Spring naar bijdragen

6 weken droog


SammyTanghe

Aanbevolen berichten

Hallo,

De laatste jaren begon ik bijnal onmerkbaar meer en meer te drinken. Van een glaasje wijn of een Duveltje voor de TV ging dat over enkele glaasjes of enkele Duveltjes naar een paar pintjes bij het thuiskomen van het werk en als aperitief 's middags en 's avonds in het weekend naar de genoemde glaasjes wijn of Duvel samen met een tweetal flessen jenever per week van kwaad naar erger.

Ik kreeg dat maar geleidelijk door. En toen ik het besefte was het eigenlijk te laat, zo dacht ik toch.

Alocohol werd geen middel meer om lekker relaxt de dag mee te beëindigen, maar een doel om de avond (in de week, want op mijn werk heb ik nooit gedronken), of de dag (in het weekend kon ik het al maken om rond 11.30 u mijn eerste pint te scoren) door te komen ! (sic).

Die eerste pint werden geleidelijk blikken van 50 cl en dan nog liefst 'starkbier' van 7,9 °, meestal aangevuld met een goede slok jenever.

Idem na het werk.

Dan was het aftellen naar pakweg 21 u...

Voor het serveren van die drankjes bij het TV kijken moesten er ook enkele mooie slokken jenever genomen worden of het eerste glaasje wijn was binnen de 2 minuten gevolgd door een volgend. Lazarus ben ik (bijna) nooit geweest.

Het meest slopende was telkens dat afwachten en aftellen naar het uur dat de volgende drankgelegenheid zich zou voordoen. Het vreemde was dat ik gedurende de dag op mijn werk pas het laatste uur voor het einde begon af te tellen. Als ik wist dat ik nog moest autorijden na het eten of na het drinken dan kon ik dat drinken beperken tot sociaal aanvaardbare hoeveelheden. Zoniet, dan was een mooie (..) roes het ultieme doel, leifst gevolgd door een dutje om te ontstressen.

Elke week een Yoga les bracht wel een beetje rust in de geest, maar de drankduivel nam tocht telkens de overhand.

Het gebeurde regelmatig dat ik 's morgens niet meer wist welke gesprekken we 's avonds laat nog hadden gehad, noch welke afspraken we dan eventueel maakten, laat staan wat de afloop van een film of feuilleton was...

Een kater had ik nooit.

Dit moest fout aflopen als ik daar niet dringend iets aan ging doen heb ik wel honderd keer beseft.

Op 21 en 24 december waren er twee incidenten die (gelukkig) de emmer deden overlopen.

Mijn vrouw en ik gingen op 21 december slapen. Ik had mijn portie gehad, maar nog niet genoeg naar mijn zin. Zij was naar boven en ik ging haar volgen na toiletbezoek. Vlug nog een grote slok wijn en naar boven om de tanden te poetsen. Dit bekwam me echter slecht en met veel misbaar kwam de hele maaginhoud in de WC pot terecht.

Het hele gezin had door dat er iets goed mis was, maar ik probeerde het nog weg te wuiven.

Kerstavond volgde dan hetgeen ooit moest gebeuren. We kwamen te voet thuis van een met de nodige wijn en champagne overgoten etentje bij mijn schoonbroer hier een eindje verderop. Terwijl de vrouw haar contactlenzen ging uitdoen dronk ik de gebruikelijke hoeveelheid jenever en zette een mooi glas wijn voor haar en voor mij klaar. Ik had echter geen rekening gehouden met de op het feestje genuttigde hoeveelheid alcohol...

Enige tijd later ging het gezin slapen en probeerden ze mij mee te krijgen. Hetgeen ik me hiervan nog kan herinneren is een waas. Ik moet onsamenhangende dingen uitgekraamd hebben., evenwichtstoornissen en de hele reutemeteut. De kinderen moeten zeer zwaar onder de indruk zijn geweest.

Ik werd 's ochtends diep beschaamd wakker met een emmer naast mijn bed die ze er preventief maar hadden klaargezet.

Ik besefte dat het vijf voor twaalf was. Met mijn echtgenote heb ik hierover een openhartig gesprek gehad.

Van toen af was het hek van de dam qua emoties. Ik heb dan echt een emotionele krak gekregen omdat ik eindelijk volop besefte in wat voor een toestand ik was en dat er nù iets moest aan gedaan worden.

Ik heb, diep beschaamd, aan mijn kinderen bekend dat ik een probleem had en dat ik daar wat ging aan doen. Dringend.

Mezelf kennende wist ik dat ik daar, toch zeker in het begin, professionele hulp bij nodig had.

Vier jaar geleden was ik met de hulp van mijn huisarts al kunnen stoppen met roken. Die ging me nu vast en zeker ook kunnen helpen.

Probleem was dat er een lang Kerstweekend volgde en ik mijn huisarts niet kon bereiken.

Ik heb me met een zo klein mogelijke hoeveelheid drank door dat weekend gesleept.

Nog nooit heb ik me zo slecht gevoeld als die drie dagen.

De steun die ik van mijn echtgenote heb gekregen kan ik niet onder woorden brengen, zo dankbaar ben ik haar.

Maandagochtend 28/12 met een klein hartje (wat ging er met mij gebeuren ?) kontakt opgenomen met de huisarts. De vaste huisarts bleek met verlof te zijn. Het is een groepspraktijk van 2 artsen, en de andere wilde me na een beetje aandringen toch ontvangen, want het was razend druk door afwezigheid van de eerste.

Ik heb haar heel dit verhaal verteld. Zij heeft daar geduldig naar geluisterd.

Als hulp bij het stoppen heeft zij mij Campral (3 keer 2 pillen 333mg acaprosate per dag) en Tranxène 5 mg (3 à 4 keer 1 pil per dag) voorgeschreven. Ook een flinke dosis vitamine B slikte ik trouw elke dag. De Tranxene ben ik ondertussen gradueel mee gestopt van 3 naar 2 naar 1 per dag en sinds 1 week volledig gedaan. Geen zin om de ene verslaving in te ruilen in een andere.

Zijn er onschuldiger middeltjes dan Tranxen om een 'moeilijke periode' of een 'moeilijke gelegenheid' (feestje ed) door te komen ? Zo ja, dan hoor ik dat graag.

Bij het bloedonderzoek bleek de suiker en de cholesterol in orde te zijn. Buiten het drinken pleeg ik gezond te leven... (sic) De waarde voor de lever die rond de 60 moet liggen, bleek echter rond de 600 te liggen... Bij de nieuwe test na 2.5 weken bleek die afwijkende waarde al teruggelopen tot 200. Binnen 3 weken een nieuwe test.

Ondertussen zijn we zes weken zonder één druppel alcohol verder. Dat moet voor het eerst sinds 30 jaar zijn...

Hoe ik mij voel ? GOED ! Daarmee wil ik zeggen dat ik mij veel beter voel dan toen ik nog dronk. Het is een beetje in de filosofie die ik had toen ik stopte met roken : stoppen met (roken) drinken is niet gemakkelijk, maar (roken) drinken is ook niet gemakkelijk. Na elke (sigaret) drankje zit je eigenlijk zielig te wachten op (de ) het volgende (sigaret) drankje.

En eens je dat doorhebt is er al een mooie barière genomen, hoop ik toch.

Ik drink 's avonds een tasje thee of drie en dat is ook best gezellig.

Dat de anderen rondom mij wel drinken heb ik geen grote probleem mee. Ik vertel hen dat ik bij de dokter bloed heb moeten laten trekken, dat de waarde voor de lever niet goed was en dat ik op doktersbevel tot nader order niet meer mag drinken. Dat het wat mij betreft definitief is vertel ik er voorlopig voor het gemak niet bij. De rest beschouw ik als privé. Als ze nog verder vragen vertel ik het verhaal van mijn nonkel Louis.(Dit vertel ik er niet bij : maar die kon ook goed drinken.) En ondanks enkele verwittigingen ging die vrolijk door. Hij heeft de net de vijftig gehaald en liet 4 kinderen achter tussen de 15 en de 25. Daar zit ik 5 jaar af en ik zou niet graag naast hem eindigen. Na dat verhaal stoppen de vragen.
Stoppen met roken vonden ze allemaal een prestatie. Ik ben ervan overtuigd dat als ik hetzelfde over stoppen met drinken zou vertellen, dat ik ten eerste van naaldje tot draadje 'en plein public' zou moeten uitleggen hoeveel ik wel niet dronk, wat de gevolgen waren en toch zou ik voor de rest van mijn dagen het risicio lopen dat sommigen achter mijn rug zouden blijven zeggen : dat was diene zatlap. En daar is niemand iets mee vooruit : zij niet en ik nog minder. Ik noem dat een leugentje om bestwil.

Zo heb ik met oudejaar met plezier voor het hele gezelschap de glazen vol champagne geschonken en voor mezelf een mooi glaasje spuitwater.

Al enkele keren op restaurant of op feestjes zit het gezelschap mooi sociaal te drinken en ik geniet van een glaasje water. Maar soms is er toch nog die verleiding hé, maar het is dragelijk.

Het is zelfs zo dat mijn echtgenote die, wat mij betreft, altijd een matige sociale drinkster is geweest, nu nog nauwelijks één glaasje wijn per dag durft te drinken. Volgens de huisarts is dat tegenwoordig de norm om niet in een gevarenzone te komen : 1 (standaard) drankje per dag voor vrouwen en 2 voor mannen, met minstens 2 alcolholloze dagen per week.

(in) Slapen is nog regelmatig een probleem, doorslapen ook . Gaat dat verbeteren ?

We zijn nu zes weken ver en we houden dat vol. Dag per dag.

Als jullie nog goede raad hebben na zo'n lang verhaal, dan zou ik jullie heel dankbaar zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wow Sammy,

je hebt het goed in de peiling!
Wat knap dat je er ineens mee gestopt bent!
Ja vernederend hè, om achteraf niet meer te weten wat ter tafel kwam...
ik denk dat velen hier dat zullen herkennen.
Waanzinnig, en waarom deden we onszelf dat aan?

Het kan je helpen op de dagdraad verder te praten, of met specifieke vragen te komen.
Kijk bij: ditjes en datjes. Een beetje stoeien en het gaat je lukken.
Misschien zien we je daar?
Ook jouw ervaringen zijn meer dan welkom!

groet,
Cathy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Sammy, welkom hier en dank je wel voor je uitgebreide verhaal.
Ik ben blij dat je zo volkomen oprecht durf te schrijven en je situatie zo
onder ogen komt. Het weer goed gaan slapen is bij iedereen verschillend,
afhankelijk van de hoeveelheid die je dronk, de duur en je leeftijd en gezondheid.
Ik ben 56, dronk zo'n 30 jaar en pas de laatste jaren echt teveel. Mijn slapen werd na een maand of 4 beter en nu na 6 maanden slaap ik weer als vroeger, meestal dan, want af en toe word ik vaker wakker, maar slaap dan vrij gemakkelijk weer in. Slapen is wel belangrijk voor je herstel. Je lichaam maar ook je geest moeten weer resetten, en dat kan natuurlijk een poos duren. Maar zoals je aan je leverwaarden kunt zien, is het een wonder dat het nog begeurt na zoveel roofbouw. Ikzelf heb veel baar bij yerba maté (googlen maar), vrij vaak naar de sauna en sporten. Het helpt me ontgiften en geeft me energie.
Als je niet van sporten houdt, een flinke avondwandeling met je vrouw werkt ook psotitief, ook fijn voor je relatie, want die mag ook wel weer gevoed worden na die tropenjaren. Wat fijn dat je vrouw zo achter je is blijven staan, daar kun je ook dankbaar voor zijn. Kortom nog veel om nuchter voor te blijven!
Per dag leven, wat je al doet is het beste: vandaag neem ik die eerste niet!
En morgen is het weer vandaag.
Als je bloeddruk goed is, kun je zoethoutthee met verse gember erin gesneden, drinken, hoe langer die staat hoe lekkerder (pittig) die wordt. Is erg gezond, verwarmend en lekker als je ervan houdt natuurlijk.
De dagdraad is voor de diutjes en datjes, steun, en gezelligheid, altijd naartoe als je trek krijgt. En ik denk dat je ook veel te bieden hebt daar, dat voedt jezelf ook weer natuurlijk. Gaat lukken Sammy!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Dag vrienden,

Ik lees veel op dit forum. Voorlopig nog een beetje schuchter. Waarschijnlijk komt er wel een dag waarop alles wat vlotter gaat.

Even een stand van zaken :

Ondertussen zijn we 3 weken verder en zijn de 9 weken alweer voorbij :) en dag per dag is alles goed verlopen.

Een vlugge berekening leert dat er dus volgende hoeveelheden drank NIET zijn soldaat gemaakt : zo'n 10 flessen schuimwijn,20 flessen jenever, 40 flessen wijn en pakweg 160 blikjes bier zijn er dus in de rekken blijven staan.

De weegschaal laat zien dat er ook 4 kg ergens onderweg zijn achtergebleven :) .

Vorige week heeft de huisarts nogmaals mijn bloed onderzocht en de leverwaarden zijn weer volledig normaal. Af en toe zijn er wel eens slechtere momenten. Verjaardagen en andere feestjes zijn niet altijd gemakkelijk. Zeker bij mensen die je sinds je stopte niet meer had ontmoet en die - om het weerzien te beklinken - automatisch komen aandraven met een (alkoholisch :o:wacko::$ ) drankje en die je dan voorzichtigjes moet teleurstellen.

Voor de rest gaat alles zijn gangetje en zijn we aan het uitkijken naar de paasvakentie binnen een maand en hopelijk zal er dan een mooie lentezon schijnen in Zuid-Frankrijk :rose:

Op slechte momente probeer ik de zenuwen een beetje in bedwang te houden met een Valeriaan tablet of -thee maar dat helpt niet echt veel. Van de Tranxene blijf ik liever af, maar zijn er nog tips van producten die - niet verslavend - de zenuwen een beetje kalmeren op moeilijke momenten ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sammy,
wat fijn dat het goed gaat, en ja gemakkelijk is het leven niet
niet met en niet zonder drank
fam. en vrienden zijn er snel aan gewend hoor als je geen alco drinkt
en ik ben bang dat eigenlijk niemand echt teleurgesteld is (misschien als iemand een keer een fles voor je meeneemt, maar dat duurt maar kort, en ik heb de mijne doorgegeven met het verhaal er eerlijk bij, zodat het meteen duidelijk is dat ik sterk sta en niet overgehaald wil worden, pakte prima uit).
Ze zijn wel syiekumpjes een beetje jaloers lijkt het, nu het al 7 maanden duurt, niemand had gedacht dat ik het zo lang zol zou houden, ik ook niet trouwens, maar zien wel dat ik er nu niet meer mee bezig ben en me beter ga voelen dan in jaren het geval is geweest.

Wat zenuwen betreft, als je het aankunt, kijk er eens gewoon naar. Meestal ebt het vanzelf weg, net als trek. Soms kom je erachter waar het mee te meken heeft en kun je misschien wat mee. En soms niet.
Weet je we streven vaak geluk, perfectie, positiviteit na en dat is prima natuurlijk, zolang je ook maar kunt accepteren dat je die eigenlijk alleen nog kunt zien, ervaren en waarderen, als je ook minder leuke
dingen voelt en meemaakt. En met symptoom bestrijden haal je de zenuwen wel weg , maar niet de oorzaak en daar heb je waarschijnlijk wel meer aan, als je die kunt onderkennen.
Ik heb zelf veel aan mindfulness, af en toe stil zitten en kijken wat er is, soms lijfelijk, soms in mijn hoofd, wat mijn zintuigen waarnemen, wat er allemaal speelt enz. Gewoon observeren, zonder en iets aan te veranderen en in het hier en nu blijven.het versimpelt het leven enorm en ik kom er van tot rust.
En soms ben ik daar te rusteloos voor, dan ga ik juist meer in de aktie, sporten of zo.
En als ik echt wat nodig heb, dan kijk ik in de kleine dokter, van Vogel, die heeft natuurlijke tips en homeopatische middelen die niet duur zijn en geen kwaad kunnen.
Succes en ga zo door:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Sammy,

Of ik mijn eigen verhaal lees. Er is geen zin of zinsnede voorbij gegaan of ik herkende mijzelf. De aanleiding, de wijze waarop gedronken werd, de manier waarmee er naar buiten wordt getreden maar bovenal 6 weken niet meer drinken. Het past geheel bij mij. Hoe lastig zijn die vaste momenten om niet te drinken. Hoe fijn is het om de volgende dag te realiseren dat je weer gewonnen hebt. Ik wens je veel sterkte, succes en doorzettingsvermogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Sammy,

Ik heb je hele verhaal geheel uitgelezen en ik vind je een knappe en dappere man! Zelf ben ik ook 45 en per 28-12-2009 gaan minderen met de maand Februari droogstaan. Gaat perfect tot nog toe.

Wat voor mij het beste gewerkt heeft in de uurtjes dat ik bijna tegen de muren opliep was: Bewegen!
Mannen zullen het niet gauw doen maar ik zet lekkere dansbare (disco) muziek op en ga simpelweg dansen. Ik word dan heel erg vrolijk en voel energie in me komen. Meestal komen er 5 katten om me heen zitten die me droog gaan aankijken terwijl ik mijn rare dansjes doe.

Dansen is handig in mijn geval omdat ik altijd s'avonds mijn alcohol mis(te) en ik niet zo dapper ben om in het donker te gaan wandelen of fietsen. Je zou een hometrainer of dergelijke kunnen aanschaffen als je niet zo een danser bent. :moon:

Ik hoop dat je er wat aan hebt Sammy, en ik wens je alle succes met je stoppoging!!! :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Cathy56, Strider; Jane4,Bolletje,Jan123,Desi,007,bakkom en alle anderen,

Wat een ontzettend lieve en motiverende hartjes die jullie onder riem steken :heart:

Ik ga jullie goede raad zeker ter harte nemen.

Een beetje afstand nemen is natuurlijk altijd op zijn plaats en relativeren kan ook altijd helpen.Op de boekenplank staat al een tijdje een boek over Mindfulness te pronken waarvan ik enkel nog maar de eerste bladzijden las.

Bij de kruidendokter zal ik ook eens langsgaan om één van de aanbevolen middeltjes aan te schaffen, om af en toe de moeilijke momenten door te komen. Ik neem trouwens nog altijde Campral op doktersvoorschrift om de zucht te onderdrukken.

Ik las op dit forum ook al zoveel verhalen die toch zo herkenbaar zijn. Dansen is niet echt mijn ding, maar een stevige fiets- of wandeltocht is dagelijkse kost.

Aan alle lotgenoten : hartelijk dank, maar bovenal ook voor jullie : veel moed, volhouden en fier zijn !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
alaine

Sammy,




Ik ben benieuwd naar dat boek van je (Mindfullness); ik zoek er zelf één.


Wie is de schrijver?


Je gaat goed!!



Dit is het boek :

Mindfulness, in de maalstroom van je leven

Schrijver : Edel Maex

ISBN 978-90-209-6516-2

www.lannoo.com



Link Google België

Link Google Nederland

Veel plezier ermee (en rust in je hoofd) !

Ook Yoga kan zooooo zalig zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Slapen is na een tijdje geen probleem meer. Integendeel. Des te droger je staat, des te beter de nachtrust.
Ook al geloof je dat niet. Maar het is waar. Alles wordt beter, maar het duurt een tijdje: kleuren, geuren, memories............ heb het zelf regelmatig ondervonden. Natuurlijk is ieder zoals-ie is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sammy

Ik heb met de meesten wel open kaart gespeeld wat betreft mijn drank probleem. En dat heeft geholpen, ik krijg louter goede reacties. Wat er achter mijn rug om wordt gezegd interesseert me niet. Mensen die achter je rug om babbelen zijn het niet waard om je druk om te maken.

Het voordeel van "open kaart" is dat je door middel van je verhaal anderen de mogelijkheid ontneemt om zelf een verhaal te verzinnen. En dat is belangrijk.

Je opmerking over de steun die je thuis krijgt is voor mij zeer herkenbaar, ik ondervind die ook. Zonder was het waarschijnlijk niet gelukt.

Maar ik kan je verder alleen maar meegeven dat het gevoel van eigenwaarde en zelf respect dat je krijgt door sterker te zijn dan drank ONBETAALBAAR is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Dag Allemaal,

Lang geleden dat ik op dit forum voorbij kwam :$.

Ondertussen zijn we 28 maanden ver. 28 geslaagde maanden nog wel. :) Ik ben eigenlijk wel een beetje heel veel trots op mezelf daarvoor...

Ik durf geen berekening maken hoeveel flessen diverse drank er ondertussen zouden zijn langsgekomen of in welk onheil ik mezelf zou gestort hebben als het besef niet net op tijd zou zijn gekomen dat er toen (december 2010) dringend iets moest gebeuren.

Hoe kom je 28 maanden door zonder drank? Door niet te drinken. Elke dag is een nieuwe en elke dag dat je niet drinkt is er één gewonnen. Meestal is dat gemakkelijk. Af en toe iets minder gemakkelijk. Heel af en toe een beetje moeilijk.

Na verloop van tijd komt er soms een kleine verleiding opduiken. Zou ik het écht niet aankunnen om zo af en toe een héél klein beetje te zondigen? Dan duurt het gelukkig maar een paar seconden om te beseffen wat een enorm risico dat zo'n experimentje zou inhouden.

En dat risico wil ik echt niet lopen. Mijn verhaal helemaal bovenaan dit draadje spreekt voor zichzelf. Daar wil ik echt niet terug naartoe. Nooit meer. Echt niet. Slavernij was dat. Ik de slaaf en de alcohol de meester. Niet meer met mij. Echt niet.

Lieve groet,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Hallo iedereen,

Ondertussen is er weer een alcoholloos jaar bij op het palmares geschreven l. Mijn palmares dan nog wel, en daar ben ik meer dan een beetje fier op.

Ik zit immers voorbij de 40 maanden, ergens rond de 1.250 ste dag zonder alcohol

Hiermee wil ik iedereen die in hetzelfde schuitje zit een hart onder de riem steken en tonen dat het écht wel mogelijk is om dat duiveltje uit je leven te bannen.

Het ga jullie goed en graag tot binnenkort!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh Sammy, ja ik heb je hele verhaal gelezen en ik moet zeggen, jij verdient respect.

Knap hoor, ik... in jouw plaats zou het niet kunnen maar goed, ik doe het dan ook op mijn manier.

Ik vind wel dat je er op een makkelijke manier over praat maar de ene verslaving is

de andere natuurlijk niet. Het ga je goed man.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...