Spring naar bijdragen

Maandag 26 oktober

blondie6173

Aanbevolen berichten

nou dat waren leerzame weken. De eerste week ging nog wel, dagje wel dagje niet. En toen gebeurde wat iedereen hier natuurlijk al mijlen ver zag aankomen: de zucht meldde zich weer. Schaam me een beetje voor mijn eigenwijsheid, ik dacht dat ik oud en wijs en ervaren en van alles & nog wat was - en in elk geval sterker dan dit. Nee dus. 

Dinges met peren. Allemaal geen drama natuurlijk - maar ik had me toch een soort oude dag voorgesteld met een knapperend haardvuur en een fonkelend glas rode wijn, sloffen, oude kaas en een beetje Bach op de achtergrond. Jammerdebammer. Is Bach met thee ook te hakken? En kaas met San Pellegrino? Het moet maar. 

Fijne dag allemaal...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal :)

jowan, gefeliciteerd met je drie jaar! :):sun::rose::present:

walrus, bach is prima te doen met thee. Gisteren aan het water op een terasje muntthee met een beetje honing gedronken. Prachtig weer, met alle mooie herfstkleuren van de bomen. Daarna naar het conservatorium voor een gratis bach concert. Zo mooi, als klassieke muziek live wordt gespeeld. Het concert duurde twee uur. Daarna naar huis en genieten van de mooie zonsondergang met de prachtige rode en groen/blauwe kleuren in de schemering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had me deze nuchterheid heel anders voorgesteld, maar ik wil weer eens veel te snel, vrees ik..

http://www.addictionsandrecovery.org/post-acute-withdrawal.htm

Ik denk dat dat ook een beetje van persoon tot persoon verschillend is Geen. Je draagt de ervaringen van je verleden met je mee. In hoeverre heb je die verwerkt enz. En ook een beetje hoe je van nature bent. Ben je optimistisch van aard zal het leven je meer toelachen, maar ben je wat somber ingesteld zal het leven heel anders zijn.

Maar één ding is zeker, het leven wordt wat prettiger doordat je je niet meer schuldig hoeft te voelen vanwege de alc. Jezelf niet meer af hoeft te vragen "wat heb ik gisteren uitgevreten, geen kater meer hebt, niet gevallen bent of een ongeluk gekregen hebt. Niet met je zatte kop bent gaan rijden en een gevaar bent voor iedereen. Niet gevochten hebt nou en zo kan ik nog wel een tijdje door gaan.

Dat is er niet meer.

Dat is toch de moeite waard om te proberen adb. te blijven? ;)

Zo ik ga weer de schilder spulletjes klaar zetten en koffie maken :)

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die post acute withdrawal is iets wat yogajuf volgens mij uit engelstalige sites gehaald had. Vind het zo opvallend dat als ik er info over zoek het altijd uit GB of VS komt en we er hier zo weinig over lezen. Voor mij geldt vooral dat de symptomen ook veroorzaakt kunnen worden door puur en alleen slaap gebrek. Als ik niet drink duurt het een hele tijd voor ik een normaal slaapritme herpakt heb. Zoek op symptomen insomnia en je hebt een vergelijkbaar lijstje. Wat is de oorzaak in een wirwar van zaken? Ik herken het lijstje symptomen en denk vooral dat het klopt dat de tijdspanne van niet drinken en geen nadelige effecten idd best zo 2 jaar kan zijn. Veel langer dan dat je denkt als je stopt. Ik dacht ook van na een paar maanden is er geen effect meer van het niet drinken. Dat is er toch wel denk ik (los van dat onverwerkte emoties terug komen)

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die post acute withdrawal is iets wat yogajuf volgens mij uit engelstalige sites gehaald had. Vind het zo opvallend dat als ik er info over zoek het altijd uit GB of VS komt en we er hier zo weinig over lezen. Voor mij geldt vooral dat de symptomen ook veroorzaakt kunnen worden door puur en alleen slaap gebrek. Als ik niet drink duurt het een hele tijd voor ik een normaal slaapritme herpakt heb. Zoek op symptomen insomnia en je hebt een vergelijkbaar lijstje. Wat is de oorzaak in een wirwar van zaken? Ik herken het lijstje symptomen en denk vooral dat het klopt dat de tijdspanne van niet drinken en geen nadelige effecten idd best zo 2 jaar kan zijn. Veel langer dan dat je denkt als je stopt. Ik dacht ook van na een paar maanden is er geen effect meer van het niet drinken. Dat is er toch wel denk ik (los van dat onverwerkte emoties terug komen)

Dat je dat vooral op Engelstalige sites tegenkomt, komt doordat PAWS zo zijn benoemd en omschreven vanuit de AA-gemeenschap. Net als het begrip 'codependency' bijvoorbeeld. AA is veel groter, bekender en invloedrijker in de VS dan hier in Europa. 

En PAWS (of codependency) vind je ook niet terug in de medische literatuur of DSM, dat speelt natuurlijk ook mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Walrus, goed om van je te horen en tja…. dat was inderdaad te verwachten.  Als jij verslaafd was - en daar lijkt het op toch? - dan zijn je hersenen zo geconditioneerd dat ze bij een minihoeveelheid van de verslavende stof weer vrolijk terugvallen in oud gedrag. Vandaar dus 'die eerste niet nemen'.

Maar misschien was het nodig om dat zelf aan den lijve te ondervinden. Kun je de afgelopen maanden herkaderen als 'leerperiode'? Ik denk dat dat je kan helpen. Wellicht beter dat je er nu zo achterkomt dan, bijvoorbeeld, tijdens een zware emotionele of anderszins stressvolle periode waarin je misschien niet in staat zou zijn geweest om het relatief snel weer terug te draaien. Hetgeen je nu wel doet. Toch?

En tja, dat haardvuur… Ga je me nu vertellen dat je het afgelopen jaar nog niet hebt mogen ervaren hoe geweldig het is om helder op dat berenvel te liggen voor dat warme, knisperende vuur, met die mooie muziek, die heerlijke kaasjes, dat fijne gezelschap en dat frisse glas San Pellegrino en je lekker te mogen wentelen in die warme, gelukzalige, natuurlijke roes die helemaal vanuit jou zelf komt en waar je niets meer voor nodig hebt dan je heldere zelf en… eh… een open haard natuurlijk?  

Fijn dat je er weer even was Walrus en ik hoop je te blijven lezen de komende tijd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook vreselijk veel last van vermoeidheid (gehad) en merk nu dat het zachtjesaan beter wordt.

Normaal gesproken ga ik altijd even liggen tussen de middag, maar dat is nu meer luxe dan noodzaak.

Voorheen dacht ik 's morgens al bij het wakker worden hoe ik het in vredesnaam moest volhouden totdat ik weer kon gaan liggen.

Dat heb ik nu nauwelijks meer.

Dus mijn vermoeidheid zou toch zo maar eens met mijn drankgebruik te maken kunnen hebben gehad.

Ook heb ik lichte apneu en dat wordt versterkt door alcohol. Dus dat is er misschien ook wel op vooruit gegaan.

Maar het effect merk ik dus eigenlijk nu pas na maanden niet drinken.

Bij eerdere stoppogingen van een paar weken veranderde er niet zoveel en ervoer ik alleen nog de nadelen.

Fijn zeg, Ietje. En herkenbaar ook! Ik loop na ruim een jaar nog steeds een beetje te kwakkelen. Binnenkort weer mijn B12 meten...

Hoe minder ze kunnen vinden, hoe sterker bij mij toch ook het vermoeden dat het allemaal wel eens langdurige ontwenningsverschijnselen zouden kunnen zijn. Ik had de artsen ook ingelicht over mijn verleden, maar zij leggen die connectie niet zelf…

We zullen het zien - nog een jaartje dus ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad net als codependancy. Voor mezelf en voor mijn werk vaak een heel nuttig begrip. Maar ik krijg het niet hertaald in DSM termen. Van codependancy wist ik dat het een typisch NA/AA woord was. PAWS dus ook. Codependancy en defitities is sws een verhaal apart. Begrijpen en aanvoelen wat het is is het punt niet. Het vangen in een defintitie is zo snel dat het alles en tegelijk niks kan betekenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...