Spring naar bijdragen

Nieuw hier


kruidenthee67

Aanbevolen berichten

Kruidje, zijn we niet allemaal even ver? Eén armlengte immers?

Wat is cleantijd nou helemaal waard; applaus voor iemand die 5 jaar clean is ....... en stilvallen als iemand na een val weer opstaat en 'pas' een maand weer clean is?

"We zijn het allemaal waard (...)" dit is jouw tekst en dit is zó waar. Omdat het cliché is geworden, vergeet ik soms hoe fundamenteel het is om te beseffen hoe onmetelijk de waarde van ieder mens is. Ook jij en ik zijn dat. De moeite waard; ALLE moeite waard. En nog méér zelfs.

Mooi hè?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lars,

 

lief dat je het vraagt. En fijn ook, geeft me een aanleiding

om toch even te updaten op mijn eigen draadje.

 

Naar omstandigheden goed.

En met omstandigheden bedoel ik stoppen met drinken 

en wat dat allemaal los maakt bij mij.

 

Bijna een maand droog nu. En daar ben ik trots op.

 

Heftige emoties en gevoelens komen af en toe boven.

En in de relatie zorgt dat soms voor stevig vuurwerk.

 

Ik heb gesprekken met praktijkondersteuner, ook samen met partner.

Da's behoorlijk confronterend. Maar ook goed.

 

De laatste jaren heb ik veel geïnvesteerd in mezelf, studie, ander werk.

Maar het lijkt alsof het nu pas echt allemaal binnenkomt, het kwartje valt.

Ik kan het niet zo goed uitleggen. 

 

Eén ding is heel duidelijk. Met drinken maak ik mezelf en alles wat ik 'heb' kapot.

Daar was ik mee bezig, zelfdestructie. 

Niet drinken is voor nu het allerbelangrijkste om andere zaken aan te pakken.

Om veel van wat ik weet en voel ook écht op mezelf toe te passen.

 

Nu, na een maand droog kan ik zeggen dat de onrust en paniek van het begin 

minder zijn geworden. Dat is fijn. En geeft moed.

 

Lars, ik lees veel wijsheid bij je...je doet het kei-goed.

We zijn het allemaal waard om van ons zelf te houden.

En voor ons betekent dat: geen druppel.

Jij ook succes en moed op jouw pad. 

 

Fijne dag...als ik het goed heb met je kleindochter  :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat het voor een aantal mensen met een alcoholprobleem (verslavingsproblematiek) van belang is om de onderliggende zaken ook aan te pakken. Soms heb je het dan over diverse soorten trauma's of stoornissen, soms over verkeerde gewoontes in doen en denken.

Ik denk dat je nu dit soort zaken in beeld aan het brengen bent en aanpakt.

Voor mij was dat het keerpunt na een jarenlange strijd tegen alcohol.

Mooi om je zo te lezen Thee. Het is niet altijd makkelijk en leuk. Maar een alternatief is er niet echt, als je je leven terug wilt.

Veel sterkte en succes. Ik geloof in je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het druk bezig wezen..was dit een uiteindelijk de compenstie van?

Ken het met mijn alles of niets...daartussen is bijna niet mogelijk.

Leerproces bij mij.

De extremen tegen gaan.

Geen makkie

Je bent nog steeds een mooi pad ingeslagen.

Vergeet niet hoe krachtig je werkelijk bent ❤

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom ging het mis?

Ik wilde er eigenlijk niet over uitweiden hier maar wil ook de vraag niet helemaal onbeantwoord laten.

 

Opbouwende spanning, angst, geen goed gevoel over mezelf, woordenwisseling met partner, me klein en dom voelen, veel emoties.

Allemaal triggers die ik ken en die ook heb kunnen doorstaan als ze laatste maand voorbij kwamen.

Alleen stond ik donderdagavond ineens met een glas in mijn handen. Ja dat doe ik zelf. Glas heeft geen pootjes. Fles ook niet.

Het speelt zich allemaal af in microseconden...misschien wel wat eerder ergens werd genoemd als WTF moment. Maar dat weet ik niet precies,

het gaat heel snel en alsof het me 'overkomt'.

 

Mijn partner betrapte me...ontzettend confronterend, maar ook de redding.

Het leverde in ieder geval een aantal openhartige gesprekken op, analyse van wat er gebeurde, afspraken over onze communicatie.

 

Wat Etty schrijft over afwijzing...angst...speelt een belangrijke rol. Overlevingsmechanismen, overtuigingen, gedachtes.

Ik wéét het allemaal wel. Hoe het werkt, wat er gebeurt..zelfs wat ik kan doen.  En toch ging ik op dat moment voor de bijl.

 

Schaamte, zelfafwijzing...oe..ze waren er weer in vol ornaat....en ze zijn ook de trigger.

 

Het weer snel herpakken is winst voor mij. Ik wil absoluut niet terug naar de paniek en het 'moeten' waar ik nog niet zolang geleden was.

Dat maakt dat ik in tegenstelling tot andere keren het idee/gevoel heb dat ik weer snel op het juiste spoor zit.

 

Ergens schreef ik 'angst is een slechte raadgever'...en dat is zo...daar moet ik iets mee.

 

Op dit moment zijn hier een aantal mensen actief die daar open over schrijven. Dat vind ik erg fijn.

Ik merk wel dat hoe meer ik reageer, hoe makkelijker ik de focus op mezelf kwijt raak, op mijn eigen proces.

Maar weet dat het helpend is!

 

Miisschien draagt mijn uitleg ook wat bij voor een ander...en het is in ieder geval voor mij goed het ff op te schrijven,

terwijl het ook soms heel kwetsbaar en eng voelt dat hier zo te doen...en als het niet goed voelt kan ik het altijd weer weghalen  ;)

 

Heb een fijne dag en hou het droog. 

Dat doe ik ook weer...dag drie...met vertrouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat het voor jou ook moeilijker is dan voor mij. Ik heb helemaal geen drank in huis. Moet dus echt een nesluit nemen om te gaan kopen. Weet zeker als het hier stond dat ik ook voor de bijl zou zijn gegaan

Ik vind dat je het goed verwoord. En als je de vraag niet wil beantwoorden moet je dat gewoon dan ook niet doen hoor.

Je bent niets verplicht.

Wens je veel sterkte . Hoop dat je er samen met je man uitkomt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, mooi en schrijnend beschreven, Kruidenthee. Ik zal niet quoten, ik kan me voorstellen dat het eng is om jezelf zo bloot te geven, maar het zet me aan alle kanten aan het denken (en voelen)  dus dank je wel.

Die micro-seconden, brrr... dat is inderdaad het WTF-moment. (lijkt nu ineens op Wereld Natuur Fonds)

Je (ik dus) bent kansloos, want er is geen moment van overleg, dat wil zeggen: dat wás er wel, maar je had het niet in de gaten.

 

Ik hoorde gisteren dat behalve de stress-factoren, H.A.L.T., ook extra-positieve situaties bij de valkuilen horen, in mijn geval één glas champagne op iemands huwelijk. 'Proost-champagne telt niet als alcohol.' Echt, zo heb ik mezelf overtuigd!

 

(ik heb iets weggehaald, want ik leek wel een dominee)

bewerkt door basta
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja klopt Basta...ook die positieve momenten kunnen gevaarlijk zijn.

Het is en blijft alert zijn. 

Kansloos...op dat ene moment...maar elke volgende keer is een nieuwe kans.

Basta, het voelde ook heel schrijnend. Op dat moment.

Toch ben ik er weer bij, sneller dan ooit. 

Voel me aan alle kanten gesteund. Maar vooral door mijn eigen motivatie.

Ik kan niet anders dan het snel oppakken en doorgaan. 

 

Claartje..ik wil wel beantwoorden...omdat ik vind dat ik bij lotgenoten zeker eerlijk moet zijn.

En wat ik niet wil zeggen zeg ik niet...en weghalen kan altijd.

Geen drank ik huis is het beste. Wat hier is staat wel in een hoekje in kelder, maar die ene fles

stond dus nog in de koelkast...en ik had gevraagd om die weer terug te zetten...nee, geen excuus,

maar dan is die armlengte plotseling heel concreet..en zie je hoe belangrijk letterlijk onbereikbaarheid kan zijn.

Dit was ook voor partner toch ook weer een moment.

En ja, we komen er samen wel uit.

 

Agnieta, fijn dat ik je heb kunnen stimuleren.

Hoop dat je het volhoudt.

 

En preken mag, alleen vandaag omdat het zondag is :) ...het is allemaal om elkaar te helpen toch?

 

Dank jullie wel

bewerkt door kruidenthee67
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...