Spring naar bijdragen

Maandag 16 februari

Gast akelei

Aanbevolen berichten

Jette, je hebt het geprobeerd. Wat voor de één geldt, geldt niet altijd ook voor de ander.

Helaas is het met alcoholverslaafden zo dat voor de meesten geldt dat minderen niet echt handig is.

Maar je weet het nóóit voor je het zelf geprobeerd hebt.

Ikzelf heb tientallen, zoniet honderden keren geprobeerd te minderen. Steeds vond ik een

manier waarop het déze keer wél zou lukken. En steeds ging het mis.

Als ik het niet zo vaak geprobeerd had zou ik niet langzaam aan zijn gaan geloven

dat voor mij misschien stoppen wel de "makkelijkste" oplossing voor al mijn mislukte pogingen zou zijn.

In het begin was het zeker niet makkelijk, maar tot nu toe is het wel de meest succesvolle oplossing gebleken.

Dus wie weet, misschien geldt dat ook voor jou wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Jopie. 

Ja ik denk dat je gelijk hebt. Je denkt ik voel me goed voel me fijn dus waarom ook niet.

Ik zal vandaag nog even een rotdag hebben en ik ga proberen het wat, waarom , waardoor ook nog op een rijtje te krijgen.

Dank voor je reactie en steun,

bewerkt door Jette28
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje dank voor je mooie bericht en zo zie ik het ook wel voor mijzelf.

Jette, je hebt weer een keer geprobeerd gematigd te drinken en weer gezien dat dat kennelijk niet lukt. Ook ik heb dat vele malen in allerlei vormen geprobeerd. Achteraf bekeken wist ik waarschijnlijk vooraf al vaak, dat het niet zou werken, maar wilde dat niet toegeven aan mezelf. Het is een hele vervelende periode geweest.

Goed dat je het hier opschrijft en niet hebt opgegeven. Zet hem op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tuurlijk is een terugval wel te voorkomen, als je maar op tijd aan de bel trekt.

Hier zit 'm volgens mij nou net de kneep.

Ik denk niet dat "iemand" iemand voor de gek houdt aan de vooravond van een terugval,

maar dat "iets" iemand voor de gek houdt. Dat "iets" is die (ziekte) verslaving.

Als je jezelf of iemand anders voor de gek wilt houden kun je je gezonde verstand en je geweten laten spreken

en op tijd aan de bel trekken.

Maar als het je (ziekte) verslaving is die je voor de gek houdt, dan laat die je juist niet aan de bel trekken.

Die schakelt direct het gezonde verstand en het geweten uit.

Als de (ziekte) verslaving je eenmaal weer in de greep heeft, al is het maar voor eventjes, dan

is een terugval niet altijd te voorkomen.

Is mijn bescheiden inzicht hoe verslaving bij mij werkt, hoor.

Geconstrueerd uit ervaringen uit m'n verleden. :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenmiddag. Het gaat niet goed hier. Ik ben net bij mijn psychiater geweest en ze was nogal ongerust. Het ziet er toch naar uit dat ik in een depressie ben gerold. Voel me al twee dagen bijzonder beroerd en kom bijna tot niks meer. Ook als ik wel wat doe blijf ik me ellendig voelen. de antidepressiva wordt nu weer verhoogd en ik ben eindelijk de daglichtlamp gaan gebruiken. Ik doe niet mee voor het dagpact, ik sta niet meer voor mezelf in. Heb ook vanaf vorige week zondag of maandag geen refusal meer genomen. Aan de ene kant wil ik heel graag drinken, maar mijn motivatie lijkt gewoon heel ver weg te zijn en ik heb het gevoel dat het dan maar gewoon moet gebeuren. Heb het gewoon helemaal gehad op het moment. Ik kan het ook niet opbrengen om de dagdraad verder te lezen en weet eigenlijk niet goed wat ik hier nu doe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Agnieta, waar jij zegt dat je jezélf voor de gek hield met te denken dat één slokje, één biertje geen kwaad kan,

daar zeg ik dat daar je verslaving je al voor de gek houdt.

Jij weet wel beter, maar die ziekte laat je denken dat 't niet zo is...

Dat wat jij noemt: VAN TEVOREN, dat noem ik al terugval.. want waar ligt de overgang van

"van tevoren" naar "niet meer te weerhouden".. ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat of wie het ook is die ik voor de gek hield ( ik waag te beweren dat ik het was). Het was niet goed en ik wist dat heel goed. Gisteravond nam ik de consequentie (schuldgevoel, een kater, weer aankomen in gewicht) voor lief omdat ik zo graag een glas wijn wilde drinken. Gewoon zo.

Bij wordt het dan ook weer bijna een fles. En dat geeft aan dat ik dus geen rem heb.

Maakt niet uit wat mij betreft wat het was, mijn alcoholroep, ik zelf. Het is voor mij gewoon een kwestie van sterker worden en doorzetten. En ik denk dat deze uitglijer/terugval/of wat je het wilt noemen heel jammer is maar dat vandaag weer een nieuwe dag is en dat ik echt nog steeds even serieus ben in het iets doen aan mijn probleem. 

En dat ik dat niet alleen kan heb ik ook al besloten, want binnenkort zal ik met de internetbehandeling van Tactus starten.

Niet teveel discussiëren over waar wat nou vandaan komt. Het is gebeurd. En ik ga weer met frisse moed voor de nuchterheid!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben net thuis, ik heb al veel gewandeld. Wat een heerlijk weer is het. En dus het lastige (zo voelde ik het vooraf) gesprek achter de rug.

Wat een bijzonder mooi en warm gesprek heb ik achter de rug.

Gelijkwaardig. Het lukte me om voorbij de dominantie te kijken en te voelen.

En wat ik zag was een warme en zeer betrokken man. Die eigenlijk mij veel beter aanvoelde dan mijn andere directeur.

Bij haar moest ik veel meer mijn ruimte bevechten, iets wat bij hem niet aan de orde was.

Kortom: wat ben ik blij dat ik dit gesprek ben aangegaan.

Nu even tijd nemen om te lunchen, even rust, tijd nemen om alles te laten zakken. Anders dender ik door.

Tot later.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt Kohtje, precies dat bedoel ik.

Dat is waar ik een kanjer in ben; droog drinken.

En dan is het al aan de gang bij mijn. In mijn hoofd.

Dat begint al in mijn hoofd, al vòòr de eerste slok.

En dat is soms zo lastig herkennen he, het sluipt erin.

Sluipmoordenaar ist. Echt hoor, echt. Killing.

Door meetings te bezoeken, dit forum serieus te lezen, en de waargebeurde verhalen van anderen

te toetsen aan m'n eigen gevoel, herken ik die sluipmoordenaar al van verre.

't Begint meestal/altijd in je hoofd.

Door m'n hoofd constant te "scannen" hoef ik niet meer te gebruiken. Ook niet in m'n hoofd. :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We staan machteloos tegenover onze verslaving. Laat staan tegenover de verslaving van een ander.

Dat laatste is dan weer een Al-Anon/Nar-Anon statement.

Als naaste van een verslaafde kan ik alleen mijn eigen "plan trekken".

Ik ben een kind van een verslaafde ouder, maar ook hier voel ik me wel

een naaste van vele andere verslaafden, jullie dus.

Ik kan een ander niet redden, niet daadwerkelijk helpen.

De actie moet van de verslaafde zelf komen.

Ik kan wél zo goed en zo kwaad als het gaat mijn eigen leven leiden,

zonder daarbij door anderen in een bepaalde richting gedrukt te worden.

Vaak betekent dat dat ik geen verantwoordelijkheid van anderen op m'n schouders neem.

En vaak betekent dat dat ik iemand moet loslaten.

Loslaten, niet in de zin van: niet meer naar omkijken, laat hem of haar maar in z'n eigen sop gaarkoken...

maar loslaten in de zin van: gepaste afstand nemen en geregeld laten horen/zien hoe ik met het leven omga.

Alleen op die manier kan ik de boodschap van herstel uitdragen.

Niet door hem een ander door de strot te douwen, maar meer door hem als een navolgbaar voorbeeld voor te houden.

Geheel vrijblijvend.

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fruit, mijn eerste vakantioe zonder drinken

was een volleyweek in Spanje, volpension met dochter mee.

Ik was vastbesloten en er waren nauwelijks verleidingen na de 1e

welkomstcoctail die ik gewoon teruggaf.

De 2e vakantie was Turkije all inclusive in mn uppie/met mezelf dus.

Ik merkte onmiddellijk dat ik voor een ander méér discipline over heb

dan voor mezelf. Toen kon ik ter plekke die keus alsnog maken.

En ik kreeg er lol in, want discipline is niet mijn grootste talent helaas,

ik wist dat ik kon drinken en het desnoods niemand vertellen. Maar de keus

om mezelf eens net zo belangrijk vinden als mijn dochter hielp me.

Ik was ooit ook voor haar gestopt. Nu maakte ik de keus om voor mezelf

gestopt te blijven. En heb een heerlijke vakantie gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een forumvakantie op GC!

Iedereen aan de koffietjes.

Wimmelt zal blij zijn dat hij al geweest is.

Maar goed plan, Fruit. Waarom jezelf kwellen als je weet dat het nog lastig kan worden.

Vanmorgen bij de boodschappen een beetje opgelet en een beetje gehamsterd in spullen die we toch gebruiken.

Zowat 15 euro korting. Het wordt nog leuk.

Voor sommigen misschien heel gewoon, maar eerlijk gezegd hoefde ik daar voorheen nooit op te letten.

Moet ik me daarvoor schamen (dat ik dat nooit hoefde en niet deed) Ach nee, waarom ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken het ook wel van vroeger, en uit mijn studietijd.

Maar toen het steeds ruimer werd financieel kon ik daar ook wel van genieten.

En nu vind ik bepaalde dingen nog wel belangrijk. Biologische zuivel, zonder troep erin, als het kan.

Is bij de super goedkoper dan de biowinkel, heb ik ontdekt, biologisch huismerk.

En we roken en drinken niet allebei, dus dat scheelt ook.

Komt wel goed. Maar ik heb de neiging daar wat zorgelijk in te zijn. En dat is misschien maar goed ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...