Spring naar bijdragen

31 MEI


Aanbevolen berichten

Goedemorgen!

De zon is er af en aan, maar ik ben heel tevreden met het weertje vandaag.

een drukke dag voor de boeg. Straks een paar uur werken en nu al de hele ochtend aan de poets.

 

Hannah: ik ken jou verder niet, maar wens je de kracht voor jezelf op te gaan staan.

Ik veroordeel jou niet, heb er zelf ook flink aangezeten, maar dat neemt niet weg dat ik het compleet zinloos en ongepast vind om hier dronken te gaan schrijven.

Ik stoor me er aan.

Kom liever schrijven vanavond, als je weer wat nuchter bent. Dan kan je ook proviteren van de steun die er hier is. en herrrinner je je deze ook nog.

 

Prettige dag allen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel voor je antwoord, Agnieta.

Het leuke van dit gegeven vind ik dat ik gisteravond in een NA-meeting tot eenzelfde soort conclusie kwam zoals jij die

nu niet zo goed weet uit te leggen.. ik kan dat ook niet zo goed.

Ik zei daar dat mijn herstel begon op het moment dat ik kon accepteren dat alles (dingen, mensen, omstandigheden) zijn zoals ze zijn

en dat ik met drank op niets aan dat alles veranderde, dat ik mezelf alleen even voor mijn gevoel "uitstel van executie" gaf.

 

Een andere fellow had het er later over dat acceptatie voor hem duidde op weerstand. Als er geen weerstand was dan was er niets te

accepteren. Daar zie ik de logica van. Je accepteert iets (of iemand) waar je in zekere mate weerstand in tegenkomt om verder te kunnen

zonder dat de omstandigheden zijn veranderd en maakt er van daaruit het beste van.

Volgens zijn logisch klinkende redenering was acceptatie dus iets waar weerstand aan ten grondslag lag.

Hij zou graag zien dat ie, als goed herstellende verslaafde, een leven zou leiden zonder weerstand,

dat pas dan volledige acceptatie bereikt zou zijn.

 

Ik zat daar over door te mijmeren. Weerstand is mij absoluut niet vreemd, ik ben ook maar een mens.

Een herstellende verslaafde is ook maar een mens. Ik denk dat een beetje normaal mens altijd weerstand zal tegenkomen.

Ik ben een herstellende verslaafde, niet een herstelde verslaafde, geen heilige. Ik ben in herstel, een werk in uitvoering.. nooit klaar.

In dat licht bezien denk ik dat acceptatie inderdaad het overwinnen/neutraliseren van weerstand is en dat herstel niets anders

inhoud, niet anders mogelijk is dan wanneer ik de weerstand tegen weerstand levendig houd.

Door weerstand te overwinnen kan ik accepteren en kan ik mijn (verdovende hulp-)middelen achterwege laten.

 

Zoiets. :mellow:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee Hannah. Ik veroordeel jou niet.

Daarnaast maakt het mij niet uit of iemand nog drinkt, niet drinkt of er een middenweg in zoekt. We zijn allemaal mensen en iedereen mag zijn eigen weg kiezen.

Maar als ik lees dat jij zegt dat je drinkt en jou berichtjes zie dan stoor ik me eraan dat iemand, jij in dit geval, zo niet krijgt wat hij of zij wil.

Als je flink aangeschoten of dronken bent heb je er weinig aan en kan niemand echt wat betekenen. Daar, ja daar stoor ik me aan. Niet aan dat jij of iemand nog drinkt.

Vandaar dat ik aangeef: kom hier vanavond. Dan heb je er meer aan.

En (spel ) "vouten " ach , daar kan ik mee leven. We allemaal net mensen. Gek he?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Elke keer lees ik hier weer dat de af-en-toe drinkers voor de droogstaanders níet leuk behandeld worden.

Tsja, ik heb dat níet zo gezien. Wel een hoop bezorgdheid dat het zou leiden tot een terugval. En een zekere irritatie als er voor de zoveelste keer iemand komt 'biechten', zich al 'schamend' enz. Als je het van jezelf accepteert, dan hoef je je níet te schamen. Dan hoef je ook niks te bekennen, want dan is het gewoon zo.

Juist dat níet consequent naar jezelf zijn, 's morgens níet willen, maar toch voor de bijl gaan, het zelfverwijt dat daarop volgt...dat is, volgens mij wat wringt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik daadwerkelijk besloot om voor 100% te zullen knokken voor een nuchter leven heb ik een belofte aan mezelf gedaan, vergelijkbaar als een belofte van trouw. Ik beloofde mezelf dat niets/niemand mij tot drinken aan zou kunnen zetten. En dat ik die belofte door dik en door dun/'no matter what' trouw zou blijven. Ik mag misschien 'niets of niemand' hebben (geen kinderen, geen contact met familie, een dun sociaal kringetje in aanbouw), maar: ik heb nu wél mezelf!
Leuker nog: naarmate ik mezelf met al mijn eigenaardigheden meer ruimte geef - via durven, en ook fouten mogen maken - komen er mogelijkheden en mensen op mijn pad die bij me passen. Leven kan magisch zijn, je moet er voor open willen staan, én er voor durven gaan.  
Ik heb ongelooflijk diep op de bodem gezeten, en verschrikkelijk lang. Tot ik wist dat ik er alles aan zou doen om dát niet meer te willen. De eerste maanden waren hel, maar een sterke geest leidt mij nog steeds. Een heldere geest, toen ik dronk zag ik niets. Ik was in de ban van...
De eerste stap, het fundamentele besluit, vereist van iedere stopper dat ie zelf verantwoordelijkheid neemt voor het eigen gedrag.

Op dit forum komen mensen bijeen van wie sommigen dat ook doen, dat maakt mij enthousiast. Maar hoe triest vind ik het om te lezen hoe sommigen zich klem zetten in steeds weer hetzelfde gedrag... Altijd wijzend naar de ander(en), oorzaken/aanleidingen altijd buiten zichzelf plaatsend. Ik wens die mensen, waaronder vandaag Hannah, een spiegel.
Kijk naar jezelf, lees/luister naar jezelf en besef tegelijkertijd eens grondig dat er maar één is die in jouw leven de regie in handen heeft:
jijzelf!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve mensen....

Ik ga zo lekker in bad... En meld mij met een 0 af...

Wel vraag ik mij af of ik door al deze commotie nog mee wil draaien op dit draadje.. Vooral om mijzelf te beschermen... Tuurlijk mag je het niet met elkaar eens zijn.. Maar het komt mij als newbee en als hsp.er erg hard binnen...

In ieder geval wens ik iedereen in fijne avond..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lars wat leuk: opa!! Van harte gefeliciteerd!

 

Jolma: het is hier elke dag weer anders hoor en je moet de mensen ook wat leren kennen denk ik.

 

Hier iemand die moei is en vroeg te bedde gaat. Moeiteloos nuchter. (niet altijd moeiteloos, niet altijd nuchter)

 

Welterusten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En alweer werd vandaag aangetoond dat er een fundamenteel verschil in denken is tussen hen die drinken en degenen die dat duurzaam niet meer doen.

Die twee partijen communiceren gewoon niet lekker. De drinkende partij voelt zich snel aangevallen, minderwaardig en zoekt de problemen als wel de oplossingen buiten zichzelf.

Als gestopte komt je dan nooit dichtbij. Gevoelsmatig ligt er een zeedijk tussen.

 

Het is net als met iemand die besluit eerlijk te zijn, bloed eerlijk. Maar hij komt uit een omgeving van leugen, list en bedrog en verkeert ook in zulke omgevingen.

Die krijgt het dus knap lastig om zich verstaanbaar te maken.

Pas als de notoire leugenaar naar de eerlijkheid wil luisteren, is er een gesprek mogelijk.

Zo ook met alcoholisten. De alcoholist die duurzaam gaat stoppen, heeft het kennelijk nodig om eerst heel diep in die put van ellende te zitten alvorens er bereidheid beschikbaar komt om er iets aan te doen. Pas dan is een gesprek over stoppen en een mogelijke weg daar heen mogelijk.

Zolang de alcohol echter bij de lijdende alcoholist nog een plaatsje krijgt, letterlijk en/of figuurlijk, zal blijvende nuchterheid een moeilijke zaak zijn. Vaak zie je mensen op wilskracht een eindje komen, maar lang houden die dat niet vol.

Alcohol is een venijnige vijand, als je daarmee in gevecht gaat verlies je het, de enkele 1 à 2% daargelaten.

Ook tijdens dit soort "gevechten" is een goed gesprek over blijvend herstel zelden of nooit mogelijk.

Ik vind  dat jammer. Het frustreert mij soms.

Maar het is iets wat ik niet kan veranderen, dus probeer ik me er bij neer te leggen.

Fijne avond, welterusten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...