Spring naar bijdragen

Maandag 13 juli


Gast Gipsy25

Aanbevolen berichten

Middag,

 

Wil even iets delen: vorige week heb ik een vriendschap van een paar jaar beëindigd om mijn 'herstel' te waarborgen. Het is een beetje een Wijfiaans verhaal: de persoon contacteerde mij in dronken toestand met het doel om bij mij thuis te komen drinken, en misschien nog wel wat meer. Wat me het meest dwars zat was dat deze persoon heel goed weet dat ik een behoorlijk alcoholprobleem had en vorig jaar ben gestopt met drinken. Hij vroeg dan ook nadrukkelijk of ik nog steeds was gestopt en wilde zijn eigen drank en waarschijnlijk ook andere middelen meenemen. Ik heb hem gezegd dat ik het respectloos vind naar mij toe en er geen doekjes omgewonden waarom. Ik heb mijn grenzen aangegeven dus - naar de ander toe en naar mijzelf toe. Dat is niet vanzelfsprekend voor mij. 

 

Toch zit ik er nu mee in mijn maag. En dit heeft te maken met hoe ik over mijzelf denk. Ten eerste was het misschien geen echte 'vriendschap' meer, maar we hadden wel een geschiedenis samen en ik geef ergens wel om hem. Ik voel me "schuldig" en "egoïstisch" dat ik dat kapot maak, om. En misschien ook wel een beetje "hypocriet" omdat ik ooit deed zoals hij, graag met hem meedronk en gebruikte, dat laatste altijd op zijn kosten. En "arrogant" omdat het lijkt of ik me zo boven hem plaats. Zo voelde het namelijk even, ik was trots op mijzelf en vond hem een "loser". En tot slot een "slechte vriendin" omdat ik hem, als alcoholist, juist had kunnen steunen. Door met hem te praten. Zachtjes dingen duidelijk te maken. Helpen.

 

Zucht. Ik kom er wel uit hoor. Maar misschien heeft iemand iets wijs te zeggen. 

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Middag,

 

Wil even iets delen: vorige week heb ik een vriendschap van een paar jaar beëindigd om mijn 'herstel' te waarborgen. Het is een beetje een Wijfiaans verhaal: de persoon contacteerde mij in dronken toestand met het doel om bij mij thuis te komen drinken, en misschien nog wel wat meer. Wat me het meest dwars zat was dat deze persoon heel goed weet dat ik een behoorlijk alcoholprobleem had en vorig jaar ben gestopt met drinken. Hij vroeg dan ook nadrukkelijk of ik nog steeds was gestopt en wilde zijn eigen drank en waarschijnlijk ook andere middelen meenemen. Ik heb hem gezegd dat ik het respectloos vind naar mij toe en er geen doekjes omgewonden waarom. Ik heb mijn grenzen aangegeven dus - naar de ander toe en naar mijzelf toe. Dat is niet vanzelfsprekend voor mij. 

 

Toch zit ik er nu mee in mijn maag. En dit heeft te maken met hoe ik over mijzelf denk. Ten eerste was het misschien geen echte 'vriendschap' meer, maar we hadden wel een geschiedenis samen en ik geef ergens wel om hem. Ik voel me "schuldig" en "egoïstisch" dat ik dat kapot maak, om. En misschien ook wel een beetje "hypocriet" omdat ik ooit deed zoals hij, graag met hem meedronk en gebruikte, dat laatste altijd op zijn kosten. En "arrogant" omdat het lijkt of ik me zo boven hem plaats. Zo voelde het namelijk even, ik was trots op mijzelf en vond hem een "loser". En tot slot een "slechte vriendin" omdat ik hem, als alcoholist, juist had kunnen steunen. Door met hem te praten. Zachtjes dingen duidelijk te maken. Helpen.

 

Zucht. Ik kom er wel uit hoor. Maar misschien heeft iemand iets wijs te zeggen. 

Respect! Je grenzen aangeven is picobello!

 

Wat je schuldgevoelens betreft geldt het adagium: je eigen herstel op één. Dat gaat voor alles.

En je kunt een "alcoholist" niet helpen als hij/zij er niet eerst zelf van uit zijn eigen om heeft gevraagd. Tot het zover is heeft hij geen probleem.

Dat deze alcoholist steeds blijft herhalen wat jullie deden is typisch aan de ziekte: steeds hetzelfde doen en andere uitkomsten verwachten.

Dit is in mijn ogen een gevalletje voor "mededogen". Laat je niet meezuigen. Blijf bij je besluit tot nuchterheid, leef het goede voorbeeld en als hij ook ooit rechtsaf slaat, kunnen jullie samen op lopen!

Sterkte met je beslommeringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soms is het tijd om je eigen weg te gaan, los van een/de ander.

Dat wil niet zeggen dat je hem een minderwaardig mens vindt.

Iemand respecteren in hoe die is wil niet zeggen dat je op de koffie moet blijven komen.

(En al helemaal niet op de borrel).

Je kunt je ergens mee verzoenen zonder in contact te willen blijven.

En dan je eigen weg gaan omdat dat beter voor jezelf is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yo, je hoefde hem niet af te wijzen om je stoppen te waarborgen,

je wilde je grenzen stellen en ja, misschien wel vanuit de gedachte dat

jij verder/beter bent. We hebben oordelen of we willen of niet, zijn geen heiligen.

Maar je stoppen is nu nog niet gewaarborgd, daar zul je zelf aan blijven werken.

En je hoeft de ander ook niet te bekeren, het goede voorbeeld geven is al voldoende.

Hij volgt of volgt niet, dat is niet aan jou.

Maar je Japie krekel is nog aan het werken he, had ik het anders, beter, mooier kunnen doen?

Mocht je oprecht naar hem nog twijfelen, dan kun je hem dat delen of je uitgeprinte stukje laten lezen

en er dan over praten. Niet alles hoeft af meis. en misschien voelt het na het lezen van de anderen al weer anders nu? :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vandaag een belangrijk gesprek gehad met mijn ex en een hulpverlener van mijn ex.

Ben blij dat we tot een goeie oplossing zijn gekomen.

Mijn oudste blijft gewoon komen en slapen.

De jongste gaat tot 31 augustus 3 a 4 keer in de week naar mij en mijn mams hij mag nog niet blijven slapen maar dit kan wel een keertje bij oma.

Mijn dochter wil me nog niet zien en spreken maar dit gaan we bekijken of dit volgende week weer plaats kan vinden.

Want begin augustus gaan we met mijn familie naar de Efteling en daarvoor moet er toch gepraat worden anders is dit niet prettig weggaan. Mijn ex en ik zullen dit samen proberen.

Ik ben blij dat ze er geen JGZ bij halen want dit beschadigd de kinderen alleen maar.

Maar als ik de regels niet hanteer dan worden ze alsnog bij me weggehaald, en dit is dan ook terecht want ik heb meerdere kansen gehad.

Mijn kleine ventje is nu bij mij en we gaan zo lekker naar oma.

spreek jullie later

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Jane, mijn Japie Krekel is dat kleine meisje dat altijd "goed en lief" wil zijn omdat ze er diep van binnen van overtuigd is dat ze dat niet is. 

 

Ik wacht het even af. Het initiatief hoeft ook niet per se van mij te komen dit keer. En ik bedacht me ook: met vrienden en in relaties moet ik niet willen therapeuteren. Een voorbeeld geven en mezelf zijn is het enige wat ik kan en wil doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja de vraag Aggie is of hij als hij bij anderen is, of hij dan ook drank koppelt aan nare ervaringen of niet. Maar je zou het allemaal eens voor kunnen leggen bij de mensen die deze beslissing nemen. En is in bescherming nemen hem er bij weg houden of juist wel gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het komt niet helemaal van mezelf MG.

Ik had hier ooit eens maat die 24 jaar droog stond.

Hij was mijn buddy en omdat ik nooit

lang vol kan houden zei hij steeds weer..aan vervelends aan toe:

Stoppen is niet moeilijk. Het blijven wel.

Asl je stopt vergaat je wereld voor zover die niet al vergaan was.

Maar blijf het eens ..het is een operatie op jezelf zonder te verdoven.

In mijn hart. Niwi.

Mooi dat je deze herinnering hebt gedeeld Agnieta.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn je te lezen kabouter! :rose::sun::):present:

 

Het gaat goed hier. Ik ben elke dag computerboeken aan het bestuderen. Maar die bestaan vaak uit honderden pagina's per stuk. Helaas moet ik er doorheen. Kan niet anders.

 

Maar wel liefst zo snel mogelijk. Anders heb ik over jaar nog niks gelezen. Dus ik heb me voorgenomen om elke dag een aanzienlijk aantal pagina's te lezen en te begrijpen. Daardoor voel ik me nu een beetje een alien. Alien met punthoofd. Maar het lezen gaat steeds gemakkelijker en sneller. Ik zit in een flow. Net alsof ik weer in de examenklas van school zit. Blokken en blokken.

 

Eventjes wat voor mijzelf doen, eten, was doen en vervolgens weer de boeken in.

 

het gaat goed....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Agnieta,

Hoop voor je dat het met de tijd alles weer op rolletjes gaat.

Maar ik kan me heel erg goed inleven in dit soort situaties, heb er zelf een paar jaar mee te maken gehad.

En ik moet nu ook goed mijn best doen anders gaan ze ook JGZ weer inschakelen.

Probeer je beste beentje voor te zetten.

Gr Bighamster

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik meld me clean af voor de dagpact, weer een succesvolle dag, wat er verder ook gebeurde.

En dat is nogal wat. Ik heb "besloten" de relatie met mijn moeder onder ogen te zien en van haar los te komen en eindelijk eens een eigen leven te gaan leiden....

Tis wat......Als er iets zinnigs voor een forum over te melden valt, dan volgt dat.

Heb een goede meeting gehad vanavond, daarna  nog een uur met een fellow gebeld, ook heel goed.

 

Ik mag aannemen dat ik kaboutertje ook mag afmelden voor de dagpact, bij deze.

 

Ik ga te kooi, ik merk dat ik een hoop emotioneel werk verzet heb; ook daar word ik kennelijk moe van.

Welterusten en wellicht tot morgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...