Spring naar bijdragen

Voorstellen


Eef123

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben Eef. Sinds eergisteren gestopt :-) Al eerder heb ik -met behulp van Voorbij Alchol (van Petra Moes)- een maand niet gedronken. Daarna 'geminderd' wat dus al snel weer op het oude niveau zat. Door het programma van Petra heb ik geleerd wat er achter het drinken schuilgaat. De korte versie: schuldgevoel en schaamte. Ik voel de tranen alweer branden nu ik het opschrijf. Schuld en schaamte over twee mislukte huwelijken, en het niet in stand kunnen houden van andere relaties met een partner. Vooral schuld en schaamte naar mijn lieve kinderen toe. Ik heb daarnaast een zware en verantwoordelijke baan. Drank hielp mij dagelijks om me te ontspannen en om mijn schuldgevoel minder te hoeven voelen. Het is allemaal erg eenzaam, ik durfde er met niemand over te praten. Schaamte is echt zo'n naar gevoel. Alles doet me veel pijn. Ik kan dingen niet terugdraaien. Gelukkig is de relatie met mijn kinderen heel goed. Ze wonen nu zelfstandig en doen een opleiding. Het geeft me eerlijk gezegd wat meer ontspanning, omdat in het contact met hen dat schuldgevoel zo sterk opspeelt. Ben zo bang dat ik het fout heb gedaan, en dat heb ik ook in zekere zin. Hoe graag ik ze ook zie, ik ben echt dol op ze. En is mis hen ook nu ze op zichzelf wonen. Het geeft me wel wat meer ruimte.

Na meer dan 10 jaar drinken besef ik dat mijn lever er vast niet goed aan toe is. Dat grenzen vervagen als ik heb gedronken en ik emotioneel wordt. Hoe naar dit is voor mijn partner. Ik ben eindelijk met iemand met wie het rustig en veilig en goed voelt, ik wil dit niet verpesten. Niet drinken is ook een investering in onze toekomst. Het pijnlijke verleden blijft pijnlijk, en mijn reflex is 'drinken' om de pijn en schaamte niet te voelen. Nu de 2e dag dus. Ik voel me nu al beter ... helder en wakker. Dank jullie wel voor het lezen! Voor jullie ook natuurlijk alle goeds gewenst!!

bewerkt door Eef123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Eef.

 

Wat goed dat je deze stap zet.

Ach..en herkenning natuurlijk.

Schaamte is afschuwelijk, I know.

 

Hoe pak je het aan?

Ik ben zelf na verschillende stoppogingen

bij de huisarts beland. De schaamte voorbij.

En o, wat een opluchting. Behalve het geestelijke stuk,

speelt ook het lichamelijke aspect. 

 

Niet drinken is zeker een investering in de toekomst,

maar voor nu even: 'vandaag drink ik niet'.

 

Succes Eef!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit was dag 3. Enkele moeilijke momenten, waarop ik zag dat een wens/verlangen (vrolijk worden, ontspannen zijn) direct gekoppeld wordt aan alcohol. Gek om dan even niet te weten wat dan te doen... hoe dan ontspannen, of m'n zorgen vergeten? Poe hee. Maar: geen druppel! Het idee van 'nooit' boezemt angst in maar ik weet heeeeeel goed dat 'minderen' nog nooit heeft gewerkt bij mij. Maar niet aan denken, aan dat 'nooit'. Ik merkte dat ik al bezig was met 'wat zeg ik dan met Kerstmis tegen m'n schoonfamilie...? Hoe los ik dit op zonder gedoe...?' Pieker-de-pieker. Raar he dat ik me daar nu al zorgen over maak, over wat ik dan moet zeggen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal mee eens. Denken over 'nooit' en over 'wat zeg ik met kerst' helpt vandaag helemaal niks. Voor mij het belangrijkste is het herkennen van de trek, de zucht, craving of hoe je het ook noemen wil. Het moment dat mijn gedachten zich onverbiddelijk richten op drank. Dat moment herkennen en voorbij laten gaan, daar zit voor mij een hele belangrijke crux. Duurt meestal niet langer dan een half uur. Soms zelfs veel korter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Raar he dat ik me daar nu al zorgen over maak, over wat ik dan moet zeggen!

 

Ja, héél raar, maar het leuke is dat iedereen hier precies hetzelfde heeft, de meest fantasie-volle tips zijn al langs gekomen.

Gelukkig is Kerstmis dit jaar pas met St Juttemis, dus je hebt nog tijd zat. Succes met dag vier, Eef! (Eef1234)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Eef,

wat er geschreven wordt over schaamte en schuld

altijd weer een belangrijk thema m.b.t. te veel drinken

raakt me steeds weer. Voor mij hebben zij beiden wel degelijk

een funktie, want ze helpen me alert blijven.

Alle gevoelens die ik heb probeer ik oprecht te accepteren, want

ik heb ze toch, en waarschijnlijk net voor niets.

Net zoals alle organen en lichaamsdelen een funktie hebben (ook al

kennen we ze niet allemaal).

Ooit heeft mijn dochtertje zich erg verbrand in een moment van onoplettendheid.

Exgenoot zat er met zijn neus bovenop, ik stond met mijn rug ernaartoe.

Hij had geen last van schuldgevoel en vond dat ook normaal, want schuld voelen helpt niet volgens hem

en velen. Ik heb er nachten van wakker gelegen en voelde me nog minderwaardig daarom ook.

Ik heb er zelfs ooit een afstudeerstuk over geschreven.

Daardoor werd me wel duidelijk dat ik door acceptatie rust vond. Ik voelde schuld, of ik het had

was niet echt belangrijk. Maar mijn gevoelens waren heel reeel. Door ze te aanvaarden kwam er rust.

Tegenwoordig stel ik me er een vraag bij; kan ik er nog iets van goed maken? En als dat zo is, probeer ik dat.

Of ik maak het bespreekbaar als het anderen aangaat. Soms niet, dan blijft het een eenzaam proces.

Maar wel een waar ik doorheen moet. Het verleden kan niet ongedaan gemaakt worden. Ook niet wat anderen

mij aandeden. Ook daar hoort acceptatie bij. Vergeving soms.

Ik merk dat ik steeds minder met schuld en schaamte te maken krijg. Hopelijk doe ik het goed. Misschien komt

het ook door ouder worden, ik word milder, naar mezelf en naar anderen. Heerlijk.

Ga gewoon door met niet drinken zou ik zeggen. Ook hier moet je door sommige processen gewoon heen.

Waarom zouden we het recht hebben alles wat naar voelt te verdoven? Waarom moet een leven leuk, mooi en perfekt zijn?

Ik ben altijd blij dat ik niet in America woon haha, daar is dat nog veel erger.

De natuur heeft ook hele konfronterende kanten en die accepteer ik veel makkelijker.

Als ik me nu somber voel, denk ik. morgen is het vast weer anders. En dan realiseer ik me soms dat door die ene

gedachte al is veranderd/ meestal verbeterd. Hier en nu. Mindfulness. Meditatie. Er is nog een wereld om te ontdekken Eef.

Ga het aan en laat je verrassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag voor dag ben je inmiddels al op dag vier aangekomen. Gaat het goed met je vandaag?

Dank je Quinn! Ja, het gaat goed. Ik voel me trots. Heb lichte hoofdpijn. Het is erg fijn te kunnen inloggen op dit forum. Deze week is een rustige week, best goed om juist nu deze stap te nemen, ik voel me ontspannen en ik heb de tijd om erover te lezen. Ik voel me erg gesteund door dit forum, en wat een wijsheid heeft iedereen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Eef,

 

Welkom en veel succes!

 

Herken de schuldgevoelens richting je kinderen.   Ik heb het alleen bij mijn kinderen, anderen kan ik makkelijk in hun sop laten gaarkoken.   Het is zo nutteloos, dat schuldgevoel, zij hebben er ook niets aan.  Ik vond van de week een mooie zin in 'Gij nu ' van Griet Op de Beeck:  'Zijn moeder keek naar hem met een blik die hij zo goed van haar kende, een mengeling van tristesse en lichte paniek die geen glimlach weg kon spelen'.  Paf! dacht ik toen ik dit las, zo kijk ik als ik me schuldig voel...

 

En het heeft me vaak een reden gegeven om te drinken, omdat ik het niet weg kon krijgen uit mijn hoofd, die gedachten van schuld.  Moet daar nu dus op een andere manier mee omgaan. 

Herkenbaar. En een raak citaat. Ook ik moet er nu anders mee omgaan, ik mag het verdriet -eindelijk- gaan verwerken. Dat voelt nogal onwennig, en ook -in de verte- als een nieuwe kans. Dankjewel Etty.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joehoe geen druppel...! Voor de tweede keer naar de sauna geweest deze week, fijnfijn. Volgende week begint m'n werk weer. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat alcohol mij qua werk op de been heeft gehouden. Het gaf energie, creativiteit en de ontspanning na de inspanning. En de enorme dips daarna, daar dealde ik mee. Op een vrije dag kon ik helemaal niks. Totaal voor pampus. Dat voelt vreselijk, als een niet geleefde dag. Ik werk eigenlijk te veel en vooral te veel zware opdrachten met grote reisafstanden. Voel me soms zo moe, maar ik herstel altijd wel weer snel. En ik vind m'n werk ook ontzettend leuk. Nu ik niet meer m'n gebruikelijke instant-ontspan-recept kan toedienen, ben ik wel nieuwsgierig (= nerveus) hoe dat volgende week zal gaan. Voor nu: na mijn bakje yoghurt zo lekker naar bed. Stap voor stap, dag voor dag. Sweet dreams!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed zo, Eef!

En dat alcohol je op de been heeft gehouden.... het kan ook zijn dat je ondanks de alcohol op de been bent gebleven.

Die vermoeidheid, die dips... en ja, voor pampus liggen. Wat had ik daar een hekel aan.

Heel veel succes volgende week, je zult zien hoe heerlijk die frisse kop is!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Avondje met Yerba Mate thee. Effe wennen hoor, in vergelijking met een mooie Chardonnay. Maar ik ben vastbesloten.

De nieuwe film van Paul Verhoeven gezien: Elle. Ze slaat vaak een glas wijn af ;-) maar ik vond het een vrij nihilistische film verder.. Eergisteren zag ik 'Quand on a 17 ans', práchtig! Een film met een warm hart. Ik had het een beetje moeilijk vandaag. Terug van weekje weg, en ik merk hoe ik opzie tegen de week. En het was vrijdag, begin van het weekend. En ik ging koken. Allerlei momenten waarop ik normaliter.... Moeilijk om niet een heerlijk flesje te kopen ter ere van.... en als troost voor... Niet gedaan, ik doe het gewoon niet!! Zo.

Hehe. Ik wil gezond zijn. De trek is weer overgegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey mensen. Even checken. Ik drink nu 6 dagen niet. Ik heb steeds lichte hoofdpijn en vandaag ben ik moe en voel me gloeierig en rillerig/beetje koortsig. De neiging om met dekens op de bank te gaan liggen. Ik begreep al van andere topics in het forum dat het ontgiften even duurt. Hoort dat koortsige en bibberige gevoel er ook bij?

Wat gek is... ik ben laatst een maand gestopt (met de methode Voorbij Alcohol) en toen was ik me lang niet zo bewust van de ontwenningsverschijnselen. Ik dacht: ach het is maar een maand en daarna kan ik dus minder drinken, af en toe een lekker glas (tja....dat laatste denk ik nu niet meer). Deze keer ben ik me meer bewust van wat ik allemaal voel in m'n lijf, ik neem het allemaal heel wat serieuzer. Kan geen kwaad om mij om me meer bewust te worden van m'n lijf, daar is wel enige roofbouw op gepleegd.

 

Verder hoop ik dat een ieder op haar/zijn wijze een goede dag heeft en wens ik een ieder een fijne avond! Groetjes Eef.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan erbij horen, maar... je kan ook het een of andere virus te pakken hebben natuurlijk. Sowieso lijkt het me niet verkeerd om met een denken op de bank te kruipen, als je daar behoefte aan hebt. Een film opzetten en een bak koffie erbij (of kruidenthee natuurlijk).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...