Spring naar bijdragen

Renée


Renee80

Aanbevolen berichten

Hallo daar,

Mag ik me even voorstellen? Ik ben een vrouw van begin veertig en heb al een twintigtal jaar een problematische verhouding met alcohol.

De afgelopen jaren ben ik een paar keer puur op wilskracht gestopt, maar dat duurde hoop en al een maand. Ongeveer een half jaar geleden ben ik tot het besef gekomen dat ik het anders zal moeten aanpakken als ik werkelijk van mijn verslaving af wil raken. Daarna heb ik een coach onder de arm genomen, die ik na drie sessies weer heb laten gaan omdat ik zenuwachtig werd van de sessies en het me niet veel opbracht.

Ik ben wel intensief zelf aan de slag gegaan, zeer gericht informatie opgezocht op het net, luisterboeken, podcasts, zowel over verslaving als over zelfontplooiing (klinkt serieus maar toch veel van opgestoken). In die periode heb ik de focus even van het 'al dan niet drinken?' verlegd naar mezelf. Dat was toch wel een eye-opener op veel gebieden, en hoewel ik er nog lang niet ben, voel ik me nu wel klaar om (voor een langere periode) de drank te laten staan, deze keer niet enkel op wilskracht maar in combinatie met een beter inzicht in mezelf.

Hopelijk vind ik hier gelijkgestemde zielen om op moeilijke momenten steun bij te vinden en op betere momenten zelf wat peptalk te geven.

Renée x

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @Renee80. Focus op jezelf is een goede aanpak. Ik deed iets dergelijks toen ik 6 jaar geleden met succes geheel stopte met die stomme alcohol en voel me er nog steeds heerlijk bij dat ik dat spul niet meer hoef, maar vooral ook dat ik mezelf ook nog eens zo veel beter heb leren kennen. Ik concentreerde me op wat ik wèl wou en wie ik eigenlijk in de kern van mijn persoon was en wilde zijn. Dat proces kun je nog een beetje teruglezen op mijn eigen draad als je wilt (https://forum.verslavingdebaas.nl/topic/9117-ging-stoppen-te-gemakkelijk/?do=findComment&comment=986093), maar omdat inmiddels veel reacties verdwenen zijn van mensen die toen meeschreven maar hun forumbijdragen intussen later hebben laten verwijderen, vallen er wel gaten in.

 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Bob, bedankt! Ik ga je topic vanavond eens rustig lezen.

Voor mij maakt het wel een verschil dat focussen hoe je in elkaar zit en kijken wat je echt wil en wat voor iemand je graag wil zijn, ik heb het gevoel dat ik daardoor een stuk verder sta dan pakweg een half jaar geleden. Mijn vorige stoppogingen heb ik ondernomen zonder daarbij verder op onderzoek te gaan, eerst naar mogelijke oorzaken van het drinken maar nadien ook gewoon breder hoe ik in elkaar steek, en het één scheen wel een licht op het ander en omgekeerd ook :) Ik deed het gewoon op wilskracht, en dat moest maar lukken naast mijn drukke dagelijkse agenda. Werkte dus niet.

Beetje navelstaren is soms zo slecht nog niet.

Deze keer pakt Renée het anders aan ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen iedereen! 

Bedankt voor jullie lieve berichtjes, ik heb er zin in vandaag! 

@lady janehaha die coach heb ik dan ook letterlijk aan de deur gezet, wat een onzin was me dat. Was eigenlijk niet specifiek voor alcoholmisbruik maar een life coach, omdat ik wel aanvoelde dat ik op meerdere vlakken aan het werk moest, maar dat heeft me vooral veel geld gekost en voor de rest weinig opgebracht. Ik krijg nog de kriebels van die vrouw als ik er aan terug denk. Goeie hulpverlening is vaak niet gemakkelijk te vinden...

Ben wel heel blij dat ik dit forum heb gevonden, heb hier en daar al wat gelezen en herken me in veel verhalen.

@Fonny Ook een goede morgen lieve dame! Ik heb je topic gevonden en zo goed bezig! Succes vandaag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Update

Ondertussen ongeveer 1 maand verder en die maand is, op 2 serieuze terugvallen na, al bij al redelijk goed verlopen.

De ene keer was op vrijdag 2 september, ik was gewoon erg overspannen (terug naar school is hier stresserender voor moeder dan voor de kids) en de tweede keer was afgelopen zaterdag, eergisteren dus, gewoon omdat ik alleen thuis was en pfff tja ik had wel verschillende redenen bedacht en ben in mijn eigen val getrapt :/

Als ik het vergelijk met vroeger toch een goeie maand, hoewel mijn streefdoel niet meer drinken is (of op zijn minst niet meer dronken worden, maar bij mij komt dat op hetzelfde neer). Ook een paar kleine succesjes geboekt: zo heb ik op eind augustus een lange avond (van 17.30 tot 13.30) op een buurtbbq gezeten, met een koele fles rose binnen handbereik, zonder te drinken. Dat was echt wel een prestatie, want mijn beschonken buurvrouw van een paar huizen verder heeft me zeker drie keer het verhaal over de operatie van haar knie uitgelegd, met foto's aan toe. Kids hebben zich wel rot geamuseerd met de andere kids uit de buurt, dat was fijn om zien. En die bejaarde dames van hier in de straat kunnen blijkbaar eeuwig blijven gaan op koffie! Gek wat je allemaal wél opmerkt op zo'n nuchtere avond uit.

Op naar de volgende maand!

PS Nuchter leren leven van Cees Franke is een steuntje in de rug, alsook Girl Walks Out of a Bar van Lisa F. Smith, voor als het met een vleugje zelfrelativatie en humor mag zijn!

Succes iedereen en hou het droog X

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Even je verhaal gelezen. Ja een coach dat kan werken maar je er zelf niet 100% klaar voor bent dan leidt pushen nergens toe.

Op een gegeven moment valt het kwartje. Vervolgens is het de kunst om, als je een paar maanden geen alcohol hebt gehad, je te blijven realiseren waarom het ook alweer was en hoe je je nu voelt tov vroeger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bumperjimhelemaal waar, daarom is het ook zo moeilijk om goeie hulpverlening te vinden die bij je past, verslaving is zo'n complexe materie, daar ben ik ondertussen wel achter.  Het komt er niet enkel op neer om op wilskracht een tijdje niet te drinken, maar de meesten (zoniet allen) onder ons lopen ergens keer op keer tegen een muur op en moeten daarom met zichzelf aan de slag. Dat hoeft niet altijd te zijn omwille van een negatieve ervaring in het verleden, maar soms is het ook gewoon zo dat je jezelf emotioneel en mentaal wat bent voorbij gelopen.

Voor een coach die je van haar noch pluim kent, is het niet gemakkelijk om een 'patiënt' te doorgronden die zelf nog helemaal geen beginnen weet waar het nu eigenlijk op blokkeert.

Het is een proces en je moet zelf toch uiteindelijk de richting aangeven, als je geluk hebt kom je hier en daar mensen tegen die je kunnen inspireren of een duwtje in de (hopelijk juiste) richting geven.

Maar dit gezegd zijnde, ik had toch echt wel een hele lamme coach :);)
Niks inspirerend, motiverend. Ze liep gewoon haar lijstje af. Sessie 1. Kennismaking Sessie 2. Maak voor jezelf eens een lijstje van... Sessie 3. Kan je zelf een oplossing bedenken voor... Ja hallo. Toen haakte ik dus af. Ze gaf me nog meer werk en stress dan ik al had.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja irritant als ze je huiswerk gaan geven ipv dat er echt geluisterd wordt.

Idd moet je op een gegeven moment met de redenen aan de slag. Als de alcoholische gracht gedempt is dan zie je pas de fietsenwrakken en andere zooi. Die dan onverdund/onverdoofd binnenkomt. En dan kan je daar wat mee (hopelijk).

Zoals men zegt: het stoppen met drinken is eigenlijk het gemakkelijkst van het stoppen met drinken :D De nazorg is minstens zo belangrijk. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

UPDATE

Dag forummers,

Hier een update over mijn ervaringen, voor mezelf maar ook voor anderen die het misschien momenteel wat moeilijker hebben.

In het voorjaar van 2022 ben ik aan de slag gegaan om van mijn overmatig alcoholgebruik af te geraken. Ik dronk veel meer dan goed voor me was. Omdat ik een goed functionerende drinker was - mijn werk en de zorg voor mijn kinderen kreeg ik rond, ondanks de sloten wijn die ik achterover sloeg - had ik lange tijd het valse gevoel dat alles best mee viel. Maar gelukkig was ik niet. Ik had het gevoel dat ik steeds achter de feiten aanholde en dat ik amper kon aanpikken aan het helse ritme dat van me werd verwacht of dat ik van mezelf verwachtte. Om bij te kunnen benen had ik 's avonds mijn borrels nodig. De rem was ondertussen ook helemaal stuk, dus een glaasje 's avonds om te ontspannen of soms al op de middag werden steevast 1,5 tot twee flessen wijn. Achteraf gezien gek dat ik dit zo goed verborgen heb weten te houden.

In september vorig jaar heb ik me voorgenomen om een periode van 100 dagen niet te drinken, als een soort van reset. Na enkele weken tandenbijten (want dat was het toen echt) was ik al terug bij af. Begin december ben ik opnieuw gestart, een poging die gestrand is op 31 december. In die periode heb ik ook van alle regeltjes uitgeprobeerd, bv. niet door de week drinken, niet alleen drinken... Alle pogingen zijn mislukt, maar hadden wel tot gevolg dat ik steeds voor kortere periodes alcoholvrij bleef.

Op 20 februari ben ik opnieuw gestart met een poging om 100 dagen alcoholvrij te blijven, en ondertussen zit ik op dag 85, deze keer zal het me wel lukken. De mislukte pogingen van het afgelopen jaar waren absoluut niet voor niets, ze hebben me veel geleerd en blijkbaar had ik deze pogingen nodig om uiteindelijk heel de rit te kunnen uitzitten. 

Wat na deze 100 dagen? Geen idee. Ik wil absoluut niet terug naar mijn oude leven (er is in mijn hoofd echt een voor en een na), maar ik heb me ook nooit een volledig alcoholvrij bestaan als doel gesteld. De voordelen zijn te groot om te willen opgeven, en ik ben me ervan bewust dat ik heel voorzichtig zal moeten zijn om niet terug af te glijden. Hoe ik dat moet aanpakken weet ik niet. 

Voor iedereen hier: keep up the good work! Iedereen hier doet zijn best om het beter te doen, om zichzelf te verbeteren, en dat op zich is al een stevige schouderklop waard! 

Renée

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...