Roffa Geplaatst gisteren om 13:16 Rapport Geplaatst gisteren om 13:16 Hallo allemaal, Ik ben een man van 57 jaar, en heb sinds 2022 een probleem met drank. Wat begon als een afzakkertje voor het slapen gaan (ik heb al 10 jaar een ernstig slaapprobleem) is geleidelijk veranderd in drie flessen wijn per dag. Ik drink omdat het me helpt in te slapen. Ik drink een fles wijn in 1 minuut op, slaap dan 3 uur en na een paar uur herhaal ik dat proces. Bij iedere stoppoging zijn de katers hels, duren 4 tot 5 dagen, en als ik weer geland ben ga ik weer voor de bijl. Ik hoop hier op het forum op steun, tips, herkenning en feedback.
Marij Geplaatst gisteren om 14:09 Rapport Geplaatst gisteren om 14:09 Hoi! Zo te lezen ben je hier op de goede plek 🙂 Je zoekt oa steun en tips .. voor wat? Wil je gaan stoppen? Of al gestopt en wil je niet weer voor de bijl gaan? Roffa reageerde hierop 1
lady jane Geplaatst gisteren om 14:19 Rapport Geplaatst gisteren om 14:19 welkom @Roffa eigenlijk is je slaapprobleem alleen maar groter geworden als ik je goed lees. En als je dan weet dat de kwaliteit van slapen door alcohol echt waardeloos is, dan zou ik je het liefst adviseren hiermee naar een verslavingsarts te gaan. Je hebt vast al van alles geprobeerd om te kunnen slapen, want slecht slapen kan je knap wanhopig maken he. En een drankverslaving ook natuurlijk. Steeds een fles wegklokken geeft niet eens dat fijne lome moment. Hopelijk vind je op dit forum iets waar je echt iets aan hebt. Veel sterkte met zoeken en succes gewenst! Roffa reageerde hierop 1
Roffa Geplaatst gisteren om 14:42 Auteur Rapport Geplaatst gisteren om 14:42 31 minuten geleden zei Marij: Hoi! Zo te lezen ben je hier op de goede plek 🙂 Je zoekt oa steun en tips .. voor wat? Wil je gaan stoppen? Of al gestopt en wil je niet weer voor de bijl gaan? Ik ben eergisteren (weer) gestopt. Nu, op dag twee, ben ik nog steeds vastberaden om het vol te houden. De kater is niet fijn, maar ik heb tot nu toe geen enkele craving. Integendeel eigenlijk. bumperjim reageerde hierop 1
Roffa Geplaatst gisteren om 14:46 Auteur Rapport Geplaatst gisteren om 14:46 23 minuten geleden zei lady jane: welkom @Roffa eigenlijk is je slaapprobleem alleen maar groter geworden als ik je goed lees. En als je dan weet dat de kwaliteit van slapen door alcohol echt waardeloos is, dan zou ik je het liefst adviseren hiermee naar een verslavingsarts te gaan. Je hebt vast al van alles geprobeerd om te kunnen slapen, want slecht slapen kan je knap wanhopig maken he. En een drankverslaving ook natuurlijk. Steeds een fles wegklokken geeft niet eens dat fijne lome moment. Hopelijk vind je op dit forum iets waar je echt iets aan hebt. Veel sterkte met zoeken en succes gewenst! De problemen met slapen zijn door de alcohol inderdaad explosief gegroeid. De verleiding zit 'm erin dat met een fles wijn ik in ieder geval een paar uur slaap, hoe slecht die 'slaap' ook is. Het is eigenlijk meer een vorm van 'out' gaan. En daarom wil ik er vanaf. Ik wil weer terug naar die leuke gast die ik een paar jaar geleden was. Maar ik zie ook huizenhoog op tegen de afkickperiode.
renaldo61 Geplaatst 23 uur geleden Rapport Geplaatst 23 uur geleden Voor afkicken kan een arts helpen met medicatie. Met katers heb ik geen ervaring. Welkom hier. Roffa reageerde hierop 1
bumperjim Geplaatst 21 uur geleden Rapport Geplaatst 21 uur geleden Welkom! Goed begonnen, nu volhouden. Succes!! Roffa reageerde hierop 1
Sanity Geplaatst 20 uur geleden Rapport Geplaatst 20 uur geleden @Roffa ook van mijn kant hier een warm welkom. Wat je beschrijft is voor mij zeker heel herkenbaar, snel en veel drinken om te kunnen pitten. Dat werkt slechts voor een paar uur maar dat wist je al. Heb je hulp, huisarts, verslaviingsarts o.i.d?
Roffa Geplaatst 20 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 20 uur geleden 4 minuten geleden zei Sanity: @Roffa ook van mijn kant hier een warm welkom. Wat je beschrijft is voor mij zeker heel herkenbaar, snel en veel drinken om te kunnen pitten. Dat werkt slechts voor een paar uur maar dat wist je al. Heb je hulp, huisarts, verslaviingsarts o.i.d? Ik heb op dit moment voor de slaapproblemen hulp van de huisarts en een psycholoog. De alcohol wil ik nu eerst samen met mijn echtgenoot oplossen. Als dat niet lukt (en ik ga er m'nstinkende best voor doen om dat wél te laten slagen), dan zoek ik daarbij ook professionele hulp.
Sanity Geplaatst 20 uur geleden Rapport Geplaatst 20 uur geleden Oke dat klinkt goed. Maar sorry dat ik het vraag, zijn die slaapproblemen wel de echte oorzaak dat je drinkt? Of probeer je met die drank gewoon een onderliggend probleem weg te zuipen? Ik ken jou natuurlijk niet persoonlijk maar vaak is er een diepere oorzaak voor een drankprobleem dan alleen maar slaapproblemen.
Roffa Geplaatst 20 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 20 uur geleden 13 minuten geleden zei Sanity: Oke dat klinkt goed. Maar sorry dat ik het vraag, zijn die slaapproblemen wel de echte oorzaak dat je drinkt? Of probeer je met die drank gewoon een onderliggend probleem weg te zuipen? Ik ken jou natuurlijk niet persoonlijk maar vaak is er een diepere oorzaak voor een drankprobleem dan alleen maar slaapproblemen. Ik snap dat je dat vraagt. Maar nee. Overdag of als ik een nacht goed geslapen heb is er geen enkele craving. Dan kan ik de drank makkelijk laten staan. Ik drink ook niet voor de roes of het dronken gevoel. Dat vind ik zelfs erg onprettig, net zoals ik wijn ook niet echt lekker vind. Het is voor mij gewoon een slaappil die altijd werkt. Daarbij heb ik gelukkig een fijn leven zonder grote obstakels, weinig zorgen... Niks om voor weg te vluchten dus. Mijn drankprobleem is daarmee misschien anders dan veel andere mensen, maar -voor mij - net zo problematisch en gevolgrijk.
Rudo Geplaatst 19 uur geleden Rapport Geplaatst 19 uur geleden 6 uur geleden zei Roffa: Hallo allemaal, Ik ben een man van 57 jaar, en heb sinds 2022 een probleem met drank. Wat begon als een afzakkertje voor het slapen gaan (ik heb al 10 jaar een ernstig slaapprobleem) is geleidelijk veranderd in drie flessen wijn per dag. Ik drink omdat het me helpt in te slapen. Ik drink een fles wijn in 1 minuut op, slaap dan 3 uur en na een paar uur herhaal ik dat proces. Bij iedere stoppoging zijn de katers hels, duren 4 tot 5 dagen, en als ik weer geland ben ga ik weer voor de bijl. Ik hoop hier op het forum op steun, tips, herkenning en feedback. Hey Roffa, goed dat je je gemeld hebt hier. Zeker als je in de "flow" van drinken zit, is stoppen moeilijk en verval je makkelijk is mijn eigen ervaring. Ik nu bijna 2 weken niets gedronken en geen idee hoelang nog maar op dit moment gaat het goed. Waarom begin je morgen niet met dag 1 zonder drank? Je zult je na een paar dagen een stuk beter voelen. Gunnen we je. Succes en blijf gerust posten hier. Roffa reageerde hierop 1
Roffa Geplaatst 19 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 19 uur geleden 31 minuten geleden zei Rudo: Hey Roffa, goed dat je je gemeld hebt hier. Zeker als je in de "flow" van drinken zit, is stoppen moeilijk en verval je makkelijk is mijn eigen ervaring. Ik nu bijna 2 weken niets gedronken en geen idee hoelang nog maar op dit moment gaat het goed. Waarom begin je morgen niet met dag 1 zonder drank? Je zult je na een paar dagen een stuk beter voelen. Gunnen we je. Succes en blijf gerust posten hier. Thanks! Ik ben daar eergisteren al mee begonnen, dus al op weg. Ook geen idee hoe lang ik het volhoud, maar ik ga uit van het positieve. Op dit moment nog geen enkele craving. Vandaag was sowieso een vrij goede dag (de katersymptomen even buiten beschouwing gelaten). Twee weken al! Goed bezig! Daar ga ik ook voor, en daarna hopelijk nog langer. Ik wil die verslaving, die gewoonte graag voorgoed achter me laten.
Marij Geplaatst 18 uur geleden Rapport Geplaatst 18 uur geleden Heb je al een idee over wat je nieuwe gewoonte kan worden?
Roffa Geplaatst 17 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 17 uur geleden 1 uur geleden zei Marij: Heb je al een idee over wat je nieuwe gewoonte kan worden? Mijn streven voor de komende maanden is nul alcohol. Ik wil het tussen m'n oren vandaan hebben, uit m'n lijf, en vervolgens in een gezondere en fittere staat aan mijn slaappatronen werken en daarna zie ik wel. Zoals vroeger, af en toe een gelegenheidsdrankje, zou ik prima vinden, maar een alcoholvrij leven zie ik ook best zitten. Ik heb teveel mooie dingen in mijn leven en alcohol mag die niet meer vernielen. Daar ga ik voor. Kleine stappen en een duidelijk doel. Hoop dat het gaat werken voor mij.
knakker Geplaatst 9 uur geleden Rapport Geplaatst 9 uur geleden Welkom Rof. Een mooi begin al. Ja, eerst die verrekte drank er maar uit. Dwars door de kater heen. En dan nuchter het slaapprobleem aanpakken. Goed onderweg al. Nog 1 of 2 dagen kateren en dan overeind zien te blijven. Succes. Roffa reageerde hierop 1
Rudo Geplaatst 6 uur geleden Rapport Geplaatst 6 uur geleden 12 uur geleden zei Roffa: Thanks! Ik ben daar eergisteren al mee begonnen, dus al op weg. Ook geen idee hoe lang ik het volhoud, maar ik ga uit van het positieve. Op dit moment nog geen enkele craving. Vandaag was sowieso een vrij goede dag (de katersymptomen even buiten beschouwing gelaten). Twee weken al! Goed bezig! Daar ga ik ook voor, en daarna hopelijk nog langer. Ik wil die verslaving, die gewoonte graag voorgoed achter me laten. Jouw begin is ook erg goed. Wat je schrijft herken ik ook: gewoonte. Met de beste wil van de wereld kan ik geen onderliggend probleem vinden wat ik weg zou willen drinken. Daarom is mijn eigen overtuiging dat ik niets met psychische hulp kan. Daarbij kan ik ook niets met de tips "zoek een tijdverdrijf". Want als ik ga sporten, film kijken etc, dan kom ik weer thuis en is er die gewoonte. Ik spreek enkel voor mezelf. Morgen 2 weken geen druppel. Dat kun jij ook. Succes en blijf zeker posten hier. Hele fijne zondag allemaal. Roffa reageerde hierop 1
Marij Geplaatst 6 uur geleden Rapport Geplaatst 6 uur geleden ‘die gewoonte’ is te vervangen door een nieuwe gewoonte. Dat bedoelde ik gisteren met mijn vraag over een nieuwe routine. Het kost veel tijd, veel herhalen van een nieuwe handeling voordat je het een gewoonte kan noemen. En dan moet je eerst nog zien te verzinnen wat die nieuwe handeling gaat zijn.
Rudo Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden 14 minuten geleden zei Marij: ‘die gewoonte’ is te vervangen door een nieuwe gewoonte. Dat bedoelde ik gisteren met mijn vraag over een nieuwe routine. Het kost veel tijd, veel herhalen van een nieuwe handeling voordat je het een gewoonte kan noemen. En dan moet je eerst nog zien te verzinnen wat die nieuwe handeling gaat zijn. Hoi beste Marij. Ik snap wat je zegt maar bij mij werkt dat anders. Ik sport al, ik speel al een instrument, game en kijk series. En bij thuis zijn, hoorde als vanzelfsprekend wijn drinken. Als gewoonte. Ik zie het niet als dat daar iets voor in de plaats moet komen; ik heb verder genoeg omhanden. Maar die gewoonte moet gewoon weg. Nu bijna 2 weken geen drank en ook geen aandrang. Mijn motivatie is dat met deze gewoonte er van alles kapot kan gaan en het me datr niet (meer) waard is.
Pytje Geplaatst 3 uur geleden Rapport Geplaatst 3 uur geleden @Roffa, welkom hier! Je hebt veel te winnen zo te lezen en bent goed van start gegaan. Als je hier blijft komen, doe je het minder alleen. Echt! Roffa reageerde hierop 1
Roffa Geplaatst 2 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 2 uur geleden Vannacht geen minuut geslapen. Liggen draaien, naar het plafond staren, wat gelezen... Niks hielp en ik ben flink brak nu. Normaliter zou dit een moment zijn geweest dat ik om 8 uur 's morgens een Oxazepam en een fles wijn naar binnen geklokt had om toch nog wat uren slaap te forceren. Met alle negatieve gevolgen van dien. Not today. M'n mannetje heeft me rond 9 uur een kop koffie op bed gebracht, ik ben lekker gaan douchen en heb daarna een stevig ontbijt gemaakt voor ons tweeën. Net een lijstje gemaakt van kleine dingen die vandaag moeten gebeuren en afgesproken dat we vanmiddag een stukje in de bergen gaan rijden (we wonen op de Canarische Eilanden), wat kleine dorpjes bezoeken. Bezig zijn en afleiding zoeken. Dit kleine stapje voelt voor mij als een grote overwinning! Marij reageerde hierop 1
Marij Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden Knap gedaan!! Ik hoop dat een fijne dag hebt. Ik tel af..over 2wkn ben ik op Tenerife! Roffa reageerde hierop 1
Roffa Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 1 uur geleden 9 minuten geleden zei Marij: Knap gedaan!! Ik hoop dat een fijne dag hebt. Ik tel af..over 2wkn ben ik op Tenerife! Het is op dit moment 26 graden en zonnig hier. 's Avonds wel flink koeler. Fijne vakantie gewenst!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden