Spring naar bijdragen

Minderaars over minderen


smart

Aanbevolen berichten

Normaal dagpact: de belofte die dag de eerste niet te nemen.

Adb-pact: de belofte die dag je eigen regels niet te overtreden (wat die ook mogen zijn).

Als je het prettig vindt om je af te melden dan doe je dat op het normale dagpact dus altijd 'droog'. Op het adb-pact meld je jezelf 'geslaagd' af. Dat kan droog zijn, maar dat hoeft dus niet.

Plof als voorbeeld (als ik zo vrij mag zijn Plof). Hij gaat vanavond uit eten, besluit bij het eten twee eenheden te drinken. Voor een steuntje in de rug meldt hij zich aan op het adb-pact. Hij drinkt die avond één eenheid en meldt zich tevreden 'geslaagd' af.

Mezelf als voorbeeld (gebeurde vorige week). Ik kook lekkere pasta en drink samen met mijn vrouw bij het eten twee eenheden. Tevreden. Daarna schenk ik mezelf nog een klein bodempje in. Mijn vrouw vraagt 'Is dat echt wat je wil'. Ik antwoord dankbaar 'Nee, dat zie je scherp, eigenlijk niet'. En drink het bodempje lachend op.

Ik meld me niet geslaagd af voor het adb-pact. Ik ervaar die laatste slok als een uitglijder.

Laatste voorbeeld. Smart volgens mij is jou doel 10 dagen per week droog (dacht ik?). Dan kun je dus 20 dagen drinken en geslaagd op het adb-pact. De resterende 10 dagen kun je alleen geslaagd op het adb-pact als je droog staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld me voor gisteren adb af. Dat kostte geen moeite. Vandaag naar de sauna en uit eten. Hoe ga ik dat doen? Ik kan mijn vrouw vragen te rijden, dan kan ik drinken. Maar ik kan het ook gewoon lekker droog houden.

In elke geval wil ik niet drinken als ik vanavond trek heb. En als ik drink wil ik niet dat het remmetje er af schiet. Beide zijn een kwestie van aanvoelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meya, voor mij zouden die regels een veel te hoog Montessori-gehalte hebben. (Vertrouwen in de zelfredzaamheid/verantwoordelijkheid van het kind zelf)

 

Heb ik trek? Even denken... nee, niet echt, dus ik mag drinken!

En ook die tweede mag wel, want ik vóel dat het remmetje nog goed zit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Euh....Sonnetje, wat voegt het nu voor je toe? 

 

Ik stel die vraag, omdat ik zelf helemaal gek werd van minderen,

schemaatjes, afspraken, sjoemelen...kon me er niet aan houden.

Eigenlijk liet het me zien hoe ik in de ban was van.

 

Inmiddels weet ik, snap ik ook dat 'de trek' door af en toe drinken

bij mij in stand wordt gehouden, fysiek ook. En de enige manier om daar zoveel

mogelijk rust in te krijgen is op de nulstand.

Nu, na een tijd merk ik dat ik ook in mijn hoofd wat minder bezig ben met alcohol.

Voor mij betekende minderen de hele dag bezig met...gedachten over...wikken en wegen.

Ook niet zo heel erg helpend voor mijn piekerend brein en zelfbeeld.

 

Ik hoef niks met dit draadje, maar merk wel dat het me bezig houdt  ;)

En dat is goed, want alertheid blijft geboden...voor minderaars en geheelonthouders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sonnetje, is het niet jammer dat 1 hele fles er dan in ene zo inklapt?

Dat lijkt mij het beroerde van de hoeveelheid van dat moment.

Overigens goed te lezen dat je wel wilt stoppen op termijn; en dat je zegt dat het niets toevoegt.

 

De meeting van vandaag werkt bij mij als 'bij de les blijven'.

Ook al drink ik nog wel... dat het niets toevoegt is ook voor mij een belangrijke overtuiging. En soms hoop ik op

een vorm van extinctie (uitdoven...) en hoef ik niet meer. Zoiets als bij de vrouw van MijnGerrit. Dat is wel

benijdenswaardig.

 

Minderen is soms best ingewikkeld en vermoeiend (zeiden hierboven ook al enkele mensen). Het is door

een dagboekje wat ik bij houd, dat ik kan zien hoe het over de gehele linie gaat met mij. Het aantal dagen zero is

dan belangrijk, maar nog belangrijker is het aantal glazen. Vandaar dat mij 1 fles ineens erg tegen staat als ik dat lees

bij Sonnetje, omdat ik 4 glazen op een avond ook echt al te veel vind. Enfin..

 

In elk geval binnenkort ook weer es naar de sauna! Dat zijn de moeiteloze zero dagen... ;) en de kans is erg groot dat de wijnfles vanavond ook dicht blijft!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een maal niet, een maal wel adb.

Vandaag een absolute thee-avond.

Hoe gewoner de dagen zijn hoe gemakkelijker.

Nu nog leren van meer dagen gewone dagen te maken... in tevredenheid!

 

(dat klinkt heel simpel.... en dat is ook zo ;) )

 

Het verbaast me niet echt dat dit draadje alweer zakt op de ranglijst... het kan toch niet

zo zijn dat het een biechthoekje wordt van Meya en mij... :D  :P

 

Dus een momentje weer omhoog!! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik nu mag kiezen tussen helemaal niks of 1 fles op zaterdag

Dan kies ik voor niks

Ook alles geprobeerd

Maar niks geeft zoveel meer rust

Ik weet waar ik aan toe ben

Al is het nog zo moeilijk vooral de weekenden

Maar s'morgens als ik wakker wordt zonder kater ben ik toch blij dat ik de dag fris mag beginnen

Ben er nu ruim 6 jaar mee bezig

1 keer 18 maanden vol gehouden

Daarna blijven proberen om ermee om tegaan

Denk dat ik het nu onderhand wel weet dat er maar 1 optie is

Moeilijk en het gaat nog veel moeilijker worden

Maar weet ook dat het een kwestie van doorzetten is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sonnetje, ik vind nu eenmaal 1 fles te veel voor mezelf. Ik wil kleinere eenheden dan 4 glazen, dus hooguit 3.

Liever 1 of 2.

Volgens mij zitten er toch minstens 6 glazen in een fles?

En joh, we doen het op de eigen manier!

(mijn lijf is ouder)

 

aanvulling

bewerkt door smart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, wat moet ik hier nu weer van denken.

Sinds een paar dagen ben ik weer eens aan het minderen met als doel stoppen.

Dat lukt mij redelijk.

 

Tot vandaag.

Mijn grens was maximaal 4 halve liters bier.

Dat waren er een aantal dagen drie, bleef er één staan.

Vandaag vier gekocht, er stond nog één aangebroken van gisteren.

In plaats van dat blikje weg te gooien toch maar als laatste opgedronken.

 

Zo subtiel gaat het en kun je je zelf voor de gek / aan het lijntje houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(Geachte minderaars, dit geldt voor mezelf!)

 

Ik moet er voor waken dat ik 'minderen' niet als eufemisme voor 'zwichten' ga gebruiken.

Vóór het eerste glas ben ik alcohol de baas, erna zijn de rollen omgedraaid.

 

Minderen betekent in mijn geval dat ik weer in de boksring stap, maar aan mijn tegenstander vraag of hij alsjeblieft minder klappen wil uitdelen.

Ja hoor, kom maar gauw, zegt die tegenstander lachend. 

 

Minderen = terug naar af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie voor mezelf minderen als de wensgedachte om "sociaal" te kunnen drinken, dus stoppen als ik dat wil.

Ik ken maar weinig mensen die dat lukt, maar ze zijn er wel. En dan bedoel ik mensen die een tijd teveel hebben

gedronken en daar paal en perk aan willen stellen. Een "normaal" "sociaal" drinker hoeft niet te minderen, die drinkt "sociaal".

 

Mezelf zie ik niet meer als een mogelijk "sociaal" drinker maar als een alcoholverslaafde.

Bij mij werkt het mechanisme zodanig dat ik na één "sociaal" bedoeld glas denk: waarom met één genoegen

nemen als tien óók niet genoeg is. Ik kan me niet meer voorstellen dat dat mechanisme met welke wilskracht en/of slimmigheid dan ook,

uitgeschakeld kan worden. De wetten van verslaving zijn elke keer als ik dacht slimmer te zijn dan moedertje natuur toch niet zo

manipuleerbaar gebleken als ik dacht. Ik manipuleerde alles en iedereen tijdens mijn actieve verslaving, inclusief mezelf. Hield mezelf

keer op keer voor dat ik het NU wél onder controle had.. maar verslaving is een macht die groter is dan mijn gewiekste brein.

 

Door dat gewiekst brein niet meer tegenóver verslaving te zetten om er tegen te kibbelen, vechten, stoeien etc. maar door

verslaving in m'n brein te "omarmen" als zijnde deel van mezelf en te leren vertrouwen op ervaren/beleven zonder verdoving,

heb ik de innerlijke rust gevonden om als alcoholverslaafde de gevolgen van géén alcohol te dragen. Er is een dagtaak van me afgevallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben deze dagen goed adb. Vrijdag wat gedronken, verder de afgelopen twee weken niet, als ik me niet vergis. Voelt fijn en ook super om dat hier op het forum te kunnen delen. Blij met dit draadje.

Ook blij met dit draadje om de posts die er staan. Voor mij heel waardevol om te zien hoe jullie er over denken. Heel divers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal. Ik ben nieuw op dit forum.

Korte voorgeschiedenis. Bert vanaf mijn 17 jaar een forse drinker. Reden niet overweg kunnen met mijn gevoelsleven, emoties.

De laatste 5 jaar voordat ik hulp heb gevraagd is mijn drankgebruik volledig uit de klauwen gelopen. Maart vorig jaar hulp gevraagd, er volgde een ziekenhuisopname, detox en vervolgens 6 weken behandeling. Terug naar huis daar 3 maanden dagbehandeling en nazorg.

Bij Jellinek opgevoed met de stelling je kan nooit meer een druppel drinken. Een jaar bij de AA, hetzelfde verhaal. Ik heb een jaar niet gedronken, maar het werd steeds moeilijker. De drang om te willen drinken werd steeds groter, maar ik wilde niet terugvallen naar mijn verwrongen gevoelsleven, het was me juist gelukt mijzelf een beetje aardig te vinden. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt. Ik heb een aantal spijkerharde criteria opgesteld waar mijn dagelijks leven aan moest voldoen. Ik heb mijn omgeving op de hoogte gesteld en gevraagd me in de gaten te houden. Daarna heb ik mijn eerste glas alcohol ingeschonken. Ik drink nu al 6 maanden dagelijks 4 pijpjes bier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bertje1953, hoe gaat het nu met overweg kunnen met je gevoelsleven, emoties?

 

Ik lees spijkerharde criteria en veel aandacht voor hoeveel je wel mag drinken per dag? Maar heb je ook criteria hoeveel tijd en energie je dagelijks steekt in omgaan met je gevoelsleven. Lijkt me zo een gevaar dat je aandacht voor hoeveel je mag drinken de aandacht afleid van het centrale thema namelijk overweg kunnen met je gevoelsleven? Wat doe je zoal om daar stappen in te maken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...