Spring naar bijdragen

Dinsdag 24 maart 2015


Blekje

Aanbevolen berichten

Goedemorgen langslapers.

Laat ik maar weer een keer de eerste zijn hier. Ik was weer om half vijf wakker en ben er maar weer lekker vroeg uitgegaan. Gaat zeker weer een hyperdagje worden. Lekker. :sun:

Laat ik maar meteen met een zwaar onderwerp beginnen. Omdat ik zo ontzettend geschrokken ben van mijn gokgedrag, ben ik me eens wat meer in het verslavingsgebeuren gaan verdiepen en ben het ook serieuzer gaan nemen. Ik stuitte gisteravond op een presentatie over verslaving en de hersenen. En nu realiseer ik me pas goed hoeveel zaken gewoon neurologisch zijn. Dus ook het controleverlies. Dingen waarvan ik dacht dat het vastlag in mijn persoonlijkheid qua karakter of wilszwakte blijkt dus een fysieke oorzaak te hebben. En het goede nieuws is dat ik die dingen gewoon weer kan leren. Ook het omgaan met ongewenste/vervelende gevoelens. Die kan ik gewoon leren verdragen. Ik werd er gisteravond eerst erg emotioneel van, maar voelde me daarna ook veel beter. Er is dus hoop. Nou, de schellen zijn me eindelijk van de ogen gevallen. Ik ga er weer lekker tegenaan. Vandaag belt mijn hulpverlener van de online behandeling. En ik zit erover te denken om naar de zelfhulpgroep van intact te gaan. Hebben jullie daar ervaring mee? Is die heel anders dan AA? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Nee Blekje, daar heb ik geen ervaring mee met die

zelfhulp groep. Succes met de online behandeling.

Nou, ik ben een stukje Nederlandse geschiedenis bij:

Vanwege Michel de Ruyter bioscoopfilm, heb ik eerst

in de bieb een boek over deze zeeheld geleend, afgelopen

zondag bij toeval langs zijn kist in de Nieuwe Kerk gewandeld

en gistermiddag dan eindelijk de film. Leuke afsluiter, maar niet

een geweldige film of zo. Het was een leuke afsluiter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

 

Lekker geslapen! Wat fijn Blekje dat je weer positief erin staat en dat je door wat je gelezen hebt ook weer het gevoel krijgt dat je de controle zelf echt terug kan krijgen.

Succes vandaag met de internet behandeling.

 

Vandaag ga ik Tactus maar weer eens mailen, wacht nu al vier weken en vind het zo langzaamaan wel eens tijd worden. De afgelopen week heb ik meerdere keren gedacht: Laat ook maar zitten ik doe het wel alleen. Maar ik wil toch iets veranderen en alleen lukt het niet erg goed..

 

Dagpact:

jowan

Blondie

Albert

Jette

bewerkt door Jette28
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

In de trein op weg naar mijn werk. Zonnetje begint door te breken.

Straks nog een korte wandeling maken richting werk. Beter kan de dag niet beginnen.

Blekje: ik heb met zowel de intact-groep als de AA geen ervaring. Ik weet dat MijnGerrit bij beide groepen is geweest. Hij heeft hierover al regelmatig op het forum verteld.

Blondie: doe het rustig aan. Ik wens je beterschap.

Yogajuf: sterkte vandaag, klinkt inderdaad als energievretend zo'n dag. Tussendoor ook wat rustmomenten pakken ?? al is het maar 5 min.

Heb het goed vandaag.

bewerkt door Kastanje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Albert, succes maar weer in Frankrijk... 

 

Suiker... wat heerlijk man, het is je van harte gegund. 

 

Blondie, wat verschrikkelijk lief dat je kontekont naar Suiker wilt brengen. 

Tis een giga eind rijden heen en weer. 

En de benzinekosten zijn ook pittig. 

Stel voor dat je mij je rekeningnummer even pb't, dan draag ik bij in de kosten hoor. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie morgen kanjers,

 

Wat een fijn bericht Kaboutertje en dat het maar gauw weer helemaal normaal is. Das toch het fijnst leven hoor. :rose:

 

Hier waren gisteren de sombere gevoelens en de moeheid als sneeuw voor de zon verdwenen en ik had energie voor 10. Kon daarom ook wat moeilijk in slaap komen.

Vandaag maar eens flink aan het schilderen gaan zodat er een schilderij af komt. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn kabouter dat het met hem beter gaat. Rustig aan nog maar. Knuffel.

Ik heb niet alle informatie kunnen opnemen die voorbijkwam over de zelfhulpgroepen. Dus als MG nog een keer in herhaling wil vallen, zou ik hem heel dankbaar zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goeie zonnige morgen

net 1/2 uur gehannesd om mn pc

aan de gang te krijgen, die had de hele nacht

aan gestaan zonder stroom.

accu leeg en de wifi was niet meer verbonden

alweer wat geleerd dus.

en vanavond kan ik zo weer inloggen.

fijne dag allen

en

Kaboutertje en co: zet m op weer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

 

wederom prachtig weer hier, maar blijft frisjes

 

wil graag weer in de tuin werken, maar dit is mij te fris

 

gezien mijn raynaud situatie, maar goed lekker binnen rommelen,

 

druk met bedrijfje, gaat steeds beter.

 

Fijne dag gewenst toine ne manski :sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor Blekje,

 

Intact versus AA (of andere 12-stappen bijeenkomsten).

Er zijn overeenkomsten.

Beide zelfhulpgroepen bestaan uit verslaafden die samen naar een oplossing zoeken voor hun verslavingsprobleem.

Beide zelfhulpgroepen zijn laagdrempelig en houden op vaste regelmatige tijden hun bijeenkomsten.

Beide zelfhulpgroepen bieden menig verslaafde een platform waar ze vrijuit kunnen spreken en op begrip kan worden gerekend.

Beide zelfhulpgroepen houden menig verslaafde op het "rechte pad", dus zonder gebruik.

 

Maar verschillen zijn er ook. Intact is een initiatief vanuit Tactus verslavingszorg en is niet in het hele land "beschikbaar",

daar waar de 12-stappen groepen wereldwijd te bezoeken zijn.

 

Intact groepen worden geleid door een groepsleider die een cursus/opleiding heeft gevolgd via Tactus, terwijl in

de 12-stappen bijeenkomsten (meestal) een uit de "trouwe" bezoekers gekozen voorzitter de bijeenkomst opent en sluit.

De voorzitter houdt de normen en waarden tijdens de bijeenkomst in de gaten, maar is geen leider.

 

Intact groepen worden gefaciliteerd vanuit Tactus verslavingszorg, daar waar 12-stappen groepen zichzelf moeten bedruipen

en afhankelijkheid van wie of wat ook uit de weg gaan. (Vanuit de gedachte: we hebben als actief verslaafden al zo veel en zo lang

op de welwillendheid van anderen geleund, dat het vanuit hersteloogpunt goed is om eigen verantwoordelijkheid te nemen).

 

In Intact groepen wordt regelmatig gediscusieerd met elkaar en worden een soort van "lessen" gegeven aan de hand van

een thema, allemaal onder leiding van de Intact-leider. In 12-stappen bijeenkomsten horen discussies niet thuis. Het komt wel voor,

maar de in mijn ogen (sorry, ik ben natuurlijk subjectief omdat ik dit schrijf vanuit mijn eigen ervaring) betere 12-stappen bijeenkomsten

laten niet toe dat er direct op elkaar gereageerd wordt. Dit vanuit het oogpunt dat de ene verslaafde de andere niet is en

we alleen kunnen delen wat onze eigen ervaring is. Anderen kunnen uit die ervaring meepikken wat voor hun misschien helpt.

 

Gedeeltelijk is het vergelijken van Intact en 12-stappen groepen het vergelijken van appels met appels

Maar waar de 12-stappen groepen het sterkst afwijken van de Intact groepen is het grondbeginsel.

Dan wordt het meer appels met peren vergelijken.

 

Dat grondbeginsel van de 12-stappen groepen ligt in de 12 Stappen en de 12 Tradities die zijn gegroeid vanuit

de toevallige ontdekkingen die twee alcoholisten deden in de eerste helft van de vorige eeuw.

 

De Amerikanen Bill W. en Dr. Bob ontdekten dat ze elkaar konden helpen door openlijk met elkaar te spreken over hun alcoholisme.

Ze ontdekten dat ze elkaar konden inspireren om droog te blijven door zich te houden aan enkele simpele spirituele regels:

eerlijkheid, openheid van geest en bereidwilligheid. Ze probeerden dit uit op enkele andere (opgegeven) notoire drinkers

en heel langzaam kwam er een programma tot stand dat - in die tijd - kansloze en ten dode opgeschreven alcoholisten

een nieuwe manier van leven zonder alcohol bood. Jaren later ontstonden groepen die zich niet alleen op alcoholisme richtten

maar meer op verslaving in het algemeen, allemaal met de 12 Stappen van AA als basis.

 

De Intact groepen zijn, vergeleken met AA en aanverwanten nog piepjong.

Ik ging in 2005 voor het eerst naar de eerste net opgerichte Intact groep.

Vier jaar lang ben ik daar wekelijks geweest. Veel verdriet meegemaakt, maar ook veel plezier.

Intussen groeide Intact, zowel de groepsgrootte groeide alsook het aantal plaatsen waar bijeenkomsten worden gehouden.

 

Voor recente wederwaardigheden betreffende Intact zal MijnGerrit (al eerder hier genoemd) je op de hoogte kunnen brengen.

Ik heb in 2009 voor het laatst een Intact groep bezocht omdat ik me ondertussen meer thuis ben gaan voelen

bij de AA en vooral de NA.

Voor mij gaf juist die min of meer vast omlijnde structuur van de 12 Stappen me de houvast die ik nodig had voor mijn herstel.

Maar het ligt voor de hand dat je zelf het best kunt bepalen wat voor jou helpend (genoeg) is als je zélf beide geprobeerd hebt.

 

Ik wil nog wel even benadrukken dat proberen niet is: een keer naar de één en een keer naar de ander, maar

dat proberen is: jezelf een kans geven door beide een tijdlang te bezoeken. Liefst verschillende groepen van zowel Intact als AA als NA als

CA.. Hoe meer je de verschillen probeert, hoe gerichter je kunt kiezen.

Pas dan kun je beoordelen of iets voor je werkt of niet.

 

Dan tot slot nog even een citaat uit het standaardboek van NA-Anonieme Verslaafden:

 

Er zijn veel boeken geschreven over de aard van verslaving.

Dit boek houdt zich voornamelijk bezig met de aard van herstel.

Als jij een verslaafde bent en dit boek gevonden hebt,

geef jezelf alsjeblieft een kans en lees het!

 

Succes Blekje.

 

Groet, Kohtje. :rose:

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...