Spring naar bijdragen

Voorstellen

Eef123

Aanbevolen berichten

• 2 weeks later...

Heel goed! Maar loehoeiii-druk met werk. Deadlines, race tegen de klok voor kerst. En net een huis gekocht, jawel. Op Droomplek! Ah jongens, so happy.

Kerst is  helaas 1 grote stresstoestand, met het bekende claimgedrag van familie. Ik weet dit jaar weer waarom ik ook al weer een Kerst-allergie heb. Rij weer van hot naar her, 3 dagen lang dit keer. Ben er toch weer ingetuind, na jarenlang streng regime waarin ik mijn grenzen goed aangaf. Even de teugels laten vieren en ik ben weer iedereen blij aan het maken behalve mezelf. Nou ja. Volgend jaar beter.

Enige parallel met drinken zie ik wel: als ik de teugels laat vieren, gaat het mis.

Maar het gaat goed en ik ben een gewaarschuwd mens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 4 weeks later...

Ha allemaal. Na een tijdje stilte, ben ik er weer. Ik was een paar weken op vakantie. Drinktechnisch niet goed gegaan. Het was een vreselijke kerst voor ik ging, zoveel geclaim en onrust en stress en oude patronen en ruzies. Was echt helemaal total loss ervan. Doe dan nooit meer zo. Ik voel me verdrietig. Er is maar 1 weg nu: opnieuw beginnen. Dit hier melden is weer een stap.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank lieve mensen. Het forum is mij zeker tot steun. Het is net een spiegel, of een dagboek. Houdt me gemotiveerd en bij de les en door het schrijven krijg ik inzicht. Wat heb ik dat toch nodig.

Als ik terugkijk op de Kerst, denk ik dat het me veel teveel was. Ik ga dan kopje onder, en probeer te overleven. Ondertussen beschadig ik eigenlijk mezelf, ik voel dat ik roofbouw pleeg om mezelf en ben totaal leeg na afloop. Niet okay.

Mijn vader is nog steeds opgenomen, maar helemaal medicijn-vrij. Voor het eerst sinds tientallen jaren helemaal clean. Het viel mee. Maar nu begint het: de echte problemen aanpakken. Hij gaat in therapie, dus dat is positief.

Fijn hier weer te zijn. :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Eef, fijn dat je de weg terug hebt gevonden.

Herkenbaar hoor, de stress, of hoe je ook wilt noemen, te hoog laten oplopen en dan voor gaas gaan.

Een Leerpunt voor je misschien (met een hoofdletter)?

Ik heb al wat geleerd naar mezelf te luisteren om de druk van mijn leven af te halen. Ik kan het best hebben als de spanning oploopt; soms is daar niet aan te ontkomen. En soms wil ik dat niet eens. Maar ik wil er wel zelf voor kiezen en het me niet laten gebeuren.

Een zaterdag of zondag met vrienden of kennissen is prima, maar dan probeer ik er wel voor te zorgen dat die andere dag voor mezelf is. Als ik naar mijn gevoel luister, of naar mijn lichaam, dan zijn de signalen daar om naar te luisteren.

Voor mij is het het vinden en behouden van een vorm van balans in een bewegende omgeving die ik niet kan controleren. Een beetje als zeilen ;)

Hup Eef! Het is het waard.

bewerkt door MijnGerrit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, MG, ik heb ook die rust nodig. Na een dag/avond vrienden en gezelligheid, wil ik weer alleen zijn. Eigenlijk heb ik veel alleen-zijn nodig, en doe dat ook. Als ik een uitnodiging krijg voor een 'gezellig feest van een weekend, met z'n allen in een huisje', sla ik dat bijna altijd af. Too much.

Er zijn gelegenheden waarin ik me zo prettig voel met anderen, dat het anders is. Een paar vrienden daar voel ik me heel ontspannen bij. Geen oppervlakkige uitwisseling, maar echt contact. Mag ook gaan over minder prettige dingen, het mag ook stilvallen. Met die mensen kan ik prima een weekend doorbrengen (ga dat ook doen deze zomer, zeilen met z'n 15en). Maar een avond met praten-praten-praten, uitwisselen van informatie, vaak ook veel geoordeel over van alles en nog wat,  dan loop ik leeg. In de kern voel ik me niet veilig in zo'n setting. Niet veilig om mezelf te laten zien. Dat zit in mij, dat realiseer ik me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou jongens, het zelfonderzoek is weer in volle gang. Mijn uitglijder zat 'm weer in het bekende verhaal. Me gespannen voelen, me overspoeld voelen, me onveilig voelen. Soms voelt het alsof ik in een harde wereld leef vol ongevoelige en luidruchtige mensen, die over alles een oordeel hebben. Een wereld met een hoog tempo, een ratrace. Ik verlang dan zo naar stilte en alleen zijn, naar rust, naar de natuur. Als ik dit niet meer trek, grijp ik naar de drank. Dat ontspant namelijk. Nu weer op het rechte en droge pad, gelukkig.

Het geeft me echt te denken. Over mijn leven, mijn levensstijl, ritme. Het is goed dat ik ga verhuizen (naar de natuur). Bedacht me ook dat ik het contact met mijn vrienden bij wie ik me prettig voel, wil aanhalen. Voor ik het weet heb ik die weer maanden niet gezien. Activiteiten doen waar ik van opbloei, ipv activiteiten die me energie kosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lieve Eef,

dit zelfonderzoek laat ook zien

dat je dus nog steeds hetzelfde doet bij dezelfde symptomen

het wordt dus idd tijd dat je de natuur op zoekt, de juiste mensen

en leuke dingen doet. Wat houdt je tegen? Ook nu al?
Pak de fiets, net vóór je het niet meer trekt en dan wat wandelen onderweg.

Ook waar je nu woont kun je je levensstijl alvast aanpakken meis.

Drank brengt je er verder vandaan juist, maar dat weet je zelf ook al, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Tja. Ik werk veel, run een eigen onderneming met pittig werk dat veel van me vraagt. Maar ik krijg er ook veel voor elkaar, het leidt tot mooie resultaten. Reis door het hele land. Ik merk dat ik het zwaarder vind worden, qua belasting. Vind het reizen zwaar en merk dat mijn geduld naar 'lastige klanten' afneemt. Ik werk al meer dan 20 jaar minstens 5 dagen per week en merk dat het vaatje leeg begint te raken. Dat maakt me verdrietig.

Verder doe ik thuis alles. Dat is een groot conflict tussen mij en mijn partner. Hij is een eigen onderneming aan het opzetten, al 2,5 jaar, wat nog geen winst oplevert. Hij werkt daarnaast 1 dag per week betaald. Zijn idee is dat zijn onderneming winstgevend gaat worden. Maar ik verdien dus ons inkomen. We hebben geen gezamenlijke financien maar ik betaal meer aan de vaste lasten dan hij. Dat is eigenlijk tegen mijn zin, ik vind dat hij ook een substantieel deel van het inkomen moet inbrengen. Gesprekken hierover zijn lastig, hij ervaart dan dat ik hem niet steun in zijn missie.

Verder ligt alles qua huishouden, verhuizen, ouders, vrienden, administratie, vakanties bij mij. Vriend komt alleen in actie als ik aan de bel trek, en dan eenmalig. Veel geprobeerd: het zelf niet meer doen, gesprekken, taakverdeling. Toch lukt het niet echt om het beter te verdelen. Het blijven een soort van instrumentele oplossingen die niet echt beklijven. Hij vindt dat ik maar moet zeggen wat er moet gebeuren maar dat voelt als een moederrol en daar krijg ik echt de kriebels van. Al met al voel ik me leeg, moe, alleen in m'n struggle, en ben bang om te vallen waardoor de inkomsten wegvallen.

Ik overweeg een coach te zoeken die me kan helpen (tips hierin welkom! hoe kan ik een goed iemand vinden?). Verder gaan we samen een partner-weekend doen, waar je leert naar elkaar te luisteren en weer echt in contact te komen. Ik hoop dat dat ons weer meer in contact brengt hierover.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...