Spring naar bijdragen

Maandag 15 december 2014


Yvonne

Aanbevolen berichten

Ha die Plof,

 

Nou, daar ben je lekker klaar mee. Maar! Misschien zijn er toch wat lichtpuntjes te bedenken. Even een snelle aanzet daartoe, voor als je straks wakker wordt,

 

- Je hebt, of je krijgt straks, een volledige diagnose. Je weet dan dus precies waar je aan toe bent. En je hulpverleners kunnen een behandeltraject voor je gaan bedenken en uitvoeren. Sommige mensen worden nooit gediagnosticeerd, en zullen dus nooit weten wat er aan hen "scheelt". Jij weet dat nu wel. Bewustzijn en inzicht is een belangrijke eerste stap, misschien wel de belangrijkste.

- Het is niet zo stellig te zeggen dat stoornissen uit Cluster A niet te behandelen zijn. Er zijn bijvoorbeeld redelijk goede resultaten bereikt met klassieke antipsychotica bij de schizotypische ps. Inderdaad is er weinig wetenschappelijk bewijs voor de werking van psychotherapie bij ps uit cluster A, maar dat wil nog niet zeggen dat deze behandelingen niet kunnen werken. Misschien is het toch de moeite waard je hier nog wat verder in te verdiepen? Kijk misschien ook naar aanbieders van alternatieve therapieën, die vaak ook worden vergoed vanuit de aanvullende zorgverzekeringen.

- Er zijn overeenkomsten en overlappingen tussen de door jou omschreven stoornissen. Dat besef maakt het misschien wat minder "veel" en "groot" in je hoofd en straks in de behandeling (het vang-twee-vliegen-in-een-klapeffect)

- Er zijn ook belangrijke verschillen tussen de door jou omschreven stoornissen. Misschien kan het zelfs zo zijn dat het ene affect de ander opheft. 

- Geen van deze stoornissen heeft - voorzover ik week - invloed op je intelligentie. Waarschijnlijk is zelfs het tegendeel waar! 

- Waarschijnlijk heb je een bovenontwikkelde aanleg tot "magisch denken". En dit bedoel ik in de positieve betekenis van het begrip. Dit maakt je niet alleen bijzonder, maar ook zeer inventief. 

- In aanvulling daarop, mensen met een ps uit cluster A zijn meestal enorm boeiend, interessant, creatief en aantrekkelijk juist door hun "excentriek" zijn en hun vermogen om "anders" te denken. Join de club van de grootste kunstenaars en wetenschappers ter wereld!

- Je bent in elk geval geen narcist.  ;)

 

Tot zover Plof, hoop dat je er wat aan hebt, en heel fijn om je weer te lezen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Yogajuf!

Heb je ook wat lichtpuntjes voor iemand die in cluster b beland is??

 

Ha ha Nancy, vast en zeker. Ik geloof namelijk echt dat alles en iedereen er mag zijn precies zoals hij/zij is met al zijn "defecten". En dat juist die ogenschijnlijke "tekortkomingen" je bijzonder maken en dat je er zelfs kracht uit kunt putten wanneer je ze niet veroordeelt in jezelf maar ze accepteert en ziet voor wat ze zijn. En daarmee wil ik absoluut niets bagatelliseren of afdoen als onbelangrijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje gefeliciteerd! 6 jaar maakt , denk ik, dat je wel degelijk terug kan kijken en glimlachend je groei kunt zien? 

 

 

Er is veel geschreven over complimenten. Voor mij geldt dat alléén gegeven door een lotgenoot een compliment zou beklijven. Alleen lotgenoten weten waar we over praten, de rest heeft zelden enig idee. 

Complimenten kan ik zelf vinden in gesproken woorden die onbedoeld zéér positief zijn:

In oktober wordt mij verteld dat ik voor sinterklaas wel een surprise en een gedicht moet maken. (men durft te plannen met mij)

In december wordt er een vakantie geboekt voor mei (idem)

Ik word naar Amerika gestuurd voor scholing (investering: 8 weken)

 

Dit zijn complimenten, tenminste zo vertaal ik dat. Ik hoef niet te horen dat ik goed bezig ben want ik heb mijn leven terug en dat is voor mij genoeg.

Mensen zeggen ook niet dat ik goed kan fietsen? Clean blijven is geen topsport. Clean blijven is aan conditie blijven werken.

Ik spreek voor mijzelf uiteraard. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bah, wat heb ik toch een moeite met al die stempels die zo maar uitgedeeld worden door de hulpverleners. Ze zijn zo stom  dat ze niet eens weten dat St. Klaas alweer voorbij is. Maar ze zullen er zelf wel beter van worden, en zeker de grote pillenjongens ook. Die houden vaak een genezingsproces tegen omdat ze dan niet genoeg meer verdienen.

Leuk hoor, je krijgt een paar etiketten opgeplakt (waarvan men hoopt dat je er de ballen van snapt) duwen je vol met pillen en je kan weer vertrekken.

Grrrrr. Het moraal van dit verhaal, ze weten het niet dus plakken ze er maar iets op. En dag hoor, je kan weer vertrekken. :( Volgende patiënt graag.

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier mijn bedje uitgerold.

Dacht al dat het ochtend was, was effe compleet van de wereld.

Restantje van de soep binnen en vooralsnog blijft het erin.

Mis mijn sigaretje na het eten wel, dus mijzelf maar verwent met wat vruchtenyoghurt.

Zo maar weer eens richting mandje.

Wist niet dat een mens zo moe kon zijn.

Ploffie,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blondie, een terugslag zat er wel een keer aan te komen bij je. Je racete ook maar door, ook al voelde je je niet goed.

Nu kan ik wel zeggen doe rustig aan, maar dat is denk ik hartstikke moeilijk voor je en misschien gewoon niet zo jouw ding.

Misschien meer rust zoeken in activiteiten die jou ontspanning en plezier geven?

Nu toch echt even onder het dekentje uitzieken :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ploffie, cluster A of niet, ik lees je graag. Wie weet wat er allemaal nog voortkomt uit je passie voor computers, dan hoef je het criminele circuit vooralsnog niet in ;)

Er zijn trouwens de laatste tijd wat publicaties en boeken geweest over psychopatie. De niet criminele versie daarvan schijnt best vaak voor te komen bij mensen die het ver schoppen.

Yogajuf beschrijft het wel mooi vind ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fruit, ikzelf denk nu dat er pas medicatie voorgeschreven kan worden als er van te voren een hoop andere dingen gedaan zijn, b,v, een psychoanalyse of in ieder geval voldoende gesprekken gevoerd zijn waardoor het juiste medicijn voor geschreven wordt.

Vaak heb ik het idee dat men veel te snel medicatie voorschrijft, zonder eigenlijk te weten wat het medicijn doet. Zo heb ik voor mijn cholesterol een medicijn gekregen waardoor ik heel veel klachten kreeg. En na het lezen van nogal wat artikelen op internet waarin geschreven wordt dat een te hoog cholesterol helemaal niet gevaarlijk is en dat daar een groot onderzoek naar gedaan is. Het is nog nooit echt bewezen dat een te hoog cholesterol gevaarlijk is. Het wordt voorgeschreven omdat de farmaceutische industrie daar gewoon erg veel geld aan verdiend.

Hoe meer pillen er voorgeschreven worden hoe minder men hoeft te doen om eigenlijk eens goed te kijken wat iemand mankeert.

Wat jij schrijft dat je erg twijfelt, ik weet niet wie jou dit voorgeschreven heeft, maar dat had die persoon zeker moeten zien.

Maar ik weet niet hoe hoog de dosis is maar anders zou je eens kunnen denken om voor te stellen om een hele lage dosis te gaan slikken. Tja of kijken waar die onrust in je hoofd vandaan komt, want ik meen me te herinneren dat er hier ooit geschreven is dat die onrust kan ontstaan door de alcohol.

Misschien is er een andere manier om van die onrust af te komen. Mijn manneke deed dat nog al eens met hypnose. Dat is onschuldig en kan geen kwaad, als dat goed gedaan wordt.

O Fruitje nog een ding. Een goeie psycholoog kijkt samen met jou waar die onrust vandaan komt. Mijn manneke was tegen medicatie als dat niet echt nodig was. Veel kan zo opgelost worden maar dan moet er tijd in gestoken worden.

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bol, het is ook gewoon een kwestie van geld. Psychoanalyse is veel te kostbaar. Daarnaast is er vaak onvoldoende bewijs voor de werking van therapieën bij bepaalde klachten en stoornissen daar waar dat bewijs er vaak wel is bij medicatie. Je noemt hypnose. Mooi voorbeeld. Voor zover ik weet is de werking van hypnotherapie uitsluitend bewezen (evidence prove) bij prikkelbare darmsyndroom. Dat betekent niet dat het niet ook werkt bij allerlei andere zaken, waaronder onrust en stress, want dat doet het zeker, maar het is niet voldoende bewézen en daarom niet de eerste keuze voor artsen om daarim te investeren of daarnaar te verwijzen.

Verder ben ik het wel met je eens dat een diagnose niet onzurgvuldig gesteld mag worden en medicijnen niet slordig voorgeschreven. Maar ja, ook hier ontbreekt het soms gewoon aan tijd en dus geld om dit goed te leren en kunnen doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ nickie: ik weet ook niet hoe het bij jou werkt, maar veel mensen (en kinderen) doen juist graag dat wat niet mag.

Misschien helpt het daarom om je doel positief te maken. Dus niet: ik mag / moet geen drank halen, maar: ik mág wel drank halen, maar ik hoef het niet. Of: ik mag wél [naam van je analcoholische lievelingsdrankje] halen. Of zoiets.

Heb je drank gehaald?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Nickie, ik ervaar het ook. Ik woon boven / in de buurt (nog geen 10 meter) van een AH met een Gall en Gall erbij.

Soms hou ik mij soms letterlijk vast. Aan de tafel om het niet te doen. 

 

Tja dat is de trek. Craving op zijn Engels. Lichamelijk wel afgekickt maar geestelijk duurt het wat langer. 

(4e keer al dat ik stop) Ik herken het als geen ander. 

Gewoon uitzitten. Theetje of iets anders erbij ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Plof gezellig dat je er weer bent. Met of zonder diagnose hier ben je altijd welkom.

Mijn eigenaardigheden hebben dan misschien nu nog geen stempel maar over 100 jaar is dat misschien ook zomaar een ziekte.

Blijf gewoon jezelf... Je kan toch ook niet anders

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...