Spring naar bijdragen

Minderaars over minderen


smart

Aanbevolen berichten

Beste Erik,

 

Mijn naam is Bert. Om antwoord te geven op je vraag. Ik ben niet zo heel veel bezig met alcohol. Ik drink mijn vier pijpjes bier, niet meer en niet minder, en heb hier weinig moeite mee. Wel blijf ik iedere dag alert. Dagelijks meerdere malen. Een voorbeeld. Ik heb gisteren een workshop gegeven voor hulpverleners in Utrecht. Ik ben daar uitgebreid in gegaan op de relatie tussen mijn verslaving en mijn behoorlijk verwrongen gevoelsleven uit het verleden. Heb daar ook verteld dat iedereen met een verslaving die ik tot nu toe heb ontmoet, ongeacht welk middel wordt gebruikt, forse problemen heeft met zijn/haar gevoelsleven en omgaan met emoties. Dat was behoorlijk confronterend en ik was gisteravond dan ook flink van de leg. Dat zijn momenten dat ik serieus bij mijzelf moet stilstaan. Ik ga zo naar een vergadering. Daarna ga ik met mijn baas om de tafel om te evalueren, maar vooral ook om mijn gevoel, dat ik mijzelf gisteren een beetje voor schut heb gezet te bespreken.

Hoe ga jij om met wat jij noemt het centrale thema om gaan met je gevoelsleven. Als het kan wil ik graag wat van je leren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bert hoi,

je hebt je kwetsbaar opgesteld bij de workshops veronderstel ik?

Dat is knap, maar ook best eng.

Dat napraten met je baas is als ondersteuning bedoeld?

Ik ben benieuwd hoe dat ging.

 

Je schrijft ergens dat je jezelf aardig bent gaan vinden.

Ontzettend belangrijk! Hou die erin!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben gisteren behoorlijk onderuit gegaan. Ik had een dag met lastige en pijnlijke dingen. Succesvol, met wat complimenten en wat zorg en aandacht voor mij. Daar werd ik wat euforisch en overmoedig van. Even los. En promt te veel gedronken en op geleidde van trek. Naar. Ook voor mijn vrouw. Brrr.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Smart,

 

Ja ik heb mij kwetsbaar opgesteld daar. Was ik eigenlijk niet eens van plan, althans dat ik daar ter plekke emotioneel werd en er een paar traantjes over mijn wangen liepen. Ik heb mijn verhaal wel gewoon kunnen afmaken. Daarna nog een aantal vragen van mensen  beantwoord. Vandaar even mijn gevoel dat ik daar even voor schut stond. Wat mijn baas betreft,  Mijn baas is dus de coördinator van ons groepje, een ervaren rot in het vak. Hi. Zij was ook bij die workshop aanwezig. Zo'n workshop is vaak behoorlijk pittig het is dus de gewoonte om achteraf met elkaar bij zo'n bijeenkomst stil te staan. Soms om gewoon vast te stellen dat het lekker liep, soms is er wat meer diepgang nodig. Vandaag moest ik dus even dat nare gevoel kwijt. Goed gesprek gehad samen.

Wat dat "jezelf een beetje aardig vinden" betreft. Voor mij is dat echt de basis om mij te kunnen ontwikkelen en mijn verslaving te controleren. 

Hoe is dat voor jou?

bewerkt door Bert1953
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Wat dat "jezelf een beetje aardig vinden" betreft. Voor mij is dat echt de basis om mij te kunnen ontwikkelen en mijn verslaving te controleren. 

Hoe is dat voor jou?

Hoe dat voor mij is schreef ik toevallig net op mijn eigen draadje. Ik vroeg jou ernaar vanuit mijn herkenning naar dat stuk. Idd de basis!

 

Ik vermoedde al dat je in een dergelijke setting de workshops deed. Mooi lijkt me. En eigenlijk sowieso een kwetsbare positie toch?

Dan is napraten en gehoord worden ook wel het minste wat men kan doen.

Tranen komen vaak onverwacht. Maar mens zijn he... heel gewoon!

 

Nog een vraag voor jou: een dag in de week niet drinken, zou jou dat lukken en waarom niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat was er naar Meya? (voor je vrouw b.v. maar ook voor jezelf)

Vooral omdat het te veel was?

Er is die behoefte aan "even los". Het was pijnlijk, maar ook succesvol (en aandacht voor jou!).

 

Kun je ook op een andere manier dit ondergaan? Mag die aandacht er ook zijn voor jou?

Met een big smile en zonder (te veel) drinken?

 

Niet als commentaar bedoeld hoor.... ik herken mijn eigen omslagpuntjes ook.

 

Wees maar lief voor jezelf ... en je vrouw, maar eerst jezelf toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Smart,

 

Moest wel lachen om je vraag. Hi.

Een dag in de week niet drinken zou dat jou lukken en waarom niet.

Je gaat er dus van uit dan mijn antwoord dat gaat mij niet lukken gaat zijn.

Mijn antwoord is "vast wel". Maar ik weet dan wel zeker dat ik weer iedere dag krampachtig met alcohol bezig ga zijn.

Zoals je weet ben ik pas 1 1/2  jaar serieus met mijzelf aan de slag. Toen is er iets gebeurd wat bepalend is geweest voor mijn functioneren vandaag.

Ik zat in dagbehandeling en had wederom stiekem gedronken en dat niet opgebiecht. Een doodzonde in dagbehandeling.

Dat was ik gewend drinken en doen alsof je neus bloed. Dit keer liep het anders. Ik een * week. ik was boos, angstig, verdrietig, paniekerig tegelijk.  

Ondertussen overdag in DB mooi weer spelen. Uiteindelijk bleef de kreet " nooit meer" door mijn kop galmen. Niet nooit meer drinken, maar nooit meer zo bekrompen en bang leven. Daarna is een jaar niet drinken geen enkel probleem meer geweest. Ik ben gaan leren leven. 

Mei dit jaar ontdekte ik dat ik al weer maanden bezig was met willen drinken. Ik was doodsbenauwd dat ik zou gaan terugvallen. Dat ik mijn" leren leven" weer zou gaan verliezen. Toen heb ik de keuze gemaakt alcohol gecontroleerd toe te laten in mijn leven. Ik heb verschillende alcoholica uitgeprobeerd. Ouzo, na een halve fles geen enkel effect. Wijn, ging direct de mist in met meerdere flessen per dag. Het is uiteindelijk bier geworden. Dronk ik voorheen bijna nooit.

Ik drink dus nu zoals je weet een 1/2 jaar 4 pijpjes per dag. Dat is vandaag de balans die ik heb gevonden. Het stelt mij in staat om te leren leven en die biertjes geven daarbij een zeker rustgevend gevoel. Die balans heb ik nodig om kleine nieuwe stapjes te zetten. Geeft dat antwoord op jouw vraag?

bewerkt door moderator
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meya,

Ik snap niet meer wat je aan het doen bent. Ik heb je ontmoet op een meeting een paar jaar geleden en toen ...

Awel da's simpel Fruit, dat was ik niet. Een paar jaar geleden had ik nog geen alcoholprobleem en ging ik niet naar forum meetings. Ik ken dit forum pas sinds een jaar. Wellicht verwar je me met Menja, dat had MG ook soms :)

.

bewerkt door Meya
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Smart,

 

Moest wel lachen om je vraag. Hi.

Een dag in de week niet drinken zou dat jou lukken en waarom niet.

Je gaat er dus van uit dan mijn antwoord dat gaat mij niet lukken gaat zijn.

Mijn antwoord is "vast wel". 

Ik drink dus nu zoals je weet een 1/2 jaar 4 pijpjes per dag. Dat is vandaag de balans die ik heb gevonden. Het stelt mij in staat om te leren leven en die biertjes geven daarbij een zeker rustgevend gevoel. Die balans heb ik nodig om kleine nieuwe stapjes te zetten. Geeft dat antwoord op jouw vraag?

Bert,ik denk "vast niet".

Jij hebt je balans gevonden, houdt je daar aan.

Als je die balans verstoort met een dag niet drinken, ga je de volgende dag vermoedelijk inhalen.

Zo werkt alcohol nu eenmaal op je lichaam, met alle gevolgen van dien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bert,ik denk "vast niet".

Jij hebt je balans gevonden, houdt je daar aan.

Als je die balans verstoort met een dag niet drinken, ga je de volgende dag vermoedelijk inhalen.

Zo werkt alcohol nu eenmaal op je lichaam, met alle gevolgen van dien.

 

Hallo Roberto,

 

Dank je wel voor jouw reactie.

Nu ik er zo eens over nadenk vind ik dat je een punt hebt.

Het feit dat ik dan weer elke dag gefixeerd met alcohol bezig ga zijn betekent dus waarschijnlijk het begin van een  

mogelijke vrije val. In elk geval zorgt het voor veel onwenselijke onrust in mijn hoofd. Dank je wel.

Ik lees dat jij ook werkt aan een balans vinden in jouw alcohol gebruik. Wil je me daar iets meer over vertellen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi allemaal

 

mooi draadje is dit. ik ben niet aan het minderen of meerderen , ik drink gewoon weer. weliswaar minder dagen dan een jaar geleden, maar het gebeurt wel. ik drink niet om gevoelens o.i.d., ik vind het gewoon lekker. dat was anders met roken, 14 jaar geleden gestopt, ik rookte  om mijn lichaam te voeden met nicotine, maar ik vond het niet lekker.

 

vorig jaar 21 november was ik het helemaal zat, gestopt, 3 maand ongeveer lukte dat, toen weer mijn "momentjes" pakken en daar ben ik nu weer. ik ben nog niet zover als vorig jaar, wel doordeweeks liever niet meer drinken, dat lukt niet altijd, maar vaak wel. dat is dan de "winst".

 

als ik terug denk aan die maanden dat ik gestopt was, was moeilijk, maar ook heerlijk. elke morgen fris op, niet denken zal ik toch wat drinken, het mocht niet. moeiteloos de feestdagen door en daar ging het mis denk ik. ik zag dat als het doel, de feestdagen door, en de complimenten. en dan begint het gewone leven weer en dan?

 

ik weet nog niet wat ik ga doen, dat niet door de week drinken, dat is mijn doel, dan functioneer ik prima en voel me lekker.

en dan maar eens verder kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bert,

 

Mijn doel is niet minderen, maar via minderen stoppen.

Was een beetje op de goede weg.

Gisteren mislukt.

Paniekaanval, angst voor de angst.

Zit nu weer te denken: hoe weer verder?

 

Hallo Roberto,

 

Een keer de mist in gaan oké. Die angst lijkt me erg moeilijk.

Misschien moeilijk om er op zo'n forum op in te gaan.

Wil je er iets over kwijt?

bewerkt door Bert1953
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die angst is een beetje de kip of het ei.

Hyperventilatie schijnt wel een bijwerking te zijn van alcohol.

Daarnaast slik ik nog chloordiazepoxide, daarvoor oxazepam.

 

Van die oxazepam in combinatie met alcohol werd ik helemaal raar.

Dat was volgens mij de reden dat ik op dit forum terechtgekomen ben.

Die benzo's werken tegen angst, maar versterken het ook weer.

Idem alcohol.

 

De bedoeling van die benzo's is om ontwenningsverschijnselen tegen te gaan.

 

Kortom: een vicieuze cirkel / driehoek die zeer lastig te doorbreken is.

 

Daarnaast ben ik ook sterk autistisch / asperger.

Informatie / prikkels komen allemaal zeer snel en sterk binnen, maar hebben een langere verwerkingstijd nodig, schijnt het.

Vandaar vermoedelijk het opsparen van de meest kleine irritaties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knap dat jij jouw situatie zo scherp ziet en het zo kernachtig verwoord.

Voor mij is het voelen van een stukje innerlijke rust heel belangrijk om met mijn alcoholgebruik om te gaan.

Het heeft een tijd geduurd maar ik zit nu een stuk rustiger in mijn stoel.

Ik kan mij voorstellen dat als je angstig bent en prikkels hard binnen komen een stukje rust vinden moeilijk kan zijn.

Van die spanning wil je af en dan is helaas alcohol voor ons snel weer dichtbij.

Krijg je er begeleiding bij of moet je het alleen oplossen? 

Ik was blij met je feedback over een dag stoppen in de week. Heb er ook uitgebreid over gesproken met een lotgenote. 

Zij heeft trouwens ook angst en paniekaanvallen en problemen met alcohol.

Toch een prettige avond gewenst Roberto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die angst is een beetje de kip of het ei.

Hyperventilatie schijnt wel een bijwerking te zijn van alcohol.

Daarnaast slik ik nog chloordiazepoxide, daarvoor oxazepam.

 

Van die oxazepam in combinatie met alcohol werd ik helemaal raar.

Dat was volgens mij de reden dat ik op dit forum terechtgekomen ben.

Die benzo's werken tegen angst, maar versterken het ook weer.

Idem alcohol.

 

De bedoeling van die benzo's is om ontwenningsverschijnselen tegen te gaan.

 

Kortom: een vicieuze cirkel / driehoek die zeer lastig te doorbreken is.

 

Daarnaast ben ik ook sterk autistisch / asperger.

Informatie / prikkels komen allemaal zeer snel en sterk binnen, maar hebben een langere verwerkingstijd nodig, schijnt het.

Vandaar vermoedelijk het opsparen van de meest kleine irritaties.

Maar je drinkt toch nog las ik? Is dat niet hardstikke gevaarlijk samen met benzo's?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar je drinkt toch nog las ik? Is dat niet hardstikke gevaarlijk samen met benzo's?

 

Alcohol en benzo's versterken elkaar.

Hoe dat precies werkt weet ik niet.

Het is niet zo gevaarlijk als vroeger alcohol + barbituraten.

Volgens mij worden barbituraten niet meer voorgeschreven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knap dat jij jouw situatie zo scherp ziet en het zo kernachtig verwoord.

Voor mij is het voelen van een stukje innerlijke rust heel belangrijk om met mijn alcoholgebruik om te gaan.

Het heeft een tijd geduurd maar ik zit nu een stuk rustiger in mijn stoel.

Ik kan mij voorstellen dat als je angstig bent en prikkels hard binnen komen een stukje rust vinden moeilijk kan zijn.

Van die spanning wil je af en dan is helaas alcohol voor ons snel weer dichtbij.

Krijg je er begeleiding bij of moet je het alleen oplossen? 

 

Ik heb er nu geen begeleiding bij. In het verleden heb ik van alles geprobeerd.

Officiële hulpverlening en AA-achtige groepen is niets voor mij.

Wel heb ik 2 jaar geleden een privé coach ingehuurd.

Dat heeft wel gewerkt. Is alleen vrij prijzig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alcohol en benzo's versterken elkaar.

Hoe dat precies werkt weet ik niet.

Het is niet zo gevaarlijk als vroeger alcohol + barbituraten.

Volgens mij worden barbituraten niet meer voorgeschreven.

Versterken elkaar? Maar dat is toch hardstikke slecht? Of mis ik nu iets?

Ik heb ook de wijsheid niet in pacht, ik heb wel ervaring met het heel vaak, heel fout doen. En minderen en onder controle proberen te krijgen lag voor mij aan de basis waar het altijd misging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...