Spring naar bijdragen

Pubquiz vragen


Vocatus

Aanbevolen berichten

Dat komt door de draaing van de aarde en- vanaf de evenaar- de hoogte beschouwend, de omtrek steeds kleiner wordt. Dus word de wind naar het noorden (en zuiden) steeds meer opgeduwd omdat de af te leggen afstand minder word. 

bewerkt door haddock
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het antwoord van Haddock duidelijk en platsisch  ook. Het heet corioliskracht of corioliseffect en je kunt er nog veel meer over lezen op wiki : https://nl.wikipedia.org/wiki/Corioliseffect. Op het zuidelijk halfrond gaat het de andere kant op, dus met de klok mee voor een lagedrukgebied, en bij een hogedrukgeboed is het andersom omdat de lucht er vandaan stroomt.

Verzin jij weer een vraag, @haddock?

Dat van die vlinder zou niet verklaren dat het altijd dezelfde kant om draait, @Reacher.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Bob:

Dat van die vlinder zou niet verklaren dat het altijd dezelfde kant om draait, @Reacher.

Mmm ja het enige gat in mijn theorie. :) Maar daar verzin ik wel iets op. 
 

Dedefukyamanietgoedgenoegkennendemaarhetweljammervindendedatzijnieteenvanhaarkattenzogenoemdheeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om te voorkomen dat de teveel zijwaarts zouden gaan bewegen vanwege de zijwaartse component van de wind in de zeilen, en om die zijwaartse kracht om te zetten in een voorwaartse beweging.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als een helicopter op enige honderden meters hoogte vliegt en de brandstof raakt op, wat gebeurt er dan?

a. Hij valt als een baksteen naar beneden.
b. Hij valt tollend om zijn as naar beneden.
c. Hij daalt min of meer loodrecht maar redelijk gecontroleerd naar beneden en de piloot kan een zachte landing maken, maar het moet wel de eerste keer meteen goed gaan.
d. De piloot kan in een glijvlucht schuin naar beneden vliegen, binnen glijbereik een geschikte landingsplaats uitkiezen en daar een zachte landing maken, maar het moet wel de eerste keer meteen goed gaan.
e. Hij kan redelijk bestuurbaar in een glijvlucht schuin naar beneden vliegen en vanwege het autogyro effect kan de piloot zelfs meerdere landingspogingen uitvoeren.

Je mag één keer kiezen uit a, b, c, d of e en ik ga niet meteen zeggen of het goed of fout is, zodat anderen ook een eerlijke kans krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...