Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
40 minuten geleden zei renaldo61:

Vandaag de laatste maal voor mij een kerstfeest in de kliniek. 

Gisteren een kleine wandeling gemaakt. 26 534 stappen of 16,7 km 

💪

Geplaatst

Goeiemorgen allemaal,

@renaldo61 En eet je de met de kerstdagen bij je broer misschien?

Ik heb afgelopen maandag voor mijn zussen een etentje gekookt in kerstsfeer. Dat doen we elk jaar. En met kerst ben ik gewoon alleen thuis maar dat vind ik niet erg. Ik mag ook bij hun families aanschuiven maar dat wil ik niet om diverse redenen. Ik vind het prima zo, geen prikkels en ergenissen en ik hoeft me niet aan te passen. Laat mij maar lekker schilderen en mijn eigen gangetje gaan. Mijn huis is helemaal versierd met lichtjes en kaarsjes. Daar word ik heel blij van. En op 1 januari begint er weer een andere periode, de dagen worden weer langer en dan op naar het voorjaar, ook weer heerlijk! 

Geplaatst

Goedenmorgen. Was alweer vroeg wakker en dan slaap ik tegenwoordig niet meer, maar ga er dan lekker uit. Niet al te best geslapen, maar dat halen we wel weer in. Ga met mijn zoon wat belangrijke zaken regelen. Hij is al op tijd bij me, dus dan ben ik allang wakker. Ach en misschien gaat het ook niet door. Dat hij alleen gaat. We zien het allemaal wel. Ik ga zo m'n haar wassen. 

Geplaatst

@Spirit Ja lekker is het om vroeg op te staan he? Je hebt dan nog wat aan je dag vind ik. Ik ben altijd op mijn best in de vroege morgen. En ik lig er ook weer heel vroeg in maar dan kijk ik nog een serie op Netflix. 

Geplaatst

Leuk dat etentje met je zussen in kerstsfeer @MaryArt. En goed dat je voor jezelf kiest met de kerstdagen. Ik denk dat veel anderen dat ook graag (zouden willen)doen. Ik erger me dood aan die stomme reclame dat 'niemand met kerst alleen moet zijn'. Dat bepalen we toch lekker zelf wel:P ik heb eerste kerstdag wel familiebezoek en de tweede ook afspraak. Maar hoop dat er nog genoeg tijd is om lekker wat voor mezelf te doen. Denk dat veel mensen zich die dagen eenzaam voelen omdat het ze gewoon wordt aangepraat. Wat ik zelf mooi vind aan deze dagen is dat het een soort reflectietijd is. Met stilte/liefde/beschouwing/lichtjes ipv zuipen en overdaad. En al die mishandelde dieren voor het kerstdiner hebben ook niks met de kerstgedachte te maken vind ik. Oké genoeg geluld haha.

Geplaatst

Ja dat denk ik ook @Rosee dat het je aangepraat word. We zouden eens een tegengeluid moeten geven! Dat het idd heerlijk kan zijn om kerstmis in te vullen zoals je het zelf graag wilt. Dat al die stress die de meeste mensen ervaren helemaal niet leuk is. Maar daar zullen de winkeliers het niet mee eens zijn vrees ik. 

Geplaatst

Goedemorgen allemaal ☀️!

'Het is niet de berg die we overwinnen maar onszelf'

Vandaag een rustig aan dagje dus eindelijk weer wat aan het huishouden doen. Fijne dag allen!

Geplaatst

Goedemorgen allemaal,

Eerste kerstdag gaan we naar mijn zoon, alwaar we kerst vieren met alle kinderen en kleinkinderen
Met ons erbij 14 man.
Iedereen maakt wat, dus dat wordt heerlijk eten 😊
Tweede kerstdag zijn partner en ik met z,n tweetjes en hebben we ook wat lekkers op het menu staan

Oudjaar vind ik niks
Red het niet om zo lang op te blijven, dus ga altijd gewoon op tijd naar bed en vriend viert het met zijn familie
Zijn we allebei tevreden

Geplaatst

Slecht geslapen, halverwege de nacht Kees moeten helpen... weer in slaap gesukkeld en toen pas half negen wakker geworden. 
Dan is het net of ik de hele verdere dag achter loop op mezelf... 
Geeft niet, morgen word ik vast weer lekker vroeg wakker... 
Bakje maar even 

image.png.efd7238c8593032ed48e09aedd8e76c4.png

Geplaatst
1 uur geleden zei Spirit:

Vertel mij eens even wat dat is?

Het koninginnenhapje (ook wel vol-au-vent of videe genoemd) is een klassiek Belgisch gerecht dat bestaat uit een krokant bladerdeeggebakje gevuld met een romige ragout van kip, gehaktballetjes en champignons. 

Kenmerken

Samenstelling: Een smeuïge witte saus (velouté of bechamelsaus) op basis van kippenbouillon en room, verrijkt met malse stukjes kip, kleine gehaktballetjes en gebakken champignons.

Presentatie: De ragout wordt traditioneel geserveerd in een rond, hol gebakje van bladerdeeg met een dekseltje.

Bijgerechten: Het wordt in België meestal geserveerd met verse frietjes en soms een bijpassend slaatje. 

Naamgeving en Oorsprong

Namen: De term 'koninginnenhapje' is de Vlaamse vertaling van het Franse bouchée à la reine. In Nederland spreekt men vaker van een pasteitje.

Verschil: Hoewel de termen vaak door elkaar worden gebruikt, verwijst vol-au-vent strikt genomen naar het grote bladerdeeggebak voor meerdere personen, terwijl een videe of koninginnenhapje de individuele portie aanduidt. De toevoeging van gehaktballetjes wordt vaak als een typisch Belgische variatie beschouwd. 

Tips voor Bereiding

Kip: Gebruik bij voorkeur een soepkip of hoevekip voor meer smaak.

Opwarmen: Het bladerdeeggebakje kan het best krokant worden gemaakt in een voorverwarmde oven (ca. 7 minuten op 180°C), terwijl de vulling apart wordt opgewarmd in een steelpannetje.

Variaties: Er bestaan ook luxere versies met bijvoorbeeld vis (zalm, garnalen) of bospaddenstoelen en truffelolie. 

Geplaatst (bewerkt)

Jippie, ik ben tot woensdag vrij! Vandaag fijne werkdag gehad, rond 16u naar sportschool gegaan en net thuis voor vrije avond. Er is vanuit het werk een kerstborrel vanavond, waar ik al weken terug blij voor heb bedankt. 
Vorig jaar was het te lawaaig om elkaar te verstaan, was eigenlijk vooral vaag naar elkaar lachen en beetje bewegen. 
Op dit soort momenten dronk ik niet, wel viel het drinken van anderen me (niet positief) op. 

Lekker thuis dus! Gisteravond laatste steentjes aan een groot lego-bouwsel gelegd, wat zal ik vanavond eens doen?

bewerkt door Marij
Geplaatst

Ik ben ook drie dagen vrij. God, wat is dat lekker. Pijp is aardig leeg. Moe van alles. 

'Koninginnehapje' klinkt vriendelijk @renaldo61. Bij ons thuis was vroeger een pasteitje standaard het voorgerecht bij het kerstmaal. O weemoed. 

Rustigjes hier verder. Iedereen zit natuurlijk in dat bootje.

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...