Roberto Geplaatst 31 augustus 2022 Auteur Rapport Geplaatst 31 augustus 2022 Beste mensen, Ik raak compleet in de war van al die afspraken nu ik gestopt ben met alcohol. Normaal gesproken, als ik alcohol drink, dan maak ik óf geen afspraak óf ik zeg die afspraak af. De vaccinatie vanochtend heb ik niet gemist, die is morgenochtend. Mijn mailtje naar mijn tandarts om mij morgen om 8.15 uur wakker te bellen heb ik gelukkig nog niet verstuurd. Die afspraak is overmorgen.
Bob Geplaatst 31 augustus 2022 Rapport Geplaatst 31 augustus 2022 Agenda gebruiken? Kan ook op je telefoon.
Fonny Geplaatst 1 september 2022 Rapport Geplaatst 1 september 2022 Goedemorgen Roberto is er niet iemand die steunt en helpt bij alles? Goede vriend/vriendin? Die met je meegaat....zoveel afspraken...dat zou mij ook teveel zijn/worden
Francoise Geplaatst 1 september 2022 Rapport Geplaatst 1 september 2022 Goedemorgen Roberto , je bent zwaar overprikkeld . Wat jij omschrijft , geen rust kunnen pakken omdat je hoofd vanalles moet herken ik als geen ander. Ik ben zo meestal. Veel structuur en niet teveel op 1 dag plannen helpen mij . Lijstjes maken . Wanneer je stresst gaat je hoofd alle kanten op. Rust , Reinheid en Regelmaat zijn erg belangrijk lady jane, Fonny en Roberto reageerden hierop 2 1
Fonny Geplaatst 1 september 2022 Rapport Geplaatst 1 september 2022 Hoihoi francoise Francoise reageerde hierop 1
Roberto Geplaatst 1 september 2022 Auteur Rapport Geplaatst 1 september 2022 9 uur geleden zei Bob: Agenda gebruiken? Kan ook op je telefoon. Ja @Bob, dat doe ik ook. Al mijn afspraken noteer ik met een waarschuwing van 10 minuten, 1 uur en 1 dag van tevoren. Vaak krijg ik ook nog twee dagen van tevoren een herinnering per e-mail. Ik raak in de war van die onnodige sms-jes, die hoor ik meestal niet, en lees ik te snel.
Roberto Geplaatst 1 september 2022 Auteur Rapport Geplaatst 1 september 2022 Goedemorgen @Francoise, in principe maak ik niet meer dan één afspraak op een dag. De intake bij Transcare duurt twee uur. Een uur met een arts en een uur met een psycholoog. Dat is voor mij eigenlijk teveel. Ik kan wel twee uur doorpraten, maar dan raakt mijn hoofd steeds voller in plaats van leger. Ik denk dat ik gewoon een kwartier te laat ga komen en een kwartier pauze neem voor het tweede gesprek. Of tussendoor een half uur pauze, dan wordt het twee keer drie kwartier. Ze zitten vlakbij een winkelcentrum waar ik nooit kom. Dan kan ik daar een halfuurtje rustig rondsnuffelen. Mijn afspraken met mijn hulpverleenster van VNN duren driekwartier, dat is genoeg. Soms stop ik wat eerder. Mijn afspraken met mijn POH-GGZ waren een halfuur, dat is weer net te weinig. ps mijn overprikkeling heeft grotendeels te maken met dat huisartsen gedoe met de A van angry. Daardoor was ik ook in de war met die twee andere afspraken, wat mij ook weer stress gaf. Straks om 12.00 vaccinatie, ik heb nog rustig de tijd om daar op tijd te komen, is driekwartier fietsen, denk ik.
Roberto Geplaatst 1 september 2022 Auteur Rapport Geplaatst 1 september 2022 12 minuten geleden zei Adri02: Een lijstje met de afspraken op je eettafel leggen en alleen steeds de eerstvolgende onthouden? Beste @Adri02, bedankt voor je tip. Ik heb geen eettafel en mijn 'bureau' ligt al vol met briefjes waar dingen opstaan die ik onthouden moet. Daarnaast heb ik nog een schriftje met aantekeningen.
Roberto Geplaatst 1 september 2022 Auteur Rapport Geplaatst 1 september 2022 (bewerkt) @FrancoiseOm wat tot rust te komen ben ik gisteravond creatief bezig geweest. Niet teveel praten maar dingen doen, dat geeft mij rust en maakt mij gezond moe. Met onderstaand ben ik twee uur bezig geweest, drie keer heen en weer lopen met zware spullen. Berichtje gisteren op Facebook gezet: Ik ben druk bezig met opruimen en ontspullen. Deze boomstronk stond in mijn slaapkamer op mijn klerenkast, maar ik was er op uitgekeken. Dus heb ik er een ander plekje voor bedacht: onze buurtboomgaard. Daar staat hij nu als biologisch kunstwerk samen met wat gevonden keien die doelloos in mijn geveltuin lagen. Dat hartje heb ik ergens in een container gevonden, hing eerst aan mijn stuur. 1 september 2022 bewerkt door Roberto Fonny en Francoise reageerden hierop 2
Roberto Geplaatst 1 september 2022 Auteur Rapport Geplaatst 1 september 2022 Zojuist zei Adri02: Dan zou ik zeggen dat je je het onnodig moeilijk maakt, maar jouw brein werkt vast anders. @Adri02, mijn brein werkt niet anders, mijn brein werkt helemaal niet.
Roberto Geplaatst 1 september 2022 Auteur Rapport Geplaatst 1 september 2022 2 uur geleden zei Fonny: Goedemorgen Roberto is er niet iemand die steunt en helpt bij alles? Goede vriend/vriendin? Goedemorgen @Fonny, nee, maar ik doe dingen liever alleen. Hulp vraag ik alleen als ik iets niet alleen kan doen. Daarnaast ben ik zo langzamerhand bijna met iedereen om mij heen gekapt. Alleen met mijn buren heb ik nog contact. Dat is ook onderwerp van gesprek op mijn volgende afspraak met mijn hulpverleenster van VNN. Is onderdeel van het werkboek Zelfcontrole bij volwassenen met autisme, omgaan met boosheid, onrecht en frustratie. Ik heb een lijstje van 12 mensen, dat gaat niet in één gesprek lukken. Dat gesprek is ook bedoeld om te kijken hoe verder? O.a. afstemming met Transcare. VNN en Transcare werken soms samen als het gaat om de combi pijn en verslaving.
Roberto Geplaatst 1 september 2022 Auteur Rapport Geplaatst 1 september 2022 (bewerkt) 2 uur geleden zei Fonny: Oke...beetje erg veel Roberto Van die twaalf is er één waar ik niet mee kap, maar ik heb een hekel aan een vriendin van hem, lang verhaal. Een aantal was wederzijds. Met een aantal komt het nooit meer goed. Met een aantal komt het op termijn misschien wel weer goed. Het gaat niet zozeer over al die mensen persoonlijk, maar over hoe ik daarmee omga. In hoeverre alcohol een rol heeft gespeeld. Hoe ik er zonder alcohol nu tegenaan kijk. Pas sinds januari dit jaar ben ik serieus bezig met mijn autistische kenmerken (diagnose ongeveer 2015, ik ben nu 66). Vanwege de behandeling op mijn verzoek bij VNN van het werkboek GRIP: aan de slag met verslaving en stress bij autisme in veertien sessies met mijn huidige hulpverleenster. Ik kijk nu meer bewuster vanuit een autistisch brein naar alles, dus ook naar mensen om mij heen. Daarna heb ik een pauze ingelast, vervolgens ging zij op vakantie, dat gaf mij ook weer rust. Na een evaluatie en een ambulante detox ga ik nu weer verder met haar. 1 september 2022 bewerkt door Roberto Fonny reageerde hierop 1
Lonster1 Geplaatst 1 september 2022 Rapport Geplaatst 1 september 2022 Ik werk met een papieren agenda. Toen ik mantelzorger was voor mijn moeder en ook zoveel aan mijn hoofd had van regeldingen had ik een extra grote bureauagenda. Gewoon een goedkope van een drogist. Kun je naast de afspraken ook nog notities maken en terug vinden. Agenda op vaste plek open leggen zodat je kunt zien welke afspraken je hebt. Eventueel zelf een wekkertje zetten op je mobiel, als dat nodig is. Als je dat zelf regelt, werkt dat volgens mij beter dan dat je van buitenaf allemaal telefoontjes, mailtjes en sms krijgt. Alle losse briefjes van je bureau doe je in je agenda. Het schriftje met aantekeningen leg je ernaast of eronder. Verder zou ik dat bureau leeg maken. Al die rommeltjes maken ook onrustig. Fonny reageerde hierop 1
Kohtje Geplaatst 1 september 2022 Rapport Geplaatst 1 september 2022 4 uur geleden zei Roberto: @Adri02, mijn brein werkt niet anders, mijn brein werkt helemaal niet. Je zou het misschien niet zelf bedenken, maar dan werkt je brein tóch anders.. Mijn brein werkt ook met horten en stoten en via rare omweggetjes of ezelsbruggetjes. Ik gebruik ook al sinds de middelbare school een papieren agenda, maar heb op m'n laptop, die ik zo goed als dagelijks heb aanstaan, een papiertje geplakt waarop staat dat ik in m'n (papieren) agenda moet kijken. Want ook al ligt dat ding naast m'n laptop, ik vergeet gewoon met regelmaat om er in te kijken. Ik dacht vaak dat dat te maken had met m'n alcoholgebruik en leeftijd, maar ik realiseer me dat ik altijd al zo (niet)gedacht heb. Soms ben ik heel logisch, maar ook regelmatig totaal onlogisch in m'n denken (en doen). Toch heb ik het tot nu toe altijd nog op deze manier weten te rooien dus ik heb me er maar bij neergelegd dat het zo is. Ik kan m'n moeder van bijna 92 ermee geruststellen als ik haar vermeende vergeetachtigheid vergelijk met die van mij. Dan vind ze het bij haar nog wel weer meevallen. Roberto en Fonny reageerden hierop 2
Roberto Geplaatst 1 september 2022 Auteur Rapport Geplaatst 1 september 2022 Ik heb al eerder geschreven dat ik bezig ga met hoe HALT bij mij werkt. De H van hungry is voor mij kort te beschrijven. Als ik honger / trek in eten heb is dat voor mij een rot gevoel. Dat rot gevoel drink ik weg met bier of wijn. Met als gevolg dat de trek in eten weggaat en ik niet of nauwelijks eet. Zo denken mijn hersenen nu. Als ik honger / trek in eten heb is dat voor mij een rot gevoel. Als ik dan wat eet gaat dat rotgevoel weg. Met als gevolg dat ik geen behoefte meer heb aan bier of wijn. Ik drink nooit na het eten. Zo denken mijn hersens nog niet. Ik moet dus mijn hersens leren omdenken. Daar ben ik nu mee bezig. Als ik eenmaal eet blijf ik dooreten. Grotendeels gezond, met veel fruit als snack tussendoor. Ik hoef niet op mijn gewicht te letten dus ik eet regelmatig chocola. Meestal eet ik een handvol ongezouten noten, dat is gezond. Maar af en toe een zak chips of zoute pinda's mag ook. Na o.a. al dat geschrijf vandaag hier heb ik een dutje gedaan. Ik ben net weer opgestaan, heb trek in eten en ga nu wat opwarmen in de magnetron. Fonny reageerde hierop 1
Roberto Geplaatst 1 september 2022 Auteur Rapport Geplaatst 1 september 2022 Uit: Tips en adviezen > Alternatief voor alcohol, 31 augustus 2022 Ik doe wel aan trance dans en soms de QLB ademhalingsoefening waardoor je in een roesje komt. Ik ben hobby masseur en masseer mannen met veel olie op het ritme van rustige muziek, meestal mantra's. Die mannen ervaren dat ook als een roes of trance, door de herhaling en omdat er dan oxytocine in je lichaam aangemaakt wordt. Bij mijzelf merk ik tijdens die massage sessies dat al mijn lichamelijke klachten (tijdelijk) verdwijnen, dat doet mij heel goed. Voorbeelden van mantra's die ik gebruik, vrij vertaald: Om Shiva Om Shakti: ontdek het mannelijke en vrouwelijke in jezelf, heb vertrouwen in jezelf Ganesh mantra: voor (innerlijke) rijkdom en (spiritueel) succes Mahadeva Shiva Sambhu: trek wil en geloof aan in onze geest Guru Gur Wahe Guru: na duisternis komt licht Prana Apana Sushumna Hari: laat de levensenergie door je lichaam stromen
Artemis Geplaatst 2 september 2022 Rapport Geplaatst 2 september 2022 hey @Roberto thanks for quote zondag. het klopt, het autistische brein werkt anders, of niet. Dan zit je in een meltdown of shutdown. Ik heb geprobeerd je bij te lezen, maar het lukt me niet, teveel informatie. Ik zit in een burnout en hobbel heen en weer tussen meltdown en shutdown en uitbarstingen van energie. Als ik jouw agenda zie word ik al moe. Inmiddels ben ik met een psycholoog en psychiater aan de slag. Psychologe ZONDER !!!!!!! huiswerk, praten over het hier en nu, na zo'n gesprek ben ik gesloopt. Begonnen met medicatie. Zo blij dat ik al zo lang niet drink. Je kan je autistische brein in je voordeel gebruiken. Daar kom je wel achter, ik ga geen tips geven. Ik geloof niet in tips, je bent slim genoeg. Kan het niet helemaal laten: vandaag drink je niet en morgen wordt vanzelf vandaag. Sterkte! ik volg je wel. Roberto en Fonny reageerden hierop 2
Roberto Geplaatst 2 september 2022 Auteur Rapport Geplaatst 2 september 2022 4 uur geleden zei Artemis: Je kan je autistische brein in je voordeel gebruiken. Daar kom je wel achter, ik ga geen tips geven. Ik geloof niet in tips, je bent slim genoeg. Hoi @Artemis, na mijn tweede ambulante detox was ik helemaal hyper en ben druk bezig geweest met opruimen en ontspullen. Sinds een paar dagen ben ik moe en zit ik in een schrijfbui. Op zich ken ik die voordelen wel, staan ook in het werkboek GRIP. Achteraf herken ik ook waarom ik goed gefunctioneerd heb ik in mijn drie banen. Ook waarom het soms misging in mijn laatste baan. Als mijn directeur, leidinggevende en ikzelf op de hoogte waren geweest van mijn autisme was mijn baan vermoedelijk niet wegbezuinigd. Door dat werkboek GRIP ben ik mij daar o.a. bewuster van geworden. Tegelijkertijd een teleurstelling, omdat er niets meer te veranderen valt. Alle drie banen pasten heel goed bij mijn autistisch brein, ook al wist ik dat toen nog niet. Was ook voor het grootste deel heel leuk, met veel vrijheid om mijn eigen gang te gaan binnen de grenzen van mijn functie. Artemis reageerde hierop 1
Roberto Geplaatst 2 september 2022 Auteur Rapport Geplaatst 2 september 2022 4 uur geleden zei Artemis: ik ga geen tips geven. Ik geloof niet in tips, je bent slim genoeg. Kan het niet helemaal laten: vandaag drink je niet en morgen wordt vanzelf vandaag. @Artemis, op zich ken ik die tip wel. Zoiets heb ik hier onlangs nog geschreven op de dagdraad in andere bewoordingen. Morgen komt nooit, want het is altijd vandaag en vandaag drink ik niet, daarom doe ik alleen mee aan het dagpact. Dan wordt het vanzelf een week of een maand, aan die pacten doe ik niet mee. Het jaarpact zie ik niet als een pact, maar als een verjaardagskalender, net zoals de AA penningen uitdeelt. Als het weekpact, maandpact en jaarpact voor anderen wel een functie heeft is dat natuurlijk prima. Mij geeft dat alleen maar onnodig stress, één dag is voor mij nog te overzien. Artemis reageerde hierop 1
Roberto Geplaatst 2 september 2022 Auteur Rapport Geplaatst 2 september 2022 (bewerkt) 5 uur geleden zei Artemis: het klopt, het autistische brein werkt anders, of niet. Dan zit je in een meltdown of shutdown. @Artemis, de termen HALT, meltdown en shutdown moet ik nog onderzoeken hoe dat voor mij werkt, hoe daar mee om te gaan. 2 september 2022 bewerkt door Roberto Artemis reageerde hierop 1
Roberto Geplaatst 2 september 2022 Auteur Rapport Geplaatst 2 september 2022 5 uur geleden zei Artemis: Ik heb geprobeerd je bij te lezen, maar het lukt me niet, teveel informatie. Ik zit in een burnout en hobbel heen en weer tussen meltdown en shutdown en uitbarstingen van energie. @Artemis, ik snap wel dat je niet alles kunt bij lezen, dit is al de vierde reactie op jouw laatste reactie. Ik lees ook niet alles, zeker geen dagdraad van een dag die al geweest is en ik gemist heb. Nieuwkomers lees ik meestal wel, dat is nog te doen. Ik wens je sterkte met je burnout. Artemis reageerde hierop 1
Roberto Geplaatst 6 september 2022 Auteur Rapport Geplaatst 6 september 2022 (bewerkt) Uit: Dagdraad zondag 4 september 2022: Het is mij vandaag niet gelukt om mij aan het dagpact te houden. Zonet heb ik een pak wijn gekocht en mijn eerste slok al genomen. Ik ben nu bezig om te beschrijven hoe dit komt. Samengevat: een opstapeling van boosheid afgelopen twee weken (o.a. J&J&J en plaatsvervangende huisartsen). Ik wil jullie vriendelijk / dringend verzoeken om nu niet op mij te reageren. Ook niet met sterkte of jammer of sad of ... Dan ga ik de rest van de dag reacties checken, en eventueel op reageren. Dat geeft mij nu alleen maar meer stress. Reageren mag als ik het hele verhaal op mijn eigen draadje beschreven heb. Dat laat ik dan hier wel weten voor wie geïnteresseerd is. ------------------------------------------------------------------------- Ik ben ook gaar vandaag, twee weken aan het opruimen en ontspullen kost mij de nodige energie. De opgestapelde boosheid die er toe leidde dat ik mij vandaag niet aan het dagpact gehouden heb gaf mij wel de nodige energie om flink op te ruimen en te ontspullen. Ondanks deze uitglijder voel ik mij best tevreden met het resultaat. Bedankt voor het niet reageren. ------------------------------------------------------------------------- 5 september 's morgens: Ik heb kort en niet goed geslapen vannacht. Pas om drie uur naar bed, flink kotsen 's en hoofdpijn nachts. Vroeg wakker en te vroeg opgestaan vanwege een afspraak om half elf. Ik bij uitglijders of terugval al jaren nooit een kater. Vannacht en vanochtend dus wel. Het was grotendeels een psychische kater. Heel vreemd hoe mijn hersens werken. Ik ben opzoek naar een nieuw bed. Zaterdag ben ik naar de meubelboulevard geweest. Dat is vlakbij het huis van J. waar ik een tijdje geleden een shock van heb gekregen En daardoor een maand niets heb gegeten, alleen maar wijn gedronken. Zaterdag spookten J&J de hele dag weer door mijn hoofd, terwijl die shock al weer was weggezakt. Gisteren ben ik voor een tweede keer naar die meubel boulevard geweest. Onderweg schoot mij iets te binnen over J. en vermoedelijk J. Waardoor ik mij bedrogen voelde. Opstapeling van boosheid. Op de terugweg heb ik, met enige aarzeling, een pak wijn gekocht. Met in mijn hoofd dat er vast nog een tweede pak volgt, was ook zo. Vanochtend werd ik beroerd wakker, na een beroerde nacht. Na wat koffie voel ik mij nu al een stuk beter. Ik heb gisteravond flink opgeruimd. Mijn huiskamer is nu een stuk leger, dat geeft een gevoel van ruimte. 6 september 2022 bewerkt door Roberto Fonny reageerde hierop 1
Roberto Geplaatst 6 september 2022 Auteur Rapport Geplaatst 6 september 2022 (bewerkt) Uit: Dagdraad zondag 4 september 2022: Opruimen en ontspullen, boos worden en drinken, opruimen en ontspullen. Waar blijven de smoezen? ---------------------------------------------------------------------------- @Donder, ik heb jouw opmerking maar even op mijn eigen draadje gezet. Opruimen & ontspullen (tired) en boos worden (angry) zijn voor mij twee verschillende dingen. Tired en Angry zijn onderdeel van HALT, kwetsbaarheid voor terugval. De eerste begrijp ik. Daarvoor probeer ik rustpauzes in te lassen. De tweede begrijp ik ook. Daarmee ga ik samen met mijn hulpverleenster aan de slag met het werkboek Zelfcontrole bij volwassenen met autisme: omgaan met boosheid, onrecht en frustratie. Wat ik niet begrijp is waarom ik zo heftig reageer op J&J. Eerst een maand niet eten, en afgelopen zondag een uitglijder, twee literpakken wijn. Met een flinke kater die ik bij andere uitglijders nooit heb. ps1 Toen ik vorig jaar samen met M. langs het huis van J. fietste kreeg ik een acute aanval van kauwspierverkramping die pas na een uur weer wat bijtrok. Ik heb geen idee wat er dan precies gebeurt. ps2 Na wat koffie vanochtend heb ik mij vandaag weer prima gevoelt en ben verder gegaan met opruimen en ontspullen. Die uitglijder lijkt voor mij nu al een week geleden. ps3 Mijn verslavingsarts heeft mij een paar weken geleden serieus de optie voorgelegd om mij twee keer per jaar flink te bezatten om alle opgespaarde woede en frustraties weg te zuipen. Voor mij is dat geen optie, was mijn reactie. Minimaal één keer per maand, liefst iedere week, was mijn flitsgedachte daarbij. ps4 Ik heb hier eerder ergens geschreven dat ik niet alleen mijn huis moet opruimen en ontspullen, maar ook mijn mind. Kort samengevat: opruimen & ontspullen (moeheid) en boos worden zijn geen smoezen voor mij om alcohol te drinken. 6 september 2022 bewerkt door Roberto Hadocque reageerde hierop 1
Remi1 Geplaatst 6 september 2022 Rapport Geplaatst 6 september 2022 10 uur geleden zei Roberto: .............Mijn verslavingsarts heeft mij een paar weken geleden serieus de optie voorgelegd om mij twee keer per jaar flink te bezatten om alle opgespaarde woede en frustraties weg te zuipen. ............................................................ Wauw!!! Dit is werkelijk een te belachelijk advies om die verslavingsarts serieus te nemen. Lachwekkend belachelijk. Haha wat een sukkel joh Tuurlijk is 2x per jaar veel te weinig! ikkanhet, Lonster1 en Roberto reageerden hierop 1 2
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden