Spring naar bijdragen

Boekendraadje


Francesca

Aanbevolen berichten

'De 7 eigenschappen van effectief leiderschap' geschreven door Stephen R. Covey. Dit boek heeft me over de streep getrokken om anders om te gaan met mijn drankprobleem. ISBN 90 254 1489 3. Uitgeverij Business Contact.

Dit boek laat zien hoe je de regie van je leven totaal in je eigen hand kunt nemen door opnieuw de scenarios te schrijven en alle geconditioneerde zaken die je geleerd hebt in je leven achter je te laten door een 'persoonlijk statuut' te schrijven. Het is een filosofie, een credo. Het is bedoeld voor wat je wilt zijn (je persoonlijkheid) en wat je wilt doen (je bijdragen en prestaties) en het spreekt zich uit over de waarden en principes die hierbij horen.

Best een pittig boek om te lezen. Maar ik heb voor mijn kleindochter het boek en het werkboek maar dan voor kinderen besteld. Dit boek is geschreven door de zoon van Stephen R. Covey. Zodra het binnen is zal ik het bekijken en hier benoemen als het echt de moeite waard is.

Groet, Luciene

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Reinout Wiers
Slaaf van het onbewuste
Bert Bakker

Hoorde ik net met een half oor op de radio. Weet niet of de naam goed geschreven is, maar gaat over verslavingen, het verslavingsgen en ook het verband tussen ADHD en verslavingen. Ik zoek het nog een keer op.


GEKOPIEERD

Waarom gebruiken mensen verslavende middelen terwijl ze weten dat het slecht voor ze is? Tot voor kort gingen veel psychologische theorieën ervan uit dat mensen ook bij verslavingsgedrag voor- en nadelen afwegen en dat verslavingsgedrag dus een rationele beslissing is. Maar verslaving is juist beter te begrijpen als irrationeel gedrag.

Een nieuwe visie op verslaving stelt dat bij het ontstaan van verslaving niet alleen rationele processen een rol spelen, maar dat automatische en soms zelfs onbewuste processen minstens zo belangrijk zijn. Hoewel het idee dat verslaving te maken heeft met onbewuste processen al oude wortels heeft, kunnen deze processen sinds kort ook daadwerkelijk gemeten worden.

In Slaaf van het onbewuste geeft Reinout Wiers een nieuwe, samenhangende visie op het ontstaan van verslavingsgedrag. Moderne theorieën over emotie en bewustzijn koppelt hij aan recente inzichten uit het verslavingsonderzoek, zowel uit de psychologie als uit neurobiologische benaderingen. Deze visie op verslaving biedt nieuwe mogelijkheden voor de preventie en behandeling.

Wiers maakt op heldere wijze duidelijk hoe de bewuste controle over ons gedrag, die we normaal gesproken ervaren, verloren kan gaan bij het ontstaan van verslaving en wat we daaraan kunnen doen.


328 pag. | Bert Bakker, Amsterdam





Net gehoord op de radio. Lijkt me interessant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

De reden dat ik dit boek op het boeken draadje zet is omdat het ons leert of misschien kan leren hoe we in gezelschap van anderen minder behoefte aan drank kunnen hebben omdat we misschien uit het boek kunnen leren om onze positieve energie niet kwijt te raken.
En daarom in gezelschap minder behoefte hebben aan drank maar ook in gezelschap minder last hebben van stress of het gevoel hebben gemanipuleerd of over heerst te worden. Ik vond het een bijzonder leerzaam boek en hoop dat jullie er ook wat aan hebben. Om jullie een idee te geven waar het een beetje over gaat heb ik een korte beschrijving van het internet gekopieerd en een stuk uitgediept waarin het bovenstaande in het kort wordt uitgelegd.
Veel lees plezier en laat me even weten of je er ook iets aan hebt gehad.

De Celestijnse belofte
James Redfield
DE NEGEN INZICHTEN VAN DE CELESTIJNSE BELOFTE
Volgens mij moet je 'De Celestijnse belofte' lezen als een roman, als fictie. Dan is het een leuk boek. Tegelijk schemert er een spirituele zienswijze in door. Die zienswijze moet je niet te letterlijk nemen, want dan ga je het fundamentalistisch bekijken. Tegelijk worden er wel boeiende thema's aangesneden, zoals de vraag of toeval altijd wel toeval is, de strijd om de macht die zich tussen mensen kan afspelen en de ervaring dat mensen soms energie van je kunnen aftappen waardoor je jezelf leeg voelt lopen.
Hierna zijn de negen inzichten van de Celestijnse belofte zakelijk samengevat. Als je het zo leest zegt het echter minder dan wanneer je het verhaal van het boek leest.

Nog even een extra info bij punt 8 wat ik een belangrijk punt vind voor een ieder die het gevoel heeft dat hij in gezelschap van anderen een ongenakkelijk gevoel heeft en daarom denkt dat hij drank nodig heeft.
Wanneer we onze eigen belevenis van de innerlijke bron van goddelijke energie gevonden hebben worden we ons onmiddellijk bewust van de momenten waarop we die verbinding verliezen. Meestal tijdens periodes van stress, wanneer we ons bijzonder ongerust maken.
Op dergelijke momenten wordt de bepaalde aanpak waarmee wij anderen proberen te beheersen zichtbaar, de beheersingsdrama's/machtsspelletjes.
De aanpak om deze situatie meester te worden doorloopt een reeks agressief tot passief gedrag.
Als we proberen aandacht dus energie van een ander te krijgen of diegene een schuldgevoel te bezorgen omdat ze niet genoeg of op de 'juiste manier' voor ons doen kunnen we worden beschreven als een 'arme ik' of slachtoffer.

Als we aan de andere kant proberen anderen op een minder passieve manier te beheersen door afstandelijk, gesloten en vaag te blijven-in de hoop dat ze achter ons aan lopen teneinde ons te doorgronden en op die manier energie van hen verwerven, dan spelen we 'de afstandelijke'.

Een agressievere vorm van gedrag is de poging anderen te beheersen door 'de opgeheven vinger' en te zorgen dat de ander zich in verlegenheid gebracht en in de gaten gehouden voelt, een stijl die wordt gekarakteriseerd als het gedrag van de 'ondervrager'. Ten slotte komen we bij de agressiefste vorm van machtsspel: 'de bullebak', die, uiteraard. Energie verwerft door anderen zo bang te maken dat ze hem of haar wel aandacht moeten geven.

Als we willen vermijden dat we in dit 'machtsspel' vervallen, dient ieder van ons eerst zijn of haar 'spel of drama' vast te stellen. Het komt voor dat we meerdere soorten machtsspel gebruiken, maar het gaat er om dat we weten wanneer we deze vormen van manipulatie aanwenden. En waarom? Omdat elke onbewuste gewoonte die volledig tot het bewust zijn wordt toegelaten, losgelaten wordt. Daarna kunnen we beginnen de periodes waarin we in een toestand van verbondenheid, vertrouwen en liefde verkeren te verlengen- waarbij we ons openstellen voor ons werkelijk levensdoel,onze spirituele levensopdracht.

Zodra we ons 'het machtsspel' bewust worden en verbonden blijven met onze innerlijke energiebron, staat het ons vrij om onszelf en ons leven op een waarachtige manier in ogenschouw te nemen.
Eerst zien we dan hoe de dynamiek in onze vroegste gezinssituatie ons machtsspel versterkte en de machtsstrijd met de gezinsleden leven inblies. Daarna kunnen we de strijd voorbij gaan, teneinde de spirituele bedoeling erachter te gaan zien.

We dienen wat afstand te nemen en ons af te vragen: waarom was ik daar, voor welke levenskwestie werd ik geacht ontvankelijk te worden? Om die vraag te onderzoeken moeten we de levensverhouding van onze beidde ouders bekijken.
Waar, kunnen we ons afvragen, stond mijn vader voor? Wat waren zijn sterke kanten en prestaties? En wat verwachtte hij van het leven dat hij nooit verwierf?

Op dezelfde manier dienen we het leven van onze moeder te bekijken en ons precies dezelfde vragen stellen over haar.
Waar draaide het om in haar leven?
Wat wilde ze in de wereld tot stand brengen, afgezie4n van de vraag hoe succesvol ze daarin was?

Vanuit die analyse kunnen we een impuls zien waarmee we ter wereld kwamen, twee gezichtspunten die we in onze vroegste jeugd met elkaar wilden integreren. We zien twee benaderingen van ons leven die op zeker hoogte verschillend waren, misschien zelfs tegengesteld. Toch kwamen we juist dar terecht teneinde de waarheden waarnaar onze ouders leefden tot een hogere vorm om te zetten en tot synthese te laten komen.

Dat is een spiritueel proces waardoor we de ene generatie de werkelijkheid die ze erft laat evolueren naar een andere, waarachtige vorm. Ons hele leven draait om het zoeken van de gecombineerde waarheid van onze vroegste jeugd, waarna we die waarheid voortdurend ontwikkelen tot een steeds hogere vorm, totdat het doorgeven van die waarheid onze levensopdracht wordt. Wanneer we dat eenmaal doorzien, begrijpen we dat alles wat we in ons leven meemaakten, de synchroniciteit daarin, een voorbereiding voor de levensopdracht was. Het wordt onze manier om de wereld op een hoger plan te brengen.



1. Kritische massa
Er vindt in de menselijke samenleving een nieuw spiritueel ontwaken plaats, een ontwaken dat wordt teweeggebracht door een doorslaggevende hoeveelheid individuen die hun leven ervaren als een spirituele ontplooiing, een ontwikkelingsreis waarin we worden geleid door geheimzinnige toevalligheden.
2. Het langere nu
Dit ontwaken staat voor het scheppen van een nieuw, vollediger wereldbeeld, dat een vijfhonderd jaar oude preoccupatie met wereldse zaken en comfort vervangt. Hoewel de ontwikkeling van de technologie een belangrijke stap was, ons ontwaken voor de toevalligheden in het leven stelt ons open voor de ware bedoeling van het menselijk leven op deze planeet en de ware aard van ons universum.
3. Een kwestie van energie
We ervaren nu dat we niet in een materieel universum leven, maar in een universum van dynamische energie. Al wat bestaat is een gewijd energieveld dat we kunnen voelen en intuïtief kunnen waarnemen. Bovendien kunnen wij, mensen, onze energie projecteren door onze aandacht in de gewenste richting te laten gaan ('de energie stroomt naar waar de aandacht heengaat'), waarbij we andere energiesystemen beïnvloeden en het tempo waarmee de toevalligheden in ons leven voorkomen verhogen.
4. De strijd om de macht
Maar al te vaak sluiten mensen zich af van de hogere bron van deze energie en voelen zich daardoor zwak en onzeker. Om energie te verwerven zijn we geneigd anderen te manipuleren of hen te dwingen ons aandacht en dus energie te geven. Wanneer wij anderen op die manier succesvol overheersen, voelen wij ons sterker, maar zij blijven verzwakt achter en vechten vaak terug. Het wedijveren om schaarse menselijke energie is de oorzaak van alle conflicten tussen mensen.
5. De boodschap van de mystici
Onzekerheid en geweld komen ten einde wanneer we een intieme verbinding ervaren met de goddelijke energie in ons binnenste, een verbinding die door mystici uit alle tradities genoemd wordt. Een gevoel van lichtheid, opwaartse kracht en een aanhoudend gevoel van liefde is de maatstaf voor deze verbinding. Als aan die maatstaf wordt voldaan, is de verbinding echt. Zo niet, dan doet men maar alsof.
6. Het verleden ophelderen
Hoe meer we verbonden blijven, des te meer we ons er direct bewust van worden wanneer we de verbinding kwijtraken, meestal wanneer we onder spanning staan. Op die momenten wordt onze eigen specifieke manier om energie bij anderen weg te halen zichtbaar. Zodra onze manipulaties eenmaal tot ons eigen bewustzijn zijn doorgedrongen, wordt onze verbinding stabieler en dan kunnen we ons eigen groeipad in dit leven ontdekken, én onze spirituele levensopdracht, de persoonlijke manier waarop we een bijdrage aan de wereld kunnen leveren.

7. Je in de stroom begeven
Het kennen van onze eigen levensopdracht versterkt de stroom van geheimzinnige toevalligheden die ons naar onze bestemming leidt. We beginnen met een vraag, dan krijgen we dromen, dagdromen, spontane ingevingen die ons naar het antwoord leiden, waarin gewoonlijk synchroon wordt voorzien door de wijsheid van een andere mens.
8. Intermenselijke ethiek
We kunnen de frequentie van het 'toeval als gids' doen toenemen door iedereen die in ons leven komt op een hoger plan te zien. We moeten ervoor uitkijken onze innerlijke verbondenheid niet te verliezen in romantische relaties. Anderen op een hoger plan zien is vooral effectief in groepen, waarin elk lid de energie van alle anderen kan voelen. Bij kinderen is dit buitengewoon belangrijk voor hun eerste gevoel van zekerheid en voor hun groei. Door de schoonheid in elk gezicht te zien, verheffen we anderen tot hun meest wijze zelf en vergroten we de kans een synchroon bericht te horen te krijgen.
9. De ontluikende beschaving
Terwijl wij ons allen ontwikkelen naar de optimale voltooiing van onze spirituele levensopdracht, zullen de technologische middelen voor ons voortbestaan volkomen geautomatiseerd worden, aangezien de mensen zich niet langer daarop maar op het synchrone groeiproces concentreren. Een dergelijke ontwikkeling voert de mensheid naar de hogere energieniveaus, waardoor uiteindelijk ons lichaam transformeert tot een spirituele vorm, en de huidige bestaansdimensie verenigd wordt met de dimensie van het hiernamaals, waarmee de cyclus van geboorte en dood ten einde komt.
DE NEGEN INZICHTEN LEIDEN TOT HET TIENDE INZICHT
Dit is het vervolg boek maar daar ga ik het nu niet over hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vond de Celestijnse belofte een heel prettig boek om te lezen, het vervolg het tiende inzicht daarin tegen, ik heb er spijt van het gelezen te hebben, haalde voor mij het mooie van het alle inzichten weg en ongeloofwaardig, het was alsof je een goed boek had gelezen waarvan je nog wat opgestoken had en de waarde van die inzichten opeens in duigen vielen. Mijn persoonlijke mening uiteraard, eerste boek ben ik blij gelezen te hebben, het tiende inzicht zal ik niemand aanraden.

Groetjes Cal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben o.k. Jij bent o.k. -Thomas Harris

Boek gebaseerd op Transactionele analyse.

In de bestseller Ik ben o.k. Jij bent o.k. laat psychiater Thomas Harris zien hoe de mens werkelijk vrij kan worden en op volwassen wijze met zijn kinderen en zijn medemensen kan omgaan. Harris maakt begrijpelijk waarom wij handelen zoals we doen, waarom wij altijd op een bepaalde wijze reageren en wat nu eigenlijk de basis is van ons gedrag.
Daarbij geeft Harris praktische aanwijzingen voor problemen in huwelijk, relatie en opvoeding, voor de groei naar volwassenheid en voor een creatief bestaan, voor vraagstukken op religieus terrein en voor conflicten in de samenleving. In een uitvoerig hoofdstuk laat hij zien wanneer iemand die in psychische moeilijkheden verkeert, behandeling nodig heeft.

Een eye opener, waarvan je de inhoud direct kan toepassen en per direct veranderingen in je leven kan ervaren.

Groetjes Cal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Boeken van Hermann Hesse, vooral Siddhartha en Demian.

Hermann Hesse heeft de Nobelprijs voor literatuur in 1946 gekregen. Zijn boeken gaan merendeel over de persoonlijke zoektochten naar geluk, de zin en het heen en weer geslinger tussen verlangens en ontzegging van geneugten.
Voor mij zonder twijfel de beste schrijver waarvan ik boeken gelezen heb.

Groetjes Cal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Francesca

Alice Miller:


- Het drama van het begaafde kind.



Inderdaad een heel goed boek, vooral voor mensen die willen begrijpen over het waarom van bepaald gedrag. Ondanks dat ik het een heel goed boek vind, vind ik het wel jammer dat er de nadruk vooral ligt op de oorzaak en niet op hoe nu verder te gaan, had na het lezen het gevoel van een last op mijn schouder, belangrijke kennis waar ik verder niet goed mee uit de voeten kon.

Groetjes Cal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Heb geen boek in de aanbieding maar wilde het draadje ff omhoog halen.

Ik lees momenteel zelf vaak in de Twaalf Stappen&Twaalf Tradities van de AA.

De Stappen staan hier uitgebreid in beschreven.(heb ik toch een boek in de aanbieding)

Eckhart Tolle: De kracht van het NU blader ik regelmatig door. Het is me niet gelukt het al uit te lezen maar dat hoeft ook niet.

Momenteel bekijk ik de DVD van Eckhart Tolle"s : Findhorn Retraite.
Halverwege z'n verhaal ben ik hem al lang kwijt maar ook dat geeft niet, spoel ik wel ff terug:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

jane, wat is dat voor boek? eh... laat maar...


bunkerbouwers, Jan Foudraine 1997

was voor mij een eye-opener, twaalf jaar geleden ongeveer... vind het nog steeds actueel,
over psychotherapie, medicijnen versus het gesprek, en in wezen ook over de grove
verwaarlozing van essentiele zaken rond ons menszijn, contact en liefde en alles...

ouderen onder ons, nog ouder dan ik bedoel ik, herinneren zich misschien nog zijn
beruchte werk Wie is Van Hout, van veel eerder nog... dat een aanval leek te zijn op
de toenmalige werkwijze van de psychiatrie...en en passant ook het hele schoolsysteem
van ons, geloof ik, want ik weet dat niet precies meer...

ik ben zelf geen therapeut, maar het gebied interesseert mij nogal, en ook ik meen in veel
van onze westerse systemen grote gevaren van ontmenselijking te zien...

ik beschouw JF als een zielsverwant van mij... hij mij natuurlijk niet; al heb ik hem wel een
keer ontmoet, niet echt want heel kort... weet eerlijk gezegd niet eens of ie nog leeft, straks
even opzoeken... en al ben ik het niet in alles eens met hem...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Las net dat er een boek uit is van iemand die over het stoppen met alcohol schrijft. Lijkt mij een nuttig boek om te lezen, denk dat ik het ga bestellen.

"Nou, nog eentje dan, voor wie wil stoppen met (te veel) drinken."

Geschreven door: Marriette Wijne.
Uitgeverij Nieuw Amsterdam, 235 pagina's, 18,95 euro.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En een mooi interview met haar vandaag in de Volkskrant, Ekstertje. Hoe ze na een jaar stoppen in een restaurant weer een glas mocht van zichzelf, en zich realiseerde dat al haar gedachten op dat moment alleen maar weer om de alcohol draaiden. Geen aandacht voor de rest meer. Daarom heeft ze na dat ene glas definitief niets meer genomen. Leuke naam heeft ze trouwens voor een voormalig wijndrinker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag toevallig bij die vogel en die witte man op tv ;)
Mariëtte Wijne "nou nog eentje dan"
Hele sympathieke vrouw en leuke herkenbare smoezen die ze daar omsomde, zelf 10 jaar bezig geweest met stoppen.
Lijkt me een leuk boek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...