Spring naar bijdragen

Maandag 9 november 2015


Yvonne

Aanbevolen berichten

jowan, als je dit nog leest, een tip!

Het is leuk om rond of na etenstijd een wandeling te maken langs Ripa di Porta Ticinese, dat is de buurt rondom een paar oude kanalen die Milaan verbinden met de grote meren in het Noorden. Vroeger was dat een arme buurt, en je vindt er nog openbare wasplaatsen die in tact zijn. Er zijn een aantal jazz-cafeetjes waar vaak leuke live-muziek is. Misschien is maandag niet de beste dag ervoor, maar misschien heb je geluk! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Yj: fijne tip! Daar was ik al. Het is lang geleden dat ik  hiervoor in Milano was, voor het laatst in 1971 denk ik.

Dit is goed voor mijn creativiteit. Ik schrijf veel hier. Maar ook daarin wil ik maat kunnen houden. Een opgave voor een alcoholist.

Vandaag gaat beter worden dan gisteren omdat ik WIL leren. Anders zou de dag van gisteren zo zinloos zijn.

Vandaag naar Fiera Rho. De Expo is dan wel afgelopen, ze bouwen er futuristisch. Kijken of ik dat op de plaat krijg.

En weer schrijven natuurlijk. Dat autobiografische ligt me wel, gekoppeld aan de dingen die ik nu mee maak.

Fijne dag iedereen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou....dit moet hem worden...de eerste droge dag in een reeks van vele.

 

Dit gáát 'm ook worden.

Als je maar gelooft in jezelf, dus (om te beginnen) vandaag die eerste niet nemen.

En niet gelooft in wat je zieke verslaafde brein je (misschien) gaat zeggen: "ach, ééntje kan geen kwaad".

Eén is teveel en tien is niet genoeg..

 

Om jezelf en je zieke verslaafde brein een beetje uit elkaar te houden is het misschien handig om een in contact te

blijven met de mensen hier op het forum.

Vaak zien verslaafden het proces van verslaafd denken beter bij een ander dan bij zichzelf.

 

Ik heb ervaren dat wat een ander over mij zegt vaak meer de realiteit raakt dan wat ik van mezelf vind.

En ik weet ook dat het vaak niet fijn is wat anderen zeggen en/of vinden, maar mezelf op een andere manier gaan bekijken dan ik gewend ben/was

is ook niet fijn. Tenminste, het proces van anders gaan kijken is niet fijn, erg pijnlijk vaak.

Uiteindelijk ben ik blij dat ik heb ontdekt dat de wereld vaak heel anders is dan ik denk,

in plaats van te denken dat ik heel anders ben dan de rest van de wereld.

Hoe meer ik mezelf als maatstaf loslaat, hoe ruimer, vrijer, creatiever de wereld om me heen op me afkomt en binnendringt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi geformuleerd Kohtje. Je schrijft

Dit gáát 'm ook worden.

Als je maar gelooft in jezelf, dus (om te beginnen) vandaag die eerste niet nemen.

En niet gelooft in wat je zieke verslaafde brein je (misschien) gaat zeggen: "ach, ééntje kan geen kwaad".

Eén is teveel en tien is niet genoeg..

'Je zieke brein' kan heel negatief worden opgevat. Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet. Waarschijnlijk bedoel je: er is door de alcohol medisch gezien iets misgegaan in je hoofd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meya, ik kon mijn brein voor en tijdens actieve verslaving niet echt positief vinden. Het dacht uiteindelijk maar aan één ding: drinken, alcohol...

Ik was totaal krankzinnig. Of ik nou in paniek was, droevig, teleurgesteld of blij, gelukkig, tevreden.. ik moest en zou drank hebben.

Waarmee ik mezelf elke keer weer, hoe goed ik het ook bedoelde, richting afvoerputje duwde.

Elke keer nam ik mezelf voor het de volgende keer anders te doen, maar het kwam er op neer dat ik

steeds hetzelfde deed in de verwachting dat het anders zou aflopen.

Het was al mis in mijn hoofd voordat ik de allereerste keer dronk.. Ik zocht oplossingen voor mijn ongenoegens altijd buiten mezelf,

evenals de oorzaken van mijn ongenoegens.

Pas toen ik kon inzien dat ik altijd precies dáár ben waar ik ben, op het juiste moment op de juiste plaats, kon ik vrede vinden

in het feit dat mijn omstandigheden zijn wat ze zijn en dat ik wel mezelf kan veranderen maar die omstandigheden niet.

Het was een kwestie van veranderen van perspectief dat me de ziekte van mijn brein deed inzien.

M'n brein is nog steeds ziek, levenslang. Ik heb wel een manier gevonden om me niet meer door dat zieke brein te laten (mis)leiden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemiddag

 

Ik denk dat Kohtje het verschil bedoelt tussen de verslaafde manier van denken en de heldere manier (wie je echt bent).

Ik noem het zelf egodenken, vanuit je kleine ik die denkt dat er iets niet compleet of niet goed is. Die altijd iets wil, die het anders wil.

Die oordeelt, die gelijk wil hebben, het denken vanuit afgescheidenheid.

Het wat meer heldere denken neemt situaties zoals ze zich voordoen en onderzoekt wat de beste manier is om daar mee om te gaan. Daarbij vertrouwend op het grote geheel. 

 

En of anderen gelijk hebben over jou of dat het meer over henzelf zegt, ach. Zolang het je raakt zegt het waarschijnlijk iets over jou ja. Je manier van denken. Uiteindelijk is alles relatief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het enige verschil is dat ik mijn brein niet als ziek zie Koh  :)

Het werkt uitstekend als instrument. 

Ik zie het meer als 2 manieren van denken, waarbij je brein slechts het instrument is.

Het gaat mij om de focus. De focus op tekortkoming of op dat alles al goed is.

Dan heb je geen drank meer nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...