Spring naar bijdragen

Nuchtere Walnoot


Walnoot

Aanbevolen berichten

Goede middag,

ik ben Walnoot en vandaag is mijn 61e nuchtere dag. Dit is mijn eerste poging om voor langere tijd nuchter te blijven. Begin dit jaar ben ik van januari tot 15 februari nuchter gebleven.

Eind augustus kwam mijn man thuis met het boek Ontwijnen. Dit heb ik in 1 dag uitgelezen. Het was voor mij één en al herkenbaarheid en ik wist dat ik wilde en moest gaan stoppen met alcohol drinken. Ik werd me er opeens van bewust dat ik al jaren aan het proberen was om gecontroleerd minder te drinken maar dat dat heel vaak niet lukte. Dat ik op vrijdagavond toch net teveel wijntjes dronk (ipv die ene die ik me had toegestaan), waardoor ik op zaterdagochtend niet naar mijn sport toeging of met een brak hoofd wel ging.

Vervolgens ben ik alles gaan lezen wat ik kon vinden over stoppen met alcohol. Zoals Chardonnee, Op je gezondheid, Ik drink niet meer, Drink: The deadly Relationship between women and alcohol, De grote verdoving (hieraan moet ik nog beginnen). Ook heb ik dit forum sinds een paar dagen ontdekt en eerst ff meegelezen.

Op dit moment voelt het voor mij dat me de schellen van mijn ogen zijn gevallen en geniet ik 100% van 0 %.

Lastig puntje is dat mijn man wel drinkt en soms ook best veel. En hij vindt het volgens mij niet gezellig dat ik dat nu helemaal niet meer doe. Daar moeten we een nieuw evenwicht in vinden...

Ik dronk voornamelijk in het weekend, af en toe door de week. Ik sport veel,  altijd gedaan en let op gezond eten. De laatste tijd dronk ik in het weekend steeds meer. Waardoor te vaak brak en te vaak dingen niet kunnen doen die ik eigenlijk had willen doen.

Leuk om hier mee te lezen. Het ene verhaal wat herkenbaarder dan het andere. Maar dank alvast voor jullie ervaringen.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, Walnoot. Je klink vastberaden en bent goed bezig volgens mij. Ja, lastig dat je man het niet gezellig vindt, maar ik zou niet toegeven en je eigen nuchtere weg vervolgen. Zonder er ruzie over te maken, als het even kan, uiteraard. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartelijk dank voor het warme welkom.

mijn plan is gestart met Sober September die ik op 26 augustus begonnen ben. Mijn man heeft de maand september meegedaan. Ik had toen zelf al in mijn hoofd dat ik het langer wilde volhouden, minimaal 100 dagen en misschien nog wel langer. Ik zei ook steeds, voorlopig drink ik niet.

Gaandeweg is mijn plan een beetje bijgesteld en wil ik helemaal niet meer drinken. Waarbij ik nog steeds zeg dat ik voorlopig niet drink....nooit klinkt zo moeilijk?

Ik ervaar enkel voordelen van het niet meer drinken. Ik ben fit, ik slaap als een marmot, kan gaan en staan waar en wanneer ik dat wil. En wonder boven wonder...ik vind het heel erg leuk. Al een familieweekend meegemaakt waar ik met een blikje 0.0 bier zo aan het lachen was, dat m'n nichtje aan mij vroeg of ik wel echt alcoholvrij aan het drinken was....

Met mijn man zeker over het thema gesproken. Hij voelt het als vlak en saai om niet meer te drinken. Ik in het geheel niet:). Nu lijkt het er een beetje op dat hij niet tegen mij gaat zeggen dat hij het saai vindt dat ik niet meer drink (hij weet heel goed dat dit echt wel heel erg is om te zeggen :), en ik zal niet tegen hem zeggen dat hij niet meer mag drinken. Ook niet goed om te zeggen. Hij moet het zelf beslissen. Maar ondertussen vinden we het beide lastig.

 

Maar goed, ik ben nu Spaans aan het leren en mijn man heeft al 6 biertjes op en ligt op de bank. hahaha. Morgen lekker fris en fruitig op de tennisbaan.

 

Fijn weekend iedereen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Walnoot:

Maar goed, ik ben nu Spaans aan het leren en mijn man heeft al 6 biertjes op en ligt op de bank. hahaha. Morgen lekker fris en fruitig op de tennisbaan.

Over saai geproken :D Ik heb nooit begrepen.. correctie: ik begrijp tegenwoordig niet meer.. wat er zo groots en meeslepend is aan bezopen op de bank te liggen elke avond :P 

Welkom en sterkte! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn opa was een geheelonthouder, lid van de blauwe knoop.

Hier werd bij ons thuis altijd een beetje lacherig over gedaan. Mijn ouders dronken wel en met name mijn vader wist hem ook wel af en toe goed te raken.

Mijn moeder vertelde me dat toen ze vroeger 16 jaar werd, mijn oma tegen haar zei, 'pak maar de fles bessen uit de kelder. Dan mag je met je vriendinnen best een glaasje drinken. Maar niet tegen je vader vertellen hoor!'

Af en toe werd er dan door mijn opa en oma een familiedag of weekend georganiseerd. We zaten dan altijd in locaties waar niet gedronken en geschonken werd. Ik kan me herinneren dat tijdens een weekend mijn vader stiekem alcohol had meegenomen en dat er 's avonds als mijn opa en oma al naar bed waren, er tijdens het kaarten wel een borrel gedronken werd. Dit vond iedereen dan heel grappig. Ik ook.

Eens organiseerden wij een familiedag met spelletjes en afsluitend eten in een restaurant. Er was duidelijk gezegd dat mijn opa geheelonthouder was. (mijn oma leefde toen niet meer). Tijdens de prijsuitreiking kreeg mijn opa een fles wijn. Ik vond dat heel pijnlijk, en mijn opa kon het zeker niet waarderen...

Toen mijn zus trouwde, op een hete dag in juli, was mijn opa ook aanwezig. Ik kon aan hem zien dat hij zich liep te ergeren aan het vele bier wat er rijkelijk vloeide. Ik zelf luste ook wel een biertje, maar durfde er eigenlijk pas 1 te pakken toen hij met mijn oom en tante was verdwenen. Ik wilde niet dat hij mij, zijn lieve brave kleinkind...) zou zien met een biertje in de hand. Naderhand ruimschoots gecompenseerd.

Allemaal herinneringen die me nu zo naar boven borrelen. Wat was mijn opa eigenlijk wijs. Hij zag helemaal niks in de alcohol en vond dat mensen hun leven ermee verspeelden.

Wel jammer dat hij er zo principieel in was dat hij zichzelf dan soms zo zat op te vreten...

Fijne zaterdag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn oma was ook van de blauwe knoop. Ze was de dochter van een drankhandelaar en had alle ellende gezien die drank aanrichtte. Mijn opa 'mocht' af en toe een borreltje drinken. Het heeft hun kinderen er niet van weerhouden flink te drinken (niet in hun bijzijn) en haar overtuiging een beetje belachelijk te maken. Zij was ook erg bozig.

Voorbeelden van mensen die geen alcohol drinken uit overtuiging en daar blij mee zijn en anderen niets opleggen zijn niet dik gezaaid.  

Welkom walnoot! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...