Spring naar bijdragen

Maandag 2 november

blondie6173

Aanbevolen berichten

Goedemorgen iedereen

Mijn eerste broodje in de ochtend weer , fijn is dat de trek komt terug .

Denk dat na een terug je maag ook gewoon opslot slat van de stress en rot gevoel .

We zijn inmiddels een paar nuchtere dagen verder en elke dag is er eentje maar het schuldgevoel overheerst nog steeds .

Vanmorgen eerste dag dagbehandeling en we gaan ervoor .

Ik wens iedereen een hele mooie dag vandaag greetz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie morgen allemaal :sun:

Dat is meestal het eerste waar je aan moet werken Capre. Wat heb ik allemaal uitgevreten. Schaamte en schuld. Allebei rot gevoelens, maar dat slijt ook. Je kan er dadelijk iets tegenover zetten namelijk de groei. Het gaat je lukken maar geef jezelf de tijd.

Ja Sowhat das het eerste waar ik vanochtend aan dacht, jouw hond. Ik hoop dat het goed gaat en het dier straks weer een prettig leven heeft en gewoon kan ademen. Sterkte voor vandaag. :rose:  :heart:

Straks om 10.30 weer eens naar het ziekenhuis. Krijg een lens in m'n oog geplaatst en hoogstwaarschijnlijk komen ze dan te weten waardoor ik dubbel zie. Ik hoop het.

Verder is het hier weer goed weer een geen mist te zien. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is succesvol stoppen? Ik ben nu 10 maanden gestopt en dat is zeker niet mijn eerste poging. Ik heb nooit medicatie of therapie gehad noch 12 stappen plan gevolgd en heb hierdoor van 2007 tot nu verschillende perioden van maanden niet gedronken afgewisseld met maanden van wel drinken. Dat is winst en dat is toch ook weer niet helemaal succesvol stoppen. Ik denk nu vaker aan toch een praatgroep bezoeken en vooral ook over het waarom ik altijd alles alleen zelf wil oplossen. Want los van het adb willen zijn kom ik dat ook in andere zaken tegen. Therapie is het niet maar ik merk wel dat door mensen met een alcoholprobleem in het echt te zien en te spreken ik verder kom zoals dat ik wel eens mensen van dit forum ontmoet. Stoppen kan ik beter in interactie met mensen. Of dat perse met professionele hulp moet weet ik niet. Stoppen hoef ik niet helemaal alleen te doen, dat is voor mij het belangrijkste.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is succesvol stoppen??

Ik denk dat ik voor mezelf die vraag nooit volledig kan beantwoorden.

Als het om niet gebruiken gaat, kan ik dat alleen richting verleden bekijken..

Nu zes jaar en tien en een halve maand niet gedronken.

Vind ik voor mij, als alcoholist, als verslaafde, best succesvol.

Maar of ik de zeven jaar niet drinken ga halen?? geen idee. Die kant op, de kant van de toekomst dus, kan en durf ik mijn succes niet (te) claimen.

Als het om verslaving in het algemeen gaat kan ik echt niet van succes spreken.

Ik rook, drink teveel koffie, zoek de gekste afleidingen om vervelende dingen enigszins te "verzachten".. ik probeer nog altijd

een zo makkelijk mogelijk leven te leiden.

Maar daar heb ik vrede mee. En zo nu en dan ben ik ontevreden met/over mezelf en geef ik mezelf een schop onder den bips..

Dat niet drinken volhouden is me tot nu toe gelukt dankzij anderen. Mijn vrouw, familie, vrienden, fellows in de NA, ze dragen allemaal

bij aan m'n successtory tot nu toe. Maar ik durf ze geen garantie voor verder succes te noemen. Daarmee zou ik de verantwoordelijkheid

van m'n niet-drinken bij m'n omgeving leggen.

Ze motiveren me. Maar de verantwoordelijkheid van de uiteindelijke keuze van wel of niet drinken ligt nog altijd bij mezelf.

Dat vind ik nogal wat. Daarom neem ik die verantwoordelijkheid in kleine hapjes. Dag voor dag, soms nog kleiner.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Hub,

Ja, ik ben bij mijn eerste poging "succesvol" gestopt zonder professionele hulp of medicatie.

Maar wel met de hulp van lotgenoten en andere helpende omstandigheden.

En met mijn persoonlijke pakketje aan ervaringen en interne hulpmiddelen.

Het schijnt dat de meeste mensen stoppen zonder professionele hulp.

Of dat dan langdurend succesvol is, en of het überhaupt nodig of wenselijk, dat weet ik niet.

Maar mogelijk is het wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had een goed weekeinde, stond vanochtend lekker op, bracht de jongste naar school en kreeg toen een enorme mokerslag: een van mijn vrienden (twee jaar jonger, ook drie kinderen, ook voetbal coach/trainer in zijn vrije tijd), bleek gisteren zelfmoord gepleegd te hebben. Hij dronk, zeker na zijn scheiding, ook teveel. Financiele problemen hebben hem de das omgedaan..Ik ben nog steeds totaal van slag, ik ga mijn fietskleding aandoen en even totaal doelloos een stuk fietsen nu want werken kan ik toch niet..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Quote: "Maar als dat wel van je verwacht wordt heb je constant het gevoel van; Falen."

Daar zit 'm de crux voor veel verslaafden, al of niet in herstel.

Anderen kunnen van alles van je verwachten; om allerlei uiteenlopende redenen, goed of minder goed.

Eén van de belangrijkste, zo niet hét belangrijkste, wat ik in mijn herstel geleerd heb is om naar mezelf te kijken, mijn eigen aandeel te blijven zoeken.

En zeer zeker niet alleen wanneer iets niet helemaal loopt zoals men zou willen, maar zeker ook bij succesjes. Die zijn er tegenwoordig immers veel meer sinds ik stopte met gebruiken.

Ik weet zeker dat andere deelnemers op dit forum daar heel slimme dingen over gaan zeggen. Ik kan zo niet een, twee, drie tot uitdrukking brengen waar het me precies om gaat. Het anderen naar de zin proberen te maken is een "vast onderdeel" van mijn verslaving, hoe egoïstisch ik in gebruik ook was.

Naar andermans oordeel luisteren en kijken en daar dwangmatig gehoor aan willen geven heeft naar mijn mening ook met mijn zwakke eigenbeeld te maken ten tijde van gebruik. En, ik was immers heel gewoon mijn voldoening en welbevinden van externe bronnen te betrekken. Vaak uit een fles.......maar ook van andere mensen.

Tegenwoordig bepaal ikzelf veel meer dan ooit, wel in interactie met lieve vrienden en bekende en fellows om me heen, wat mijn humeur is. Laat ik dat steeds minder door anderen bederven.  En áls: meestal in goede zin!

Vorige week verviel ik weer even in oud gedrag: toen iemand me te weinig service bood naar mijn mening. Zo iemand bepaalt dat mijn slechte humeur. Dat is: ik laat haar toe mijn humeur te bepalen. Ik heb immers middelen genoeg inmiddels om dat te vermijden. Dus ook situaties te vermijden waarop ik vroeger een verdovend middel dacht nodig te hebben....

Ik had dus goed begrepen waar het goed voor is om naar jezelf, je eigen acties, je eigen aandeel te kijken. Heel verhelderend en helend. Even loskomen en naar jezelf kijken. Meditatie helpt me daar enorm bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sterkte tomtom!

Honden zijn goede vrienden sowhat, ik zou geen hond meer willen/kunnen missen, veel STERKTE.

Gedag,

net lekker buiten geluncht, het is heerlijk weer, ik heb een terras-overkapping en m'n tuin ligt op het zuiden, het is gauw lekker hier, de thermometer hangt in het zonnetje en die gaf 25 gr aan!

Het leven is goed, als ik niet drink haha.

bewerkt door bertd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...