouder worden doet je meer voelen hoe alcohol er inhakt he? Hoeveel mag een vrouw per week ook al weer drinken? 13 glazen? Ik schrok destijds omdat ik dat veelvuldig overschreedt! Een onschuldige trekremmer is Campral; dat heeft mij goed geholpen destijds. Maar het daadwerkelijke stoppen is een proces wat zich tussen je oren afspeelt; op enig moment vond ik het geknaag van schuldgevoel te vervelend en ik kreeg meer rust door helemaal te stoppen. Nu een week of zes, heerlijk! (het voelt al als veel langer)

Ik wens je veel succes.

Hoi Smart thanks! Ja dat heb je helemaal goed hoor, ik kan er ook gewoon minder goed tegen de laatste tijd. Oepsss ik ook hoor zit ik ver overheen 13 glazen pfff... de huisarts wou het voorschrijven van medicijnen over laten aan de experts op dat gebied. Ik ben zelf destijds vrij makkelijk gestopt met Champix na 35 jaar te hebben gerookt (op het laatst bijna 40 sigaretten per dag) dus had gelezen over Baclofen en vroeg de huisarts ernaar maar ze wou er niets over horen. Ze was er niet bekend mee zei ze. Misschien is Campral ook een optie voor mij dan we gaan het zien! Zes weken al, wat heerlijk zeg om niet meer afhankelijk te zijn lijkt me, supergoed van je! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...