Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
18 minuten geleden zei bumperjim:

Ja, we schijten erop en het wordt steeds erger. De mensheid heeft zn mooiste periode gehad in de jaren 90. Tussen de val van de Muur en September 11.

Maar goed. "Be the change you want to see in the world".

De jaren '90 waren echt wel subliem. Ergens heb ik medelijden met de generaties die daarna gekomen zijn en de ene crisis na de andere kregen.

Geplaatst

De val van de Muur vond ik ook prachtig. Ik dacht na deze ongelofelijke, onverwachte gebeurtenis wordt alles beter. Maar ik was verkeerd. Sindsdien zijn er al veel conflicten geweest die best vermeden werden. 

Geplaatst

Omdat de mensheid niet zal veranderen, werken wij naar onze eigen ondergang toe. Water, land en lucht zijn door en door vervuild. Alles zit vol plastic, pfas en andere zooi. Ook onze lichamen. De kinderen vanaf de jaren ´90 werden al geboren met pfas en plastic in hun lijf. Ook door de hele dag op schermen te scrollen raken mensen doorgedraaid. Kinderen gaan naar de voorschoolse opvang, school, naschoolse opvang, sport, muziekles o.i.d., eten en naar bed. Ouders voeden dus bijna niet meer zelf op. Ze willen wel graag een kindje! Veel te weinig beweging. Veel kinderen krijgen een sticker opgeplakt. Dat had niet gehoeven als ouders zoals vroeger tijd hadden om op te voeden enz. 

De politiek, grote bedrijven, banken, machthebbers en religies hebben liever miljoenen doden dan dat ze 1 Euro moeten missen. En zo zal het gaan...........

En daarom ga ik bijna elke dag het bos in met mijn hond, tref daar nog 3 hondeneigenaren en dan maar spelen! Er is een man bij halverwege de 80 in een scootmobiel, als het modderig is drukken wij hem door de modder. Machtig prachtig vind ik dat.

En voor de rest bekijken ze het maar........

Geplaatst
5 uur geleden zei karin123:

als

tja een veelzeggend woordje.
we leven nu eenmaal in deze tijd
en doen dat op onze eigen wijze
gelukkig ben je tevreden over hoe jij zelf het doet
(dan hoef je niet zo op anderen af te geven, toch?)
verbeter de wereld en begin bij jezelf zei mijn moeder wel eens
long long time ago

Geplaatst

Nogmaals bedankt voor die tip van Tygo en de flakka. Tweede aflevering gezien en ergens in mijn achterhoofd blijft de gedachte dat ik ook zo zal eindigen als de mensen die ik daar zie. Geen idee hoe het komt, maar die gedachte heb ik al sinds mijn kindertijd. Dat ik nu een huis bezit en redelijk normaal leef, lijkt een tussenfase tussen het onvermijdelijke. 

Vorige week Steve gezien op netflix. Vond het einde wat spijtig maar verder goede film.

Geplaatst (bewerkt)
Op 24-10-2025 om 17:31 zei lady jane:

(dan hoef je niet zo op anderen af te geven, toch?)

Jawel! Omdat ik zie dat het helemaal verkeerd gaat, daarom. Er zijn ook veel te veel mensen in Nederland voor de plek die er nog is. Kinderen horen buiten te spelen en niet zoveel moeten. Veel zijn ook al te dik, door weinig beweging en ongezonde voeding (dat was vroeger allemaal anders). Veel pesten via social media (vroeger kon dat alleen als je ze zag. Kinderen "moeten" tijd voor zichzelf hebben, want later wordt het niet leuker. Het is te ingewikkeld allemaal, snel snel snel..

Het is de tijd die dat meebrengt, zeker. Maar dat wil niet zeggen dat deze "ontwikkeling" goed is. 

Ik kan en wil de wereld niet meer verbeteren omdat het toch niet verandert, dat ziet (bijna) iedereen. Dat heb ik opgegeven...

Mijn schoonvader zegt altijd, het draait om de duit en de fluit!

bewerkt door karin123
t=d b=d
Geplaatst
46 minuten geleden zei karin123:

Maar dat wil niet zeggen dat deze "ontwikkeling" goed is. 

Dat zal iedereen het met je eens zijn, zoals je het stelt. Daarom is het goed om ook naar positieve zaken te kijken en zelf een bijdrage te leveren. 

Mij wordt wel eens verweten dat ik onder een steen leef. Dat vind ik comfortabeler dan cynisch of boos te worden. Dat is mijn manier, ik zeg niet dat dit voor iedereen een goede manier is want als niemand zich boos maakt en zich inzet voor een betere wereld komt het er ook niet van. Veel jongeren zijn bewust bezig met milieu, recycling en een mooiere planeet, dat is mooi om te zien. Bij mij in de buurt zijn veel vrijwilligers actief voor meer groen, minder afval. Ik ben actief als vrijwilliger bij de buurtmaaltijd, dat verbindt, geeft mensen met minder geld gelegenheid om gezond te eten en geeft een goed gevoel. Dat verbeter de wereld, begin bij jezelf geldt voor mij dus wel zo.

Geplaatst (bewerkt)

M.b.t. kijktips over verslaving vond ik Christiane F. - Wir Kinder von Bahnhof Zoo (1981) echt aangrijpend.
Is een waargebeurd verhaal wat zich afspeelt in een grauw Berlijn eind jaren 70 begin 80.

Er is ook een boek van.

Voor mij heel aangrijpend omdat ik van heel dichtbij een heroine verslaving (tot de onvermijdelijke dood; stopzetten van de beademing, midden in de nacht terug naar het ziekenhuis met politie voor identificatie) in mijn directe familie heb meegemaakt.

Echt gruwelijk als je je zwager ziet liggen met een doodsgrijns en zijn mond wagenwijd open omdat iemand dan gewoon stikt.

Trauma heb ik inmiddels wel verwerkt.
Alleen bleef er destijds wel een kind achter van amper 4 jaar oud die daar nu nog moeilijkheden mee heeft.

Maar goed Das war einmal!

Juist ik zou beter moeten weten nu met mijn destructieve gedrag!!!!!

OverzichtCast

bewerkt door Sanity
Geplaatst
3 uur geleden zei Lonster1:

Deze discussie valt nog steeds onder de kijktips.-_-  Hoe kijk je naar de maatschappij, de mensheid, de wereld?

Alhoewel ik vrij rechts ben (ik schrijf en voetbal wel links) zie ik eigenlijk wel het nut van de klimaatdiscussie etc. in.
Mijn kijk op de wereld is dan ook dat wij er met zijn allen één ongelooflijke klerezooi van maken hier op deze planeet.

En dat de aarde echt beter af zou zijn zonder de mens.

Zo'n Elon Musk met zijn futuristische plannen van een kolonie op Mars vind ik dan ook niet echt een goed idee.
Zal kennelijk wel te maken hebben met het feit dat hij belachelijk veel geld heeft en je dan wellicht wat megalomaan wordt.

Ik kan daar natuurlijk niet objectief over oordelen want ik heb belachelijk weinig geld😂

Tja de mensheid en aarde. Die zijn overduidelijk niet zo'n goede combinatie.

Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik tot een jaar of 10 geleden ook alleen maar uit was op meer, meer en meer.
Nu ben ik al blij met een zak aardappelen en een kachel die brandt.

.

Geplaatst
3 uur geleden zei Lonster1:

Deze discussie valt nog steeds onder de kijktips.-_-  Hoe kijk je naar de maatschappij, de mensheid, de wereld?

Zeer pessimistisch en dat eigenlijk al van jongs af aan. 
Soms denken mensen dan dat ik het verleden verheerlijk en dat ik de vooruitgang niet zie, terwijl dit absoluut niet klopt. Om het lokaal te houden, ik weet nog heel goed hoe ik als kind in de jaren tachtig en begin jaren negentig het nieuws volgde en er (naar mijn gevoel) quasi wekelijks berichten kwamen van het IRA en de ETA, hoe de genocide in Rwanda bijna live op tv te volgen was, de opeenstapeling van conflicten in de Balkan, etc. Dus ik zie heel goed de vooruitgang.
Probleem is dat mijn focus bijna altijd gelegen heeft bij milieu en klimaat. Ook daar zie je lokaal vooruitgang (rivieren waarin terug vissen zwemmen, terugkeer van de wolf, minder luchtvervuiling,...) maar globaal gaat het volgens mij nog steeds de verkeerde kant uit. 
Vandaag nog een klein berichtje in de krant dat we waarschijnlijk volgend decennium al de 1.5°C opwarming zullen bereiken en dat we afstevenen naar een opwarming met drie graden waardoor grote delen van de planeet onbewoonbaar zullen worden en toch krijgt het slechts een kleine plaats in de krant en gaan we dagelijks door met 1 euro spulletjes te kopen in China. 
Zelf heb ik geen kinderen maar mijn stiefzoon zal bij een normale levensverwachting de eeuwwisseling meemaken. We spreken dus niet over de gevolgen voor verre toekomstige generaties maar in ons geval al over het leven van onze kleinkinderen. 

En ondanks die gedachte ga ik elke zondag zwerfvuil rapen in mijn gemeente, al voelt het aan als water naar de zee brengen. 

Geplaatst
5 minuten geleden zei Sanity:

Alhoewel ik vrij rechts ben (ik schrijf en voetbal wel links) zie ik eigenlijk wel het nut van de klimaatdiscussie etc. in.
Mijn kijk op de wereld is dan ook dat wij er met zijn allen één ongelooflijke klerezooi van maken hier op deze planeet.

En dat de aarde echt beter af zou zijn zonder de mens.

Zo'n Elon Musk met zijn futuristische plannen van een kolonie op Mars vind ik dan ook niet echt een goed idee.
Zal kennelijk wel te maken hebben met het feit dat hij belachelijk veel geld heeft en je dan wellicht wat megalomaan wordt.

...

.

Daar ben ik dus absoluut het omgekeerde in. Ondanks de vervuiling dat het met zich meebrengt ben ik een groot voorstander van astronomisch onderzoek en de potentiële kolonisatie van andere planeten (in een verre toekomst). Mochten we dit goed aanpakken lijkt me dit een project wat in de toekomst de mensheid op aarde kan samenbrengen met een gemeenschappelijk doel ( al is dit wel heel idealistisch).

Geplaatst

Pessimisme volledig gedeeld. We zijn niet in staat als mensheid om in het algemeen belang te denken, zelfs minder en minder. De klimaatverandering gaat gewoon door, ondanks wat halfbakken pogingen. Minder democratie en meer oorlog.

Inmiddels blijf ik promoten om op een fatsoenlijke manier om te gaan met je hond en rij ik een beetje elektrisch. Hoofdzaak is mn gezin. 

Geplaatst

Ben het geheel eens met je.
Ach als we Poetin en Trump hun gaan laten gaan, lost het probleem zich vanzelf op.

We just nuke the earth and that will teach us a lesson. 

Leuk detail is wel dat de kakkerlak totaal ongevoelig is voor radio actieve straling.
En wij dat beest maar afslachten.

Uiteindelijk lacht hij het laatst........

Geplaatst
1 minuut geleden zei bumperjim:

Pessimisme volledig gedeeld. We zijn niet in staat als mensheid om in het algemeen belang te denken, zelfs minder en minder. De klimaatverandering gaat gewoon door, ondanks wat halfbakken pogingen. Minder democratie en meer oorlog.

Inmiddels blijf ik promoten om op een fatsoenlijke manier om te gaan met je hond en rij ik een beetje elektrisch. Hoofdzaak is mn gezin. 

Heeft de Franse politie jou nu nog steeds niet opgepakt met je verhuislift? 🙃

Geplaatst (bewerkt)
1 minuut geleden zei Sanity:

Heeft de Franse politie jou nu nog steeds niet opgepakt met je verhuislift? 🙃

Haha het is gewoon een kadootje voor 25 jaar getrouwd zijn volgend jaar. Het spul lag daar toch maar niks te doen in een vitrine. 

bewerkt door bumperjim
Geplaatst
Zojuist zei bumperjim:

De mens is zo "intelligent" dat ie zichzelf om zeept helpt met zn kernwapens. Wat een Nobelprijswinnaars. Dat zou de kakkerlak nooit doen idd 🤣

Totdat de kakkerlak zichzelf ook als 'intelligent' gaat beschouwen😇

Geplaatst
Zojuist zei bumperjim:

Haha het is gewoon een kadootje voor 25 jaar getrouwd zijn volgend jaar. Het spul lag daar toch maar niks te doen in een vitrine. 

Ja en als je toch gepakt wordt geef je gewoon je hond de schuld (dat arme beest)

Geplaatst
3 minuten geleden zei bumperjim:

De mens is zo "intelligent" dat ie zichzelf om zeept helpt met zn kernwapens. Wat een Nobelprijswinnaars. Dat zou de kakkerlak nooit doen idd 🤣

Was ook echt een mooie uitspraak van Einstein. Hij zei dat hij niet wist hoe de derde wereldoorlog zou verlopen.
Wel dat hij wist dat de 4e wereldoorlog met stokken en stenen uitgevochten zou gaan worden.

De man dronk overigens niet.
Dus ik geloof hem wel😁

Geplaatst
2 minuten geleden zei bumperjim:

Einstein had echt alles begrepen. Die had ook de regel geluk in je leven = x + y + z.

x = work, y = play, z = je muil houden

Ja maar dat de aarde plat is en het vliegende spaghetti monster echt bestaat had hij toch maar mooi niet voorzien.

Geplaatst

Maar goed, terug on topic.
Zijn we echt reddeloos verloren?

Ik persoonlijk schrok wel toen een hele brave zoon van een ex verklaarde dat hij naar een festival ging en dan een pilletje zou gaan proberen.
Ik zat daar eigenlijk flabbergasted bij en vroeg alleen maar weet je dat wel zo zeker?

Ik kon er natuurlijk niet teveel van zeggen door mijn eigen alcoholverslaving en het ook niet mijn eigen kind was.

Heb echter wel het gevoel dat wij als toch zeg maar oudere jongeren die voornamelijk een probleem met alcohol hebben, totaal los staan van wat 'de jeugd' zo allemaal gebruikt.

Als ik al die podcasts over ketamine, 3mmc en al dat soort designer drugs zo luister, is er een veel groter probleem op komst.
Ik schrik daar best wel van.

Toen wij als nu veertigers en vijftigers een beetje aan het klooien waren met blowen werd dat niet echt geaccepteerd.
Echter is blowen nu gewoon geaccepteerd.

Is dat straks dan ook zo met al die maffe designer drugs etc.

Las dat GHB o.a. gemaakt wordt met gootsteen ontstoppers.
Toegegeven wij waren in de jaren 80 ook behoorlijk ontspoord om nog maar te zwijgen over de jaren 70 waar LSD etc. 'nomaal' waren.

Zijn wij als old school alcohol verslaafden niet een beetje los van de nu werkelijkheid en een uitstervend ras.
Ik bagatelliseer een alcohol verslaving zeker niet.

Maar wat ik nu meekrijg uit podcasts m.b.t. diverse drugs schrik ik toch wel van.

Kan best zijn dat er destijds net zo geoordeeld werd over (ons) softdrugs gebruik en we gewoon in een geleidende schaal zitten.

Geplaatst
40 minuten geleden zei bumperjim:

Dat is ook een beetje wat @Lonster1 aanhaalt: beginnen bij jezelf.
Daar heb ik ook gans mijn leven al proberen naar te handelen van gaande het huis dat ik kocht en de manier waarop ik het renoveerde tot welke hond we adopteerden, maar soms blijft het moeilijk om daaraan vast te houden omdat het allemaal zo weinig lijkt uit te maken. Om een eenvoudig voorbeeld te geven: zelf heb ik bewust gekozen om nooit een rijbewijs te halen en te leven zonder wagen. Daarvoor ben ik in het verleden enkele malen verhuist naar een locatie dicht bij mijn werk en zit ik nu ook in de situatie dat ik niet kan solliciteren op bepaalde jobs omdat ze niet bereikbaar zijn met de fiets of het ov. Maar terwijl ik die moeite doe om de planeet zo min mogelijk te belasten woon ik wel in een omgeving waar er standaard 2 of meer wagens op de oprit staan (meestal 1 voor elke ouder en dan nog een voor het studerende kind), en dan vraag ik me soms toch af waarom ik die moeite doe. Ja het is heel fijn dat ik weinig energie nodig heb om mijn woning te verwarmen, maar welk nut heeft dit wanneer de regering niets onderneemt tegen een verwachte bevolkingstoename van 1 miljoen personen. 

Wat me brengt tot mijn gezin. Eigenlijk heb ik de hoop opgegeven dat we de klimaatverandering kunnen keren en focus ik op adaptatie tegen de barre tijden die volgens mij zullen komen. Mijn woning is klimaatrobuust (warm in de winter, koel tijdens hittegolven, zonder dat daar veel energie voor nodig is), net zoals ik mijn stiefzoon probeer aan te leren hoe hij groenten teelt en kippen moet slachten, heb ik hem ook een basis aan wapenvaardigheid bij gebracht (wat hij hopelijk nooit zal nodig hebben); daarnaast is hij het enige kind voor vijf volwassenen (mijn broer, mijn partner en ik, zijn vader en diens man) waardoor hij financieel vrij sterk zal staan eens hij volwassen is. Dus hoe somber ik de toekomst ook inzie, ik probeer er alles aan te doen om mijn stiefzoon daartegen te wapenen. En eigenlijk is dit vrij egoïstisch omdat ik heel goed besef dat wat wij doen buiten het bereik ligt van een gemiddeld huishouden.

Enfin, wat een beslommeringen, misschien tijd om terug een topic te komen. 
Enkele filmtips, al gaat het niet over alcohol.
The Road
Children of men
Don't look up

Geplaatst

@Sanity: dit kan misschien vreemd lijken omdat ik alcohol met sloten heb gedronken, maar buiten éénmalig cocaïne heb ik nooit andere drugs gebruikt. Persoonlijk sta ik ook negatief tegenover marihuana omdat ik redelijk wat studies heb gezien waarin ze aantonen hoe dit kan kloten met je psyche. Zelf heb ik tussen mijn twintigste en dertigste vrij veel geleefd tussen mensen die kampten met verslaving en wanneer het enkel alcohol was, was dit meestal wel handelbaar, de echte probleemgevallen waren zij die ook andere drugs gebruikten en eigenlijk stuk voor stuk waren ze begonnen met het zo onschuldige weed. 

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...