Spring naar bijdragen

Dagboek Bilo


Bilo

Aanbevolen berichten

Dit dagboek heeft alleen zin als ik er eerlijk in ben. Maar schaam mij om te zeggen dat ik vrijdagavond wijn gedronken heb. Ik schaam me zo joh. Ook naar jullie toe. Baal ervan. Ik was net 6 dagen zonder alcohol en voelde mij fit. 

Waarom dan drinken dan? Ik probeer als een malle mijn geest te doorgronden om de redenen te vinden. Het liefst vind ik iets ingewikkelds en een echt 'oh ja' moment.

Maar het is niet ingewikkeld. Ik heb last van de moeite van het leven soms. Ik ben vrij gevoelig. En alcohol verdoofd dan. Plus ik was vrijdag somber en alcohol vrolijkt even kort. Maar ik zou toch inmiddels moeten weten dat voor dat aangename half uurtje 40 uur ellende voor staat. IK WIL DIT NIET MEER. Ik ga nu alleen nog 1 keer proberen om te stoppen. Als het niet lukt dan moet ik een ander plan hebben en hulp zoeken. Ik ga niet 20 keer hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat schamen en balen zou ik er proberen af te halen. Je groeit en wordt steeds sterker, maar hebt nog wel missers. Ja, dat wijkt af van de planning, dus moet er bijgestuurd worden. Maar maak het niet dramatischer dan het is, want dat kan op zichzelf al een reden worden dat je het opgeeft.

Kortom: houd het nuchter.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei Sober:

Fijn te lezen jouw positieve houding. Dat is mooi. Gaat je lukken.

Dankje. Is ook niet altijd makkelijk hoor. Maar ik heb geleerd dat waar je het meest aan denkt, je ook beëindigd. Mensen die constant bang zijn een burn out te krijgen, krijgen ze ook. Mensen die constant denken "Ik ga dit niet volhouden", houden het ook niet vol. 

Ik probeer dus mezelf steeds te overtuigen dat het mij gaat lukken. En hoe fijn het zal zijn zonder alcohol. Ik probeer dat echt te visualiseren. Mezelf fit en met een leuke vriendin gezond op de tennisbaan 

Wil niet zeggen dat het voor mij makkelijk is. Haha best lastig ineens stoppen met wijn 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi wat je schrijft. En spreekt me erg aan wat je zegt.... jezelf overtuigen....

Die ga ik ook gebruiken w.b. mijn lichamelijk herstel. Dank je wel.

Jij veel succes en dat gaat lukken met jouw optimisme en positieve houding en visualisaties. Top!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar ... Bilo, er zit ook een kant aan die manier die gevaarlijk kan zijn voor jezelf. Alsof het je eigen schuld is als je wel een burnout krijgt of als iet niet lukt? Voor mij zit het meer in het midden denk ik. Jezelf de put niet inpraten, maar de toekomst is ook niet geheel en al van goud denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zit uiteraard nooit 100% in de houding. Dat dit helpend is ben ik WELvan overtuigd. Door ziekte van mijn nan en zijn houding( heel positief). Door later mijn ziekzijn en mijn alcoholverslaving. En ja hoor .ik kreeg ook van " vrienden" die volop rookten en dronken te horen... eigen schuld de kanker, want je dronk. Tja. Gelukkig nu echte vriendrn. Liever minder maar echt. 

Ik brak hier even in in een discussie. Mocht vast wel.hoop ik.?  

Positiviteit doet niet alles. Wel veel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

26 minuten geleden zei Lika:

Maar ... Bilo, er zit ook een kant aan die manier die gevaarlijk kan zijn voor jezelf. Alsof het je eigen schuld is als je wel een burnout krijgt of als iet niet lukt? Voor mij zit het meer in het midden denk ik. Jezelf de put niet inpraten, maar de toekomst is ook niet geheel en al van goud denk ik.

Positief denken is natuurlijk maar 1 gedeelte van het geheel. Plannen, hulp accepteren, jezelf leren kennen etc zijn ook belangrijk.

Ik heb echter nog nooit iemand ontmoet die achteruit is gegaan door positief te denken. Met negatief denken wel.

Verder zit ik te denken, is een burn out niet je eigen schuld dan? Van wie anders?  Ik heb er ooit één gehad en lag echt aan mij hoor. Geen nee durven zeggen, niet eerder handelen, weinig communiceren.  Alleen, en dat is belangrijk, verwijten heeft nooit zin. Ik heb mezelf toen nooit wat verweten. Ik heb ervan geleerd en niets voor niets in het leven. 

 

bewerkt door Bilo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei Etty:

Dat is echt fijn als dat werkt.  Bij mij werkt het niet. Ik geloof er geen bal van als ik zeg: meid, het gaat je lukken, zet 'm op.  Hoe weet jij dat nou? denk ik dan. Misschien lukt het wel niet.  En dan?  Vind je me dan niet meer lief?  Dus als ik iets ga doen mag het ook niet lukken, dat haalt de druk van de ketel.   

Onderzoek wijst toch wat anders uit etty. Dat positief denken helpt, zelfs als je er niet in gelooft. Als je het interessant vindt kan ik wel wat onderzoeken hier neerzetten. Altijd interessant

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei kruidenthee67:

En voor elk onderzoek is vast een tegen onderzoek te vinden:)

 

 

 

Haha nou in dit geval niet. Maar goed, als jullie negatief willen denken, vooral doen. Mij heeft positief denken me veel opgeleverd. En ik kan niets anders doen dan vanuit mijn eigen ervaringen praten :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Bilo:

En ik kan niets anders doen dan vanuit mijn eigen ervaringen praten 

Je zou in plaats van alleen maar praten ook kunnen luisteren? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

59 minuten geleden zei jopie:

Je zou in plaats van alleen maar praten ook kunnen luisteren? 

Luisteren in een dagboek? Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet. Vind het niet zo fijn als mensen nooit iets in mijn dagboek zeggen om aan te moedigen of advies geven. En alleen schrijven om kritiek te geven. Graag beiden of helemaal niets.

Maar laat ik het als opbouwende kritiek opvangen. Ik heb eigenlijk niet het idee dat ik weinig luister. Maar ik zal er wat extra op gaan letten.

bewerkt door Bilo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook veel gelezen over de positieve werking van positieve gedachten. Ik denk ook echt dat je hersenen een soort ‘verbinding’ maken als je dat traint. Ik merk in ieder geval het tegenovergestelde als mijn hoofd vol zit met negativiteit. Dan word ik gewoon somberder. Maar Bilo, het maakt niet uit of het voor iemand anders niet werkt. Als het voor jou maar werkt toch? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken de kracht de positieve psychologie, zowel vanuit de theorie als vanuit mijn eigen ervaring. Ik heb geleerd dat het mij helpt om positief te denken, maar dat dat iets iets anders is dan te geloven in de maakbaarheid van je eigen geluk. Als ik dat geloof, stel ik mezelf namelijk elke keer teleur als iets dat ik doe of wil niet lukt.

Om met mijn alcoholverslaving om te gaan, heb ik ervaren dat die maakbaarheidsgedachte een valkuil is. Elke keer als het niet lukt moet ik me schamen. Is het verwijtbaar. Dan kom je in een soort negatieve spiraal terecht van steeds minder geloven in jezelf en daardoor juist gevoeliger worden om juist dan weer te drinken. Dat wil ik niet meer. Ik mag van mezelf ook somber zijn of negatief denken af en toe. Ik wil lief voor mezelf zijn als ik somber en kwetsbaar ben. Door ook dan niet te drinken. Door die gevoelens ook toe te laten wordt het voor mij makkelijker.

Ik heb veel gehad aan de boeken vanJan Geurtz: Verslaving voorbij en Verslaafd aan liefde. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

33 minuten geleden zei Debber:

Ik heb ook veel gelezen over de positieve werking van positieve gedachten. Ik denk ook echt dat je hersenen een soort ‘verbinding’ maken als je dat traint. Ik merk in ieder geval het tegenovergestelde als mijn hoofd vol zit met negativiteit. Dan word ik gewoon somberder. Maar Bilo, het maakt niet uit of het voor iemand anders niet werkt. Als het voor jou maar werkt toch? 

Ja klopt. Maar ik wil ook graag mensen adviseren. Net zoals ik ook veel advies krijg op dit forum. En ik heb er echt veel over gelezen. En je wordt datgene waar je het meest aan denkt.

Maar goed, ieder zijn ding uiteraard . Bedankt voor je reactie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Beter:

Ik ken de kracht de positieve psychologie, zowel vanuit de theorie als vanuit mijn eigen ervaring. Ik heb geleerd dat het mij helpt om positief te denken, maar dat dat iets iets anders is dan te geloven in de maakbaarheid van je eigen geluk. Als ik dat geloof, stel ik mezelf namelijk elke keer teleur als iets dat ik doe of wil niet lukt.

Om met mijn alcoholverslaving om te gaan, heb ik ervaren dat die maakbaarheidsgedachte een valkuil is. Elke keer als het niet lukt moet ik me schamen. Is het verwijtbaar. Dan kom je in een soort negatieve spiraal terecht van steeds minder geloven in jezelf en daardoor juist gevoeliger worden om juist dan weer te drinken. Dat wil ik niet meer. Ik mag van mezelf ook somber zijn of negatief denken af en toe. Ik wil lief voor mezelf zijn als ik somber en kwetsbaar ben. Door ook dan niet te drinken. Door die gevoelens ook toe te laten wordt het voor mij makkelijker.

Ik heb veel gehad aan de boeken vanJan Geurtz: Verslaving voorbij en Verslaafd aan liefde. 

Bedankt.

Ik heb veel gehoord over die boeken. Zal ze eens bestellen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het eerstgenoemde boek heb ik ook. Maar ik had zelf meer aan ChardonNEE van Claire Pooley. Voor mij heel veel herkenning en daardoor ook veel aan hoe zij e.e.a.aanpakte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...