Spring naar bijdragen

Vrijdag, 20 februari 2015

jowan

Aanbevolen berichten

Goeiemorgen!

Ik heb vrij en zin in mijn dag! Interessante afspraak straks.

Nog even over terugval: elke ochtend als ik wakker word ben ik dankbaar voor mijn helderheid en is het ergste dat ik me kan voorstellen: weer moeten drinken. Maar bijna elke avond die ik licht gefrustreerd thuiskom, spookt de gedachte aan drinken weer door mijn hoofd. Nooit zin in één glaasje, maar soms wel in een fles (of twee). Tot nu toe hou ik mezelf goed staande, ik doorzie de verslaving. Maar ik begríjp zo goed dat sommigen eraan overgeven. Het is ook niet niks. Daarom, zoals anderen gisteren op de dagdraad schreven, blijf ik bezig met het thema, blijf ik hier komen. Ik kan het (ook) nog niet alleen. Wil dat ook niet.

Av- bier helpt me ook, moet ik eerlijk toegeven. Nooit meer dan twee blikjes. Ik heb dat nu geaccepteerd, in het begin voelde ik me er schuldig om. Het voldoet aan een behoefte. Ik vergelijk het met de behoefte aan koffie, 's morgens. Het is ook een verslaving, dat besef ik me heel goed. Ja, ik denk dat ik altijd verslaafd zal zijn. Zoals zovelen. Ook dat probeer ik te accepteren. Inzien dat ik ergens 'slaaf' ben van mijn hersenen, mijn ego, mijn menszijn, het maakt me ook nederig. En in de kern is dat misschien niet zo'n slechte houding.

Fijne dag allemaal!

PS: AV is geen tip trouwens, want ik begrijp dat sommigen er trek van krijgen.

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een herkenbaarheid in de dagdraad van gisteren.

Ook ik ben nog steeds actief bezig met mijn verslaving.

Geloof mij, zelfs na ruim 3 jaar was dat glas een armlengte van mij vandaan.

Helaas...

Gelukkig inmiddels weer stevig op de been, maar ik blijf alert.

Slipper heeft voor mij alleen maar bevestigd dat ik ermee bezig moet blijven.

Ach, als dat nu het ergste is? En of familie of vrienden het nu wel of niet begrijpen?

Als ik het maar begrijp...

Afijn.

In benen hier.

Fijne dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen allemaal,

Op tijd het bed in gisteren, de film dan ook niet helemaal afgekeken  ;)

Ik herken het allemaal...bijna dagelijks spoken die gedachten door mijn hoofd,

wat je zegt yogajuf...en iets wat niet mag wordt soms zó verleidelijk.....

De mateloosheid..is het niet in drank, dan komt er iets anders voor in de plaats.

Zelfonderzoek, hier zijn, snappen hoe het werkt...het helpt allemaal.

Maar soms zou je willen dat het er gewoon niet was.  En dan hoop ik dat het na verloop

van tijd...jaren? weg is....maar ik weet beter,  door de verhalen hier. Gelukkig maar,

het houdt me alert!

Het thuisfront kan het wellicht nooit echt snappen...maar ze volgen me wel. 

Ik merk dat ze het 'vergeten,' als de fles op het aanrecht blijft staan waarvan ik heb gevraagd

die minstens uit het zicht te zetten...is geen opzet..maar dat geeft aan dat hij er niet mee bezig

is, het ook vanzelfsprekend vindt inmiddels dat ik niet pak. En nooit een probleem als ik daar wat van zeg,

maar een excuus. Aan steun en begrip van de omgeving geen gebrek.

Fijne dag en sterkte voor wie het nodig heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Ik ben zooo blij dat ik 's morgens helder wakker word en het leven helder kan leven.

Nooit, maar dan ook nooit meer wil ik die ellende nog meemaken.

Ik was zo ver van mezelf weg.

Skip, ik kan je vraag niet beantwoorden, in die zin dat ik geen partner heb.

Mijn familie praat niet over het stoppen, dat mistte ik in het begin erg, maar ik denk nu dat ze het niet snappen en voor één komt het (te?) dichtbij. Kinderen maken af en toe wel een positieve opmerking.

Vandaag komt een goede, oude vriend logeren. Zin in.

Met hem kan ik er wel goed over praten trouwens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen beste mensen.

Ik ben voor de tweede keer deze week gewoon uit mezelf wakker, eerder dan mijn vrouw of mijn kater. Ik slaap eigenlijk al twee, drie weken bijna normaal. 't Zal toch niet waar zijn?

Ik heb echt heel zelden nog "trek" en als ik dat heb, weet ik direct waar dat mee te maken heeft. Zojuist heb ik even in de keuken gekeken, of er een aangebroken fles wijn stond; ik registreer dat niet eens meer. Inderdaad ben ik blij, dat ik 's ochtends gewoon helder wakker word en niet meer hoef te drinken. Tot zover is er dus niets aan de hand. Ik krijg het niet eens meer benauwd als ik ver vooruit denk.

En toch komt ergens die gedachte vandaan of ik wel verslaafd ben. Terwijl ik donders goed weet wat er gebeurt als ik een keer wat zou drinken. Dat heb ik vaak genoeg meegemaakt bij minder- of stoppoging 37 of 43 of ...

Het is gewoon noodzakelijk dat ik zeer regelmatig hier ben, dat ik naar een zelfhulpgroep ga om andere verslaafden te spreken, om af en toe frummers te ontmoeten, om te blijven lezen en nadenken. Ik ervaar dat overigens niet als straf, ik ga tot op heden graag.

Fijne dag iedereen! Tot later.

* typo's

bewerkt door MijnGerrit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jopie, ik pas even. Ik vind op dit moment niet, dat ik dat kan doen n.a.v. één bijgewoonde meeting, overigens in een niet gemiddelde NA-groep.

Er zijn frummers die veel beter iets kunnen vertellen, dan ik op dit moment.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen!

Ik heb vrij en zin in mijn dag! Interessante afspraak straks.

Nog even over terugval: elke ochtend als ik wakker word ben ik dankbaar voor mijn helderheid en is het ergste dat ik me kan voorstellen: weer moeten drinken. Maar bijna elke avond die ik licht gefrustreerd thuiskom, spookt de gedachte aan drinken weer door mijn hoofd. Nooit zin in één glaasje, maar soms wel in een fles (of twee). Tot nu toe hou ik mezelf goed staande, ik doorzie de verslaving. Maar ik begríjp zo goed dat sommigen eraan overgeven. Het is ook niet niks. Daarom, zoals anderen gisteren op de dagdraad schreven, blijf ik bezig met het thema, blijf ik hier komen. Ik kan het (ook) nog niet alleen. Wil dat ook niet.

Av- bier helpt me ook, moet ik eerlijk toegeven. Nooit meer dan twee blikjes. Ik heb dat nu geaccepteerd, in het begin voelde ik me er schuldig om. Het voldoet aan een behoefte. Ik vergelijk het met de behoefte aan koffie, 's morgens. Het is ook een verslaving, dat besef ik me heel goed. Ja, ik denk dat ik altijd verslaafd zal zijn. Zoals zovelen. Ook dat probeer ik te accepteren. Inzien dat ik ergens 'slaaf' ben van mijn hersenen, mijn ego, mijn menszijn, het maakt me ook nederig. En in de kern is dat misschien niet zo'n slechte houding.

Fijne dag allemaal!

PS: AV is geen tip trouwens, want ik begrijp dat sommigen er trek van krijgen.

Wat een herkenning! Heerlijke ochtenden, zware avonden.... AV bier durf ik niet aan te beginnen. Heb ik namelijk eerder gedaan. Het ging van mij sluipend van AV naar AA (geen 'anonieme alcoholisten' bier maar 'alcohol arm' bier) om vervolgens weer een gewoon biertje te drinken. Toen was het hek van de dam of te wel 'de kurk uit de wijnfles' en zoop ik weer een fles op een avond.....

Maar als het bij jouw lukt is het goed he ...

bewerkt door petervdww
Link naar opmerking
Deel via andere websites

'Verslaafd' is voor mij nog steeds een beladen woord.

Ik weet inmiddels donders goed dat ik dat ben.

Acceptatie is een proces.

Voor mijn omgeving ben ik niet 'verslaafd', tenminste zo benoem ik het niet.

'Waarom drink je niet meer?''Omdat ik te vaak, te veel, om de verkeerde redenen nam'

Een goed verstaander heeft wellicht niet meer nodig.

Poeh...het doet me wel wat om het er nu zo over te hebben.

Maar wel fijn dat het een keer zo op de dagdraad komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen beste mensen.

Ik ben voor de tweede keer deze week gewoon uit mezelf wakker, eerder dan mijn vrouw of mijn kater. Ik slaap eigenlijk al twee, drie weken bijna normaal. 't Zal toch niet waar zijn?

Ik heb echt heel zelden nog "trek" en als ik dat heb, weet ik direct waar dat mee te maken heeft. Zojuist heb ik even in de keuken gekeken, of er een aangebroken fles wijn stond; ik registreer dat niet eens meer. Inderdaad ben ik blij, dat ik 's ochtends gewoon helder wakker word en niet meer hoef te drinken. Tot zover is er dus niets aan de hand. Ik krijg het niet eens meer benauwd als ik ver vooruit denk.

En toch komt ergens die gedachte vandaan of ik wel verslaafd ben. Terwijl ik donders goed weet wat er gebeurt als ik een keer wat zou drinken. Dat heb ik vaak genoeg meegemaakt bij minder- of stoppoging 37 of 43 of ...

Het is gewoon noodzakelijk dat ik zeer regelmatig hier ben, dat ik naar een zelfhulpgroep ga om andere verslaafden te spreken, om af en toe frummers te ontmoeten, om te blijven lezen en nadenken. Ik ervaar dat overigens niet als straf, ik ga tot op heden graag.

Fijne dag iedereen! Tot later.

* typo's

Fijn om te lezen dat die gedachten minder worden. Wordt dus uiteindelijk alleen maar beter :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen frummers. 

Alweer verschrikkelijk lang geslapen en eigenlijk nóg moe, tssss. 

Zal wel weer over gaan voordat ik een jongetje word. 

(gevleugelde uitspraak van mijn moeder als wij als kinderen liepen te klagen). 

Heb inmiddels koffie en thee gezet

post-1140-0-04457800-1387954739_thumb.jpgpost-1140-0-21437600-1389158804_thumb.jpg
Mooie draad tot nu toe..
En grappig die volle bus van Jopie... zag mezelf als twaalfjarige weer in lijn 50 van de NZH gepropt  worstelen om 
op tijd bij de uitgang voor de halte Koedieflaan te komen... 
Leuk Bol, ben ook best wel benieuwd... een van 45 jaar inmiddels dus.... 

Mooie draad tot nu toe trouwens. 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Vanochtend al voor mij iets heel lastigs gedaan.

Een vriendin verteld dat ik niet op een verjaardagsfeest (waarvan ik wist dat er heel veel gedronken zou worden) kom omdat de confrontatie met alcohol en drinkende mensen voor mij teveel is.

Met deze beslissing heb ik weken geworsteld en toen ik er uit was wat ik zelf nu wilde moest ik nog de moed op zien te brengen om dit aan te geven. Loyaliteit zat me hierbij in de weg.

Mijn vriendin reageerde heel goed en ze begreep het ook. Ze vond het fijn dat ik het gezegd had.

De opluchting in mij is groot. Daar vandaag maar even van nagenieten.

Wat ik al schreef ben ik tot maandagmiddag alleen. Eens kijken of ik er zondag een dagje strand van maak. Uitwaaien, bezig zijn met een opdracht die ik van mijn therapeut heb meegekregen.

Heb het goed vandaag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Frummers,

Zoveel herkenbaars hierboven. Voor mij ook geen AV-bier op een terras in de zomer,

want dat leidde ook weer tot een terugval. Voor wie het geen 'probleem' is, prima.

Ook hier weer heerlijk geslapen en tegenwoordig helder, fris en vrolijk door het leven.

ps: mijn inieminie groene indoor kas, daarvan is de Rucola aan het ontkiemen! Joepie, zo

leuk om te zien dat wat je bedacht hebt ook daadwerkelijk gaat werken ;)

Fijne vrijdag en ik hoop straks ook minder miezerig...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed van je Kastanje! Volgende keer sneller aangeven? Dan heb je er

zelf minder last van. Ik neem tegenwoordig 1 a 2 dagen om erover na te denken,

ik zeg ook tegen die ander "Ik ga er even over nadenken" (pauze inlassen) en

dat wordt altijd geaccepteerd. Als ik uiteindelijk "Nee" zeg met een korte uitleg,

dan is er volledige begrip en geen weerstand (lees: sociale druk).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Joris en Kastanje. 

Hartstikke goed Kastanje. Wat kan een mens zich dan toch druk maken he? Lekker genieten hiervan. 

Leuk Joris, je bent binnen aan het kweken? Inderdaad zo leuk als dingen die je bedenkt blijken te lukken.. 

Dank je Yvonne. Ja, die gewassen die half februari al 'onder het glas' kunnen die ben ik

in van die plastic bakken met ventilatierooster aan het kweken voor mijn 'permaculture'

balkon. Die ben ik momenteel aan het voorbereiden met het hergebruiken van pallets

etc. en ook wat bewoners hier ook allemaal bij het 'grof vuil' neerzetten; Soms ook nog

mooie grote potten. Even afboenen en ze zien er weer nieuw uit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...