Spring naar bijdragen

De Kraan staat open


Kraan

Aanbevolen berichten

Bonjour, 

Ik ben Kraan. Een veertig jarige man met Franse roots.
Vader van twee kinderen met een goede baan en een gezellig sociaal leven.
Iemand die best al een tijdje stiekem teveel drinkt. Ik denk dat het een jaar of vijftien geleden is begonnen.
Maar hier zitten ook lange periode in van niks tot weinig drinken. En dat kan ik gek genoeg ook heel goed. 
Daarom weet ik ook niet of ik mij een alcoholist kan noemen, want stoppen geeft helemaal geen probleem. 

Nu zit ik al enige tijd door privé omstandigheden in een moeilijker hoofdstuk van mijn leven en merk ik dat ik rust vind in de alcohol.
Vooral sterke drank mixen, zoals baco / whisky cola / irisch koffie met meer whisky dan koffie etc. 
De rust doet me goed, ik word ook niet dronken want ik stop keurig op tijd maar het is niet zoals het hoort. Niemand weet hier van. 
Dit is me overkomen na misschien wel vijf jaar sociaal drinken. Nu schiet het door naar probleem drinken oftewel stiekem drinken. 
De oorzaak weet ik en kan ik niet zomaar omkeren helaas. 

Ik hoop hier wat meer te kunnen delen en weer de juiste draai te gaan maken naar een alcoholvrij leven. 
Maar ook juist wat meer inzicht te krijgen in hoe andere mensen leven, leefden, stoppen en stopten etc. 
 

Au Revoir

bewerkt door Kraan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier Kraan. Dat klinkt op zich nog wel dat je er op tijd bij bent. Hoewel een cynicus ook zou kunnen opmerken dat je in de ontkenningsfase zit. Dat weet ik niet, want ik ken je niet. Maar dat stiekem drinken is natuurlijk nooit goed. In combinatie met de sores tijd om even op de rem te trappen. Is het wat om eens een maand of drie niks te drinken, kijken wat dat met je doet? Hoe dan ook: sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Oskar:

Is het wat om eens een maand of drie niks te drinken, kijken wat dat met je doet?


Eerder geprobeerd en toen lukte dat prima.
Nu ook geprobeerd, maar dat lukt me niet. 
De drang is dan zo groot dat ik er aan toe geef, en dan in 1x veel drink. 
Denk aan: fles whisky open draaien en 1/4 leeg drinken in paar minuten.
 

2 minuten geleden zei Oskar:

Maar dat stiekem drinken is natuurlijk nooit goed


Inderdaad, dat besef ik me ook goed.
Als ik een glas cola drink grote kans dat er wat anders in zit.
Ook buitenshuis tegenwoordig. 
 

3 minuten geleden zei Oskar:

Dat klinkt op zich nog wel dat je er op tijd bij bent


Het gaat op en af al vele jaren. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het probleemm van rust vinden in de alcohol is dat je op een gegeven moment elke dag wel wat rust kan gebruiken en het kan alleen maar meer worden.

Alcohol is een drug. Als je het zo verzint dat je het nodig hebt om rust te krijgen, is de vicieuze cirkel rond, en bon courage om er dan weer uit te komen.

Een tijdje stoppen kan inderdaad helpen. Dan zie je meteen of het echt zo probleemloos is als het lijkt, om te stoppen.

A+

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei bumperjim:

Het probleemm van rust vinden in de alcohol is dat je op een gegeven moment elke dag wel wat rust kan gebruiken en het kan alleen maar meer worden.

Alcohol is een drug. Als je het zo verzint dat je het nodig hebt om rust te krijgen, is de vicieuze cirkel rond, en bon courage om er dan weer uit te komen.

Een tijdje stoppen kan inderdaad helpen. Dan zie je meteen of het echt zo probleemloos is als het lijkt, om te stoppen.

A+


Inderdaad.
Ik zit nu in de achtbaan van mijn leven, dus iedere dag heb ik rust nodig. 

Eerder kon ik wel probleemloos stoppen. En ik heb het idee dat ik dat als de achtbaan is gestopt ik dit ook weer kan.
Hier zit mogelijk het grote gevaar. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

54 minuten geleden zei bumperjim:

Het voordeel van stoppen is dat je 's avonds tijd en energie hebt om nog ff wat te doen. Je hebt meer tijd

Het maffe is dat ik best veel whisky cola kan drinken of whisky koffie, maar ik kan daar gewoon alles mee doen. 
En blijven doen. Merk er niet veel van eerlijk gezegd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Kraan:

De oorzaak weet ik en kan ik niet zomaar omkeren helaas. 

welkom Kraan,
meestal bedoelen wij probleemdrinkers aanleiding, maar zeggen oorzaak, want dan lijkt het alsof we dus reden hebben om teveel te drinken.
toen ik stopte duurde het nog best lang eer ik dat door had. Ik had er ook belang bij dat niet door te hebben, want ergens was ik er nog niet
aan toe om echt te stoppen. Maar de oorzaak zit meestal dieper en die ontdek je pas als je aan het werk gaat met jezelf. 
Je schrijft niet veel te merken als je best veel sterke drank op hebt. Wat zou je willen merken? Een hoge tolerantie is niet een verdienste, of
iets om trots op te zijn. Het is hooguit een giga valkuil. Gelukkig kom je hier niet voor niets en hopelijk niet als eendagsvlieg.
Wat zou jou kunnen helpen/uitdagen om de Kraan eens een jaartje dicht te laten? Kijken wat er dan verandert en nog te onderzoeken valt?
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei lady jane:

meestal bedoelen wij probleemdrinkers aanleiding, maar zeggen oorzaak

Dat zeg je mooi en dat beaam ik wel. Goeie eyeopener al :)
Er is inderdaad bij iedereen van ons een aanleiding om te drinken. 
Oorzaak en aanleiding zit denk ik dicht bij elkaar, maar niet helemaal. 
 

12 minuten geleden zei lady jane:

Maar de oorzaak zit meestal dieper en die ontdek je pas als je aan het werk gaat met jezelf. 


Klopt.
Het lastige is dat je dan met de billen bloot moet naar werk, familie, vrienden, klanten etc. 

 

 

13 minuten geleden zei lady jane:

Je schrijft niet veel te merken als je best veel sterke drank op hebt. Wat zou je willen merken?


Ik vind dat vrij opvallend.
Het is namelijk dat bier of wijn bv een stuk fouter valt dan whisky.
Grote tolerantie valt denk ik nog mee, want ik heb dit al vanaf het begin van deze drinkperiode. En daarvoor was ik lange tijd nuchter.

 

 

14 minuten geleden zei lady jane:

Wat zou jou kunnen helpen/uitdagen om de Kraan eens een jaartje dicht te laten? Kijken wat er dan verandert en nog te onderzoeken valt?
 


In de afgelopen 15 jaar is me dat al best vaak goed gelukt. 
Dat lukt mij als de knop om is. En die moet ook wel weer om. Maar ik kan dat niet forceren, want dat werkt bij mij averechts. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de knop laat zich nooit forceren.
als ie om is is ie om, zo simpel was dat voor mij (en ook ik kende de periodes die
jij beschrijft hoor, heb jaren lopen modderen, ook met grote 0 periodes)
maar op de een of andere manier komt jouw schrijven me
wat ongeloofwaardig over
je komt hier om iets te veranderen
als mensen je iets aandragen geef je meteen weerwoord
je hebt gewoon een flink drankprobleem
en daar wil je vanaf
toch?

ook zonder meteen met de billen bloot kun je de diepte in met problemen
en meestal komen er dan meer dingen, helpers, en inzichten op je pad
die je helpen echt wezenlijk te veranderen
het gaat nu denk ik meer om de moed hebben en in het diepe te springen
klopt dat? geen woorden maar daden dus.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 24-2-2023 om 16:36 zei Kraan:

Ik hoop hier wat meer te kunnen delen en weer de juiste draai te gaan maken naar een alcoholvrij leven. 

Hoi Kraan,

Welkom hier.

Drinken, stoppen met drinken, tevreden zijn met het feit dat je een tijdje bent gestopt dan weer lekker gaan drinken want je hebt wederom prima bewezen na die stopperiode dat je helemaal niet verslaafd ben aan alcohol. Starten met alleen in het weekend drinken, dan om de dag en uiteindelijk weer elke dag. Eerst matig en daarna (stiekem) wat meer en ten slotte giet je jezelf weer helemaal vol met die rotzooi. Het begint met bier/wijn en snel daarna aan de whiskey, wodka of tequila. En inderdaad, vooral dat stiekeme. Flessen verstoppen, stiekem je glas drie keer bijschenken als niemand het in de gaten heeft. Je wordt daar erg creatief in door de loop der jaren.

Nee, ik heb het niet over jou Kraan, dat was even een korte samenvatting van mijn drinkpatroon de afgelopen tien jaar. En oh ja, ik kon ook flink wodka of whiskey doorzuipen terwijl ik alles nog kon...tenminste, ik dacht dat ik alles kon. Want stiekem was ik gewoon een zuipschuit, godzijdank zonder kwade dronk, met een hoge tolerantie en sterke drank bracht mij gewoon sneller bij die roes. Daar draaide het bij mij om. Niet om  de smaak of de gezelligheid.

Totdat ik wel de knop omdraaide. En ik ben het met Jane eens, de knop gaat om of niet. Ik kon dat wel degelijk forceren door tegen mijzelf te zeggen: drinken is geen optie voor mij. Nooit. Niet eens 1 glas ook niet als ik een jaar ben gestopt. Ik wil niet belerend overkomen Kraan, ik ben immers pas twee maanden gestopt, maar voor het eerst in 10 jaar heb ik daar vrede mee. Ik heb rust in mijn hoofd en duidelijkheid. In tegenstelling tot eerdere stoppogingen kijk ik nu oprecht uit naar een nuchter leven. Ik moet wel bekennen dat die knop met een flinke luide klik omging in mijn hoofd. Het heeft ook even geduurd voordat ik die stap durfde te zetten: erkennen dat ik nooit meer alcohol kan drinken. Maar het pakket voordelen verpletteren het pakket nadelen aan dat feit. Ik moet er voor werken, maar veel minder hard dan de eerdere halfslachtige stoppogingen.

Maar wat is het nu je aanleiding om hier te schrijven? Begrijp me niet verkeerd, je bent van harte welkom, maar heb je nu een probleem of niet? Ik kan dit moeilijk inschatten bij jou, je lijkt je eigen drinkgedrag te bagatelliseren in een aantal berichten hierboven maar tegelijkertijd uit je je zorgen vanwege je stiekeme drinkgedrag. Dus ik ga ervan uit je steun zoekt hier om, zoals je aangeeft, naar een alcoholvrij leven te gaan?

Hoe ga je dat doen zonder dat je weer terugvalt?

Ik ben benieuwd naar je reactie Kraan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Maarten82:

En inderdaad, vooral dat stiekeme. Flessen verstoppen, stiekem je glas drie keer bijschenken als niemand het in de gaten heeft. Je wordt daar erg creatief in door de loop der jaren.

Lees/hoor dat veel, over dat stiekeme drinken... maar probeer je dan, als je stiekem drinkt op den duur je aangeschotenheid/dronkenschap te verbergen? Lukt, lijkt me, vrij moeilijk. En best een rare gewaarwording lijkt me dat ook voor de omgeving; dan drink je zogenaamd 'niet', iig buiten het zicht, maar wordt je toch gedurende de dag steeds dronkener. Apart lijkt me dat om dat zo te doen. En drankgeur dan?


Ik deed het overigens zelf ook stiekem, maar had de boel door de jaren heen zo geregeld dat hier gewoon nooit iemand kwam na de tijdstippen waarop bij mij het zuipen begon.  Of als het 'gerechtvaardigd' was, zoals in het weekend. Dus dat is anders dan het stiekem doen terwijl je een gezin om je heen hebt en zo. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Strijkbout:

Lees/hoor dat veel, over dat stiekeme drinken... maar probeer je dan, als je stiekem drinkt op den duur je aangeschotenheid/dronkenschap te verbergen? Lukt, lijkt me, vrij moeilijk. En best een rare gewaarwording lijkt me dat ook voor de omgeving; dan drink je zogenaamd 'niet', iig buiten het zicht, maar wordt je toch gedurende de dag steeds dronkener. Apart lijkt me dat om dat zo te doen. En drankgeur dan?


Ik deed het overigens zelf ook stiekem, maar had de boel door de jaren heen zo geregeld dat hier gewoon nooit iemand kwam na de tijdstippen waarop bij mij het zuipen begon.  Of als het 'gerechtvaardigd' was, zoals in het weekend. Dus dat is anders dan het stiekem doen terwijl je een gezin om je heen hebt en zo. 

Ik dronk alleen tijdens en na het koken van het avondeten. Na een uur of zeven hield ik ermee op. Ook dronk ik niet door tot ik echt zat was. Ik was flink aangeschoten na een fles wijn en een glas sterke drank. Het stiekeme zat erin dat mijn vrouw dacht dat ik slechts twee of drie glazen dronk terwijl ik minimaal het dubbele achterover sloeg. Soms dronk ik s' avonds laat nog snel wat. Of ik had een glas wijn op het aanrecht staan en ergens uit het zicht stond een fles wodka. Daarmee vulde ik dan af en toe een glas dat ik ergens verborg. Ach, ik had zo veel manieren. Het is erg treurig als ik er nu zo over nadenk. Ben blij dat ik dit sneue gedrag niet meer vertoon.

bewerkt door Maarten82
Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Maarten82:

maar heb je nu een probleem of nie

Dat is juist mijn vraag.
Ik zelf zie dat niet zo en ik weet niet of een paar Irisch coffee per dag slecht is.
Bij een alcoholverslaving denk ik aan een fles whisky per dag bijvoorbeeld. 

 

 

21 uur geleden zei Strijkbout:

En drankgeur dan


Ik denk dat het aan de hoeveelheid ligt wil je wat ruiken.
Komt bij veel drinken niet alleen uit je adem maar ook uit je porieen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Kraan:

Dat is juist mijn vraag.

Dus je vraag is of je een alcoholprobleem hebt? Nou normaal ben ik niet zo zwart wit in mijn uitspraken maar laat ik eens een aantal  uitspraken uit verschillende posts van jou citeren:

- ''Iemand die best al een tijdje stiekem teveel drinkt'

- 'merk ik dat ik rust vind in de alcohol'

- 'eerder geprobeerd en toen lukte dat prima. Nu ook geprobeerd, maar dat lukt me niet.  De drang is dan zo groot dat ik er aan toe geef, en dan in 1x veel drink.  Denk aan: fles whisky open draaien en 1/4 leeg drinken in paar minuten.'

- Nu schiet het door naar probleem drinken oftewel stiekem drinken.  De oorzaak weet ik en kan ik niet zomaar omkeren helaas.'

Ja, je hebt een probleem denk ik. Niet vervelend bedoeld. Groet Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het eens met Strijkbout. Ik geloof best dat je inziet dat je een probleem hebt, dat heb ik ook lange tijd gehad. Echter was dat voor mij niet genoeg om te stoppen met drinken. Voor mij was het noodzakelijk dat ik het ook hardop toegaf aan mijn vrouw. Pas toen ging de knop echt om. Opbiechten dat ik al die tijd meer dronk dan goed voor me was, dat ik had gelogen over mijn drinkgedrag en dat de maat vol was. Pas toen kon het inzicht omgezet worden tot actie.

Maar toen was de knop ook wel echt om. Geen moment meer omgekeken en hopen op stiekem toch af en toch een glas drank. Ik had hardop toegegeven dat dit altijd zou leiden tot een terugval waar ik niet meer in terecht wil komen.

Ik kan uiteraard niet voor jou spreken Kraan, ik kan alleen afgaan op wat je schrijft. Maar ik herken veel. Dus als je op een dag de kracht vindt, zoek dan iemand die je vertrouwt en geef alles toe. Laat niets weg, zwak het verhaal niet af. Een kwart liter whisky per dag is niet normaal, ook al functioneer je volgens jezelf goed. Het algemene advies is maximaal 1 glas per dag, maar iedereen (ja iedereen!) weet eigenlijk wel dat dit advies zou moeten luiden: 0 glazen!

Het is gif, een harddrug. Verslavend voor velen en vooral wij kunnen er niet mee omgaan. We hebben een defecte rem. Met een beetje discipline kunnen we tijdelijk stoppen, maar de zucht naar alcohol blijft altijd bestaan tot het moment dat we weer toegeven aan die zucht en vervallen in ons oude patroon.

Ik wens je veel succes en kracht toe Kraan, ik hoop dat je blijft schrijven en hier om steun blijft vragen. 

Groet Maarten

bewerkt door Maarten82
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Denk dat het met mij allemaal wel mee valt heren en dames.
Dag vier dat ik probleemloos niks drink. Denk er niet eens aan.
Zijn van die momenten dus. Dat kan ik inmiddels wel concluderen.

Soms een vloedgolf van een paar dagen en dan ook weer (lange) tijd rust.
Dus opzich weinig aan de hand denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hoeft hier geen verantwoording af te leggen, Kraan. En als het op deze manier niets afdoet aan jouw levensgeluk, dan kun je toch gewoon doorgaan met af en toe een vloedgolf tussen het niets drinken door? Het was je eigen twijfel en daar is nu blijkbaar een einde aan gekomen. Beter. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...