Spring naar bijdragen

De Kraan staat open


Kraan

Aanbevolen berichten

Ja @Pytje inderdaad.
Maar wat is de definitie van een alcoholprobleem is dan de hamvraag.

In mijn beleving is dat iemand die continue drinkt, dag in dag uit.
Maar misschien is dit ook wel het binge drinken wat toch een probleem kan zijn. 

Met alle respect voor een ieder! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zie ons die hier schrijven als probleemdrinkers
zolang we niet gestopt zijn, of tevreden met wat
we drinken. En om daar achter te komen dien je
een flinke tijd bewust met dit probleem bezig te zijn.
Toen we ons hier inschreven hadden we een (fors?)
probleem, anders gingen we niet op zoek naar dit forum.
En natuurlijk vergelijken we, een deel van het aanvaarden
is ook de ontkenning ervan. Soort van rouwfase op weg
naar............. Dat bepalen we zelf. En ik dronk echt niet dag
in dag uit, continue. Mijn omgeving bagatelliseerde het vaak
ook in de hulpverlening soms. Maar zeker weten dat ik een probleem had
met drank. En het heeft me jaren gekost waarin ik ook problemen met
mezelf kreeg, een depressie uiteindelijk. (H)erkennen en aan de slag.
Zo blij dat ik hier terecht ben gekomen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat ik altijd het klassieke beeld had dat een alcoholist iemand was die elke ochtend trillend van drankzucht wakker werd en geen dag zonder kon, heb ik heel lang gedacht dat ik niet tot die groep behoorde. Ik kon prima een aantal dagen zonder, dus het viel wel mee, dus er was niks aan de hand. Er zijn denk ik wel gradaties. Als je niet in de zwaarste categorie valt lijkt het misschien mee te vallen. Maar ook als zogenaamde ‘functionerend alcoholist’ heb ik uiteindelijk bijna mijn gezin naar de donder gedronken. Reken jezelf niet te snel rijk.
 

Ik denk dat je jezelf helemaal niet moet vergelijken met anderen. Je hebt een probleem met alcohol als je meer drinkt dan je ten diepste zelf wil. Oftewel als de fles de regie begint over te nemen. Ook dan is het nog best lastig een grens te trekken, want velen zullen geneigd zijn te zeggen dat ze er toch echt zelf voor kiezen die fles open te schroeven. Eerlijk bij jezelf naar binnen koekeloeren, zou ik zeggen. Veel concreter is het niet te maken denk ik.

bewerkt door Oskar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-3-2023 om 16:49 zei Kraan:

Ja @Pytje inderdaad.
Maar wat is de definitie van een alcoholprobleem is dan de hamvraag.

In mijn beleving is dat iemand die continue drinkt, dag in dag uit.
Maar misschien is dit ook wel het binge drinken wat toch een probleem kan zijn. 

Met alle respect voor een ieder! 

Maakt het uit wat voor naam je het geeft? Je meldt je  hier aan dus heb je in ieder geval vraagtekens bij je alcoholgebruik. Als jouw conclusie is dat er niets aan de hand is, heb je je antwoord, toch?

bewerkt door Clivia
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 14-3-2023 om 13:46 zei Clivia:

Je meldt je  hier aan dus heb je in ieder geval vraagtekens bij je alcoholgebruik

Inderdaad soms wel.

Ik denk ook dat de definitie van alcoholist voor mij niet helemaal duidelijk is. Wellicht moet ik die bijstellen en is dat niet alleen iemand die dag en nacht in de goot ligt, maar kan het ook iemand zijn die gewoon goed kan functioneren. Maar zodra de eerste slok binnen is hij/zij meer wilt of onrustig is als er geen alcohol in huis is en noem maar op. 

Maakt ook verder niks uit.
Ik denk zelf dat ik in het grijze gebied zit. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je het zelf hebt over stiekem drinken en probleemdrinken dan lijkt het me duidelijk dat je verslaafd bent. Niks grijze gebied, gewoon verslaafd.

"Functionerend alcoholist" betekent voor de meesten dat je nog niet dood bent. Maar daarom nog niet minder alcoholist.

Probeer maar eens een week te stoppen, dan merk je snel genoeg of je verslaafd bent of niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei bumperjim:

Probeer maar eens een week te stoppen, dan merk je snel genoeg of je verslaafd bent of niet.

Daar heb ik geen enkele moeite mee.

Op die week zit ik nu overigens. Vorige week zaterdag whiky cola gedronken; 30 cc maatbekertje.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moet het een naam hebben? Ben ik nu geen alcoholist omdat ik 4 maanden kan stoppen? Geen idee. Wat ik wel weet is dat het mij bevalt zo voor nu. Wat jij moet/wilt doen moet jij alleen weten. Mijn gezondheid ging eraan, ik moest wel. Ik dacht ik heb de keuze, zoveel mensen die ernstig ziek zijn hebben dat niet. Of jij die keuze moet maken weet alleen jij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 25-3-2023 om 18:21 zei Kraan:

Inderdaad soms wel.

Ik denk ook dat de definitie van alcoholist voor mij niet helemaal duidelijk is. Wellicht moet ik die bijstellen en is dat niet alleen iemand die dag en nacht in de goot ligt, maar kan het ook iemand zijn die gewoon goed kan functioneren. Maar zodra de eerste slok binnen is hij/zij meer wilt of onrustig is als er geen alcohol in huis is en noem maar op. 

Maakt ook verder niks uit.
Ik denk zelf dat ik in het grijze gebied zit. 

Je blijft je focussen op een definitie. Mij heeft het geholpen om dat los te laten. En te denken; ik drink niet meer. Ook geen termijn aan verbonden. Bij mij bleek (en ik dronk dagelijks, veel) dat het de gewoonte was. Niet drinken kost me niet zoveel moeite, het aanpassen aan mijn routine en opnieuw invullen van mijn dagen wel. Mijn punt is dat het niet zoveel uitmaakt wat voor label je het geeft. Trots omdat je een week niet gedronken hebt? Prima, ga voor een volgende week, en nog een.....Zonder alcohol is altijd beter dan met. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 26-3-2023 om 07:31 zei Kraan:

Daar heb ik geen enkele moeite mee.

Op die week zit ik nu overigens. Vorige week zaterdag whiky cola gedronken; 30 cc maatbekertje.

 

Het feit dat je het hebt over een 30 cc maatbekertje zegt ook veel trouwens....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe bedoel je de titel eigenlijk, de kraan staat open? Als: het glas steeds vol schenken? Of als persoon (nommé kraan) die open staat voor berichtjes, aanmoedigingen etc? Als je het tweede bedoelt, dan komt de opmerking van LadyJane inderdaad niet zo aardig over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Afgelopen dagen weer regelmatig gehad dat ik denk: "Kraan, dit kan niet".
Niet dat ik dronken over straat liep maar dat ik bv om 10 uur in de ochtend al een shotje jagermeister dronk, onrustig was als ik wist dat de fles sterke drank bijna op was etc. 
Het maffe is dat ik het vaak bij dat ene shotje kan laten in de ochtend en dan niet de drang heb om de rest van de dag ook te drinken. Maar wat ik eerder schetste: "het valt mee" denk ik nu: "dit kan eigenlijk gewoon niet en is wel een probleem". Dus de eerste stappen heb ik gezet, en grotendeels door jullie als forummers. Waarvoor dankjewel. 

Ik heb bij de marine gewerkt en heb daar vreseljke dingen mee gemaakt. We zijn nu in onderzoek of ik PTSS opgelopen kan hebben.
Het vage is dat ik altijd dacht dat je dan badend in het zweet moest wakker liggen en trauma's moest herbeleven.
Maar ik heb het meer dat als ik het waterpistool van mijn zoontje zie dit bij mij dingen oproept, maar dan ook weer weg gaat. 
Via ex en huidige werkgever willen we gaan onderzoeken of dit toch een vorm van een onderliggend trauma (PTSS) is wat ik nu niet toe laat.

Het schijnt dat mensen met PTSS ook vaak dingen doen die ik doe: 
De dag rustig willen beginnen > alcohol 
Drukte op de dag en willen kalmeren > alcohol 

Net als alcoholverslaving is PTSS ook wel een bijzonder iets, waar ik nog veel over moet leren. 
Maar dat er puzzelstukjes samen kunnen vallen met dit, ja dat geloof ik wel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie bespiegeling Kraan. Het zien als een bijzonder iets waar je over wilt leren, dat heeft mij door de verslaving geholpen. Denk ik zelf dan tenminste.

Ik ben ook gaan onderzoeken waarom die drank steeds zo trok (en af en toe nog wel kan trekken). Dat onderzoeken lukte pas, toen ik de cirkel van regelmatig drinken had doorbroken. Ik zie het als een training en het beter leren kennen van mezelf. Dat helpt mij beter dan mezelf af te keuren om mijn alcoholgebruik of zucht. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Beste forummers,

Door actief te lezen op dit forum ben ik in gaan zien dat mijn alcohol gebruik niet normaal is.
Ik heb dit wel gedacht, en ook hier boven geschreven, maar ik gebruik alcohol vooral met het verkeerd doel.
Ben ik gespannen ga ik drinken en word ik ontspannen. Wil ik iets vergeten ga ik drinken om dat te vergeten.

Ik heb afgelopen weken gemiddeld 2 blikken (halve liter) speciaal bier gedronken van tussen de 10 a 12 procent.
Ik dacht dat het maar twee blikken waren, tot dat ik het eens serieus ging vergelijken en ik dus omgerekend op 
pak hem beet vijf a zes dagen per week per dag op 1 fles a 1,5 fles wijn van 750 ml zit. 
Dat zou je zo niet zeggen als je maar twee blikken drinkt.

Lichamelijke klachten heb ik niet. 
Geestelijke klachten ook niet: maar ik realiseer me wel dat dit soort consumpties niet goed is voor de hersenen. 
Ik dacht altijd dat je pas na jaren  problemen kon krijgen met je hersenen, maar als ik er wat meer over lees kan dat al binnen een paar weken (maar dan is het vaak wel nog omkeerbaar, tenzij je al hersenklachten hebt). 

Tot mijn verbazing kan ik de knop wel goed bedienen.
Het is bv niet dat als ik twee blikken op heb ik een derde moet. Het is ook niet zo dat ik geen dag zonder een druppel alcohol kan. 
Morgen heb ik een dag met veel afspraken, ook later op de avond, en dan heb ik geen alcohol nodig om bijvoorbeeld te functioneren.
Dan drink ik morgen ook niet. 

Ik ga eraan werken! 
En sorry dat ik niet helemaal eerlijk ben geweest
 

bewerkt door Kraan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei Kraan:

Tot mijn verbazing kan ik de knop wel goed bedienen.
Het is bv niet dat als ik twee blikken op heb ik een derde moet. Het is ook niet zo dat ik geen dag zonder een druppel alcohol kan. 

Je hoeft je niet te verontschuldigen naar ons toe, je bent alleen maar verantwoording naar jezelf toe schuldig  Goed dat het begint door te dringen, echter nog niet helemaal zoals ik geciteerd heb. Ik hoor/lees hier nog steeds ontkenning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...