Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Zowel hond en ik moesten om half 6 al naar de plee, dus ik heb nu een half uurtje bonustijd. Zal ik een eitje gaan koken gewoon omdat het kan? Voilà une bonne idée.

Overigens goeiemorgen 👍🏻

Geplaatst

Volgens mij heb ik deze morgen een uil zien vliegen. Kop was te rond om een buizerd te zijn maar ik ben nog bezig met het uit te zoeken. Want kan goed zijn dat ik met mijn slaapogen en nog niet helemaal wakker me vergist heb. :D

Is wel een leukere bezigheid dan uit te zoeken, hoe ik dingen alvast vast geregeld kan hebben voor mijn nabestaanden als ik zelf niet meer zo heel veel in kan brengen omdat ik er niet meer ben. Of ik het nu wil of niet, uiteindelijk worden mijn nabestaanden er toch mee belast om het te regelen of nog openstaande rekeningen op te kunnen verhalen. 

Ik ben al met een soort draaiboek bezig, qua abonnementen op te kunnen zeggen, ik heb die zelf geschreven brieven al klaar liggen met handtekening eronder, zodat ze alleen nog een datum  hoeven in te vullen en op de post mogen doen. Mijn kist heb ik ook al in huis en mijn wensen omtrent mijn uitvaart heb ik netjes uitgeschreven. En ook uitgezocht wat dat nog zou moeten kosten en de envelop voor dat zit in die kist. Om dat te kunnen bekostigen. 

Maar nu was ik gisteren bij een klant, die bezig is met een document dat geen testament noemt en ook geen wilsverklaring, ik ben de naam even kwijt. Maar het gaat erom als hij dement word of zijn geheugen verliest op een andere manier, zijn dochter het recht krijgt om beslissingen dan voor hem te maken. 

En ja daar had ik dus nog nooit over nagedacht, dat ik wel een hele interessante map met richtlijnen heb gemaakt. Maar niet vastgelegd heb wie dat dan mag uitvoeren. Ik was altijd van mening, wie mijn boekwerk vind, politie of familie dat ze het dan wel zouden doen. Maar zo werkt het blijkbaar niet en is dus wat gemakzuchtig door mij bedacht.

En het gaf me nog meer denkstof, en omdat ik vragen durf te stellen werd het eigenlijk heel erg verwarrend voor mijn klant. Ik vroeg me in alle openheid ineens af, wie volgt jou wensen op en ziet erop toe dat in dit geval zijn dochter dat ook mag doen? 

Ik ben mezelf gaan afvragen, als je zo een document vastlegt bij de notaris en daarvoor betaald. De notaris dan op je besluit toezicht houdt? Want bij het overlijden van mijn vader, wikkelt de notaris klerk het nu af. Zij ziet dus toe op hoe mijn vaders wensen ook uitgevoerd worden. En ze geeft altijd hele mooie afrekeningen van de kosten, maar nooit zit er een afrekening bij van haar werk en tijd. En die snap ik gewoon ik niet. En dat is waarom ik dingen vastleggen bij een notaris nogal dubieus vind. 

Je betaald een behoorlijk bedrag, tussen de 400 en 1000 euro om het goed geregeld te krijgen. In ons geval volgt de klerk het nauwkeurig op, maar dan nog denk ik al die uren die ze gestoken heeft om voor mijn vader te werken en dus ook voor ons. Zijn eigenlijk meer uren dan mijn pa uiteindelijk betaalde om dit document op te stellen. 

En dat bracht dus verwarring bij mijn klant, toen ik hem vroeg, wie gaat er uiteindelijk eigenlijk op toezien dat je dochter daadwerkelijk dat mag doen? Dat bracht wat verwarring dus ik ben gestopt met mijn vragen stellen. Ik heb het gelaten bij dat hij zei dat zijn dochter dan dat papier had om mee te zwaaien. 

Ik hoop het maar. Want niet is zo erg, wel weten wat je dierbare wilde en er niks mee te mogen doen. 

Wat ik hiervan leer, is een oplossing te zoeken waarbij je geen notaris nodig hebt. Ik heb dat geld gewoon niet en er ook niet voorover. En ik zie het wel, volgens de berichten van de notaris klerk is het huis nu verkocht en is alles nu overgedragen aan de belastingdienst. En heel raar er zat geen afrekening bij van haar actieve deelname. Het kan dus wel, en dan wordt het voor mij wel een spotprijsje waardoor ik iedereen uit de wind kan houden die me dierbaar is. Maar dat weet ik pas als het helemaal afgerond is. 

Voor nu overleef ik mijn katten, bewerk mijn map nog vaak, omdat ik nu leef en alles niet stilstaat. Maar over het punt wat betreft mijn uitvaart ben ik wel standvastig. Als dat dan toch mijn laatste feestje gaat zijn, wil ik gewoon geen uitvaart. Ik wil dat iedereen weet dat ik er niet meer ben, maar ik wil niet dat ze zich gedwongen voelen om bij mijn uitvaart te zijn. Het lijkt me gewoon fijner en vind ik ook een leuker idee, dat iedereen op zijn eigen manier kan rouwen met zijn eigen muziek. En eigen manier van rouw. Dat lijkt me leuker, dan opgeroepen worden om naar mijn uitvaart te komen. Kist mij die staat daar, breng me naar het crematorium en verbrand me. En strooi me uit. Ik ben dan dood, dus mijn nabestaanden hoeven door hun gemis aan mij niet in een fuik van geldschieters geholpen te worden. 

En als ik nog geld op mijn bankrekening heb staan, dekt dat ook alle kosten. 

Ik hoop echt, dat mijn dierbaren nooit lastig gevallen worden over geld omdat ze om mij gaven. 

En ik hoop ook dat mijn idee van thuis te rouwen ook goed valt. Dat lijkt mij gewoon heel fijn.

Geplaatst

@Roberto dat klopt! Maar die uil hoort ook niet bij mijn tuintelling project, maar eerder bij je oren en ogen de kost te geven terwijl je naar je werk aan het fietsen bent. 

Ben gewoon nieuwsgierig naar of ik het goed gezien heb, of dat ik me vergist heb en toch gewoon een buizerd heb gezien. 

Het alleen al uitzoeken en twijfel aan jezelf trekken vind ik vele malen leuker om uit te zoeken dan een testament opstellen of iets dergelijks. 

Want nu doe ik kennis op van zaken die me wel interesseren en me in mijn leven verder helpen om beter te leren spotten en vogels beter te herkennen. En dat is leuker dan mezelf door saaie stof heen te bijten om me het gevoel te geven dat ik dan mijn nabestaande uit de storm houd. Dat is gewoon niet leuk omdat ik er zelf de vruchten niet van kan plukken en vogels herkennen wel. En verder is het leven zo veranderlijk, dat ik nooit een goede handleiding zou kunnen schrijven om al mijn nabestaanden tegenmoed te kunnen komen. Laat staan te beschermen. 

Dan is het gewoon veel leuker om die verantwoordelijkheid in de wilgen te hangen en gewoon te blijven nieuwsgierigen naar wat je rond  je  heen ziet gebeuren qua dieren. 

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...