Spring naar bijdragen

Woensdag 12 april 2023


Reacher

Aanbevolen berichten

7 uur geleden zei Sandro:

Is men eenmaal in een vicieuze cirkel terechtgekomen, dan is het bijzonder moeilijk of zelfs onmogelijk om daar uit te breken. Wikipedia

Dit is misschien bij een pure vicieuze cirkel waar, maar een verslavingscirkel is dan kennelijk geen puur vicieuze cirkel, want er uit breken is wel degelijk mogelijk. Dat hebben talloze mensen al bewezen. Ik houd het er dus maar op dat je als vicieus ervaren cirkels minder vicieus kunt maken zodat het makkelijker wordt ze te stoppen. Wat daarbij bijvoorbeeld kan helpen is het toevoegen van een dimensie, ook wel omschreven als inzicht krijgen, overzicht krijgen, afstand nemen of helicopterview.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Sandro:

Goeiemiddag, het woord van de dag voor mij is:

Vicieuze cirkel
 
 
Afbeeldingsresultaat voor Fysieuze
 

Beschrijving

Een vicieuze cirkel is een situatie waarin iets een bepaald ongewenst gevolg heeft, terwijl dat gevolg op zijn beurt het eerstgenoemde verschijnsel in stand houdt of versterkt. Is men eenmaal in een vicieuze cirkel terechtgekomen, dan is het bijzonder moeilijk of zelfs onmogelijk om daar uit te breken. Wikipedia

 

image.gif

image.gif

image.gif

image.gif

image.gif

image.gif

image.gif

image.gif

Hee Sandro, loop je nog wel eens hard? :) 

Begin daar maar gewoon, dan komt de rest vanzelf.

Ik weet niet of dit goed overkomt in het NL maar in het frans bestaat er een tegengestelde van de vicieuze cirkel nl de virtueuze cirkel. Je draait via hetzelfde mechanisme de andere (goede) kant op.

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei bumperjim:

Ik weet niet of dit goed overkomt in het NL maar in het frans bestaat er een tegengestelde van de vicieuze cirkel nl de virtueuze cirkel. Je draait via hetzelfde mechanisme de andere (goede) kant op.

Ook in het Engels kent men zowel "virtuous" als "vicious" cycles, maar de Nederlandse taal kent de positieve variant niet. Jammer eigenlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de link van Sandro wordt ook gesproken van de virtueuze cirkel

Uit Wikipedia:

Citaat

Gezien de etymologie van de term 'vicieuze cirkel', past deze alleen bij een ongewenste ontwikkeling. Bij een gewénste ontwikkeling zou men kunnen spreken van een ‘bevorderlijke kringloop’ (‘virtueuze cirkel’ is in dit verband een mislukte vertaling van het Engelse “virtuous cycle” want “virtueus” is geen Nederlands woord).

Ik kan me wel zoiets voorstellen, dat bijvoorbeeld hardlopen de cirkel kan doorbreken. Of een nieuwe cirkel opstart, met positieve bijkomstigheden. Als je gaat hardlopen, ga je gezonder eten. Vroeger naar bed, ben je meer uitgerust en heb je minder last van spanningen etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier worden de vicieuze cirkels van Van Dijk uitgelegd. Ik kende die nog niet.  https://nl.wikipedia.org/wiki/Vicieuze_cirkels_van_Van_Dijk

Er staan ook voorbeelden op die heel sprekend zijn. Het gaat om de factoren die de verslaving in stand houden.

Citaat
De psychologische cirkel

Elk mens wil zich waardevol voelen. Het betreft zaken als zelfbeeld, ideaal-ik, schuld en schaamte. Een verslaving tast het zelfbeeld aan; zo wil je eigenlijk niet zijn. Het gevolg is schuldgevoelens en schaamte.

  • Voorbeeld: Niemand wil eigenlijk erkennen dat hij alcoholist is. Dat is nou niet het 'ideale ik'. Dat zou een negatief zelfbeeld opleveren. Om er maar niet over na te hoeven denken is het dan gemakkelijker om een borrel te nemen. Dan voelt de persoon zich niet (meer) zo waardeloos. Na het uitwerken van de alcohol voelt hij zich echter schuldig: hij heeft immers weer gedronken en zo bewezen dat hij verslaafd is. Om aan die gedachten te ontsnappen neemt hij weer een borrel. Hoe vaker er gedronken wordt des te vaker dit soort krenkingen optreden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Bob:

Ook in het Engels kent men zowel "virtuous" als "vicious" cycles, maar de Nederlandse taal kent de positieve variant niet. Jammer eigenlijk.

@Bob, hier noemen wij dat de positieve spiraal, geen cirkel meer waar je in rond blijft draaien.
Het tegenovergestelde van de negatieve spiraal, ook geen cirkel.

Begin met iets kleins en goeds en dat wordt dan steeds beter.
Dat begint bijvoorbeeld met hardlopen.
 

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik mis hier een heel belangrijk iets in deze hele discussie, een factor die een hele grote rol/ invloed heeft op de vicieuze cirkel en daardoor die cirkel doorbreken onmogelijk maakt/ verslaving in stand houdt. Dan kun je intussen wel gaan hardlopen of iets anders doen waar iets goeds uit voort komt, maar dat doorbreekt de cirkel dan toch niet, niet écht.
Dan moet toch echt eerst die allesbeslissende factor weg zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pffff, wat klink ik misschien raar maar ik ben echt broodnuchter hoor, zweer het.
Maar ik heb zelf mee gemaakt dat ik jarenlang niet kon stoppen met gebruik omdat ik last had van die ene (sociale) factor, die mijn gebruik en dus mijn zelfbeeld, schuld- en schaamtegevoelens graag herhaaldelijk (openbaar) bevestigden.

Er is me in die tijd hier vaak geschreven dat wel of niet stoppen met gebruiken mijn eigen verantwoordelijkheid is. Dat is ook zo, ben ik het mee eens
maar wat dan als je niet los kan komen van 1 storende factor?
Hoe moet het dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Remi1:

Ik mis hier een heel belangrijk iets in deze hele discussie, een factor die een hele grote rol/ invloed heeft op de vicieuze cirkel en daardoor die cirkel doorbreken onmogelijk maakt/ verslaving in stand houdt. Dan kun je intussen wel gaan hardlopen of iets anders doen waar iets goeds uit voort komt, maar dat doorbreekt de cirkel dan toch niet, niet écht.
Dan moet toch echt eerst die allesbeslissende factor weg zijn.

Exact, story of my life

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...