Spring naar bijdragen

zaterdag 1 november 2014


eline

Aanbevolen berichten

Ook goedemorgen!

Ben heel benieuwd om later meer te lezen over jowans ervaring met familieopstellingen. Ga je ze geven, of mag je er zelf een ontvangen jowan? En heb je het al eerder meegemaakt?

Ikzelf heb er een mogen ontvangen vorig jaar en het was een van de indrukwekkendste ervaringen die ik ooit heb gehad. Mijn halve verleden viel op zijn plek.

Een heel mooie dag allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joop inmiddels onderweg naar huis denk ik. 

Moet een heerlijk gevoel geven, samen met je kinders aan de slag in je eigen huis. 

Koffie mee... 

 

Plof knap dat je niet hebt toegegeven... 

 

Jowan familieopstelling? 

Wasda? heb ik echt nog nooit van gehoord. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over leegte en ruimte en alleen zijn met jezelf...

Dit is nu de achtste dag.

Man en kids zijn ivm intensieve sportbeoefening van de kids samen weg, dit van afgelopen woensdag tot morgen.

Ik ben thuis, kon bedrijf niet achterlaten. Maar was ook een bewuste keuze, ik wilde echt graag vier dagen voor mezelf, om tussen het werk door op te ruimen, kasten te herschikken, en gewoon de gevoelens over mij te laten komen zoals ze zijn.

De dagen zijn anders gelopen dan voorzien, onvoorziene dringende afspraken, en dan uiteraard het fel verslechteren en uiteindelijk gisteravond afscheid moeten nemen van een heel speciale hond voor mij.

Heb gisteren troost gevonden met mijn andere hondjes, met een doos tissues, bij de haard.

In mijn diepste verdriet gisteren wist ik absoluut niet hoe daar mee om te gaan, behalve huilen, huilen, huilen. En normaal huil ik bijna nooit. Ik was dan ook echt alleen, in m'n uppie, heb zelfs niet kunnen bellen met hubbie omdat die echt niet kon (heeft wel veel ge-smst).

Mijn eerste idee toen ik in de wagen naar huis reed van de DA was uiteraard, pff het kan me allemaal niet schelen, m'n maatje is er niet meer...

En toch...ben thuisgekomen en heb eerst wat op orde gezet, comfy kleren aangedaan, en ik verlangde zelfs niet naar iets te drinken.

Dit was in de leegte, het alleen zijn met mezelf...

Trouwens, dank je voor de koffie Yvonne, heb de vrijheid genomen een tweede bakkie te nemen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach kipje, wat verdrietig van je hond. 

En laat die tranen maar komen hoor. 

Pfff, zo moeilijk je maatje te missen. 

Goed dat je het niet op een drinken hebt gezet. 

Beter zo.

en al drink je de hele pot koffie leeg, het is je gegund  ;)

 

Ik moet er vandoor lui. 

Dat van die familieopstelling zal ik wel eens op internet opzoeken... 

 

Luitjes, maak er een mooie dag van... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Pfff, net wakker, nare droom over mijn ouders, die er allang niet meer zijn. Allemaal in hun slechtste rol inclusief ikzelf. Bah, naar.

Het ruimte/leegte verhaal houd me ook wel bezig. Ervaar veel leegte op het moment, De ruimte moet nog ingenomen worden. Het komt natuurlijk ook door de wisseling van seizoen, we moeten ons weer binnen vermaken en dat is ook altijd weer even wennen. Drinken is er niet meer bij dus dat is de oplossing niet. Ik ga maar eens op de fiets naar de stad, uitwaaien en de laatste restanten van mn snotneus maar eens laten verwaaien. En een terrasje met een cappuccino doen.

Kipje, sterkte, knap van je dat je niet wilde drinken.

MG, nieuw boek scoren!

 

Pluk de dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Ik begin weer wat stevigheid te voelen.

Was behoorlijk wiebelig. De sessie bij de haptonoom heeft me goed gedaan.

Kunnen huilen en gevoeld dat ik er niet in verdrink.

Al blijft het toestaan van huilen in mijn eentje een lastige.

Er is nog wat te doen, oud zeer wat een plek moet krijgen.

Mooie woorden van de haptonoom waar ik iets aan heb:

"je mag je afsluiten van anderen, niet alles hoeft naar binnen, zolang je je maar niet afsluit voor jezelf"

Blijven voelen dus hoe iets voor mij is, me niet mee laten slepen omdat ik denk dat er iets van me wordt verwacht.

Ik vergeet mezelf namelijk zeer regelmatig in contact met anderen.

Mooie dagdraad van gisteren trouwens.

Over ruimte en leegte.

De leegte ken ik maar al te goed. Lang opgevuld door mijn grote vriend de alcohol.

Afgelopen dagen kon ik die leegte er laten zijn en kwam er ruimte.

Ruimte voor gevoel, ruimte voor geraaktheid, ruimte voor mezelf.

Mooi weer trouwens, wel jammer (voor mij dan) dat de buren aan het verbouwen zijn. Dit geeft nogal veel lawaai.

Het is zaterdag en kan er niets van zeggen, maar vind het wel vervelend.

Ik heb met mijn dochter afgesproken om er een rustig weekend van de maken.

Wel nog even boodschappen doen. Meer hoeft niet.

Heb het goed vandaag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

MijnGerrit: ik ken dat, een boek dat uit moet. Heb je al een nieuw boek op het oog ?

Blondie: bah, vevelend voor je die kies die maar zeer blijft doen. Vermoeiend. Laat die anti-biotica maar snel aan slaan.

Jopie en Wijfie: geniet van het inrichten van jullie nieuwe huisje. Dat het echt jullie eigen plek mag worden.

Eline: ik geniet mee van je ochtendwandelingen. Heerlijk. Brengt me wel op een idee trouwens, nu nog de uitvoering

Walrus en Ploffie: ontzettend knap van jullie dat je het droog hebt gehouden. Top !!

Kipje: wat triest om zo je dierbare hondje te moeten verliezen. En ik ben geraakt door hoe je dit hebt doorleeft. Met al die tranen, samen met je andere hondjes.

Agnieta: fijn om je weer even gelezen te hebben. Ik heb je gemist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen frummers,

 

Skip, een tijdje geleden vroeg je me hoe ik me staande hield in het droog staan en nuchter zijn. En niet terug te vallen. Ik heb de draad van gisteren beetje doorgescrolld en las daar mooie verhalen over leegte/ruimte en hoe mensen daar mee om gaan.

En dat er zoveel verschillende wegen zijn die naar Rome leiden. Mooi.

 

Voor mij is het heel belangrijk geweest, en dat geldt nog steeds, om te leren om gaan met emoties. Hoe houd ik me staande in deze wereld met verlangens, verwachtingen, enzovoort.

Nadat ik gestopt ben met drinken ben ik meteen op het forum gaan schrijven. En heb daar ongelooflijk veel steun mogen ervaren.Er waren verschillende frummers die al naar de AA gingen of gaandeweg hun herstel besloten naar de AA te gaan. Ik merkte dat hun blik op de wereld en hoe ze met allerlei zaken omgingen veranderde. Er kwam meer aanvaarding en rust in de postings. Ik was helemaal de weg kwijt NADAT ik stopte met drinken. Dat vond ik zo'n rare gewaarwording???!

 

Ik heb op een gegeven moment mijn huisarts ingeschakeld, ben in therapie gegaan en heb uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en ben naar een meeting van de AA gegaan. Ik had helemaal niet meteen dat gevoel van 'thuiskomen'zoals zoveel mensen beschrijven. Wat ik wel had en heel fijn vond was het gevoel van herkenning. Heee, het zijn allemaal alcoholisten. Dat gevoel van herkenning had ik hier natuurlijk ook al ervaren en daar dus in levende lijve.

 

Ik voelde aan alles dat het bij mij niet genoeg was om alleen maar te stoppen met drinken. Dat was de aanzet tot mijn herstel. Zolang ik blijf drinken zet ik alles stil en kan ik niet groeien. Ik zag daar mensen die al lang niet meer dronken en besloot maar es een tijdje te blijven gaan. Na verloop van tijd raakte in nieuwsgierig als mensen spraken over het werken van de stappen van de aa. Ik begreep daar niet veel van maar ben dat gaandeweg wel gaan doen. Ik heb het geluk gehad een fantastische sponsor te mogen vinden. Een sponsor is iemand die ook naar de aa gaat, in het programma zit en een andere alcoholist helpt.

Met haar ben ik echt aan de slag gegaan en heb ik de twaalf stappen doorlopen. Door meer inzicht in mezelf te krijgen ervaar ik meer rust en kanik het leven beter hanteren. 

Ik heb mensen wel es horen zeggen; 'ja, ik ga niet naar de aa want daar praten ze alleen maar over drank en dan krijg ik trek'. Zo ervaar ik het helemaal niet. Ik praat over herstel! Ik vertel hoe het was, wat ik gedaan heb om zaken te veranderen en over hoe het nu is.

 

De reden dat ik blijf gaan is dat het mij helpt. Ook na acht jaar niet drinken nog.

Is het dan allemaal hosanna? Nee, dat is het niet. Het leven is het leven met alle leuke en minder leuke dingen die daarbij komen kijken. 

Daarnaast ben ik nogal eigenwijs....en besloot ik een tijdje mijn bezoeken aan de aa te minderen en zelfs een tijdlang helemaal te stoppen. Ik was druk met een studie, was te moe, had geen tijd, geen zin etc. Maar dat is me niet goed bevallen. Ik had en heb geen behoefte aan drinken/drank maar mijn gemoedsrust ging met sprongen achteruit.

Ik zat in een lastige situatie op mn werk en doordat ik er niet meer met de nodige afstand en rust naar kon kijken verviel ik snel in 'oud' gedrag. Boos, wrokkig, verongelijkt etc. En ook al was niet alles mijn schuld en had ik op heel veel zaken geen invloed toch was ik alleen nog maar daar mee bezig.

En al die negativiteit is absoluut niet goed voor mij. Dus heb ik mn kop weer ff gebogen, ga ik weer twee x per week naar een meeting, heb ik contact met mn sponsor, heb ik weer een vierde en vijfde stap gedaan en zit ik weer redelijk goed in mijn programma:-)

 

Ik heb teveel mensen terug zien vallen, ik heb verschillende mensen dood zien gaan. 

Mijn ervaring is dat ik snel vergeet hoe erg het was en hoe ik geestelijk helemaal kapot ging. En dat zie ik ook op de groepen. Mede-alkies vergeten ook vaak snel en denken na verloop van tijd dat ze het zelf wel weer kunnen. Of dat ze nu wel eentje kunnen drinken. We hebben allemaal ons eigen pad te gaan; ik blijf maar doen wat goed bevalt.

Ik kan mijn ervaring, kracht en hoop delen en de rest laat ik los. Hoe moeilijk ik dat soms ook vind.

 

Strikte eerlijkheid is van levensbelang en dat vind ik best vaak moeilijk op te brengen. De nieuwkomers, de oudgedienden, de pas nuchteren, de terugvallers, ik heb ze allemaal nodig om te blijven zien wat ik moet doen om nuchter te blijven. Kijk, niet drinken is voor mij echt pas stap 1 gebleken. Maar dat ik een programma heb leren kennen wat mij een leidraad geeft voor mijn leven vind ik echt heel gaaf. Ik vervloek het ook heus wel eens hoor.

Pfff, weer naar mn eigen aandeel kijken, weer opschrijven enzovoort. Maar nu ik die zaken weer doe voel ik me geestelijk een stuk beter!

 

Ik hoor mensen ook regelmatig zeggen dat ze niets hebben met God. En dat woord komt in het Big Book van de AA vaak voor, heel vaak.

Niets staat mij in de weg om mijn eigen Hogere Macht te kiezen. Voor mij is de natuur een HM. Voor mij zijn al die mensen die elke x weer naar de groepen komen mijn HM. De AA is een spiritueel programma, geen religieus programma. En als het zovelen nuchter houdt, nou dan moet er wel iets goeds in zitten.

 

En last but not least. Ik dacht dat ik een sukkel was, een loser, een vrouw zonder ruggengraat omdat ik niet kon stoppen met drinken.Ik heb mezelf daar zo vaak en zoveel voor op mn kop gegeven, meeeeeeen.

Ik heb geleerd dat ik kapotte remblokjes heb, ik kan niet eentje drinken, mijn remmen zijn kapot. Drink ik een biertje dan trigger ik van alles in mijn lijf en in mijn hoofd en dan ga ik voor de bijl. En bij mij is dat al geweest vanaf de eerste x dat ik dronk en het is nooit veranderd.

Alcoholisten reageren op die manier op drank. Het is een allergische reactie.

Ik heb heel veel ruggengraat, ik heb veel bereikt. Maar alleen op wilskracht kon ik niet stoppen en kan ik niet gestopt blijven. Ik moet het werk blijven doen.

 

Ik kan er niets aan doen dat ik een alcoholist ben maar ik kan wel iets doen. Ik laat die eerste staan en die keus maak ik elke dag. Van daaruit is mijn herstel begonnen en dat gaat alsmaar door. En daar ben ik oneindig blij en dankbaar voor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

 

Dagpact: 
jowan 
Roberto 
Blondie 
Kruidenthee
Kipje

Joris

 

Weer een nieuwe poging... de zoveelste. Roberto je bent een inspiratie.

Laat ik ook stug doorgaan. Tot vanavond en ik beloof online te komen

als ik trekgedachten krijg en toch weer m'n eigen voornemen om zeep

help... HELP!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joris,

 

Zoals de meesten hier vermoedelijk wel door hebben.

Het gaat niet om alleen stoppen met alcoholgebruik en stug volhouden.

Dan ligt regelmatige terugval voor de hand.

Het gaat om (dagelijkse) patronen te doorbreken.

 

Ik deed bijvoorbeeld de hele dag online computerspelletjes.

Daar ben ik vanzelf mee gestopt.

Ik eet niet meer achter mijn computer, maar ga er echt voor zitten.

Ik doe boodschappen bij een andere supermarkt.

Ik fiets regelmatig door onbekende straten, via een omweg, ergens naar toe.

Een heleboel kleine dingetjes probeer ik anders te doen of in een andere volgorde.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is een goede tip Roberto. Ik ga vanmiddag na het werk

eens weer hardlopen om mijn trekgedachten weg te rennen.

Ik ken de H.A.L.T., en daar voeg ik zelf aan toe 'verveling' en

'euforie'. Je zult wel door de regels heen kunnen lezen

dat ik mezelf niet zo vertrouw op dit moment en ik ben er

zelf ook niet achter waarom dat zo is. Nu breekt het zweet

me al weer uit. Komende uren geen probleem, maar vanmiddag

vanaf 15:00 kan het weer beginnen. Heb de kruidenthee en theepot

al klaar staan en hopelijk kan ik straks aan het begin van de avond

deze jongen droog af melden.

 

Wat is er Sowhat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...