Maxine Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Hoi, ik ben Maxine. Ik drink al achterlijk lang te vaak en te veel. Kon van meet af aan geen maat houden. Het heeft even geduurd voor ik überhaupt doorhad dat ik een alcoholist ben. Het dagelijkse biertje wijntje sigaretje (lijntje, dat rijmt) viel immers niet zo op. Zeker niet als je verder prima functioneert. Zo op het eerste oog. Maar langzaam begon het mij te dagen dat ik niet de doorsnee gezelligheidsdrinker was; ik was fanatiek, de fles en het pakje sigaretten moesten leeg. Inmiddels ben ik een aantal langere periodes alcoholvrij geweest. Maar steeds is daar weer die terugval. Ik kan wel een poos stoppen met hulp van boeken en podcasts, maar mijn omgeving drinkt en rookt gewoon door. I can’t fly like an eagle when I’m hanging out with a bunch of turkeys. Het blijkt moeilijk om gestopt te blijven zonder support netwerk. Vandaar dat ik steun zoek op dit forum.
Claudius Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Welkom hier. Misschien een andere omgeving opzoeken? @Maxine
Maxine Geplaatst %s om %s Auteur Rapport Geplaatst %s om %s Goed idee, maar de uitvoering is nogal radicaal. Die “omgeving” is namelijk voornamelijk mijn man. En om nou na 25 jaar de hele boel omver te trekken, dat is nogal wat.
Claudius Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Ja dat is inderdaad een moeilijke @Maxine . De raad die ik dikwijls gekregen heb is alles wat in je omgeving je aan alchohol doet denken verwijderen. Ook kreeg ik in de verslavingskliniek direct mee dat twee verslaafden of ex gebruikers afgeraden wordt een relatie aan te gaan. Voor je eigen bescherming is soms een radicaal besluit nodig.
Moeps Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Dat klopt inderdaad. Een radicaal besluit voor jezelf dat je echt, echt, écht niet meer wilt drinken. Wat er ook om je heen gebeurd. Ik ben zelf nu sinds een jaar alcoholvrij, na heel veel al dan niet serieuze stoppogingen. Ook mijn man drinkt gewoon door, hoewel hij wel minder is gaan drinken in de loop van het afgelopen jaar. Hij is geen probleemdrinker, ook nooit geweest. Ik wel. En vorig jaar was eindelijk de maat vol voor mij. Ik wilde echt niet meer! En nog steeds niet. En tot nu toe lukt het mij dus. Maar ik wil wel goed blijven opletten, want ik weet hoe snel het tij weer kan keren. Wat ik wel heb geleerd in het afgelopen jaar, is dat ik mijn avonden zowel met man als met vrienden veel leuker vind nu ik niet meer drink. Ik heb echte gesprekken, waar ik zelf ook aan meedoe en ik weet ze de volgende dag nog! Ik luister meer en beter naar anderen. En ik ben niet constant bezig met of er nog genoeg wijn in de buurt is en of een ander niet wat meer in zijn glas heeft dan ik. Daarentegen wil ik wel wat vroeger naar huis dan voorheen. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het kan als je het wilt, ook als 'de omgeving' niet echt meewerkt. Yana en Kohtje reageerden hierop 2
bumperjim Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s 11 uur geleden zei Maxine: Goed idee, maar de uitvoering is nogal radicaal. Die “omgeving” is namelijk voornamelijk mijn man. En om nou na 25 jaar de hele boel omver te trekken, dat is nogal wat. Hangt ervan af. Dat jij het moeilijk vindt om gestopt te blijven als je man gewoon doorgaat, dat is jouw probleem. Hij mag zelf beslissen wat hij drinkt. Maar als hij het ongezellig vindt dat jij niet langer meedrinkt, dat is zijn probleem. En als hij dan probeert jou toch weer aan de zuip te krijgen, dat is sabotage en dat zou voor jou een reden kunnen zijn om uit elkaar te gaan. Want wat is belangrijker, je gezondheid of "gezellig" samen naar de 🏉🏉 gaan?
Yana Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s 12 uur geleden zei Maxine: I can’t fly like an eagle when I’m hanging out with a bunch of turkeys. Dat is er ook een uit het grote alcoholistensmoezenboek. Als jij niet meer wilt drinken, dan drink je niet meer, al gaat iedereen op z'n kop staan. En verder kun je toch gewoon praten met je man? Uitleggen hoe het voor jou is en horen hoe hij er in staat. Er zijn echtgenoten die hun drankkast op slot doen, er zijn er die uit support zelf ook stoppen met drinken en er zijn er die zelf ook alcoholist zijn zonder dat te durven toegeven. Gelukkig ben je er dan nog altijd zelf om de knop om te zetten. Gezellig als je mee komt schrijven hier en het kan je enorm helpen. Kohtje en bumperjim reageerden hierop 2
Etty Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s @Maxine welkom. Hoe deed je het in de periodes dat je niet dronk, hoe ging dat? Ik merk zelf dat ik me veel beter voel, lichamelijk en geestelijk als ik niet drink, dat ik dan geen last heb van meer behoefte aan verbinding, erbij horen, dat is er voor mijn gevoel al. Of ik zie wat ik kan doen om het te verbeteren. Ik loop dan wel tegen ongemakkelijke gevoelens aan, maar dat is dan geen issue, ik kan dat voelen en accepteren, als horend bij het beestje. Tot dat opeens dan niet meer zo is, en ik weer voor de bijl ga.
lady jane Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s 13 uur geleden zei Maxine: Het blijkt moeilijk om gestopt te blijven zonder support netwerk. Vandaar dat ik steun zoek op dit forum. welkom hier op ons forum Maxine. Uiteindelijk moet er een knop om. Dat jij en jij alleen verantwoordelijk bent voor jezelf en je nuchter leven. Alle andere mensen en omstandigheden worden gebruikt als reden/smoes/aanleiding maar de oorzaak dat zijn wij. Support is hier dagelijks te vinden en die kun je ook in je eigen leven genereren. Iedereen zal jou willen helpen mits jij daarom vraagt, en niet als in; ik zou er eigenlijk mee willen stoppen, maar als in; ik heb een serieus probleem, wil jij mij steunen in het aanpakken daarvan? Vanaf nu drink ik nl niet meer.
Maxine Geplaatst %s om %s Auteur Rapport Geplaatst %s om %s Tjonge wat een hoop fijne reacties, bedankt mensen! @Bumperjim fijn dat je even glashelder een lijn in het zand trekt. Duidelijk wie de eigenaar is van welk probleem. Daar kan ik wel wat mee. @Yana en Lady Jane, verhelderend inzicht, dat grote alcoholistensmoezenboek. Even oppassen dus in het vervolg wie ik in de maling probeer te nemen. Wat anderen vinden is natuurlijk geen excuus om weer te gaan drinken. Maar het is wel een zwakke plek bij mij. @Moeps, jouw situatie komt een heel eind overeen met de mijne. Ik heb het ook wel een aantal jaren gered onder die omstandigheden. Net als jij ervoer ik ook de voordelen van het emotioneel beschikbaar zijn. Een openbaring. Halleluja. Om @Etty’s vraag te beantwoorden, ik was sterk en trots en wist zeker dat ik nooit meer terug zou vallen. Totdat mijn relatie begon te wankelen… Hoogmoed komt voor de val. @Lady Jane, ik ben bloedserieus over mijn wens om alcoholvrij door het leven te gaan. Ik ben superdankbaar voor jullie steun.
kruidenthee67 Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Hoi Maxine, Ja, in basis is het simpel: jij wilt niet meer drinken. Jouw besluit. Je hebt al veel helpende reacties gehad, fijn! Zelf heb ik in dit proces veel steun gehad aan het forum. En mijn maatje. Wat voor mij nu belangrijk is, zijn de wekelijkse bezoeken aan 'mijn AA groep'. Ik lees hier nog wel, maar ben niet meer zo actief. Succes! Keep up the good work🌹
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden