Spring naar bijdragen

Stoppen

Gast Lars

Aanbevolen berichten

en zo moeten zij van hun kant

de kans krijgen om jou te observeren,

ook in hoe je met butsituaties omgaat

hoe je onder stress reageert, hoe bij

mensen die niet gemiddeld/doorsnee zijn enz enz.

Nou daar is volop gelegenheid voor he, mits er

genoeg mensen zijn☺

Ik ken het nog van toen mijn zoon opgenomen was

ik was er overstuur van soms, en dan kwam ik alleen

op bezoek. Hijzelf had het er ook moeilijk mee

maar kon afsplitsen. En mocht later meer tijd

op zijn kamer doorbrengen, en kreeg een begeleider

die vaak met hem ging wandelen, en onderweg praatten ze.

Daar heeft mijn zoon echt leren praten.

Jaren later zei hij dat die fase een van de belangrijkste in zijn

leven is geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alles maar over me heen laten komen.

De roes wilt voelen om niet te voelen

En daar heb je ze...

Niet willen voelen en niet kunnen uiten

Wat daar gebeurd gebeurd ook in dagelijks leven.

En daar ontkom je niet aan.

Opsluiten is het niet.

Je kan de niet meer vluchten zodat je kan leren hoe hiermee om tegaan.

Door te voelen kan ik nu leven zonder drank

Door mij te uiten hoef ik niet alles over me heen te laten gaan en kan ik leven zonder drank.

Door voormezelf op de komen kan ik leven zonder drank.

De weg ernaar toe was niet makkelijk maar ik kan weer leven zonder drank

Mijn leven is weer waardevol zonder drank.

Ik ben niet te enige ..ik dacht dat ik de enigste was die zo dronk

Door mij te uiten kom ik er achter dat er meer is.

bewerkt door huttula
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je wordt er niet anders van, schrijf jezelf Lars.

Maar je was al ongelukkig zoals ik je las,

en zoals je extreem drinken nodig had.

Dus je hoeft niet te veranderen, qua karakter of als mens.

Wat je nog wel kunt leren is er anders mee om te gaan.

Hoe anderen jou zien kan verhelderend zijn om te weten,

maar laat 10 mensen jou beschrijven en dan komen ze allemaal

vanuit hun eigen perspectief. Het gaat erom dat jij tevreden wordt met jezelf.

Dan zul je geen drank meer nodig hebben ook.

Ik snap best je paniek, je weet al zo'n 60 jaar niet beter.

De volgende jaren kunnen eigenlijk alleen maar beter worden,

nu je deze kansen krijgt en er gebruik van maakt.

Mèt de angsten die daar nu bij horen.

Maar zonder de drank die je straks niet meer nodig hebt

als de meeste angsten overwonnen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is maar 1 oplossing. Terug gaan en er voor gaan. Zorgen dat ik zo snel mogelijk naar huis kan. Ik wil vooral werken aan de verslaving. Dat ik me thuis en op het werk kan redden zonder naar de drank te grijpen. 

Werken aan je verslaving is niet iets wat je even doet en dan naar huis gaat. Verslaving is niet alleen maar het

gebruiken van een verslavend middel en daar niet mee kunnen stoppen. Als dat zo was dan hadden we genoeg aan

een tijdje (desnoods in een dwangbuis) niet gebruiken tot de fysieke afkickverschijnselen voorbij zijn. Dan waren we afgekickt

en zouden we nooit meer hoeven gebruiken.

Achterliggende problematiek is die problematiek die ervoor zorgt dat we keer op weer gaan gebruiken, zelfs als we dat

met de allergrootste wilskracht niet willen doen.

Er zijn veel overeenkomsten in verslaving, maar er zijn geen twee verslaafden gelijk.

Diagnose, (zelf)studie, eerlijkheid naar jezelf en openheid van geest zijn uiterst belangrijk om tot een zo

persoonlijk en effectief mogelijk behandelplan te kunnen komen.

Middels de uitkomsten van mijn diagnostische en klinische opname en een paar jaar later het werken aan de 12 stappen (oorspronkelijk

van AA) en dan vooral het schrijven van een eerlijke persoonlijke inventaris (stap 4) met hulp van een stappenwerkboek

en het daarover praten met een ervaren medeverslaafde, heb ik mezelf aardig in kaart kunnen brengen.

Met dat "plaatje" van mezelf kon ik aan de slag. Door dat plaatje als uitgangspunt te nemen kwam ik er achter dat

ik mezelf niet meer kende omdat ik meer en meer was gaan geloven dat ik was wat ik dacht dat anderen van mij verwachtten.

Ik was in de loop van m'n leven mezelf kwijtgeraakt achter een muur van maskers en rollen. Ik dacht zelf niet meer,

ik werd gedacht..

Ik gebruik nu een aantal jaren geen alcohol meer, maar in wezen ben ik geen steek veranderd.

Wat ik wel heb kunnen veranderen is mijn omgang met hoe het leven bij me binnenkomt.

Daar heb ik wel hulp, aanwijzingen, tips en trucs voor nodig gehad. En moeilijke momenten van twijfel,

hulpeloosheid en radeloosheid heb ik ook nog wel eens. Het kwam me niet aanwaaien toen ik eenmaal gestopt was

met drinken.

Nog steeds is het geen vanzelfsprekendheid dat ik niet drink.

Maar het is ook geen vanzelfsprekendheid meer dat ik wel drink...

We zijn niet in één dag verslaafd geraakt, dus denk niet dat je er in één dag van af bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijd om je echte "ik" de leren kennen.

Niks mooiers dan met je echte ik als Lars door het leven te gaan.

Geloof je...het went snel :)

En onrust niet gek he..alles is tenslotte nieuw voor je.

Omgeving..behandeling..nuchter

Hoort er ook bij

En je zegt misschien...je weet het helemaal niet zekers.

Lars blijft Lars..maar een tikkeltje anders ❤

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is er los van je angst voor wat komen gaat ook iets voor jou verbeterd op een of andere manier in de afgelopen 4 weken?

Daar ben ik wel benieuwd naar.

De 1e weken heb je in de pocket, daar kun je trots op zijn. De eerste afkickfase is voorbij.

Is je hoofd frisser? Werkt je lijf wat beter?

Denk je al vaker: ik wil niet meer terug naar waar ik vandaan kom?

Je bent "onderweg"...  en reken maar dat je er veel beter uit tevoorschijn komt!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Terug op de afdeling. Krijg iets medicijnverhoging om een beetje minder spanning in mijn lijf te hebben. Verder gaan we het maar zien. Kan er ook niet meer zinnigs over zeggen op dit moment. Smart ik merk nog weinig voordelen. Meer nadelen. 

Ik snap ook eigenlijk niet wat jou reden van stoppen is.

Wanneer ik zo’n  warme rijke familieband (zelfs met een eigen slaapkamer), een heerlijke baan, sociaal alles aankon, altijd trouw aan mn echtgenote zou zijn,en verder nergens geen problemen mee had.

En ze stoppen me dan op een afdeling waar alleen maar halve garen zitten die alles maar willen verplaatsen en nog te gek zijn dat ze naar buiten mogen/willen??

Nee die hulpverlening snapt er echt geen bal van!!

Ik ging dan ook direct terug naar waar ik vandaan kwam wanneer ik alle voordelen en nadelen tegen elkaar zou afwegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat leest Peet niet goed? Ik zie je ook een tweedeling maken tussen de anderen en jij. En ik denk ook een soort van houding te lezen van dat de anderen gekken zijn en jij behalve een drinkprobleem er niks is. En is dat dan in overeenstemming tot wat je schrijft over je prive leven? Waarom doe je dat zo, je zit in een kliniek van alcoholisten die behalve een drankprobleem een flinke rugzak meedragen. Er is waarschijnlijk een reden dat jij daar ook tussen zit of niet?

2 vragen; waarom kijk je zo aan naar de andere mensen in de kliniek? En waarom plaats je jezelf verheven boven hen? Wat zegt dat over jou? 

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zijn natuurlijk oordelen... de ander zijn zweetvoeten zijn de jouwe niet. Hen halve gare noemen ... werkt niet.

Het mededogen kan pas komen als je echt begrijpt wat de anderen bezielt en dan heb je ook nodig die ander echt te kunnen zien.

Zomaar kan het dan zijn dat je daarvan nu juist leert.

Het komt heus wel Lars.

Maak je tijd vol daar. DD ;)  dubbele weken droog.

Kalmte, moed, wijsheid!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lars! Ik snap je wel! Ik zou het ook niet trekken bij mensen die kopjes verplaatsen etc! Je komt van een normale wereld, jou wereld in een totaal andere! Dat ze denken dat er meer aan de hand is, kan... En is ook niet erg! Maar plots opgesloten worden met mensen waar je totaal niks bij voelt en geen verbintenis mee hebt! Daarbij, als ze denken dat je asperger bent ofzo dan hoort het ook niet thuis in een afgesloten gebeuren vind ik! En dat heeft niks te maken met je medemens als minder zien! Ik snap je gevoel heel erg goed! Pak op wat je ervan kan leren en de rest leg je naast je neer! En voor de rest; ga voor jezelf! Je bent jet waard!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik heb de reacties doorgelezen en er is niemand die beweert dat je je verheven voelt of dat woord in de mond neemt.

Waar je schrijft ik vertel de feiten is dat nu net iets wat niet bestaat. Je vertelt interpretaties over de ander en over jezelf. En in die interpretaties vertel je dat de anderen gek of in de war zijn. Terwijl jij 1 van de 6 bent die naar huis gaat, terwijl de rest zo slim is om te blijven. Hoe gek is het/ in de war ben je als je tijdens een hulpverleningstraject waar je alle hulp om je heen hebt en te kwetsbaar bent nog, om naar huis te gaan, je vrouw met dit feit te overvallen, waar je thuis een logeerbed had (waarschijnlijk met een reden) thuis meteen naast je vrouw te willen liggen onder het motto seks of oorlog. Dat alles in het kader van je prive problemen waar je al zo veel over schrijft.......ben je dan in de war ja of nee? Is het dan dat 4/6 in de war zijn of zou het zo kunnen zijn dat minstens 5/6 in de war. Maar ben jij in jou positie als eigen waarnemer, nu niet instaat om in te zien (ontkenningsfase) dat jij net als de rest tijdelijk behoorlijk instabiel en in de war bent nog. En bij de een is dat een beetje verslavingsproblematiek en een berg psychische problemen en bij de ander zal die verhouding anders zijn (omdat iedereen uniek is)

En wat gebeurd er; mensen hier nemen de moeite om je een spiegel voor te houden, je aan het denken te zetten om vooral ook jezelf te zien en wat doe je. Het zal wel.....beleef het heel anders......zonder in te gaan op de genoemde punten. En vandaag wijs je met je vingers naar de reacties die je rot zouden voelen. Je plaatst dingen buiten jezelf. Jij ging er een puinhoop van maken door jou actie naar huis te gaan. Jij moet een proces door van accepteren dat dit jou plek is nu. Het enige wat ik wil zeggen is kijk wat meer naar jezelf, jou rol wat jij hierin voor jezelf kan betekenen ipv wijzen naar reacties van ons die je doen rot voelen of naar andere mensen in de war waardoor je je rot voelt.

En natuurlijk mag jij fouten maken/ben je ook maar mens. En opkijken moet je zeker niet doen. Focus op jezelf en niet zoveel met alles en iedereen om je heen. Je doet dit voor je zelf.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt Lars

Ik doe dit hele proces maar 1 keer.

Het heeft me bloed,zwaar en tranen gekost

Om te zijn waar ik nu sta.

Ben zuinig op het resultaat.

Diep in mijn hart weet ik dat ik het geen 2de keer kan opbrengen.

De kracht er niet meer voor.

Ik kan maar 1 ding..dat is doorgaan

Daarom noem mijn proces..mijn ontdekkingsreis.

Op ontdekkingsreis gebeuren veel dingen leuk,rot,eng en onverwachts.

Ik moet overal mee dealen ,stormen trotseren..mijn ondekkingsreis gaat door.

Dit is mijn houvast.

Het leven is 1 grote les net als mijn ontdekkingsreis.

Ik wens jou een mooie ontdekkingsreis met alles erop en eraan.

Dat je steeds sterker word in jou proces.

En dat gaat je lukken.

Waar een wil is,is een weg

Dat laat je nu al zien

bewerkt door huttula
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 1/2 jaar geleden kwam ik hier voor het eerst

en heb anderen als voorbeeld gehad, zowel

hoe het liever niet moet als hoe het ook kan.

Net als in opleidingen doen, een leermeester,

een voorbeeld, een goeroe voor mijn part.

Zolang je ervan leert en degene weer los kunt laten

en ook van anderen en jezelf kunt leren, prima toch?

Ooit waren mijn ouders mijn voorbeeld. Nou dat heeft

best een losmakingsproces gekost hoor. En eindelijk

beschouw ik mezelf als volwassen. En Lars, jij bent

waarschijnlijk op een ander vlak dan adb misschien, weer

veel verder dan ik. Daarin zou ik jou als voorbeeld kunnen zien.

Het is hier een adb forum, niets meer en niets minder.

Zo zijn wij ook t.o.v. elkaar. Niets meer en niets minder♥

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...