Spring naar bijdragen

Afbouw oxazepam


Alina

Aanbevolen berichten

11 uur geleden zei Alina:

@angstmetbenzos ik wil eerst de diazepam af bouwen en dan pas de qutapine. En is dat zo ja dat van 25mg ook veel last kan hebben met afbouw. Ze zeiden omdat het maat zo weinig is dat je er gelijk mee kan stoppen. Natuurlijk geloof ik daar niks van, van ik hoop niet dat ik ook dramatisch gaat zijn met afbouw. 

En het klopt Ik heb in het begin  van qutapine  enge dwanggedachte gehad en erg suïcidaal van geweest. Dus het is zeker een gevaarlijk medicijn. Onlangs is nog niets uit mijn bloed onderzoek gekomen, mijn lever waardes en suiker waren goed. Dus voor nu zit dat wel goed. 

 

Hoi @Alina, je hoeft van quetiapine geen verhoogde suikerwaardes te krijgen, maar het is wel een extra risico. 
En of je nu 800 mg of 25 mg quetiapine afbouwt, dat maakt op zich qua ontwenning niet eens zo heel veel uit. Bij 800 mg duurt het natuurlijk wel veel langer :-) 

Mijn arts zei dat ik gewoon kon stoppen met de 25 mg quetipaine. Dat heb ik niet gedaan, ik heb eerst 2 weken 12,5 mg geslikt, vervolgens 2 weken 6,25 mg, daarna 2 weken 3,125 mg en vervolgens op 0. En ja, dat ging niet zonder verschijnselen, zoals slapeloosheid. 
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Mientjeik werd er in het begin ook erg duf van en stijf, en gekke dwanggedachte. Hoelang slik je qutapine al en alleen voor de nacht 

@Dootjeik slaap er ook niet mee door. Ik word ook gewoon wakker tussendoor. In het begin had ik wel nachten er bij zitten dat ik heel diep en vast sliep. Zelfs na 6 uur niet eens gedraaid. Helemaal stijf was alles. Dus dat is ook niks zo in coma. Want uitgerust ben je er dan ook niet van. Het zorgt er volgen mij voor dat je rustiger wordt. De dopamine word verlaagd. Volgens mij. 

 

Hoe is het verder met je vandaag. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hey @Doorgaan 

 

Goede vraag, ik vroeg me dat ook af. Het heeft er mee te maken met de klachten waar voor je een benzodiazepine krijgt voorgeschreven. 

 

In het algemeen staat in Nederland Oxazepam en Temazepam geregistreerd als middel voor kortwerkende klachten. Dit komt omdat het sinds meer dan 10 jaar geleden benzodiazepines niet meer chronisch voorgeschreven mogen worden voor angst en slaapklachten. Als jij met angst en slaapklachten naar de huisarts gaat, is de arts verplicht om eerst de slaaphygiene te bespreken en / of de angstklachten en dan krijg je uitzonderlijk maximaal voor 1 tot 2 weken een benzodiazepine. Voor angstklachten Oxazepam, voor slaap klachten Temazepam. 

 

In de psychiatrie of in ziekehuizen bijvoorbeeld schrijven ze ook andere benzodiazepines voor, die wat sterker werken. 

 

Diazepam is een middel wat voor vele klachten kan worden voorgeschreven. Denk aan als spierverslapper, tegen epilepsie, bij alcoholontwenning, om benzodiazepine ontwenning en bij LANGDURIGE angstklachten. En daar zit het 'm, een huisarts mag in het algemeen niet voor langdurige angstklachten een benzodiazepine voorschrijven en schrijft daarom enkel een kortwerkend middel voor. 

 

Een 1e keus middel bij angst is antidepressiva. Dit is een langer termijn oplossing waarbij je geen gewenning / verslaving krijgt aan het middel. Dit werkt overigens niet voor iedereen, het blijkt dat 60% van de mensen met angstklachten daar geen baat bij hebben. Therapie blijft het beste wat je kan doen tegen angst. 

bewerkt door angstmetbenzos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@angstmetbenzos

Bedankt voor je uitleg :)

naar mijn idee geeft quetiapine best wat bijwerkingen. Spierpijn moeilijk opstarten in de ochtend. En hoofdpijn soms dichte neus. Herkenbaar? Mijn huisarts belt straks om te vragen hoe het gaat. Ik ga dit aangeven uiteraard. Heb eerst 4 dagen een halve genomen en nu 4 dagen een hele. Misschien toch iets anders proberen? Of gewoon niks meer behalve sertraline. Neem soms een halve oxazepam. Zoals gisteren. Vraag me af of al die medicijnen goed doen of juist meer kwaad. Ben nog erg onrustig en gespannen. En nergens zin in soms.

@Alina

ben voor al moe en spierpijn. Nog steeds gespannen en onrustig.  Ik doe vandaag rustig aan. Ga zo film kijken en wat kleuren. Kids zitten op school en bso vandaag.

hoe is het met jou?

@Doorgaan

Hoe gaat het met jou?

bewerkt door Dootje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Dootje

Ik denk dat je klachten een mix zijn van de medicatie en er is natuurlijk het psychische deel dat om aandacht vraagt. Dat los je niet meteen helemaal op Dat is een proces. Ik hoop dat je nog een doorverwijzing krijg naar psycholoog. 

Met mij gaat het even niet lekker.  Ik heb helaas een terugval in energie.  Ik dacht ik ga kijken of ik met de auto naar therapie kan. Heen en terug. Dat was toch echt teveel. Half uur in de auto was vermoeiend. Het was druk op de weg en dan al die stoplichten. Dus die stap is voor mij echt teveel.  Nu dus weer liggen en liggen. Wat eten maken in de tuin zitten en weer opnieuw gaan opbouwen. Heb ook hoofdpijn. Ik merkte ook wel dat ik steeds meer ging doen ook op geestelijk vlak. Dan zit ik ook weer teveel in mijn hoofd. Misschien zo meteen een beetje onkruid uit de tuin halen voor 10 minuten. 

Groetjes 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag dappere mensen. Ik snap nog weinig van al die medicijnen en bijwerkingen. Van de oxazepam werd ik ziek en knettergek, nu slik ik Quetiapine  en weer doodziek en  knettergek. Ik weet vaak echt niet meer waar ik het zoeken moet. Natuurlijk ben ik blij dat ik eindelijk van de oxazepam af ben. Al die antidepressiva hielp ook niet. Maar Quetiapine daar reageer ik ook helemaal verkeerd op. Ja wat moet je dan doen? Niets is het ook niet, dat houd je ook niet vol. Wat moet je dan wel doen?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey @Dootje

 

Zeker herkenbaar..  en dat moeilijk om gang komen lees ik overal bij reviews van dit quetiapine voor het slapen. Ik heb het ook heel erg, ik kom moeilijk m'n bed uit en ik voel me gewoon niet fit. Ik moet zeggen dat koffie daar wel een beetje tegen helpt.

 

Ik heb trouwens vandaag m'n suikerwaarde laten controleren en dat was perfect! Dus dat is even een zorg minder omtrent quetiapine. Ik raad mensen ook aan om dit middel niet heel 'gulzig' te nemen en het liever om de dag doen of zo laag mogelijk. Ook hier bouw je helaas tolerantie voor op en zoals hierboven al een aantal keer gezegd, het is niet het meest gezonde middel wat je kan nemen. Ik heb trouwens ook bij 12.5mg veel minder dat ik moeilijk op gang kom de volgende dag en dat ik me slecht voel. En ik slaap op 12.5 ook prima. Dus misschien een goede tip!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Doorgaan

Dat is minder. Hoe gaat het vandaag met je? 

@angstmetbenzos 

Ik heb afgesproken met de huisarts dat ik het tot dinsdag slik. Woensdag heb ik een persoonlijke afspraak met hem. Ik slik dan 4 dagen 12,5 mg en een 5 dagen 25 mg. Moet ik dan al afbouwen of kan ik stoppen? Weet namelijk niet of ik hiermee door wil gaan namelijk. Ook omdat de sertraline moet worden opgehoogd. Oxazepam slik ik af en toe nog. Gisteren niks en eergisteren bijv halve 5 mg. 

Groetjes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Doorgaan

Dat is minder :( nog een leuke dag gehad? Ik heb vandaag voor het eerst een boek gelezen! Bizar anderhalf uur lang in de tuin ipv op mijn mobiel te zitten. Was gewoon trots op mezelf haha. Klinkt kinderachtig maar het was ffijn.

Ik heb woensdag 11 uur laatste halve oxazepam op. Dus tot nu toe verder niks. Hopelijk blijft dat zo.

Groetjes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Dootje wat fijn dat je lekker wat hebt kunnen lezen. En het is zeker niet kinderachtig. 

Ga je als nog de ad verhogen, omdat je laatst zei dat je niet hoger dan 50 wilde gaan. 

@Doorgaanwat bale dat dat auto ritje Zo veel energie heeft gekost. Heel herkenbaar. Zijn teveel prikkels op dat moment. Concentratie,  stoplichten. Andere auto.s  ect. Ik hoop dat je balans weer gauw hersteld.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Dootje

 

In theorie lijk me het vrij kort geslikt om het dan af te gaan bouwen, maar voor de zekerheid kan je het wel doen. Je kan het ook aanzien, de klachten zouden maximaal 2 weken aanwezig zijn en na paar dagen merkbaar. Dus als je niks geks merkt na 3 tot 4 dagen dan zou je het ook zo kunnen laten. 

 

En anders misschien paar keer 12.5mg doen en paar keer 6.5mg als dat lukt met breken want bij mij is dat echt dramatisch, er zit geen breeklijn op en de pillen lopen rond af dus heel moeilijk te snijden.  En dan gewoon niks meer. Ik denk dat je het met hoelang jij het neemt, vrij snel kan afbouwen of niet eens hoeft af te bouwen.

bewerkt door angstmetbenzos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Bellie:

Ze hadden bij mijn apotheek Quantepine 12,5 mg toevallig op voorraad liggen. Hadden ze een keer speciaal besteld of laten maken. Zagen er net zo uit als bijvoorbeeld de pammen. Met breuklijn. Misschien kan het bij jouw apotheek ook.

Hey @Bellie ,

 

Thanks voor de tip! Volgens mij zijn die ook speciaal om af te bouwen en voor kinderen om als slaapmiddel te nemen. Ik mag 25 tot 75mg nemen dus voor mij gaan ze denk ik geen 12.5mg pillen voorschrijven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@angstmetbenzos

Dankjewel voor je hulp :)@Bellie jij ook erg bedankt! Ik heb nu 4 halve op en 5 hele quetiapine. Dus morgen en dinsdag nog en dan overleg met mijn huisarts. 

Ik heb 2 maanden oxazepam geslikt ene dag 1 halve 5 mg en andere dag bijv 2. Ben nu 4 dagen ermee gestopt. Voel me erg onrustig en gespannen. Zou het daardoor komen? Of door de quetiapine? Kwam vanmorgen weer zo lam uit bed.

@Alina

Klopt! Daarom ga ik woensdag ook naar de huisarts :) ik ben nu aan het proberen te stoppen met oxazepam. Daarna quetiapine want wil dat geen maanden nemen. Sertraline wil ik misschien wel proberen te verhogen naar 75 mg. Niet gelijk 100mg.  Hoe gaat het met je?

@Doorgaan

Hoe gaat het met jou? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Bellie

Volgens de huisarts is mijn gebruik minimaal dus zou ik geen last moeten hebben.. Ik heb soms dagen dat ik er 1 halve nam dan een dag niet en dan 2 halve. Volg je het nog? :)

misschien een kwart per dag eraf halen? Of vol houden.. morgen is het al dag 5. Ik heb woensdag half 11 de laatste halve genomen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja over onrust terwijl ik slik volgens mij helpen ze niet meer lorazapam soms denk ik zal ik verhogen maar is geen optie ik ben net een zombie geworden door 11 maande slikke ik boel me zo loser nu tegenover iedereen mij zelfrespect ben ik kwijt mij vertrouwen in leven ik ben bang dat ik zo blijf waarom ben ik toch in deze situatie beland 

mischien rare vraag maar zouden ze me iets hebben aangedaan ggz want ik had niks met pillen angst onrust het is daar begonnen met ziek worden graag wil ik je mening waarom denk ik toch zo ik ben mijn energie kwijt mij vader vind heb triest hoe ik erbij loop ik was altijd actief lachend vriendelijk gerust hart nu ben ik zo diep in mij angsten terechtgekomen het begon allemaal lichamelijk toen paniek angst dood gaan onrust hoofd draaide maar door kunnen mrjh sorry voor heel verhaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bellie 

ik hoopvoor jou dat het goed komt en vanaf komt en dat je goed gaat handelen met verschijnselen die je krijgt

psciater heeft voor mij afspraak staan volgende week maar ik wil niet naar toe want daar is ellende begonnen ik ben bang geworden van ggz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Dootje:

@Bellie

Volgens de huisarts is mijn gebruik minimaal dus zou ik geen last moeten hebben.. Ik heb soms dagen dat ik er 1 halve nam dan een dag niet en dan 2 halve. Volg je het nog? :)

misschien een kwart per dag eraf halen? Of vol houden.. morgen is het al dag 5. Ik heb woensdag half 11 de laatste halve genomen. 

 

Dat is inderdaad erg weinig oxazepam. Als de klachten vol te houden zijn dan zou ik het zo laten. Je bent nu al een aantal dagen gestopt. Gewoon doen wat goed voelt en je wijst lijkt :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...