Spring naar bijdragen

Onze huiskamer 20 September 2019


EefjeJ

Aanbevolen berichten

Lightspacer, hoe gaat het met jou en je moeder? 

Ondanks dat het langzaam slechter gaat met het zicht van mijn moeder, blijven we positief. A.s. Donderdag gaan ze mijn moeder opereren, ze gaan een biopt nemen, een monster van het gezwel. Deze gaat twee weken op kweek en als ze dan weten wat het is gaan ze,bepalen hoe ze mijn moeder gaan behandelen. Dan wordt het waarschijnlijk bestraling of chemo kuur.... spannende tijden evengoed...

gr. jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Cyclad58:

Potdikke! Zijn we dan als Don Quichotte aan het vechten tegen windmolens? 
Dit is precies wat mijn psychiater (bij wie ik overigens niet meer hoef terug te komen omdat hij vindt dat het nu goed genoeg gaat!) ook zegt: het zit tussen de oren, het is de angst voor de angst, die benzo's kunnen nooit het probleem zijn. 
Yeah right, de stoffen zijn na hooguit een paar weken wel uit je bloed, maar de impact op de receptoren en dus het centrale zenuwgestel zijn daarmee nog niet verdwenen. Het is toch bizar dat de geneeskundigen dat bij drugs wel onderkennen en bij benzo's en antidepressiva niet. Wat is dat toch? Waarom willen artsen dat beeld dat dergelijke medicijnen niet langer dan hooguit een paar weken voor problemen kunnen zorgen niet bijstellen? Hoeveel mensen worden er niet onterecht met een angststoornis gediagnosticeerd? Is mij ook gebeurd en tot de dag van vandaag geloof ik dat niet. Wachttijden in de GGZ zouden bijna acuut verdwijnen als er juist behandeld wordt. Ik zie een veel grotere rol voor benzocoaches dan voor psychiaters in het raam van benzo ontwenning, ik denk dat daaraan meer behoefte is. 

Ook professor Ashton schrijft erover in de manual. Letterlijke uitspraak van Ashton: Veel ‘ontwenningssymptomen’ zijn gewoon te wijten aan angst voor de ontwenning ( of zelfs angst voor de angst ).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Robbin:

Ook professor Ashton schrijft erover in de manual. Letterlijke uitspraak van Ashton: Veel ‘ontwenningssymptomen’ zijn gewoon te wijten aan angst voor de ontwenning ( of zelfs angst voor de angst ).

Natuurlijk, @Robbin. Ik snap de associatie ook wel, maar iemand die nooit een angststoornis heeft gehad en door de afbouw ineens angstklachten ontwikkelt heeft naar mijn mening nog geen angststoornis. Het is juist die directe kwalificatie door artsen die mijn boos maakt. Als je je angstig voelt heb je nog geen angststoornis, als je eens een paar dagen moe bent heb je ok geen ME. En geloof me: op het moment dat je een angststoornis krijgt opgeplakt door een arts en je er zelf in gaat geloven dat je dat inderdaad hebt dan heb je het ook. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Robbin:

Ook professor Ashton schrijft erover in de manual. Letterlijke uitspraak van Ashton: Veel ‘ontwenningssymptomen’ zijn gewoon te wijten aan angst voor de ontwenning ( of zelfs angst voor de angst ).

Ben jij het daarmee eens Robin? Ik namelijk absoluut niet. Ik ben niet meer angstig en toch krijg ik af en toe hevige golven die ik nergens aan kan koppelen en op sommige momenten voel ik me zo goed als normaal en heb ik geen klachten. En het is niet dat dan opeens angst opkomt en daarbij dan ontwenningsverschijnselen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Annie87:

Ben jij het daarmee eens Robin? Ik namelijk absoluut niet. Ik ben niet meer angstig en toch krijg ik af en toe hevige golven die ik nergens aan kan koppelen en op sommige momenten voel ik me zo goed als normaal en heb ik geen klachten. En het is niet dat dan opeens angst opkomt en daarbij dan ontwenningsverschijnselen...

Dat ervaar ik exact hetzelfde... Tuurlijk werd ik weleens angstig van wat ik voelde, maar het symptoom was er eerst... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Annie87:

Ben jij het daarmee eens Robin? Ik namelijk absoluut niet. Ik ben niet meer angstig en toch krijg ik af en toe hevige golven die ik nergens aan kan koppelen en op sommige momenten voel ik me zo goed als normaal en heb ik geen klachten. En het is niet dat dan opeens angst opkomt en daarbij dan ontwenningsverschijnselen...

Ik ben het zeker niet eens met de stempel angstoornis die veel mensen krijgen tijdens de ontwenning, ik kreeg m zelf ook bij de GGZ. Ik blijf volhouden dat het vooral erg chemisch aanvoeld en dat is ook goed mogelijk volgens mijn huidige behandelaar. De uitspraak die gedaan word door b.v Ashton en Erik snap ik wel enigszins. Er komt ook echt wel wat angst bij kijken natuurlijk, en de reden dat het voor word geschreven is ook vaak gebaseerd op angst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naast ondersteunende medicatie voor slaapproblemen wordt er maar wat vaak iets ingezet om angsten te onderdrukken tijdens de ontwenning. Als we het over slaapproblemen hebben tijdens en na de ontwenning is iedereen het er ook mee eens. Ik vind het zelf niet zo spannend om hier tegen in te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had zelf geen flauw idee wat ik moest verwachten in ontwenning. Had geen idee wat DR/DP was en dat het gepaard zou gaan met zulke extreme gevoelens. De ontwenningsverschijnselen kwamen eerst en die waren zo hevig en extreem dat het angst opriep, niet andersom. Het kwam opeens opzetten terwijl ik tv keek. Het was alsof ik in een bad-trip zat op 1 of andere drugs. (Niet dat ik dat ooit heb gehad, maar zo voelde het gewoon). De eerste dagen was er niks aan de hand en voelde ik me zelfs wat beter. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is ook zo, als je mij 3 jaar geleden had verteld dat dit zou gaan gebeuren had ik je misschien ook wel voor gek verklaard. Het is ook allemaal erg onwezelijk, maar wat ik het allerbelangrijkste en meest storend vind in het hele verhaal is dat veel mensen in eerste instantie niet de juiste behandeling krijgen voorgeschoteld (ik ook niet!) en daardoor onnodig lang hiermee rond moeten lopen. Of er wel of niet iets van angst onder zit is niet het belangrijkste en verschild denk ook per persoon, wat is in eerste instantie de reden geweest waarvoor iemand het is gaan gebruiken, en als dat al aan angst gerelateerd is moet uiteindelijk na afbouw blijken hoeveel daarvan is overgebleven. Tijdens tolerantie ontwenning, ontwenning en na de ontwenning kunnen angsten in ieder geval heftig zijn, dat lijkt me duidelijk.

Een ander feitje is, dat ik woensdag benzovrij ben na een strijd van bijna 2 jaar. Heel blij mee natuurlijk... Ben er wel van overtuigd dat als het aan mijn GGZ had gelegen ik er nu niet zo bij had gezeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Robbin:

 

Een ander feitje is, dat ik woensdag benzovrij ben na een strijd van bijna 2 jaar. Heel blij mee natuurlijk... Ben er wel van overtuigd dat als het aan mijn GGZ had gelegen ik er nu niet zo bij had gezeten.

Robbin wat een geweldig nieuws! Sinds afgelopen woensdag of bedoel je woensdag aanstaande? Top je komt van heel ver! Nu je weg naar genezing afleggen! Petje af voor jou! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Robbin wat super goed!! Ik vind het echt super knap van je hoe jij dit proces doorlopen hebt. Je zal hier megasterk uitkomen!! Kunnen we niet onder een topic een item plaatsen met succesverhalen?? Daar kan jij zeker een heel goed voorbeeld zijn voor anderen. Ik ga is even kijken. Nog 5 dagen die pillen en dan niks meer..... :heart::rose:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Robbin Waw, a.s. woensdag de laatste, mijn complimenten voor je vasthoudendheid en vooral ook je discipline. Bouw je helemaal tot de 0 af met 2mg per 28 dagen of ben je op het eind juist wat sneller gegaan.? Ik wens je, dat je na de afbouw weinig klachten houdt...maar hoe dan ook, hou ons alsjeblieft op de hoogte met hoe het je in die tijd vergaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Briba, thanks voor al de bemoedigende woorden. Ik ga je zeker op de hoogte houden.. Gaat het goed met je? 

Ik heb idd iets gedaan wat misschien niet voor iedereen is weggelegd.. Misschien voor sommige mensen wel, dat weet ik natuurlijk niet en moet iedereen zelf heel goed aanvoelen. Mijn klachten zijn tijdens de laatste afbouw van 16 mg naar 4 mg wel ongeveer het zelfde gebleven met de afbouwstrips, zeker niet fijn, echt wel aardig wat vervelende klachten elke dag maar niet het echte onmenselijke waar ik lang in heb gezeten daarvoor. Dus omdat ik echt wel zeker van m’n zaak was dat het niet heel veel erger zou gaan worden ben ik vanaf 4 mg 2 afbouwstrips gaan gebruiken. Ik begon met de laatste ochtend tablet en week later de strip ingezet voor de laatste avond tablet.

Dus afbouwen met 2 taperingstrips tegelijkertijd en een week verschil ertussen. Van 4 mg naar 0 mg in 5 weken tijd.

Een week of 2/3 geleden werd ik een dag of 3/4 echt wel behoorlijk zieker en dacht ik leuk geprobeerd, maar daarna kreeg ik toch weer dagen dat ik best goed functioneerde.. Je moet je natuurlijk niet iemand voor de geest halen die opeens genezen is nu, dat is haast onmogelijk met dat proces van mij maar goed.. Wat ik al vertelde ik heb me al vaak stukken beter gevoeld als dat het was en daar hou ik me aan vast. De ochtend inname is er inmiddels vanaf en woensdag het laatste tabletje, we zullen zien over een paar maanden hoe dan is, ik houd de moet erin in ieder geval!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Robbin Ik dacht al, begin augustus zat je nog op 5 mg, je verhaal maakt alles duidelijk. Na woensdag zul je de eerste dagen vermoedelijk weinig merken en daarna is het afwachten, het is niet anders. Vanaf je flumazenil introductie hier heb ik bewondering voor je positieve insteek en de rust waarmee je het afbouwplan uitvoert, dus het is je gegund. Zelf ben ik van 30 mg temazepam met microtaper naar inmiddels 12 mg gegaan, ongeveer 1mg per week, mij is wel aangeraden om later langzamer te gaan, er is me veel aan gelegen om de klachten beheersbaar te houden. Ik heb ook het gevoel dat de goede periodes van enkele uren tot een halve dag toenemen al zitten er ook zwarte dagen tussen, vanaf het begin van de afbouw of daarvoor al - en die zijn nog wel in de ruime meerderheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Briba:

@Robbin Ik dacht al, begin augustus zat je nog op 5 mg, je verhaal maakt alles duidelijk. Na woensdag zul je de eerste dagen vermoedelijk weinig merken en daarna is het afwachten, het is niet anders. Vanaf je flumazenil introductie hier heb ik bewondering voor je positieve insteek en de rust waarmee je het afbouwplan uitvoert, dus het is je gegund. Zelf ben ik van 30 mg temazepam met microtaper naar inmiddels 12 mg gegaan, ongeveer 1mg per week, mij is wel aangeraden om later langzamer te gaan, er is me veel aan gelegen om de klachten beheersbaar te houden. Ik heb ook het gevoel dat de goede periodes van enkele uren tot een halve dag toenemen al zitten er ook zwarte dagen tussen, vanaf het begin van de afbouw of daarvoor al - en die zijn nog wel in de ruime meerderheid.

Ja ik ken het, de laatste 2 dagen zijn bij mij ook eigenlijk wel behoorlijk zwart. Tja weetje het klinkt misschien wat vreemd, maar als je op een gegeven moment niet veel beter meer weet en je kan je er een beetje bij neerleggen.. Dat is alles wat je kan doen om de eindstreep te halen.

Jij gaat ook heel goed, je bent al over de helft heen. Volg je eigen gevoel hierin en voorderest heb je niemand die je verteld dat je sneller moet gaan dus dat is erg prettig.... 

Hey.. Neem je tijd, ik ben hier vast nog wel ergens hierna. Fijne avond nog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...