Spring naar bijdragen

Ruwe schetsen

Oskar

Aanbevolen berichten

In mijn afgelopen jaar heb ik vaker het roken gezien als katalysator van de alcohol. De drank houdt kwaadaardiger en verwoestender huis in mijn leven dan de sigaret (daar krijg je alleen maar longkanker van). Daarom ben ik altijd geneigd geweest om mijn aandacht in eerste instantie uitsluitend te richten op de alcohol. Maar die sloop de laatste tijd altijd geruisloos mee in het kielzog van de tabak. Beiden moet ik natuurlijk aanpakken. Maar misschien moet ik nu eens wat nadrukkelijker mij ook richten op het niet meer roken, in plaats van dat maar achteloos toe te laten 'omdat het niet-drinken immers veel belangrijker is'. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmorgen dan toch maar een afspraak gemaakt met de huisarts om te kijken of ik nog geschikte hulp kan inschakelen. Het voelt een beetje als terug naar af, maar dat is het natuurlijk niet. Twee stappen naar voren, één naar achteren; 400 stappen naar voren, 60 weer achteruit. Dat werk. Het duurt nog twee weken, want dokter is druk. Zo heb ik de tijd om zelf te zoeken en alvast een beetje voor te sorteren op een richting. 

Daarnaast nicotinekauwgom in huis gehaald. Hoewel ik er van overtuigd blijf dat elke verslaving grotendeels tussen de oren zit, moet ik toch ook maar eens wat anders proberen.

Het liefst wil ik alles zelf altijd oplossen. Maar dat gaat niet zo lekker de laatste tijd. Zo dan maar. Hort sik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom maar een verslaving aanpakken wanneer roken en drinken elkaar in stand houden? Zo lijkt het tenminste wanneer ik je lees. 

Behalve een of twee koffie op de ochtend en verder op de dag water, gebruik ik geen middelen meer. Dat geeft me rust in mijn hoofd en zo kan ik focussen op wat er belangrijk is I.p.v. met die tijdrovende ‘behoeften’ bezig te zijn die me uiteindelijk niets gebracht hebben en ongelooflijk veel energie hebben gekost. 

Ik wens je alle sterkte en kracht om deze vicieuze cirkel te kunnen doorbreken en je oprecht verder kan zonder deze worsteling in je leven.

Je hebt dit kunstje eerder geflikt dat weet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Oskar, heb jij niet ook een tijdje antabuse gebruikt? Is dat geen idee?

Ik heb niet de indruk dat alcoholisme verdwijnt door aan mezelf te werken. Iedereen heeft altijd wel wat te leren of te verbeteren maar niet iedereen is verslaafd aan drank. Ik wel en dat is zo gegroeid door vaak en veel te drinken. Misschien is er een gen die niet meehelpt of ligt een hersenverbinding dwars of er is een hormonending en allicht dat ik niet altijd sta te trappelen om onprettige gevoelens toe te laten. Maar er is niks wat ik niet aankan zonder drank maar ik ben verslaafd dus ik heb sowieso altijd de neiging om te drinken. Niet meer drinken, de knop om, dát is nodig. Of je die knop vindt lijkt iets toevalligs of het is genade. Bidden kan helpen denk ik? En een pil?

🧡

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Pinkman:

Waarom maar een verslaving aanpakken wanneer roken en drinken elkaar in stand houden? Zo lijkt het tenminste wanneer ik je lees. 

Ik bedoelde juist ook  te schrijven dat ik zowel het roken als het drinken aan zal moeten pakken. In het verleden richtte ik me vooral op de bestrijding van de alcohol omdat die het meest ontwrichtend uitpakte in mijn leven, en het roken vond ik van een veel lagere urgentie. Nu niet meer. Ik wil vooral ook een leven gaan leiden zonder verslavingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Yana:

Hé Oskar, heb jij niet ook een tijdje antabuse gebruikt? Is dat geen idee?

Jaren geleden heb ik inderdaad een tijd refusal geslikt. Dat werkte toen prima. Gewoon de deur op het chemisch nachtslot. Tot ik echter ontdekte dat ik daar tamelijk probleemloos doorheen bleek te kunnen drinken. Sindsdien heb ik het nooit meer als optie beschouwd. Maar misschien is het wel degelijk wat. Een andere dosis, een ander soort pil zal misschien toch dezelfde panische angst oproepen waardoor ik het wel uit mijn hoofd laat om nog eens uit de band te springen. Dank voor de reminder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oskar, jouw draadje "Ruwe schetsen" begint ook reacties te krijgen, waar je ook op reageert. Dan schrijf ik ook maar een berichtje.

Je bent aan het denken welke hulp je in kunt zetten om niet meer te drinken en te roken. Zelfs al een afspraak bij de huisarts en dat is prima natuurlijk.
Wat voor mij erg goed heeft gewerkt en dat nog steeds doet, is in contact blijven met lotgenoten. Ik bedoel dan contact in de vorm van meetings bij een zelfhulpgroep. Het voordeel is dat je daarmee een moment in de week hebt waarbij je jezelf wakker kunt houden, scherp kunt blijven ten opzichte van je verslavingsgevoeligheid. Je kunt je verhaal kwijt bij mensen die begrijpen waar je het over hebt. Je hoort de verhalen van anderen, die je weer aan het denken zetten. En misschien wel het belangrijkste (voor mij) is, dat wat er in mijn hoofd speelt vaak anders en duidelijker wordt als ik het in begrijpelijk Nederlands moet formuleren voor anderen. De kronkels die ik in die gedachten hebt gemaakt, worden eruit gestreken, als het ware.
Misschien is het (toch) wat voor je.

Hoe dan ook: succes, hou je goed.

bewerkt door MijnGerrit
verkeerde knop
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei MijnGerrit:

Oskar, jouw draadje "Ruwe schetsen" begint ook reacties te krijgen, waar je ook op reageert. Dan schrijf ik ook maar een berichtje.

Hm, ja. Ik was me er zelf ook van bewust dat ik reacties heb laten liggen. Soms was ik te weinig aanwezig, soms zat ik te diep in de modder. Sorry.

Uit jouw vorige éénregelige bericht had ik overigens ook de suggestie wel begrepen om zelfhulpgroepen te overwegen. Ik heb ook die Buitenveldertclub die je me eerder aanraadde nog op internet opgezocht. In het verleden heb ik meerdere verschillende groepen bezocht. Maar ik heb daar toen niet veel baat bij gehad. Bovendien vervult dit forum voor mij al een soortgelijke functie. Ik vind het ook prettiger over zulke zaken te schrijven dan te praten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry is niet nodig, Oskar. Ik had al zo het opgevat dat je alleen wat voor jezelf aan het schrijven was.

Het bezoeken van een zelfhulpgroep werkt niet voor iedereen, maar is voor anderen weer wel een belangrijk onderdeel om droog of clean te worden en, belangrijker, te blijven. Het is vaak zoeken wat voor jezelf het beste recept is.

Voor mijzelf is het belangrijk dat ik mensen in de ogen kan kijken, hun stem kan horen, de mimiek kan duiden. En wat ik al zei, is voor mij het moeten formuleren duidelijker voor mezelf, dan iets in een stukje tekst te presenteren. Dat laatste is minder “echt” voor mij.

Nieuwe deelnemers in een zelfhulpgroep vertel ik vaak, dat ik wel een maand of twee heb moeten wennen aan het bezoeken van zo’n groep. Ik weet niet hoe vaak je bent geweest, maar als iemand na één keer besluit dat zo’n groep niets is, heeft het in mijn ogen geen echte kans gegeven. 

Maar hoe dan ook, het belangrijkste is dat je naar een manier voor jezelf zoekt om wakker en scherp te blijven. Hoe je dat doet, maakt niet uit; als het maar werkt.

Hou je goed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei MijnGerrit:

Voor mijzelf is het belangrijk dat ik mensen in de ogen kan kijken, hun stem kan horen, de mimiek kan duiden. En wat ik al zei, is voor mij het moeten formuleren duidelijker voor mezelf, dan iets in een stukje tekst te presenteren. Dat laatste is minder “echt” voor mij.

Zelf ben ik mij er altijd zeer van bewust dat alles wat ik zeg of schrijf of doe slechts een benadering is van wat ik echt ben. Schriftelijk denk ik echter juist dichter in de buurt te komen. Doordat ik meer rust heb om te formuleren, minder bezig ben met mij steeds tot anderen te verhouden en de nuance wat nauwkeuriger in woorden kan vangen. 

Ik heb ooit drie maand in zo’n groep meegedraaid, en vond het niet mijn kopje thee. Ieder heeft zijn eigen manier inderdaad. Zoeken naar de meest passende vorm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...