Spring naar bijdragen

Zaterdag 25 oktober 2014


Kipje

Aanbevolen berichten

Lieve Agnieta

 

Ik ben een boek aan het lezen over verslavingen. De schrijver heeft het over een "ontwenningsscheut". Misschien herken jij er iets in? Ik typ het stukje voor je over:

 

"Een ander heel merkwaardig verschijnsel dat bij een beëindigde verslaving hoort, is de ontwenningsscheut. (…) Het doet zich meestal  pas voor vanaf enkele weken na het beëindigen van de verslaving, in elk geval niet in de eerste dagen na het stoppen, als er nog lichamelijke ontwenningsverschijnselen zijn. Wat er gebeurt is dit:  je bent volkomen op je gemak, er zijn geen speciale gedachten die met de ex-verslaving te maken hebben, in feite voel je je goed, en dan word je plotseling overvallen door een sterke lichamelijke sensatie van smachten naar het middel of de handeling waaraan je verslaafd was. Omdat het zo onverwacht komt, en zo lichamelijk aanvoelt, schrik je enorm. Dit is de ontwenningsscheut.

Wat er daarna gebeurt hangt van jezelf af. De automatisch reactie is er een van zelfafwijzing. Je zegt tegen jezelf; 'Wat ongelooflijk stom of slap van me dat ik verlang naar [alcohol, een borrel, noem maar op]. Ik was zo blij dat ik er vanaf was, en kijk mij nu eens smachten!' En je wordt vervuld met een heftige zelfminachting of zelfhaat. Daardoor ontstaan sterke verlangens naar ontsnapping, precies zoals tijdens de verslaving. Het verlangen naar het middel wordt daardoor sterker, en zo creëer je het begin van de verslavingscirkel.

(…) Eigenlijk heeft een ontwenningsscheut niets te maken met verslaafd zijn, maar juist met niet meer verslaafd zijn. De ontwenningsscheut is in feite een zeer sterke herinnering aan toen je nog verslaafd was, met daarbij een lichamelijke, zintuiglijke sensatie.

(…) Zo kan de menselijke psyche soms een herinnering met zo'n overweldigende intensiteit weergeven dat er een echte lichamelijke sensatie door veroorzaakt wordt. (…) Als je dit overkomt en je weet dit, dan hoef je helemaal niets te doen, alleen ernaar kijken. (…) 

Zolang je maar niet in de val loopt de ontwenningsscheut op te vatten als een teken dat je nog verslaafd bent, is er niets aan de hand. Zolang je nog verslaafd was, had je nooit ontwenningsscheuten. Ze horen bij een beëindigde verslaving, en ze gaan gepaard met zo'n heftig negatief gevoel omdat je je vroeger, toen je nog verslaafd was, ook vaak zo negatief voelde. Als je een ontwenningsscheut gewoon laat passeren zonder hem persoonlijk op te vatten, dan beleef je meteen daarna nog iets bijzonders: een soort beloning. Je voelt dan wat een rotverslaving het was waar je nu vanaf bent. (…)"

[uit: Jan Geurtz, De verslaving voorbij, pp. 175-176]

 

Kortom: heftig verhaal. Heel goed dat je het bij 2 slokjes hebt kunnen houden. 

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve mensen,

Heb net een lang gesprek gehad met mijn AA sponsor en ik ben weer enigszins gekalmeerd...

Voor zover dat mogelijk is dan.

Morgen heb ik een afspraak met haar om door te pakken, voor nu kan ik het daardoor enigszins loslaten.

Familie weet inmiddels van mijn "ontmoeting" en begrijpt heel goed dat ik misschien niet zo vrolijk en gezellig zal zijn vanavond op het feest...

Helaas zal dan mijn dochter met oma naar de primark moeten om haar verjaarscenten uit te geven.

Maar dat zij dan maar zo...

Gelukkig heb ik een hele wijze dochter die het "begrijpt" zonder dat ik iets hoef uit te leggen...

Besef mij maar al te goed dat ik mij gelukkig mag prijzen met mijn kids en familie.

Geen zorgen dus om mij...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En nog een gedachte voor Agnieta.

 

Ik denk dat als jij gisteravond om 21.02 uur niet had geschreven:

 

"ik meld me niet droog. slaapwel"

 

maar: "ik meld me niet droog.  Ik heb 2 slokken gedronken, ben me rot geschrokken en ben daarna gelijk gestopt en heb mijn sponsor gebeld. slaapwel"

 

...je heel andere reacties had gehad. Door het stukje informatie over de 2 slokjes (of voor mijn part, de hele fles) pas later te geven, en een beetje boos te worden daarbij, kunnen sommigen zich misschien 'belazerd' voelen. Waarom? In mijn geval: je schrikt je toch rot, omdat je echt een beetje geeft om iemand met wie je je intiemste gevoelens en geheimen deelt. Dan blijkt het later minder erg te zijn - of eigenlijk toch wel erg, maar wordt diegene boos. Daar reageer je dan weer uit een soort van boosheid op terug. 

 

Nou ja, zie maar wat je ermee kunt.

 

Liefs van yo

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je weet dat je een masker op kunt zetten...ben je toch al ver met jezelf kennis

Liep zelf bijna mijn hele leven met een masker op..zonder dat ik het wist

Nu kan ik hem opzetten en weer afdoen

Verandering gaat niet van de ene dag op de andere..ook al weet je dat je het anders moet doen...of beter voelt

Zo makkelijk gaat dat niet...

Puinruimen is meer als 1 kamer opruimen...zo zie ik het

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Agnieta, toen ik je gisteren las, toen schrok ik erg. En aangezien jouw schrijfstijl al veranderd was leek het me sterk dat het maar 2 slokjes waren. Maar ik mag niet invullen voor een ander dus ik wist niets te antwoorden.

Voor nu wens ik je sterkte op je eerstvolgende meeting waarin je weer overnieuw begint. Het lijkt mij moeilijk maar wel dapper als je dat gaat doen. Heel veel sterkte de komende periode.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van de week kreeg ik een (krappe) voldoende beoordeling van een familielid. Eerst werd ik héél bang. Zij heeft het beste met mij voor en zij zal het wel weten wat goed is om te doen. Zij zal blinde vlekken bij mij zien die .......................... 

Daarna werd ik boos. Wie is zij om te bepalen of ik goed genoeg aan mijn herstel werk? Dit soort ongevraagd advies daar ben ik niet van gediend!! Maar hoeveel uitroeptekens ik hier ook plaats, ik bleef stil en klein aan telefoon.

 

Toen bedacht ik dat iedereen aan het gas kan, en dat ik de deur op slot doe en onder de dekens kruip (ik doe het ook nooit goehoehoed, boehoe) maar uit angst voor de schadelijke gevolgen van isoleren ben ik elke dag een meeting gaan pakken. Geen isolatie, wellicht geen fouten.

 

...

 

Inderdaad. Ik was er nog niet. De les was denk ik: Ik doe wat ik denk dat goed is om te doen. Goed in dezen is wat MEN vindt dat goed is. Ik doe wat ik denk dat anderen denken dat goed is. Mijn eigen fundament is er helemaal niet. Ik wist eerder altijd heel goed wat ik wilde maar sinds ik aan herstel werk vertrouw ik mezelf niet meer. Mijn manier hield mij inderdaad in een verslaving, maar nu sla ik door naar de andere kant.

 

Een laagje dieper: Vroeger deed ik alles waarvan ik dacht dat ik daar gelukkig van zou worden, alles buiten mijzelf. Nu zoek ik het geluk wel in mijzelf maar leef op een manier waarvan anderen zeggen:"Goed bezig meid." Het geluk: Waardering, erkenning, gehoord worden............ het moet nog steeds van buiten komen. Terwijl ik weet dat geluk alleen van binnen naar buiten kan, van buiten kan ik geen geluk naar binnen proppen. 

Wanneer leer ik dat nou es echt? En hoe leer ik dat echt? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Boek Jan Geurtz:  Als daarin gesproken wordt over ex-verslaving heb ik zo mijn twijfels....

Quote:

…) Eigenlijk heeft een ontwenningsscheut niets te maken met verslaafd zijn, maar juist met niet meer verslaafd zijn. De ontwenningsscheut is in feite een zeer sterke herinnering aan toen je nog verslaafd was, met daarbij een lichamelijke, zintuiglijke sensatie."  

 

 

In mijn en veler ander opinie is verslaving een ziekte die nooit meer over gaat. Tot dusver is die ziekte ongeneeslijk. Dus kan ik nooit een " ex-verslaafde"  worden. Dat vind ik ook niet zo heel erg; alleen door er elke dag aan te werken blijf ik nuchter. Zolang ik niet drink en aan verbeteringen in mijn leven werk, voel ik me uitstekend!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik ga verslaafd de grond in. Ik ben verslaafd aan alles wat een goed gevoel geeft. "Mate" vind ik geen fijn woord, maat-houden een "heel hard werkenwoord" , niet zómaar een werkwoord. Al drink ik 30 jaar niet, ik zal nooit van verslaving verlost zijn denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen ziekte, sterker nog, ik ben nog nooit zo gezond geweest.

Heb wel affiniteit met hoe men aan zichzelf bewust blijft werken hier.

En Monster, als ik jou zo lees: petje af.

Je beantwoordt je eigen laatste vraag denk ik al zelf: je bent het al aan het leren.

Zelfonderzoek, kritisch kijken, bereidheid te leren, en doorgaan, doorgaan, doorgaan :rose::heart::rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kruidje, een aanrader... Tja, voor mij werkt het als geen ander boek. Getuige mijn gestopt zijn. Voor anderen werkt het minder. Getuige jowans posting hierboven. Voor mij, persoonlijk, helpt het echt niet verslaving als een ziekte te zien. Of mezelf voor altijd verslaafd. Maar voor anderen weer wel.

Maar waarom niet voor jezelf uitvinden? Het is niet zo duur. En hier lees je de inleidende hoofdstukken: http://www.jangeurtz.nl/boek_verslavingvoorbij.html

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herkenning Monster....

Weten én doen......

 

 

Ik meld me vast droog af...

Vanavond een 'Abraham' feestje...

Niet zo'n zin in....heeft niks met drank te maken.

Feestjes triggeren me niet...

 

Maar mijn week was zo vol..té vol...slechter slapen...

Heel erg moe nu...prikkelbaar...

En verdrietig omdat ik mezelf toch niet beter heb bewaakt daarin..

Cirkeltje...ook herkenbaar...

 

Wanneer leer ik 't nou eens?!

 

Fijne avond allemaal en tot morgen.

Hopelijk iets minder vroeg dan vanochtend  ;)

 

Oja..lekker gegeten samen...kids zijn logeren...

Eendenborst, paddenstoel risotto, gebakken paddenstoelen en rucola met tomaatjes...

 

Koken ontspant...en lekker eten geeft een beetje troost...

en ff buurten met mijn hubbie...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jopie, als ik zou zeggen, het gaat fantastisch, zou dat een dikke leugen zijn.

Dit is nu eenmaal het fysieke stuk waar ik door moet bijten, zelfs met medicatie niet eenvoudig. Jammer genoeg fiets ik daar dus niet door, is best wel heftig. Maar goed, is niet door de drank te laten staan, wel door teveel gedronken te hebben!!

In m'n hoofd daarentegen is wel alles redelijk OK! Ben ganse namiddag aan het handwerken, haken, breien, nieuwe steekjes leren, opnieuw beginnen....tijd gaat vlugger zo, ontspant me wel.

Ik schrijf het voor mezelf ook allemaal op, kwestie van mij ook binnen enkele maanden nog te herinneren hoe dit was!

Straks meld ik me nog even.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is een helder inzicht Kipje, dat het niet komt door het stoppen maar juist door jarenlang veel gedronken te hebben.

 

Ik voel me ook niet ziek Jane, integendeel. En dat je eerst matig zou moeten kunnen drinken om te bewijzen dat je niet meer verslaafd bent begrijp ik ook niet. Ik heb er geen behoefte meer aan en geloof geen enkel voordeel meer van drank. Ook niet van 1 glas. Ik ga lekker helder door, bevalt me prima.

 

Mensen vannacht een extra uurtje, de klok gaat achteruit :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En anderen die bepalen of je goed genoeg aan je herstel werkt?

Daar begrijp ik ook niets van.

Lieve Monster, je bent al helemaal goed zoals je bent.

Misschien kun je je dat eens gaan realiseren.

Dan heb je om te beginnen al geen middelen meer nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kate, dit doet bijna zéér. 

Mijn familielid zei er nog bij: Je mag dan even clean zijn, JE BENT ER NOG LANG NIET.

 

Wie zou dan niet bang zijn voor een blinde vlek?

 

Ja maar anderzijds.................... wie ben ik om aan mijzelf te twijfelen? Zoiets.

bewerkt door Monster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En wie is dit familielid om zo te oordelen over jou Monster? Een hogere macht ofzo?

Familielid heeft iets kwetsbaars in je geraakt met die opmerking. So be it. Dat verandert niets aan de werkelijkheid. Die is wat Kate zegt: goed genoeg en wat het is. Trap er niet in. Het is gewoon iemands oordeel. Niet de waarheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...