Spring naar bijdragen

Maandag 10 februari 2020


nancy

Aanbevolen berichten

Ik heb het gevoel dat het ding ietsjes kleiner wordt, veel hete thee. 
Heb ook net een lepeltje citroensap genomen, hoop dat hij sneller afgebroken wordt daardoor, 
en ach, ik ga er echt van uit dat ding morgenochtend echt weg is... 

En ja, ben het helemaal met je eens Jopie dat die vent een grote griezel is, bah, bah, bah... 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben op dit moment blij met mijn alcoholvrije leven. Erg blij zelfs.
Als ik ga drinken, al is het maar af en toe een beetje, gaat alcohol een rol spelen. En ik weet wel dat me dat op dat moment plezier doet, maar op al die andere momenten niet. En het liefste heb ik plezier, dus ik voel hem al aankomen, dat gaat nooit goed!

Gelukkig zit ik pas op een half jaar en ga ik iig een jaar niet drinken, ik hoef me voorlopig nog nergens druk over te maken :)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja heb hem verwijderd net. Dit gaat niet werken en ook niet vriendschappelijk. Al zou ik dat willen, hij niet denk ik, althans hij zegt van wel. Maar ik ben eerlijk dat ik alcoholist ben en refusal slik. En als hij dan zegt ja je mag best af en toe wat drinken omdat je het zwaar hebt gehad. Nu ik er over nadenk is het natuurlijk WEL wat ik wil horen maar juist NIET moet doen, hoe zou ik het mezelf nog lastiger kunnen maken. En ga niet mijn relatie op het spel zetten natuurlijk. 

@Yvonne rot gevoel he? Idd warme/hete thee. Moet wel oplossen dan, zeker als het een bruistablet is. 

Bedankt voor het mij aanhoren/lezen. Kan het ook zien als compliment maar voelde bezwarend/niet goed aan. Voor ik het weet zit ik eraan vast, aan zo een iemand. Moet ik niet hebben.

@niks top!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Yvonne:

En heb je het dan over een ondergrens of een bovengrens van 4 dan wel 5 glazen?? 
Zover ik weet klopt het inderdaad dat je bij bingedrinken een periode veel drinkt en dan weer een periode niets kunt drinken. 
Maar ik meen ook dat er in de periode van drinken heel grote hoeveelheden worden weggewerkt
en dat dat kan leiden tot een toestand waarin de persoon in kwestie niets meer binnen kan houden op het laatst... 

Die NHG-standaard voor huisartsen heeft het over een bovengrens, die misschien nog toelaatbaar is, of zoiets.

Op Wikipedia kun je een totaal andere definitie vinden, zoiets had ik zelf ook in mijn hoofd bij die term.

De term comazuipen (in het Engels binge drinking genoemd) wordt gebruikt voor het gemeenschappelijk overmatig drinken van jongeren, soms ook minderjarigen. Hierbij wordt meestal gebruikgemaakt van sterke dranken zoals wodka, tequila en whisky. Maar het is ook mogelijk te comazuipen met lichtere drankjes als de Bacardi Breezer. Het comazuipen leidt frequent tot bewusteloosheid en ziekenhuisopnames en kan gezien worden als een vorm van alcoholmisbruik.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Jopie, ik geef gewoon antwoord op een vraag hier.
Natuurlijk kan iedereen zelf googlen op wat voor term dan ook.
Dan kun je allerlei tegenstrijdige informatie tegen komen.

Ik lees zelf die NHG-standaarden, omdat mijn huisarts die gebruikt.
Als het gaat om binge-drinken dan klopt die definitie niet denk ik dan.
Maakt dat iets uit? Nee, denk ik dan.
Die binge-drinkers komen in het ziekenhuis terecht, niet bij een huisarts.
 

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Bor:

Ja? Dus?

@Bor en @Grumpie, Ik lees jullie reacties nu pas, vandaar mijn late reactie.
Ik ben niet over Binge-drinken begonnen.
Vanwege een vraag over wat dat is heb ik dat nagekeken en twee tegenstrijdige definities gevonden en hier geplaatst.
Vanwege een vraag over ondergrens of bovengrens heb ik daar op gereageerd.
Wat moet je hiermee? Geen idee. Zelf kan ik daar niets mee.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Grumpie, de 'meerwaarde' is dat als je op internet gaat googlen je tegenstrijdige informatie tegen komt die verwarring kan scheppen.
De meerwaarde voor mijzelf is dat het lezen van NHG-standaarden (alcohol en benzo's) mij informatie geeft over van waaruit mijn huisarts handelt.


Dat betekent niet dat ik het daar automatisch mee eens ben.
Ik heb mijn eigen afbouwschema diazepam gemaakt op basis van de richtlijn.
Mijn huisarts doet dat anders, maar ik bepaal zelf hoe en wat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Bor:

Wat jij neerzette van het internet @Roberto gaat over het onderscheidt van bingen tussen volwassen en jeugdigen/ minderjarigen.

Maar bingen heeft niks met gecontroleerd drinken te maken. Bingen is alcoholmisbruik en dat is gecontroleerd drinken niet.

@Bor, ja dat klopt als een bus. Laten we het hier maar bij houden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Penny:

Mezelf bv 2 glazen toestaan wil ik ook niet, dat vind ik nl ook niet “gewoon” drinken. Ik zou graag een glas willen aannemen of zelf pakken, omdat het kan. Zonder erbij na te denken. Maar niet meer van de ochtend tot de avond doordrinken

Ik drink regelmatig een glas wijn, dat gaat prima en ik vind het lekker. Maar 'zonder erbij na te denken' nee, ik ben me bewust van iedere slok die ik neem. Dat lijkt me ook goed, dat onbewuste leegzuipen van een fles is niet meer wat ik wil. Door met aandacht te drinken voel ik bij de eerste slok een prettige ontspanning langs mijn nek naar beneden kruipen, maar halverwege het tweede glas voel ik al een dufheid in m'n kop waar ik geen zin in heb.

Helemaal niet drinken is veilig, dan kan het ook niet misgaan, maar als je het tóch wilt proberen dan raad ik je aan om dat op een rustig moment te doen en te onderzoeken wat het met je doet. 

Bij mij slijt de nieuwe gewoonte er nu goed in, ik ben er weinig mee bezig, het is normaal geworden om niet te drinken tenzij we uit eten gaan of zoiets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, wat fijn al die reacties dank daarvoor, heerlijk “brainstormen” met ervaringsdeskundigen! Mijn bericht begon met het aangeven dat ik misschien weer eens zou kunnen/willen drinken met de vraag naar jullie eerlijke mening. @Grumpie herkende zich hierin. @takeiteasy gaf aan een binge drinker te zijn, maar nooit helemaal out of dronken te zijn. Hierdoor kwam mijn vraag wat bingedrinken nu eigenlijk is. (Het googelen kan ik idd ook zelf, ik hecht echter veel meer waarde aan jullie ervaring/mening). Wat @maartje ook schrijft, het is gewoon prettig om jullie feedback en mening te horen en dat zet je weer even recht. @Yana, wat ik bedoelde met die twee glazen is dat ik het niet zo zou willen van: nou, vrijdag mag ik twee glazen. Om er vervolgens de hele week mee bezig te zijn dat ik vrijdag twee glazen mag. Ideaal zou zijn: goh, ik heb zin in een glas. Al is het maandag. En op vrijdag gewoon aan de thee. Begrijp je wat ik bedoel? Dat je er dus niet mee bezig bent. Lastig uitleggen.

Erg bedankt voor deze “workshop” allemaal, ik houd de kurk er voorlopig nog maar in. :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-2-2020 om 20:43 zei niks:

Voor wie het leuk vindt, en anders scroll maar door. Het gaat goed met mij. Werk en opleiding gaat prima. Een ander nieuwtje, ik heb een vriend. Het is hard werken voor mij. Vertrouwen is nog moeilijk, iemand die mij gewoon leuk vindt, zonder dat ik er iets voor terug hoef te doen. We kunnen er gelukkig goed over praten, heb hem ook vrij snel alles maar verteld. Ik drink niet, ook daar heeft hij respect voor, dringt niet aan of zo. Komend weekend gaan we een nachtje weg in een hotel. Spannend, maar ook veel zin in. Ben er nog niet, maar langzaam geloof ik weer een heel klein beetje in mijzelf.  

Hier valt niet aan “door te scrollen”. Wat heb ik een respect voor hoe jij hebt gevochten voor jezelf, chapeau! Ik wens je een heel fijn weekend, laat je weten hoe het was?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Yana:

het is normaal geworden om niet te drinken tenzij we uit eten gaan of zoiets

Toch nog even zeuren...drink je dan dus altijd als je uit eten gaat? Ik kan mij niet zo goed voorstellen dat je je daar niet enorm op verheugd en kwijlend zit te wachten op dat eerste glas (en de daaropvolgende?). Of dat je, als je reserveert op vrijdag, de zaterdag en zondag er ook maar even bij doet. Kortom, dat de alcohol dus een te grote rol speelt.

Maar ok, hier spreekt een alcoholist. En die gaat nog even door...:

Eigenlijk is het best raar dat je je, als je al wat leuks gaat doen met iemand die je leuk vindt en je dan ook nog eens door allerlei zintuigen laat verwennen, dat daar dan dus ook nog een kunstmatige pleziermaker als alcohol bij moet.

(En wat is dan "of zoiets"? )

2 uur geleden zei Bor:

Nee? 

Ja, ik weet het, ik ga nu misschien wel heel ver...maar ook gecontroleerd gif innemen is jezelf vergiftigen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Pelle2:

Toch nog even zeuren...drink je dan dus altijd als je uit eten gaat? Ik kan mij niet zo goed voorstellen dat je je daar niet enorm op verheugd en kwijlend zit te wachten op dat eerste glas (en de daaropvolgende?). Of dat je, als je reserveert op vrijdag, de zaterdag en zondag er ook maar even bij doet. Kortom, dat de alcohol dus een te grote rol speelt.

Maar ok, hier spreekt een alcoholist. En die gaat nog even door...:

Eigenlijk is het best raar dat je je, als je al wat leuks gaat doen met iemand die je leuk vindt en je dan ook nog eens door allerlei zintuigen laat verwennen, dat daar dan dus ook nog een kunstmatige pleziermaker als alcohol bij moet.

(En wat is dan "of zoiets"? )

Ja, ik weet het, ik ga nu misschien wel heel ver...maar ook gecontroleerd gif innemen is jezelf vergiftigen.

Iets zegt me dat je niet echt antwoord wilt op je vragen maar dat je hoopt te horen dat ik inderdaad loop te kwijlen en moeite heb...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat lijkt me afhankelijk van de fase waarin je zit mbt alcohol gebruik @Pelle2. Dat jij zou gaan kwijlen bij de gedachte aan een etentje omdat er dan drank mee mag spelen, hoeft dat voor een ander helemaal niet zo te zijn. Dat was ook een beetje de vraag achter mijn vraag; hoe doen anderen het. Als Yana haar draai heeft gevonden in af en toe bij een etentje, of met haar partner. Kan dat prima werken. Denk ik. Het zijn haar grenzen en daar gaat ze naar tevredenheid mee. Ik vul het maar in hoor. Zoals ik al aangaf, hoeft het voor mij bij een etentje/feest juist niet. Omdat ik dan trots ben een ice tea te bestellen. Eigenlijk ben ik er dan ook erg mee bezig. “Stoer” ice tea bestellen. Voor mij gaat het er ook helemaal niet om op welk moment iemand zijn “moment” kiest. Meer de vraag, werkt het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Bor:

Wat jij neerzette van het internet @Roberto gaat over het onderscheidt van bingen tussen volwassen en jeugdigen/ minderjarigen.

Maar bingen heeft niks met gecontroleerd drinken te maken. Bingen is alcoholmisbruik en dat is gecontroleerd drinken niet.

Dat is maar te zien wat iemand verstaat onder gecontroleerd drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...