Spring naar bijdragen

Dinsdag 24 maart 2015


Blekje

Aanbevolen berichten

Ik ga in navolging van jowan gewoon wat verder rijden om groepen te bezoeken als ik daar behoefte aan heb.....ov, auto, niets houdt me tegen toch?

En nu aan de slag, net als Toine ook beperkt door het raynaud gebeuren met kou, dus dan maar tuinieren achter glas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Suikertje, gefeliciteerd met je hondje!!

En sterkte vandaag.

Tandartsen zijn over het algemeen niet zo geliefd.. zelfs bij oergezonde, niet verslaafde, nergens aan lijdende

steunpilaren van de samenleving komt een zekere weerzin tegen de tandarts voor.

 

Respect dus van mij voor jou.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Quote; In Intact groepen wordt regelmatig gediscusieerd met elkaar en worden een soort van "lessen" gegeven aan de hand van

een thema, allemaal onder leiding van de Intact-leider. 

 

Brrrr...mij dus niet gezien.

 

Da's wéér verzet, Agnieta. Verzet door één zinnetje uit een heel verhaal.

Openheid van geest, meissie.. dat maakt de wereld een stuk ruimer en toleranter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O, dank je wel Kohtje voor je uitgebreide toelichting. Ik zag mezelf echt niet alle dagdraden doorlezen om erachter te komen wat MG erover gezegd heeft, dan kan ik mezelf vanavond aan de waslijn hangen. Ik neem ook aan dat dat een grapje was? :face-icon-small-shocked:

Ik ben nu een stuk wijzer. AA heb ik in Zwolle al een paar keer bijgewoond en hier in Enschede een half jaar. Ik voelde me thuis bij de groep, maar niet bij de stappen en de tradities. Het uitgangspunt om niet met elkaar in discussie vond ik wel een heel goede manier om dicht bij jezelf te blijven. En daar werd ook goed op gelet. Alleen heb ik een heel nare ervaring gehad waardoor ik er niet meer heen durfde. Ik viel steeds terug en werd daarop aangevallen door een paar jonge lui die zomaar een keertje kwamen meedoen en net droog achter de oren waren en twee weken clean. Ook iemand van de vaste groep die zelf heel vaak terugviel, had er veel commentaar op. Ik ben daar erg gevoelig voor, vooral in een groep en voelde me er niet meer veilig. Het is toch niet de bedoeling van AA om kritiek te hebben op terugval gedrag. Ik voelde me zelf daar al erg onplezierig bij. Het had dan geen zin meer om terug te komen omdat ik dan terugvallen zou verzwijgen. Het gaat mij er voornamelijk om of daar bij Intact ook op gelet wordt of er niet een paar mensen tegelijk over iemand heenvallen. Ik heb dat tijdens de deeltijdbehandeling ook meegemaakt en toen moest ik uit de groep omdat ik in een soort psychose verviel na zo'n confrontatie. Ik ben dus erg bang geworden voor groepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Quote; In Intact groepen wordt regelmatig gediscusieerd met elkaar en worden een soort van "lessen" gegeven aan de hand van

een thema, allemaal onder leiding van de Intact-leider. 

 

Brrrr...mij dus niet gezien.

 

Wat is de motivatie hierachter? Waar zit de afkeer, bij het discussie element, het belerende element van de discussie leider met lessen of het hiërarchisch van een leider? Of een ander aspect wellicht ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij zou me thuisvoelen bij een zelfhulpgroep over verslavingen staan of vallen bij de interactie. De discussies met elkaar zouden DE reden zijn te komen. Natuurlijk zijn verslaafden niet gelijk maar ik luister graag naar ervaringen en communicatie daarover zou voor mij de basis zijn om verder te komen. Veel fijner om heel directe feedback te ontvangen dan een groep zwijgende mensen die echt wel een mening vormen over je gedrag maar je de feedback onthouden.

 

Ik ben wat gevoelig voor hiërarchie, ik kan niet goed tegen mensen de de leiding nemen en vertellen wat andere mogen doen. En ik houd wel van georde chaos van discussies en niet de opgelegde structuur van een leider. Lessen zou ik waarderen over theoretische concepten om vervolgens een discussie te hebben over implementatie in ons dagelijks leven. Ik zou niet willen dat een leider me belerend toespreekt hoe te leven.....geen betutteling graag. 

 

En als iemand me een moment zou proberen te overtuigen dat ik niet sterk genoeg ben als mezelf en me een hogere macht komt aansmeren dan ben ik linea recta pleite. Ik zou hyperalert naar zo'n bijeenkomst gaan, al bang voor dat iemand aan de poten van mijn zelfstandigheid, mijn eigen kracht komt zagen!

 

Ik ben een humanist, ik ben van het bijstaan van mijn medemens en vertrouwen in mijn medemens dat die mij indien nodig opvangt. Daar volgt de behoefte aan interactie ook uit. Geloof dat zelfhulpgroepen werken via self-empowerment.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In NA kun je je na elke, ook de twintigste of dertigste, terugval opnieuw verbinden (commitment) aan het programma. Je krijgt dan,

onder applaus, een (zoveelste) witte sleutelhanger met de tekst "alleen voor vandaag".

Het idee hierachter is dat een terugval een voorbehoud aan het programma is. Dat je terugkomt en het opnieuw probeert verdient

alleen maar aanmoediging. Of het iemand lukt om clean te blijven is niet aan de andere verslaafden maar ligt aan of iemand

zich zó open durft te stellen dat hij of zij de waarheid onder ogen komt en z'n persoonlijke plussen en minnen in kaart brengt.

 

Wel wordt aan het begin van elke meeting gevraagd om, als je de afgelopen 24 uur hebt gebruikt, alleen te luisteren.

Een verslaafde onder invloed is sowieso niet open van geest, die staat onder invloed van een middel.

De ervaring van een verslaafde onder invloed is niet bevorderlijk voor het herstel van de anderen, maar zeer zeker ook niet

voor de persoon in kwestie zélf.

 

Natuurlijk staan we niet te juichen als iemand is teruggevallen. En medelijden is er wel. Niet op de manier die een verslaafde

graag wíl ontvangen, zoet en zacht, maar op een confronterende en helpende manier (toch min of meer zacht, want zonder

veroordelen..) Met zoet en zacht gaan we misschien denken

dat het allemaal wel meevalt, maar door confrontatie met de ervaringen van anderen gaan we misschien beseffen dat

we aan een dodelijke ziekte lijden.

 

Het programma wijst ons het pad dat we kunnen bewandelen op weg naar langdurige abstinentie. Daar hebben we zelfs een

uitgebreid werkboek voor. En sponsors. En elkaar. En heel veel literatuur die zowel nieuwe dingen aan het licht brengt in

ons herstelproces als ondersteunend is bij wat we al geleerd hebben.

 

En het blijft een feit dat elke meeting een eigen karakter heeft. Elke meeting krijgt de "kleur" van z'n bezoekers.

Als we echter proberen ons zo veel mogelijk aan de 12 Tradities te houden, die bedoeld zijn om als groep zo

open en ruimdenkend mogelijk te blijven, dan zullen, ondanks de verschillen, de overeenkomsten het meest in het oog

springen. En de overeenkomst die ik zelf ervaren heb, of het nou in m'n eigen "thuisgroep" is of in een meeting hier verder

vandaan tot in Spanje, België, Frankrijk en Zweden aan toe, is de warmte en herkenning van de fellows en de min of meer

gelijke structuur tesamen met de overal min of meer gelijke literatuur.

 

En, ook niet onbelangrijk, het maakt geen klap uit

of je nou één dag clean bent of al twintig jaar. Alleen voor vandaag is wat ons allemaal gelijk maakt aan elkaar.

Inclusief de voorzitter, de penningmeester, de groepsafgevaardigden, de literatuurpersoon, de koffiezetter, én de nieuwkomer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gerrit,

 

ach zo hebben we allemaal wat en bijzonder zijn we zeker hihi.

 

maar wat ik zeg, gaat goed de laatste tijd "fingers crossed" and knock on wood".

 

alleen nog vaak last van heftige oorontsteking en voor diegene die denken wat pijn is,

 

van acute oorontsteking wil je rare dingen doen , kan veel hebben, maar dat brengt toine ne man

 

toch echt op zijn knietjes, heb acute blindedarm ontsteking gehad en dat valt niet te vergelijken,

 

maar goed, ben dit even van mij aan het af praten, gezien als ik pijn heb, mij altijd opsluit en niets

 

meer zeg, he dit forum helpt echt...

 

dokter zegt morfine pillen, maar daar begint deze jongen niet aan, begrijpelijk....

 

agnieta begreep dat al hoor...., dan houd ik mij even stil en stop ik met een appie sturen

 

be good..

 

toine neman :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gypsy,

 

alles went hoor, hoe raar ook gezien pijn.

 

pijn kan soms bevrijdend werken, denk je niet aan al het andere ellende,

 

zal mijn rare geest zijn, maar werkt vaak wel zo,

 

maar goed, basta, houd niet van geklaag en op naar morgen

 

vanavond hier kippenlevers, beetje ketjap marinade rijst, atjar hmmmm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...