Spring naar bijdragen

Even voorstellen: Indre, en ik functioneer op katers en black-outs


Indre

Aanbevolen berichten

Beste leden

Dit tekstje plaatste ik voorafgaand aan een langere (en dringende) hulpvraag onder Tips, maar ik zal me ook hier even voorstellen. Mijn naam is Indre, 41 jaar, en mijn alcoholgebruik is sinds 7 jaar behoorlijk problematisch. Ik heb een co-ouderschap over mijn 3 kinderen. Inmiddels is mijn drankgebruik zo veel, dat ik minstens eens per week (maar steeds vaker) een zware kater heb, ik drink elke dag en vaak al vanaf vroeg in de middag. Ik kan het goed verbergen. Ik functioneer in mijn werk en de zorg voor mijn kinderen. Maar op minimaal niveau. 's Avonds ben ik te moe om huiswerk te overhoren of de was te doen, en het gebeurt geregeld dat ik emotioneel door de alcohol allerlei app-conversaties voer waarin ik volledig doorsla. Het heeft me geen vriendschappen gekost, het geeft wel problemen in mijn relatie. Mensen denken dat ik gewoon erg emotioneel ben, maar de oorzaak is de drank. Ik heb wekelijks black-outs, slaap nauwelijks en heb hartkloppingen. Soms doordat ik wakker schrik en denk: o, wat heb ik nu weer allemaal gezegd of afgesproken? Als ik eerlijk zeg hoeveel ik drink? Minstens 35 glazen per week. Ik moet NU stoppen, en dat lukt me niet in mijn eentje.

Onder Tips heb ik gevraagd naar goede online trainingen mét professionele begeleiding, nu die bij ADB stilliggen. Ondertussen vind ik het fijn om hier mee te lezen. De herkenning is behoorlijk confronterend, maar het steunt me om de stap te zetten nu echt aan de slag te gaan met mijn probleem. Aan het inzicht ligt het niet; ik weet waarom ik drink, wanneer en wat mijn valkuilen zijn. Het daadwerkelijk dóén is alleen een tweede...

Groetjes,

Indre

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Indre changed the title to Even voorstellen: Indre, en ik functioneer op katers en black-outs

Welkom Indre. Ik zie functioneer staan, maar lees: overleef.
Zoveel verantwoordelijkheid naar kinderen, werk, omgeving.
Op zoveel drank gaat dat niet, desastreus op den duur.
Goed dat je hier komt schrijven. Of online genoeg is? Oei dat
is moeilijk te beoordelen. Ikzelf had meer nodig, maar eenmaal
hier gevonden en de adb training gedaan was het goed, maar
ik stopte 1 of 2 dagen voor ik dit forum kreeg geadviseerd door adb-coach.
De relatie lijdt er natuurlijk onder, maar vooral ook de relatie met jezelf.
Een echte tip heb ik niet, maar wel de suggestie om erover na te denken
of alleen online genoeg zal zijn. Of een opstapje kan worden naar in het echie/real life
leren openen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Indre. Welkom hier. Goed dat je hier bent en hulp zoekt. Je bent hier in goed gezelschap van lieve mensen die weten wat je meemaakt en wat je zegt. Direct even kritisch: Je zegt dat je je drinkgedrag goed kan verbergen. Ik betwijfel sterk of jouw kinderen en je omgeving dat ook vinden. Misschien dènk je dat, maar ben je zo onder invloed dat je de werkelijkheid helemaal niet kan of wil zien. Lees hier maar eens rond, dan herken je veel. Probeer je knop om te zetten en kom naar het forum voordat je de eerste drinkt.  Ik beslis elke dag opnieuw om vandaag niet te drinken. Ik doe zelf de gratis online training van Brijder. Misschien is dat ook iets voor jou. Men gaat er wel vanuit dat je zelf grote stappen zet. Het helpt mij de puntjes op de i te zetten. Sterkte !

Vandaag geen alcohol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik functioneer op katers en black outs? Die snap ik niet helemaal. Je bedoelt dat je leven aan elkaar hangt van katers en black outs misschien?

Heb je al met je huisarts gesproken? Misschien dat die je op weg kan helpen naar een vorm van begeleiding.

Welkom hier. Tijd voor een nieuwe start.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai allemaal,

Pff, wat fijn om eindelijk mensen te horen die dit snappen. En @lady jane heeft natuurlijk gelijk: de titel moet zijn 'Ik overlééf op katers en black-outs'. Ik ben niet naar de huisarts geweest, dat komt zodra ik een verwijsbrief nodig heb. Geen schaamte of uitstelgedrag, ik gebruik mijn huisarts alleen maar als portaal voor doorverwijzingen, dus hierin ook.

@Johan54 wat je zegt is super confronterend, want ik denk dat je gelijk hebt. Mijn kinderen zien heus wel dat ik te veel drink, en anderen ook. Nu drinkt mijn hele omgeving veel (werk helpt ook niet, waar het vrij gangbaar is), maar ik sla écht nooit een glas af. Vandaag heb ik een goeie vriendin in vertrouwen gezegd dat ik hulp zoek. De manier waarop ze zei "Wat goed van je", zei alles over wat ze dacht. Dat ze desondanks niet oordeelt voelt heel fijn.

Ik verdiep me even verder in de online hulp van Jellinek en Brijder, en blijf hier heel graag meelezen en -praten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb altijd drank in huis, maar vandaag niet. Gisteren de laatste fles opgemaakt (4 glazen, netjes voor mijn doen) en vandaag niets gekocht. Ik woon tussen de winkels, dat maakt het er niet makkelijker op. Ik piel een beetje met spa en gember of een ander smaakje, drink liters thee. Maar wat is het verleidelijk om nu even naar de slijter op de hoek te rennen.

Ik merk wel dat als ik maar actief blijf, de trek er ook niet echt is. Dus heel veel wandelen met de hond, eindelijk de schuur eens uitmesten, dat soort dingen. Maar zodra ik zit... Overigens heb ik nooit last gehad van ontwenningsverschijnselen. Logisch vond ik; het is verbazingwekkend hoe snel ik voor mezelf een fles wijn per dag genormaliseerd heb. Het verbaast me bijna als anderen dat niet drinken. Ik snap dus ook nu pas waarom verslaafden altijd de laatsten zijn om hun probleem te erkennen (ik heb er mijn leven lang tussen vertoefd).

Dit is mijn eerste poging om te stoppen. En ik wil echt dat het mijn laatste is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik drink alleen water en koffie. Als ik trek krijg gooi ik 2 glazen water naar binnen en ga wat doen. Ik heb ook een hond die graag loopt dus dat komt goed uit.  Leg de lat niet te hoog. Hou vandaag droog. Morgen weer een dag. Ver weg kijken gaat je hoogstwaarschijnlijk enorme stress geven waardoor je makkelijker voor de bijl gaat. Ik hoop geen nachtwinkels naast je :o:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha, nee, geen nachtwinkels: alles is nu braaf om 20.30 dicht. Vroeg naar bed (slapen lukt nog erg slecht) en morgen fris op. Ik weet hoe erg ik van dat laatste geniet. Niet drinken geeft ook zeeën aan tijd (want: niet brak op de bank, niet hondsmoe aan het eind van de middag), dus gewoon elke dag veel lopen, en full focus op werk. Nadeel aan de lockdown is dat bijna niemand ziet wat ik doe (en dus kan drinken wanneer ik wil), het grote voordeel is dat ik ook de kroeg niet in kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei Indre:

Haha, nee, geen nachtwinkels: alles is nu braaf om 20.30 dicht. Vroeg naar bed (slapen lukt nog erg slecht) en morgen fris op. Ik weet hoe erg ik van dat laatste geniet. Niet drinken geeft ook zeeën aan tijd (want: niet brak op de bank, niet hondsmoe aan het eind van de middag), dus gewoon elke dag veel lopen, en full focus op werk. Nadeel aan de lockdown is dat bijna niemand ziet wat ik doe (en dus kan drinken wanneer ik wil), het grote voordeel is dat ik ook de kroeg niet in kan.

Corona is dus toch wel ergens goed voor.. Gewoon NIET drinken Indre. Heb je een partner die jouw kan controleren? Ik wel hoor, anders had ik al ..tig terugvallen gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, ik woon alleen met mijn (jonge) kinderen. Die breng ik niet in gevaar, dus als zij er zijn, drink ik nooit krankzinnig veel. Maar feit is wel dat als er een keer iets zou gebeuren, ik met 3 of 4 wijn achter mijn kiezen niet zomaar naar het ziekenhuis kan rijden. En dan ben ik ook nog een deel van de tijd helemaal zonder ze, en dus alleen. Ik heb een relatie, maar op lange afstand. Daarom ben ik zo blij met de ontdekking van dit forum. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @Indre,

Wat een uitputtingsslag is het eigenlijk om een verslaving te onderhouden en ook nog te blijven functioneren, vind je niet? Heel herkenbaar, op een gegeven moment kon ik niet meer.

Ik sta nu een tijdje droog en blijf mij nog steeds verbazen over hoe ik het allemaal aan elkaar heb weten te breien toentertijd. Maar ook hoeveel fijne en mooie momenten ik ben misgelopen in dat geworstel.
Goed dat je voor jezelf nu aan de noodrem trekt en gaat proberen het leven wat makkelijker en fijner te maken voor jezelf. Zonder die bal aan je enkel wat drinken eigenlijk gewoon is.

Succes met je zoektocht naar de droogte, hier lopen er genoeg met je mee!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat lief dat je dit vraagt, @Adrian! Ik wilde al een paar keer iets posten vandaag, maar het voelde een beetje als een tsunami, als nieuweling. ;-)

Vanochtend was mijn eerste nuchtere ochtend: mijn laatste glas was van zaterdagavond (láát) en gisteren voor het eerst een hele dag niet gedronken. Dat ging heel goed, en door hoe fris ik me vanochtend voelde toen ik opstond (eindelijk ook eens een nacht zonder hartkloppingen), dacht ik dat dit een eitje zou worden. Inmiddels is dit wel zo'n beetje het tijdstip dat ik een wijntje zou pakken. Ik heb niets in huis, dus drink liters thee. Straks boodschappen doen, en dan wordt het doorbijten om ipv wijn, tomatensap mee te nemen. Ik heb ook meer honger. Of misschien probeer ik de trek gewoon te stillen met eten. Dat is dus blijkbaar een valkuil; hopelijk helpt tomatensap daartegen. Ik ben geen zoetekauw, dat scheelt....

Hoe lang drink jij al niet meer?

En @Maverick: de spijker op z'n kop. Het ís een uitputtingsslag. Terwijl ik altijd dacht dat het me juist ontspanning bracht. Nou, lekker ontspannen, als je om 18.00 uur al te gesloopt bent om nog boodschappen te doen (waar ik me vervolgens altijd wel weer toe zetten, maar ik moest mezelf echt vooruit slepen). Ik heb goede hoop dat ik over een paar dagen in de avonduren nog eens tijd heb voor een hobby, ipv kansloos voor de tv te liggen. Sterker nog: ik wil eindelijk eens wat meer bewegen. Ik ben vrij slank, maar een strakker lijf lijkt me naast een fris hoofd óók een heel fijne beloning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Indre, ik drink al 4 jaar niet meer, maar toch heb ik nog elke dag cravings.. Het is een uitputtingsslag. Pas op 24 maart krijg ik begeleiding om die cravings eens aan te pakken.. zolang last hebben van cravings geldt niet voor iedereen hoor. De meesten merken er na een paar maanden droog niets meer van.

bewerkt door Adrian
Extra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Indre:

 

@Johan54 Vandaag heb ik een goeie vriendin in vertrouwen gezegd dat ik hulp zoek. De manier waarop ze zei "Wat goed van je", zei alles over wat ze dacht. Dat ze desondanks niet oordeelt voelt heel fijn.

Ik verdiep me even verder in de online hulp van Jellinek en Brijder, en blijf hier heel graag meelezen en -praten.

@Indre,Ik schaamde me ook een beetje toen ik naar een kliniek moest. Toch reageerde iedereen van 'wat goed dat je dat doet'. Opgenomen worden in edn kliniek is geen schande meer hoor. Dat was het misschien 100 jaar geleden wel.

bewerkt door Adrian
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je nog steeds zó'n last hebt van die cravings, @Adrian; bestaat daar dan geen EMDR-therapie tegen ofzo? Want is het niet eigenlijk een soort Pavlov-reactie?

Ik heb een groot glas pittige tomatensap gedronken, ben boodschappen gaan doen toen ik te lang achter de computer zat en daar eígenlijk wijn bij wilde, en nu kook ik maar eens wat uitgebreider om mezelf af te leiden én omdat ik er de puf voor heb. En dan vanavond gewoon nog even werken. Ik voel me eigenlijk prima en vrij energiek. Ik reken mezelf nog niet rijk; eerst maar eens kijken hoe ik de komende dagen doorkom, en dan pas echt moeilijk: het weekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...