Spring naar bijdragen

Klaar mee


Emmy

Aanbevolen berichten

Was vorige week de keukenkastjes aan het opruimen en schoonmaken. Daarbij kwam ik helemaal achterin een kastje een fles wiskey tegen met nog een klein restje erin. Even schoot door mij heen dat eraan ruiken en misschien wel een slokje nemen wel zou kunnen. Niet gedaan en de fles terug gezet. Paar dagen was hij uit mijn gedachten, maar kwam hem nu weer tegen (letterlijk en figuurlijk). Zit de laatste dagen niet zo lekker in mijn vel. Worstel met allerlei gevoelens die al dan niet drank gerelateerd zijn. Nu het restje maar weggegooid. Denk dat manlief het toch niet mist en kan ik weer zorgeloos in de kastjes wroeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zit nu bijna op twaalf weken en ook de eerste 100 dagen komen zo langzamerhand in zicht. Het kabbelt zo langzaam verder. Voel me niet spectaculair anders. Wel enigszins verbaasd dat het toch best gemakkelijk gaat. Net als het roken jaren terug. Daar was ik ook van het ene op het andere moment klaar mee en heb het daarna nooit meer gedaan. Nog wel eens af en toe aan gedacht om er eentje te nemen, maar alleen al het idee daar dan eerst misselijk en beroerd van te worden voordat het weer lekker is weerhield me er van. Probeer nu ook zo naar de drank te kijken. De eerste is misschien lekker, maar daarna begint het ‘gedoe’ weer.
Binnenkort voor het eerst een weekje op vakantie zonder drank. Maar merk dat ik me meer zorgen maak over wat het vaak uit eten met mijn gewicht doet dan dat ik bang ben dat ik ga drinken B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou zo maar mijn verhaal kunnen zijn ( alhoewel ik nog niet in de buurt van 100 dagen ben...:))

Ik ben ook van de ene op de andere dag gestopt met roken ( zo'n 25 jaar geleden. Ik rookte pakje Caballero per dag) en nooit mee enige hunkering meer gehad. Nu voelt het ook bijna zo. Zou het dan toch aan de mate van motivatie liggen ??

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat mensen die wel last hebben van hunkering of ook zelfs terugvallen niet de juiste motivatie hebben hoor. Ik spreek alleen voor mezelf !!!Want  zo voelt het bij mij wel ! Bij de vorige pogingen was mijn motivatie geen 100 % en hield ik de deur toch altijd wel op een kiertje ( straks misschien toch weer één glaasje kan misschien wel....)

Maar alertheid blijft belangrijk. Zo ben ik reuze benieuwd wat het zomerse weer met me gaat doen. Daar hoorde toch altijd wel een terrasje bij met een lekker koel glas witte wijn etc. etc. etc........ Gelukkig duurt dat nog even, dus ik kan nog even oefenen met het niet-drinken :D

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel aan het nadenken de laatste tijd. Ook veel aan het piekeren. Merk dat de scheidslijn tussen beide vaak niet zo duidelijk is. Worstel ook wel met gevoelens van schaamte. Waarom heb ik het zo ver laten komen. Wordt het ooit nog weer ‘normaal’. Bezig met een traject om meer uit mijn hoofd te komen en beter te leren luisteren naar mijn lichaam. Blijft erg lastig. Ga keer op keer over mijn grenzen, omdat mijn hoofd vindt dat ik van alles moet of wil. Gisteravond rond negen uur thuisgekomen. Gezellig gehad, maar wel moe. Dacht in de auto straks lekker naar bed en nog even lezen in mijn boek voordat ik ga slapen. Vervolgens toch in de kamer gaan zitten. Veel te lang op de telefoon gezeten. Telefoon meegenomen naar bed en daar nog even doorgelezen. Veel te laat en onrustig geslapen. Is het een kwestie van wilskracht of het misschien toch niet graag genoeg willen. Op dezelfde manier gaat het met het bijhouden van een dagboek en meditatie. Ik weet wel wat goed voor me is, maar het lukt me niet om het ook daadwerkelijk consequent te blijven doen. En daar voel ik me dan ook weer schuldig over, want wil ergens ook zo graag aan mijn herstel werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik dan overigens wel fijn vind om te merken is dat het me niet zo veel doet dat anderen tijdens het eten wel wijn bestellen. Had dat eerder nog wel. Dat ik smachtend naar zo’n glas kon kijken en het water me al in de mond liep bij het idee. Heb het gehouden bij twee alcoholvrije biertjes en dat voelde prima. En was het water of fris geweest dan was het denk ik ook goed geweest. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Emmy:

....... Is het een kwestie van wilskracht of het misschien toch niet graag genoeg willen. Op dezelfde manier gaat het met het bijhouden van een dagboek en meditatie. Ik weet wel wat goed voor me is, maar het lukt me niet om het ook daadwerkelijk consequent te blijven doen. En daar voel ik me dan ook weer schuldig over, want wil ergens ook zo graag aan mijn herstel werken.

Misschien wil je te snel teveel tegelijkertijd aanpakken. Dat overkomt mij ook hoor !

Mijn psych zei laatst tegen me : je legt de lat zo hoog voor jezelf, dat dit bijna onmogelijk is. Je kunt geen 10 ballen tegelijkertijd in de lucht houden. Kijk nu eens wat de afgelopen tijd al allemaal hebt aangepakt en geniet van je vorderingen. Neem zo nu en dan ook wat pauze !

En als er weer wat ruimte is, neem je dan voor welke "hobbel" je nu wilt aanpakken. Dus stap-voor-stap en niet alles op één hoge berg gooien. Dat roept bijna om een mislukken! Vergeet niet te ademen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De lat zo hoog leggen dat het bijna onmogelijk is komt me idd wel bekend voor. Genieten van mijn vorderingen probeer ik zeker ook. Vandaar ook bewust het lijstje met de voordelen van stoppen gemaakt. Maar vind het lastig dat het me zo veel moeite kost. Ben inmiddels 44, dus misschien is het ook wel gewoon een midlifecrisis die meespeelt of hormonen of…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je lijkt van zwart naar wit te willen, en liefst zo snel mogelijk.
hetzelfde als met drank; I want it all and I want it now
intussen zie je niet de waarde van al die tinten grijs
goed zijn en consekwent ook nog, een onhaalbare kaart
wees milder voor jezelf, zolang jij niet drinkt en er wel progressie is
zit je al goed. niet vergeten te genieten! dan komt meer tevredenheid ook wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed zijn en consequent ook nog. Dat is inderdaad wat ik van mezelf vraag (of eigenlijk eis). Of wat iemand een tijdje terug tegen me zei: je bent wel heel erg streng voor jezelf. Lastig om te draaien, maar het hoeft natuurlijk ook niet allemaal in één keer goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren de stap gezet en mezelf op het jaarpact gezet. Tot nu toe gaat het me redelijk gemakkelijk af en is de motivatie groot. Wel al nagedacht over wat ik ga doen mocht ik toch de behoefte voelen weer wat te drinken. Verder merk ik wel bepaalde gezondheidsvoordelen, maar het gaat niet zo snel meer als in het begin. Leefstijl helemaal omgegooid qua voeding (weinig vlees, veel groenten en geen toegevoegde suikers of aanverwanten) en beweging (minimaal een uur wandelen per dag en daarnaast hardlopen), dus dat zal ook meespelen. In november maar de balans opmaken wat het me gebracht heeft en hoe ik er mee verder wil. Straks eerst genieten van het voorjaar. Kan me nu al verheugen op een lentezonnetje :sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag drie maanden. Heerlijk weer, dus een eind door het bos gewandeld. Zonnetje lekker in mijn gezicht. Merk dat mijn levenslust terug komt. Niet dat ik voorheen niet kon genieten, maar veel ging op de automatische piloot en vrijwel altijd met drank in het achterhoofd. Een enkele keer schiet de gedachte aan drank nog wel eens door mijn hoofd, maar dit gebeurt steeds minder vaak. De knop lijkt nu echt om en dat voelt zo fijn! Er zullen vast nog wel moeilijke momenten komen, zoals de eerste vakantie zonder drank. Maar voel me wat dat betreft op dit moment heel sterk.

bewerkt door Emmy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag dag 100. Tenminste als ik goed geteld heb B) Iets waar ik een aantal maanden terug enorm naar uitkeek als mijlpaal. Heb toen ook een herinnering in mijn agenda gezet. Had verwacht dat ik me heel feestelijk of blij zou voelen, maar dat is niet het geval. Het leven en alles er omheen draait gewoon door. De gewoonte om niet te drinken raakt steeds meer ingesleten. Eigenlijk gaat het dus gewoon prima. Zonder enorme hoogte of dieptepunten dat wel. Beetje teleurgesteld wel dat man het niet een enorme prestatie vind zo lang niet te drinken. Maar denk dat ik het meer bij mezelf moet zoeken. Lief zijn voor mezelf. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 21-2-2023 om 10:53 zei Emmy:

Vandaag dag 100. Tenminste als ik goed geteld heb B) Iets waar ik een aantal maanden terug enorm naar uitkeek als mijlpaal. Heb toen ook een herinnering in mijn agenda gezet. Had verwacht dat ik me heel feestelijk of blij zou voelen, maar dat is niet het geval. Het leven en alles er omheen draait gewoon door. De gewoonte om niet te drinken raakt steeds meer ingesleten. Eigenlijk gaat het dus gewoon prima. Zonder enorme hoogte of dieptepunten dat wel. Beetje teleurgesteld wel dat man het niet een enorme prestatie vind zo lang niet te drinken. Maar denk dat ik het meer bij mezelf moet zoeken. Lief zijn voor mezelf. 

'helaas' zijn het ook natuurlijk uiteindelijk 'maar' ideeën in ons hoofd: '100 dagen', 'mijlpaal', 'm'n verjaardag', 'kerst', 'oud & nieuw', 'valentijnsdag', 'moederdag', 'prestaties', 'mislukkingen', en dan de 'verwachtingen' van uitkomsten daarover. De werkelijkheid trekt zich er meestal niets van aan :lol: 
Wat dat betreft is het soms misschien verstandig ons denken een beetje te relativeren. Scheelt teleurgestelde gevoelens ;) 

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

en ook relativeren kun je weer omdenken;)
meestal als je iets omdraait is het net zo waar als de oorspronkelijke gedachte
mijlpalen en rituelen, feestdagen, zelfs de commerciele
geven plezier, structuur, houvast en zorg en liefde uiten naar elkaar
allemaal dingen die, hoe je er ook over mag denken
erg belangrijk zijn
ik geef er meestal niet om als ze commercieel zijn
maar de pacten hier zijn best belangrijk voor mij en anderen hier
en als het eens minder gaat, dan zijn er teleurstellingen
(en die maken de feestelijkheden weer extra waardevol)
and so on, and so on..........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weekje op vakantie geweest met mensen die wel alcohol drinken. Hele week stonden de flessen drank in de koelkast en op het aanrecht. Op een enkel moment na geen behoefte gevoeld om wat hiervan te drinken. Het voegt voor mijn gevoel ook niet veel meer toe. Merk ook dat wanneer het gevoel wel opkomt het ook vrij snel weer weg ebt. Tijdens het eten gelaten bij een alcoholvrij biertje. En dat niet eens elke avond. 
Valt me nu wel op hoe veel sommige anderen drinken. Biertje bij de lunch, bij de borrel (een paar glazen) wijn, tijdens het eten nog meer wijn en om de dag af te sluiten nog een borreltje. Een paar maanden geleden had ik natuurlijk vrolijk mee gedaan. Om de stress en irritatie weg te drinken die hoe dan ook ontstaat als ik op pad ben met een groep mensen. Vind het namelijk lastig om me staande te houden in de menigte. Maar denk nu ook dat een deel van de stress juist ontstond door de drank. Fijn om te merken dat het ook anders kan en dat het toch ook gezellig kan zijn.

bewerkt door Emmy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...